Is dit zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Is dit zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 21:33

Bij mij in de straat staat echt een heeeeeeeeeel lief shetje. Ik vind alleen dat hij zo slecht verzorgd wordt. Hij staat ten eerste op een stukje weiland van ongeveer 10 bij 20 meter, waar haast geen normaal gras groeit. Ten tweede heeft hij geen afdakje of iets waar hij onder kan schuilen als het regent. Vandaag regende het haast de hele dag en dan staat hij zo zielig helemaal nat stil te staan. Ten derde zijn z'n hoeven te lang en er zitten allemaal elastiekjes in z'n manen die er al ongeveer 2 weken inzitten. Hij wordt haast niet verzorgd en komt dat stukje "weiland" niet uit. Volgens mij krijgt hij ook niks bijgevoerd. Het enige pluspunt is dat hij hier alleen in de lente en zomer staat en in de herfst en winter staat hij in een stal verderop. Maar ik heb dus al gevraagd of ik hem mag verzorgen, maar die man zei: Nee, hij wordt al heel goed door m'n dochterjtes verzorgd. Die zijn iets van 5 en 6 jaar. Ik breng hem wel elke avond een appeltje, maar moet ik hier iets aan doen????

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:36

ah gut! wat zielig!!
kan die wel van dat bijna geen gras leven?lijkt mij niet?
misschien toch nog eens heel vriendelijk vragen of voor een paar dagen? of je moet steeds je boterham mee naar buiten smokkelen en die geven
of vragen of je ermee mag wandelen ofzo

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:39

Nee.
Pinky heeft bijna een jaar in Gerwen gestaan. In een weide die (helaas) in de winter wel eens modderig was zonder gras..
Iedereen vond het zielig, ze weten alleen niet dat welshjes en shetjes prima zomer en winter buiten kunnen staan.
Ik was er iedere dag, voerde hem een half kilo bix en genoeg hooi. Maar dat zag 'natuurlijk' niemand.
Hij zag er ook gezond uit, niet mooi, maar dat is moeilijk in een weide, maar wel gezond. En toch vonden ze hem zielig.
Ik wil hiermee even zeggen dat jij niet 24 uur per dag oplet of er iemadn komt.
Als het beesje broodmager is, geen water heeft of NOOIT sporen van hooi, zeg ik, ok, doe er iets aan, maar als dit wel zo is, dan kun je het als buitenstaander simpelweg niet beoordelen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:44

nou als bij haar in de straat is, ziet ze hem wel vaak dus..

en dat er haast geen gras op staat en verder niets krijgt oke dat verder niets krijgt kan je zien maar een stukje van 1o bij 20 meter

en ook nog es alleen
vind het wel zielig hoor!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 22:47

Het is voor een shetlander juist slecht om hem op een stuk land te zetten waar veel gras groeit. Ze zijn erg gevoelig voor hoefbevangenheid. De Shet van een vriendin van mij is hoefbevangen geweest en zij heeft hem toen ook overgeplaatst naar een kaal stuk land. Ook toen kwamen er veel reacties van mensen uit de buurt dat het zielig was.

maar die te lange hoeven is inderdaad niet erg goed, maar als de pony verder niet mager is en niet onder de schurft zit enzo zal het wel meevallen. Ze zal er misschien dan wel tegenover wonen, maar dan kan je zo'n pony nog niet 24 uur per dag in de gaten houden. Zolang 'ie dus niet mager is en echt tekenen van verwaarlozing vertoont, vindt ik het niet zielig.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 09:32

Tessa_N"]
Bij mij in de straat staat echt een heeeeeeeeeel lief shetje. Ik vind alleen dat hij zo slecht verzorgd wordt. Hij staat ten eerste op een stukje weiland van ongeveer 10 bij 20 meter, waar haast geen normaal gras groeit.
[/quote]

Heb je er wel eens van gehoord dat shetten heel gevoelig kunnen zijn voor hoefbevangenheid? Dan lijkt het me niet echt gezond om veel gras te krijgen! 10 x 20 meter is groot zat hoor. Beter als wanneer ie de hele dag in een stal van 3 x 3 zou staan. Ikzelf heb zeer regelmatig mijn twee paardjes een paar hele dagen op een stuk van 10 x 20 staan, zodat ze het gras niet op kunnen. Ben ik dan ook zielig bezig???

[quote="Tessa_N"]
Ten tweede heeft hij geen afdakje of iets waar hij onder kan schuilen als het regent. Vandaag regende het haast de hele dag en dan staat hij zo zielig helemaal nat stil te staan.
[/quote]

Hallo! Het dier is niet van suiker hoor! Daar kunnen ze écht wel tegen! De meeste paarden van tegenwoordig worden ziek doordat ze geen weerstand hebben, omdat ze te veel 'beschermd' worden. Dit is alleen maar goed. Zo bouwt ie weerstand op.

[quote="Tessa_N"]
Ten derde zijn z'n hoeven te lang en er zitten allemaal elastiekjes in z'n manen die er al ongeveer 2 weken inzitten.
[/quote]

Hoe lang zijn de hoeven dan? Heeft ie niet van nature een platte hoefstand? Zolang het nog geen 'klompen' zijn kan de dierenbescherming niets doen hoor...
En die elastiekjes? Wat maakt dat uit? Mijn arab heeft ook altijd een paar vlechten in de manen, om te zorgen dat ie het niet zo erg afschuurd. Die heeft ook al weken elastiekjes in... Is dat zielig dan?

[quote="Tessa_N"]
Hij wordt haast niet verzorgd en komt dat stukje "weiland" niet uit.
[/quote]
en
[quote="Tessa_N schreef:
Maar ik heb dus al gevraagd of ik hem mag verzorgen, maar die man zei: Nee, hij wordt al heel goed door m'n dochterjtes verzorgd.


Spreek je jezelf hier niet een beetje tegen? Je hebt de eigenaar er dus gezien, en de dochtertjes ook. Waarom zou ie niet verzorgd worden dan? En wat maakt het uit dat ie het land niet uit komt? Misschien is het diertje wel veel te gevaarlijk buiten de wei. Weet jij veel...


Conclusie: er met je poten vanaf blijven. Het is niet jou dier, en de eigenaar heeft je verboden om erbij te komen. Stel je voor dat het diertje echt hoefkatrol ofzo heeft gehad, en jij gaat hem lekker zitten vetmesten, dan kan ie over een paar maanden naar de slager...
Bemoei je niet met andermans spullen en blijf van andermans spullen af.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:09

carola"]
[quote="Tessa_N schreef:


Conclusie: er met je poten vanaf blijven. Het is niet jou dier, en de eigenaar heeft je verboden om erbij te komen. Stel je voor dat het diertje echt hoefkatrol ofzo heeft gehad, en jij gaat hem lekker zitten vetmesten, dan kan ie over een paar maanden naar de slager...
Bemoei je niet met andermans spullen en blijf van andermans spullen af.


Ik neem aan dat je hoefbevangenheid bedoelt want paarden met hoefkatrol mogen heus nog wel eten hoor Knipoog (en daarbij die hebben het, en niet hebben gehad)

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:36

Idd, hoefbevangenheid. Maar als een paard eenmaal hoefbevangen is geweest, dan is ie er wel altijd veel gevoeliger voor.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Ideetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:52

Je kan de dierenbescherming effies bellen. Desnoods om alleen te vragen of het allemaal goed is zo. Wees wel een beetje voorzichtig met je gegevens. Niemand vind het echt prettig als de dierenbescherming ineens voor de deur staat, en die boer dus ook niet. x Dap

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 23:04

ik vind het wel zielig hoor, als hij nix bijgevoerd ofzo krijgt.
en shetten kunnen toch best in een grote wei staan! dat betekent niet dat er veel gras in zit, er kunnen toch ook andere paarden bij staan ofzo.
naja....verder denk ik zowat het tegenover gestelde als Carola.
ik vind het ook niet nodig om echt een stal te hebben voor een shet maar een boompje of klein afdakje zou wel zo fijn zijn!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 23:19

Afdakje of iets anders dat ze even kunnen schuilen als ze dat willen is altijd wel prettig, hoewel ik zelf denk dat het prettiger is voor de mens.......
Mijn pony's staan dag en nacht buiten en in de winter in een uitloop stal, denk je dat ze binnen gaan staan als het regent??? neen dus, ze zijn altijd buiten en willen helemaal niet naar binnen. Dit is overigens ook een Shetlander en een Welsh A, deze pony's moeten juist sober gehouden worden want zoals hier al meerdere malen gezegt is, de Shet kan best gevoelig zijn en daar weet ik alles van! Als Mister Freddy, mijn Shetje op een "te rijke" weide staat, heeft hij binnen 1 dag koliek, hij is gelukkig nog niet bevangen geweest en dat wil ik graag zo houden.
Het is dus echt niet zielig, probeer maar eens wat info te krijgen over het houden (en dan bedoel ik GEZOND houden) van een Shet, in de vrije natuur, de bergen, is in de winter ook nauwelijks iets te eten.
Wat betreft de hoeven, is ook al gezegt, kan de hoefstand zijn, als het dier echt wordt verwaarloosd zou hij hele lange tenen moeten hebben, ik weet niet of je dat wel eens gezien hebt maar dat ziet er pas eng uit, lopen wordt dan ook erg lastig en dat kan ik uit jouw verhaal niet opmaken.
De pony is ook niet mager dus het zal waarschijnlijk wel meevallen met de verwaarlozing.
Mijn pony's staan ook regelmatig met elastiekjes in de manen op het land, ook al eerder gezegt maar ik doe dat ook voor het behoud van de manen.

Dus, houdt het gewoon in de gaten en verder niets doen want je zou zomaar iets kapot kunnen maken en dat kan je bedoeling toch niet zijn neem ik aan. Mocht het diertje er wel verschrikkelijk aan toe zijn, ja, dan kan je de dierenbescherming inlichten, maar ik zou als ik jouw was eerst heel goed nadenken voor je dat doet.

Groetjes, Tanja.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 23:53

carola schreef:
Idd, hoefbevangenheid. Maar als een paard eenmaal hoefbevangen is geweest, dan is ie er wel altijd veel gevoeliger voor.


idd ja dat is waar, als ze hoefbevangen zijn geweest blijven ze erg gevoelig dervoor.

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 11:07

Ik vind het wel een beetje zielig hoor!

Ik vind dat ze eigenlijk wel een afdakje ofzo moeten hebben om te kunnen schuilen.
En ik vind het ook zielig als ze de hele tijd alleen staan.

Bij mij in de buurt staat ook een shetje, op een wel iets groter weiland, maar hij heeft ook geen schuilstal ofzo en staat ook helemaal in z'n eentje.
Echt zielig!