Monopolie positie KNHS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Monopolie positie KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:11

Vinden jullie dat de KNHS teveel een monopolie positie heeft?

Wat bedoel ik daar mee: je krijgt steeds meer stromingen binnen de paarden sport, die niet passen binnen het kader van de KNHS.
De vraag is dus is er behoefte aan een aparte organisatie.

Er komen steeds meer ruiters die: bitloos rijden, trainen volgens de academische rijkunst, nadruk leggen op rechtrichten, rijden met paarden die niet de bouw/beweging hebben van een "standaard" dressuur paard, enz..
Toch merk je dat ook die ruiters zich willen toetsen aan hun africhtings niveau.

Er zijn ook veel discussies over wat een correct gereden paard is en wat niet. Dat heeft volgens mij te maken met die verschillende stromingen.

Ik wil dus niet de discussie wat correct trainen/rijden is maar of er naast de KNHS behoefte is aan een andere organisatie.

Frantic

Re: Monopolie positie KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:31

ander ras? die hebben toch ook hun eigen stamboek wedstrijden?

Die hebben stuk voor stuk hun eigen regelementen.

rechtrichten heeft niks met de KNHS te maken, waarom haal je dat soort dingen aan?
Bitloosrijden kan bij de KNHS ook al staat het in de kinderschoenen.

Wat voor een organisatie zou je daarnaast nog willen????

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:46

Ik snap deze vraag wel, er zijn verschillende manieren van trainen en op wedstrijd wordt er op een manier gekeken ...en daar al heb je grote verschillen.
vaak staan de mensen met de spectaculair bewegende paarden ,ook al zijn die nog lang niet bevestigd bovenaan en de mensen met paarden die welliswaar minder bewegen maar daarintegen een hele goede africhting veel lager. het zou wel eens leuk zijn om in de beoordeling dat meer mee te laten tellen ja.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:50

In Nederland is er op gegeven moment voor gekozen om de verschillende disciplines allemaal onder de KNHS te laten vallen. Zo is bijvoorbeeld een jaar of 4/5 geleden de Endurance erbij gekomen.

Zoals bij al deze veranderingen zijn er altijd voor en tegenstanders en voor en nadelen van een dergelijke schaalvergroting.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:52

Op deze gronden zou ik het niet nodig vinden. Een goed gaand paard is een goed gaand paard, met welke methode en met welk paard het dan ook bereikt is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:53

Frantic schreef:
ander ras? die hebben toch ook hun eigen stamboek wedstrijden?

Die hebben stuk voor stuk hun eigen regelementen.

rechtrichten heeft niks met de KNHS te maken, waarom haal je dat soort dingen aan?
Bitloosrijden kan bij de KNHS ook al staat het in de kinderschoenen.

Wat voor een organisatie zou je daarnaast nog willen????

rechtrichten ,wordt door de knhs in je protocol beoordeeld dacht ik toch even ?
een paard dat rechtgerichtloopt is het allereerste begin...dhr steinbrecht: richt je paard recht en rijdt het voorwaarts

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:03

Ja, de aangespannen sport heeft al jarenlang problemen met de KNHS. Beetje ondergeschoven kindje, en onze centjes gaan mooi naar de dressuur en springsport. Er is al vaker gesproken binnen de 3 aangespannen vereniging over afscheiding, maar dat mag weer niet...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:05

ik hoor bij de subtop dat het allemaal ook niet vlekkeloos gaat..dat zal altijd en overal wel zo zijn ,maar het is zo jammer dat ze echt het alleen recht hebben ook al ben je het er zo mee oneens als je verder wil komen in de sport moet je je toch daar aansluiten...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:09

Urielle schreef:
Op deze gronden zou ik het niet nodig vinden. Een goed gaand paard is een goed gaand paard, met welke methode en met welk paard het dan ook bereikt is.

En das nou net het probleem wat is een goed gaand paard?

Kijk eens naar een simpel voorbeeld van de schouder binnenwaarts
Die hoort gebogen te zijn OM het binnen been heen, maar veel te vaak zie je dat de heup naar buiten geplaatst wordt doordat de ruiter zijn binnenbeen naar achter legt.
Dan kan je volgens mij nooit spreken over een correcte lengte buiging.
En toch zie je dat soort ruiters met dikke winstpunten naar huis gaan!!??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:28

Juryleden zijn ook maar mensen, ook bij een andere bond.
Bovendien is het niet gezegd dat het winstpunt op die sb behaald is. Misschien was die sb een 3 maar heeft de combi verder nog 8en en 9ens gescoord om het op te halen.
In mijn beleving staat toch meestal de beste groep wel bovenaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:53

Citaat:
Ik wil dus niet de discussie wat correct trainen/rijden is maar of er naast de KNHS behoefte is aan een andere organisatie.

en:

Citaat:

Die hoort gebogen te zijn OM het binnen been heen, maar veel te vaak zie je dat de heup naar buiten geplaatst wordt doordat de ruiter zijn binnenbeen naar achter legt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:30

Frantic schreef:
Citaat:

en:

Citaat:

Wat wil je nou dan voor discussie???

Je hebt gelijk. Ik heb ook niet duidelijk aangegeven met mijn vorige bericht wat ik precies bedoel, met het voorbeeld van de sb.
Zou graag zien dat je ipv het rijden van een wedstrijd een test aflegt waarbij je beoordeeld wordt hoe je paard trainings technisch voor elkaar is.
Binnen de KNHS kan je doorstromen van b.v. het L naar het M terwijl je het wijken niet goed beheerst. Dus wie zegt dan dat je een bepaald niveau hebt, is dat de graag van africhting (dus het correct beheersen van bepaalde oefeningen) of het wedstrijd niveau?

Ik zou graag zien dat je een test aflegt en dat daar gekeken wordt naar de correctheid van de hulpen en samenwerking tussen paard en ruiter. Hierbij kan je dan alleen doorstromen als je alle oefeningen die het niveau bepalen correct en bevestigd kan laten zien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:41

Neonlight schreef:
Ja, de aangespannen sport heeft al jarenlang problemen met de KNHS. Beetje ondergeschoven kindje, en onze centjes gaan mooi naar de dressuur en springsport. Er is al vaker gesproken binnen de 3 aangespannen vereniging over afscheiding, maar dat mag weer niet...

Waarom mag dat dan niet?
Ben niet echt thuis in de aangespannen sport.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:42

Belangrijke reden waarom er destijds voor gekozen is om alle hippische sportbonden te fuseren, is dat hiermee een duidelijker en sterker signaal kan worden afgegeven in de samenleving. Daarnaast waren en zijn er bij veel disciplines vergelijkbare issues die nu beter onderzocht kunnen worden en waarover een professesionelere besluitvorming kan plaatsvinden.

Uiteraard zullen er altijd klachten zijn over mensen die vinden dat hun eigen discipline een ondergeschoven kindje vinden of mensen die iets anders willen, maar dat is per saldo niet op te lossen. Ook na een afsplitsing zullen mensen binnen de afsplitsing weer beginnen met klagen.

Overigens, de KNHS heeft zeker geen monopolie, volgens mij is het zeker mogelijk om zelf een vereniging op te richten die hippische wedstrijden organiseert onder eigen vlag en met eigen deelnemers.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:44

Neonlight schreef:

Dit is ook maar zeer relatief. Als je kijkt naar de aankomende WEG dan kost het vierspanteam evenveel voor de KNHS als alle andere hippische disciplines bij elkaar. Gezien het aantal starts bij alle disciplines wordt de 4-span equippe dan toch duidelijk gefinancierd door de andere disciplines

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:47

Beeeeeeeeh schreef:
Overigens, de KNHS heeft zeker geen monopolie, volgens mij is het zeker mogelijk om zelf een vereniging op te richten die hippische wedstrijden organiseert onder eigen vlag en met eigen deelnemers.

Alleen mag je dan als KNHS lid niet starten op dat soort wedstrijden, daar hebben ze dan wel weer voor gezorgd...
Noemen ze zgn "wilde wedstrijden" en als je daaraan deelneemt kun je zelfs een boete krijgen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:49

oh? zou het echt zo zijn dat je als je deelneemt aan een wedstrijd bij een nieuwe club die op je manier van rijden,hoe je je paard afgericht hebt beoordeeld je niet meer bij de knhs lid zou mogen zijn?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:55

Feetje schreef:
Beeeeeeeeh schreef:

Alleen mag je dan als KNHS lid niet starten op dat soort wedstrijden, daar hebben ze dan wel weer voor gezorgd...
Noemen ze zgn "wilde wedstrijden" en als je daaraan deelneemt kun je zelfs een boete krijgen!

knollentuin schreef:
oh? zou het echt zo zijn dat je als je deelneemt aan een wedstrijd bij een nieuwe club die op je manier van rijden,hoe je je paard afgericht hebt beoordeeld je niet meer bij de knhs lid zou mogen zijn?

En kan je dan doorstromen naar internationaal als je niet bij de KNHS zit?

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:30

Japeloup schreef:
En kan je dan doorstromen naar internationaal als je niet bij de KNHS zit?

Ja, je kunt doorstromen naar internationale wedstrijden als er internationaal ook mensen zijn die buiten de gebaande organisaties om wedstrijden organiseren. Uiteraard kun je niet deelnemen aan de normale wedstrijden van de de FEI of de Olympische spelen omdat die afvaardiging is toebedeeld aan de KNHS. Maar mensen die graag binnen hun eigen kader wedstrijden willen rijden hebben neem ik aan ook geen ambitie om deel te nemen aan internationale wedstrijden die niet binnen dit kader vallen.
Voor mensen die eigenlijk aan "gewone" wedstrijden willen deelnemen en alleen een eigen bond willen omdat ze het niet eens zijn met de selectie-criteria van de kNHS voor internationale wedstrijden zijn er gelukkig geen ontsnappingsmogelijkheden (behalve dan in het buitenland gaan wonen)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:52

knollentuin schreef:

Goed lezen, dat zeg k nl. niet.
Je mag als KNHS lid niet op dat soort wedstrijden starten. Ik zeg niet dat je dan geen lid meer mag zijn :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:58

Beeeeeeeeh schreef:
Neonlight schreef:

Dit is ook maar zeer relatief. Als je kijkt naar de aankomende WEG dan kost het vierspanteam evenveel voor de KNHS als alle andere hippische disciplines bij elkaar. Gezien het aantal starts bij alle disciplines wordt de 4-span equippe dan toch duidelijk gefinancierd door de andere disciplines

Oke, wij financieren de dressuur, springsport en de mensport dan. En onze aangespannen hippiade wordt gewoon verzet een maand van te voren omdat de KNHS het terrein verhuurt en naar een woensdag (fijn voor de werkende mensen), of op een avond verreden zonder verlichting, ga zo maar door. Bovendien slecht georganiseerd en tegen hun eigen wedstrijdreglement in. Nee, ze zijn goed bezig daar.

En het is inderdaad zo dat je als KNHS-lid niet op een wilde wedstrijd mag starten. Nu ben ik via de rijvereniging lid en via de VHN. Als de VHN zich zou afsplitsen van de KNHS ben ik nog steeds lid via de rijvereniging. Bovendien mogen wedstrijd organiserende verenigingen niet wilde wedstrijden organiseren, dan ben je ook het haasje. Kortom, we zijn er aan gebonden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:04

het is dus zoals ik het lees echt een monopolie van de knhs,ook al zou je met een groep op een andere manier aan de gang willen wedstrijdgericht,je zal geen aansluiting kunnen maken?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:25

Neonlight schreef:
En het is inderdaad zo dat je als KNHS-lid niet op een wilde wedstrijd mag starten. Nu ben ik via de rijvereniging lid en via de VHN. Als de VHN zich zou afsplitsen van de KNHS ben ik nog steeds lid via de rijvereniging. Bovendien mogen wedstrijd organiserende verenigingen niet wilde wedstrijden organiseren, dan ben je ook het haasje. Kortom, we zijn er aan gebonden.

Raar toch, maar wie bepaald dan binnen Nederland welke organisaties mee mogen doen aan b.v. de olympische spelen.
Met andere woorden waarom heeft de KNHS het alleen recht?
Want het wil niet zeggen dat als je je aansluit bij een andere organisatie je niet gelijke prestaties kan neer zetten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:44

OS? Neonlight heeft het toch over de aangespannen sport? Dat is geen Olympische discipline dacht ik.

Ik snap best dat bijvoorbeeld de AS zich ondergeschoven voelt en het idee heeft alleen maar lidmaatschap te mogen betalen.

Er moet te achterhalen zijn wat de reden van het toenmalige bestuur was om toch aansluiting te zoeken bij de KNHS!

( en ik denk dat een heleboel mensen AS verwarren met de Mensport.... die laatste vreet heel aardig in onze centen hoor!)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:50

Het lijkt mij persoonlijk niet verkeerd dat er nog een soort van KNHS komt.. vooral i.v.m. het prijsniveau van alles.. Concurrentie zorgt meestal voor lagere prijzen ;)
@Beeeeh: Als je een instantie naast de KNHS zou willen, zou daar dan naast eigen vlag/deelnemers.. ook niet gedacht moeten worden aan eigen jury's (+opleidingen hiervoor) etc. etc.?