uitstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 10:37

hier kan ik me zo aan ergeren.

Iemand die heeft lekker gereden, ging hartstikke goed, en aan het einde van de rit geeft ze haar paard aan iemand anders zodat diegene haar paard kan uitstappen. maar JIJ heb toch gereden. En het is heus niet verkeerd om je paard door iemand uit te laten stappen, maar dan ben je er toch bij? dan ga je toch niet in de kantine zitten en dan verder neit naar je paard omte kijken? En ook nog je paard door iemand af te laten zadelen, en op stal te zetten!ik zie dat heel vaak gebeuren

ben ik nou een stom mens, of heb ik gelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 11:52

Eindelijk iemand die er ook zo over denkt! Ik laat uberhaupt nooit iemand anders uitstappen. Ik vind dat als ik met een paard gewerkt heb, ik ook zelf de coolingdown moet doen en het afverzorgen.
Er mag best iemand anders op mijn paardje, maar dan liever gewoon voor het hele uur!

Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 11:54

Heel soms doe ik het wel, heel soms. Dan zet ik er een van de meiden op en die vinden dat geweldig. Op wedstrijden heb ik ook soms na 2 proeven dat ik ff af wil stappen. Maar ik blijf altijd bij mijn paard in de buurt, altijd.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 11:58

Ik rijd nu door omstandigheden (1 iemand zwanger en 1 iemand geblesseerd) 3 paarden en dat vind ik eigenlijk erg veel. De verleiding is erg groot om een deel van het werk door iemand anders te laten doen (uitstappen van mijn eigen paard moet ik wel zelf doen, want hij laat niemand anders op z'n rug en ook met ernaast lopen is hij niet geheel betrouwbaar, overal kunnen natuurlijk enge kaboutertjes vandaan komen Party!! ) maar ik zou hem wel door iemand anders kunnen laten afzadelen. Ik doe dat perse niet want ik vind ook dat dat bij het rijden hoort!! De dagen dat ik er 3 moet rijden en de eigenaressen van de andere 2 paarden zijn er zelf bij, zadelen ze soms wel alvast op. Ook niet helemaal volgens mijn principe, maar die 2 zijn erg vermoeiend om te rijden, dus mijn energiemetertje houdt het anders niet tot het eind vol. Zwak ja, maar het is niet anders. Mijn eigen paard doe ik strikt als eerste en helemaal zelf, zodat die niets tekort komt. (volgende discussie, zou hij tekort komen als iemand anders hem afzadelde en poetste? Ik denk dat dat meer mijn idee is) Lachen

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 15:37

Toen ik vroeger nog één keer in de week op een manegepony rondhobbelde, vond ik het fantastisch om paarden en pony's van anderen uit te stappen.

Muzefee laat ik niet door anderen rijden omdat ze nogal eenkennig is met rijden en ik niet wil dat er ongelukken gebeuren, maar als ik een ander paardje had en iemand die ik ken zou na mijn rijden nog even op hem willen stappen, dan vind ik dat dat best moet kunnen.
En als ik diegene echt vertrouw met mijn paard, dan zou ik er misschien ook best bij weglopen om even snel wat te drinken voordat ik op het volgende paard stap. (even opladen en alleen als ik nog een ander paard ga rijden)

Het gebeurt dus niet, dat ik anderen mijn paard uit laat stappen, maar ik zou me voor kunnen stellen dat als ik in een andere situatie zou zitten, dat ik het misschien best zou doen...

Afzadelen doe ik sowieso zelf omdat ik nogal zuinig ben op mijn spullen (en vooral ook op het paard!)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 16:18

tja, dat hangt heel erg van mijn paard af. Pablo is daar niet geschikt voor, Trammelant wel. Op- en afzadelen doe ik zelf, uitstappen op mijn huidige stal ook.
Maar ik wil even iets heel anders kwijt. Het is zeker niet bedoeld als persoonlijke aanval op wie dan ook maar ik ben wel benieuwd hoe anderen hierover denken.
Een paar weken geleden hadden we hier een discussie over het al of niet arrogant zijn van Z en/of wedstrijd ruiters. Ze zouden geen aandacht hebben voor 'gewone' mensen en met de neus in de lucht lopen. 10 jaar geleden reed ik met Trammelant Z dressuur en stond gestald op een manege. Op zaterdagmiddag waren er uiteraard vaak kinderen op stal, die wel eens stonden te kijken als ik reed. En soms mocht een van hen Trammelant droog stappen, terwijl ik aan de kant bleef kijken (uiteraard, ik blijf er wel bij). Die kinderen zaten te stralen, Trammelant vond het best en ik ook. Afzadelen deed en doe ik altijd zelf, helpen of kijken mocht altijd. Maar dat kan dus worden uitgelegd als niet betrokken zijn bij mijn paard. Zo is het ook nooit goed. Dit moest even van mijn hart, sorry!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 16:23

Als ik toen een van die kinderen was geweest was ik ook dolgelukkig geweest Lachen
(misschien nu nog wel Party!! Verward )
Ik denk dat het van de situatie afhangt of ik het vind kunnen of niet, en of je er wel zelf bijblijft..
Groetjes Petra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 16:27

Zo heb ik wel eens een meissie van 9 op mijn paard gezet, die reed er zo mee weg, lachen!
En een meisje wat heel onzeker en verlegen was, die mocht ook op lab. Uiteraard hield ik hem vast, maar dat meisje zat te stralen. Misschien helpt dit om haar verlegenheid te overwinnen???
Niet bepaald situaties dat je ongeinteresseerd in de kantine zit.
Op wedstrijden zit mijn vaste groom er soms op om te stappen, maar dan blijf ik er ook bij. Ik stap alleen af als ik bijna flauwval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 17:08

Gisteren in het A'damse bos hebben er ook kinderen rondjes op Milena gezeten, toen we een ijsje gingen eten bij de kiosk. Maar dan houd ik haar wel heel goed vast, voor de zekerheid.

Sonja

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 17:18

Ik weet nog wel dat ik het vroeger helemaal geweldig, zelfs een hele eer vond om een paard van iemand uit te mogen stappen Lachen
Nu ik (eindelijk) een eigen paard heb doe ik alles gewoon lekker zelf, ben veel te blij dat ik het kan doen. Wel laat ik 'm als ik overdag rij uitstappen door m'n dochter van 8. Die rijdt nog niet zo heel lang (3 maanden) en Sam is nog net iets te eigenwijs voor haar om "echt" te rijden. Als ik dan midden in de bak sta zet ie geen stap bij mij vandaan, maar als ik haar laat uitstappen ga ik zelf een eindje van de bakrand afstaan, dan krijgt ze hem wel zelf op gang en gaat het goed. Kind weer apetrots dat het gelukt is, en Sam is meteen uitgestapt Lachen
sandra

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:06

Ja, een beetje verwend, hé? Ik doe niets liever als uitstappen, want dan kan zo eens met ja paard spreken, precies. *LOL* (los van het werk Knipoog Knipoog Knipoog )
Nee, ik stap mijn paardje ook zelf uit. Netuurlijk moegen er ook andere mensen eens op onze pony 'rijden'. We nemen wel eens vermoeide lifters op als we met het koetsje gaan wandelen Knipoog
Dat is iets helemaal anders dan je paard vermoeid aan iemand afgeven en dan warme chocomelk gaan drinken!
Daar is mijn paardje ook ietsje te dierbaar voor!!

Party!! Femke

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 08:41

Inderdaad, ik denk dat er een heel verschil is tussen iemand anders er op laten om diegene een plezier te doen en uit ongeintereseerdheid (oeps is dat ABN) je paard na het werk afgeven en zelf iets anders gaan doen! Toen ik een braaf paard had, liep ik er vaak bijna de hele buitenrit naast met kinderen erop, omdat ik zelf weet hoe leuk het voor een kind is om op een paard te mogen zitten. Maar als het uit gemakszucht is, zo van ik werk ermee en het uitstappen is niet interessant, dus dat laat ik iemand anders doen , ben ik fel tegen. Ook dat stukje hoort bij het rijden en het contact hebben met je paard. Hoe heeft hij de training verwerkt, hoe snel is hij op adem en meer van dat soort dingen. Meteen maar even om misverstanden te voorkomen, natuurlijk moet je tijdens de training merken hoe je paard de dingen die je vraagt verwerkt, maar ik vind dat je tijden het uitstappen ook veel informatie kan opdoen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:31

Haha! Ik stap meestal zelf uit en als iemand anders het doet blijf ik er wel altijd bij.
Ik heb nogal een kleefpaard dus als ik naast mijn paard blijf staan dan wil hij liever niet wegstappen....hij is heel lief voor onzekere mensen en/of beginners, neemt je een beetje onder zijn hoede al kan hij altijd uit het niets gaan schrikken of juist lijken alsof hij gaat schrikken en hij zet geen stap verkeerd Schijnheilig
Soms helpen er weleens meisjes met poetsen enzovoorts en vragen of ze uit mogen stappen, of ik bied het aan, doe ik niet zo moeilijk over. Ik ben moeilijker met wie ik op mijn paard laat rijden.... Haha!
Een bijrijd(st)er heb ik dan ook niet meer, een tijdje geleden heb ik een bijrijdster gehad en dat liep niet zo goed.
Op den duur was het zo erg dat mijn lieve knol een super schrik bewind aan het voeren was en mijn instructeur een half uur bezig is geweest om hem met zijn benen op de grond te krijgen Frusty
Vlak daarna werd hij geopereerd, sommigen kennen dat verhaal wel, en na 10-12 wk was hij dat gelukkig vergeten dat gedrag.
Daarna heeft mijn instructeur hem tot november ofzo 2x in de week bijgereden en dat ging heel goed. Sinds december rijd ik hem alleen en eigenlijk bevalt dat wel. Haha!

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-05-09 12:33 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:21

Nou laten we het dan niet hebben over meisjes die dolblij zijn dat ze uit mogen stappen, maar paard in de molen gooien om uit te stappen. Gebeurt bij mij op stal vaak. Kan me wel voorstellen, kost je mider tijd, maar ik zal het bij Wal niet doen. Die vind de molen zo vreselijk; dan heeft ie zn best gedaan en moet ie nog eens in die stomme molen. Neehoor, ik blijf er lekker op. Kijk, laten stappen na een wasbeurt of als ie erg nat is, ok. Het is vast goed voor de beesten om lekker uit te stappen. Maar maak dan even een rondje over het bospad ofzo

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:12

Ik zou tijdens een buitenrit niemand op Muzefee laten, maar dat komt omdat haar karaktertje daar niet voor in aanmerking komt. Met mijn vorige paardje daarentegen had ik regelmatig iemand voor op het zadel zitten (ukkepukkies...) Of ik stapte af en liep met het paard aan de teugel mee.

Even off topic over de stapmolen. Die is wel ideaal als je paard de hele dag op stal moet staan en van de 24 uur een uurtje wordt gereden. Dan is het wel fijn als hij/zij overdag ook nog even in de molen kan.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 16:07

ik liet soms ook weleens een vriendin uitstappen, maar dan deed ik wel gewoon zelf afzadelen!
Dat vind ik ook zo stom, maar het ligt ook aan de situatie.
Als het een vriendin is die af en toe komt en mijn paardje heel erg leuk vind dan mag ze natuurlijk el uitstappen en poetsen of zelfs nog ff zelf rijden, maar dan blijf ik er wel bij staan!

xxx Soraya

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 19:23

Ik laat lottie ook regelmatig uitstappen door Anouk dat vind ze leuk en ze vraagt het regelmatig of dat mag.
Als ik alleen ben stap ik rustig zelf uit vind dat ook best en soms stap ik 'm aan de hand f op wedstrijd stapt Anouk 'm altijd uit ik stap 2 rondjes en dan zij erop terwijl zij uitvlecht ga ik me vast omkleden (laarzen uit jasje uit etc.) als ik terug kom met dek of halster zadelen we 'm samen af ik sjouw met zadel en hoofdstel en zij met het paard.
soms als ik meerdere paarden rijd poetsen we meestal samen en terwijl zij met een opgezadeld paard komt stap ik daar op en stapt zij de ander uit. nu komt dat niet zoveel voor maar das heel erg fijn als er iemand is die je zo super wil helpen. Nu zij ook een eigenpaard is is het imo vanzelfsprekend dat ik haar ook help met manen trekken etc. en wie weet straks stap ik uit terwijl ik uitvlecht *LOL*

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 19:30

bij Gerald mag ik soms een van de paarden uitstappen, hij begint dan vaak al met longeren van t volgende paard. Ik stap trouwens alleen Gambler uit (ben helemaal gek van m), Celano doet ie liever zelf (is ook pas 3, bijna 4), Saskia doet Heide meestal (is haar liefie) en Marengo wordt meestal ook door gerald zelf gedaan. Komt omdat t zn eigen paard is en nogal een eenkennig beessie. Eerst bleef gerald er wel bij met uitstappen maar tegenwoordig loopt ie rustig weer terug naar stal om t volgende paard vast te pakken. Verschil is natuurlijk wel dat Sas en ik niet 'zomaar' meisjes zijn die mogen uitstappen, wij zijn ook de hele dag met de paarden bezig en kennen ze dus ook wel een beetje.

Hoe zit dat dan met losstappen als ik vragen mag????

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:22

ikke mag altijd lottie van kim uitstappen en dan zit ik helemaal te glunderen(hihi ik ben 23,maar gedraag me dan als een klein kind)uitstappen door een ander en dan zelf weglopen=not done,maar iemand anders laten uitstappen en er zelf wel bij blijven en samen afzadelen das wel gezellig vind ik altijd.alhoewel ik het zelf wel graag alleen doe omdat ik uitstappen en afzadelen erbij vindt horen en ik met afzadelen altijd even wil kijken of ze nergens verwonding ofietsdergelijks heeft.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:45

Ik sta op een hele kleine stal dus er is ook niemand anders die mijn paard uit zou kunnen stappen. Meestal geniet ik nog even van de vogeltjes die zo heerlijk fluiten en de wind door de bomen, dat zijn dingen die ik niet door heb als ik geconcentreerd aan het rijden ben.
Dus ik heb heeeelemaal geen hekel aan uitstappen, zelfs al hadden wij een stapmolen, dan zou hij er niet in gaan.
Op wedstrijd stapt vaak wel iemand anders mijn paard uit, zodat ik me alvast kan omkleden, dekens pakken en dat soort dingen. Bovendien vindt zij het heel erg leuk om even te stappen met Fitz dus het is niet alleen eigen belang!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:58

Uhm...ik laat wel eens iemand mijn paard uitstappen om dan zelf weg te lopen...als ik vreeeeeeeeselijk nodig naar de toilet moet... Haha! toch zonde als ik het in mijn broek zou doen op mijn mooie zadeltje he... Knipoog. En als er kleine kinderen aanwezig zijn vind ik het ook leuk om hun hele dag goed te maken door ze Escala ff uit te laten stappen, maar dan blijf ik er natuurlijk wel bij!!! Tsja, in principe ben ik er heus ook wel voor om als ik gereden heb ook zelf mijn paard uit te stappen en af te zadelen maar soms (heeeeel soms) kan het eens beroerd uit komen...laatst hadden we zo lekker gewerkd met elkaar dat ik helemaal de tijd vergeten was...arghh! Hellup! En ik moets echt met spoed naar mijn werk, dus ja, toen heeft het meisje van de stal waar ik sta het even van me overgenomen. Maar das uitzondering natuurlijk. Maar mijn baas ziet me al aankomen als ik zeg dat ik laat ben omdat ik mijn paard nog ff uit moest stappen en af moest zadelen...maar dit is me maar 1 keer overkomen hoor! Knipoog

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 21:37

Als ik iemand laat uitstappen en ik ken deze persoon kan het wel zijn dat ik bv mijn cap even af doe en in mijn kastje leg. Mijn kastje staat zo ongeveer tegen de rijbak aan. Dat vind ik zelf geen probleem. Maar om nu rustig ergens in de kantine ongeintereseerd te gaan zitten, dat zou ik niet doen. En ik zadel altijd of zelf of samen met iemand anders mijn paard af.