De voor- en nadelen van een forum.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

De voor- en nadelen van een forum.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 16:38

Ik ben bezig met mijn stageverslag en daarvoor ben ik bezig geweest met de forums van patiëntenverenigingen, ik ben nu bezig met een stuk over het "verschijnsel" forum, ben de voor- en nadelen op een rijtje aan het zetten, beetje aan het brainstormen en ik vroeg me af of jullie daar als die-hard forumbezoeker misschien nog wat aan toe te voegen hebben.
Het gaat in dit geval dus wel over forums met als hoofdthema een (chronische) ziekte, niet echt vergelijkbaar met een forum als bokt, maar er zitten zeker dingen tussen die ook in het algemeen gelden voor een forum en misschien dat jullie daar nog wat aan toe kunnen voegen en zo een steentje bij kunnen dragen aan de wetenschap Cool

De voordelen
<sum> Lotgenotencontact op het moment dat daar behoefte aan is. Een forumbezoeker omschreef het als volgt: "Een forum is als een blik lotgenotencontact dat je open kunt maken op het moment dat je er behoefte aan hebt en anders laat je het gewoon even dicht zitten."
<sum> Her- en erkenning van problemen, begrip en serieus genomen worden. Je wordt onvoorwaardelijk geloofd i.t.t. tot artsen die het vaak over "tussen de oren" hebben.
<sum> Op het forum zitten mensen die weten en voelen waar je over praat omdat ze hetzelfde meemaken, dit i.t.t. professionele hulpverlening.
<sum> Praten over dagelijks ergernissen doe je niet snel met professionele hulpverleners, op een forum kan dat wel.
<sum> Contact vanuit de beslotenheid en privacy van de eigen omgeving geeft een veilig en vertrouwd gevoel zonder schroom en zoveel of zo weinig anonimiteit als men zelf wil.
<sum> Het gevoel dat je mening het waard is om gehoord te worden.
<sum> "Eigen regisseur" over de vorm en het moment waarop steun of contact aangeboden of gevraagd wordt.
<sum> Een groot aantal mensen met allemaal hun eigen inbreng, veel ervaringsdeskundigheid.
<sum> Steun bij vragen, ervaringen en onzekerheden.
<sum> Je mag en kan en kan van alles zeggen en vragen maar het geeft geen verplichtingen.
<sum> Een bezoek kan in je eigen tijd en je eigen tempo.
<sum> Het is laagdrempeliger dan "live" lotgenotencontact.
<sum> Je bent aan niemand verantwoording schuldig.
<sum> Tijd, plaats, leeftijd, huidskleur, opleiding etc. doen er niet toe.
<sum> Vrij om te bepalen wat je wel of niet los laat.
<sum> Niemand wordt buitengesloten.
<sum> Je nuttig voelen als je iemand kunt steunen.
<sum> Veel dingen leren.
<sum> Het is gelijkwaardiger dan contact met de professionele hulpverlening: Geven en nemen, wederkerigheid.
<sum> Je krijgt de gelegenheid om je ziekte als gewoon te gaan zien, minder beladen.
<sum> Minder druk en overzichtelijker dan een chat.
<sum> De informatie blijft lang beschikbaar, dit i.t.t. een chat, je kunt antwoorden later teruglezen.

De nadelen
<sum> Doordat er zoveel mensen reageren bestaat de kans dat je juist in je onmacht en ellende bevestigd wordt. Een forum kan zelfs zo bevestigend werken dat je alleen maar dieper in de put raakt dan nodig is.
<sum> Door het forum soms veel meer bezig met de ziekte dan normaal.
<sum> Je moet beschikken over een computer, kunnen typen en verstand hebben van internet om deel te kunnen nemen, hierdoor ontstaat dus een selectie.
<sum> De grote mate van beschikbaarheid en bereikbaarheid kan er voor zorgen dat er voor ieder wissewasje steun gezocht wordt, het gevaar om afhankelijk te worden van lotgenotencontact en minder zelfstandig te worden is dus aanwezig.
<sum> Je ziet elkaar niet lijfelijk. Stem en intonatie ontbreken wat het soms moeilijk maakt om de berichten juist te interpreteren.
<sum>

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:06

de meeste punten noem je geloof ik al wel...
Een nadeel vind ik altijd, dat ik het idee heb dat wat ik probeer te vertellen, een beetje l*llig overkomt...

Voordeel is wel, veel mensen met veel kennis, dus die leren je wel wat bij!

nadeel: verslavend! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 17:14

Je laatste nadeel is ook wel weer een voordeel. Je kunt soms wat luchtiger typen dan dat je je voelt. Ofwel, al zit je met dikke tranen achter je toetsenbord,niemand hoeft dat te zien.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 00:04

Als nadeel zou ik nog kunnen bedenken dat je privacy er misschien wat bij in kan schieten.
Je kunt natuurlijk anoniem blijven, maar de kans bestaat altijd dat je aan de hand van je verhalen en persoonlijke "kenmerken" herkend wordt.
Wat bijvoorbeeld als je je werkgever (nog) niet op de hoogte hebt gesteld van je ziekte, en hij komt er via-via achter dat je een bepaalde ziekte onder de leden hebt ?
Om maar als voorbeeld Bokt te geven:
Er zijn hier mensen die onder een nickname geregistreerd staan, nooit de naam van hun paard of pony noemen, maar toch weet ik wie het is Cool

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 10:28

Nog een nadeel:
Door de vele verschillende meningen kan men selectief worden, maw: alleen de dingen zien die hij of zij wil zien.