Teugelvlinders/martingaalstops

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Teugelvlinders/martingaalstops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 23:36

Misschien stel ik wel hele domme vragen hoor, maar ik loop soms tegen van die dingen aan....

Vandaag bijvoorbeeld de mooie bruine gladleren stübben dressuurteugels maar eens in ere hersteld, daar zal ik het in m'n proefje (ooit...) ook mee moeten doen, dus wennen kan geen kwaad (en wennen is het na een hele tijd met springteugels gereden te hebben!) Maar daar zitten dus van die teugelvlinders aan, of martingaalstops, hoe je ze wilt noemen.
Heb al gekeken of ik ze er af kan halen, maar dat gaat niet zonder ze te slopen en dat wil ik niet omdat ik ook nog wel eens met martingaal rijdt (buiten), beetje link anders. Mogen die eraan blijven zitten?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 23:38

De stops kan je gewoon laten zitten, maar je kan ook gewoon met je springteugels rijden hoor!
Daar rijden de meeste zelfs mee, je ziet ze in de Z zelfs nog met een springteugel aan de trens.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 23:47

Nou, aan die springteugels zitten ook de ringetjes van de thiedemann en dat staat toch wel erg knullig...

Overigens rij ik haar tegenwoordig in de bak 'bloot' en buiten met een martingaaltje, niet meer dat irritante rinkelding, wat een zegen! Maar de eigenaresse rijdt haar er nog wel mee, dus ik haal meestal alleen de thiedeman eraf en laat de teugels zitten, scheelt weer een handeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:22

Volgens mij mag je tegenwoordig met een thiedeman losrijden (maar weet het niet zeker) ik denk dat je dus gewoon zou mogen starten met die ringetjes aan de teugel.
Maar zelf zou ik het inderdaad niet zo snel doen, het staat niet echt mooi.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:41

Die halve thiedemann mag je gewoon mee rijdne, maar ja, dat levert je ECHT aftrek op in verzorging, vinden ze niet mooi

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 13:45

Ik was ook echt niet van plan om met die teugels te gaan starten hoor, wel of niet toegestaan kan me niet schelen, het ziet er gewoon niet uit!

Het ging me alleen om die stops, die vielen me gisteren ineens op en als ze daar over vallen zijn het gewoon zeikerds!

Vraag me trouwens af hoe dat in z'n werk gaat, met thiedeman los rijden. Je sjort 'm bij het losrijden in de krul, vlak voor je de ring in gaat haal je 'm eraf en van vreugde gaat je paard gelijk sterrenkijken, lekker zinvol!

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:56

Ik heb laatst iemand gezien, thiedemann vast, losrijden, teugel eraf, en prutproef, en halverwege uitgebeld, paard was onregelmatig (hoe zou dat nou komen???) ze had allemaal 3en en 4en totdat ze dus moest stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:19

Als je de teugel in het midden los maakt gaat 1tje er altijd af.
De ander na wat frutten over de gesp vaak ook wel.
Maar ik heb zelf ook wel een tijd met die vlindertjes gereden, heb er nooit wat van gehoord.
Verder rij ik ook altijd met een springteugel, met een dressuur teugel kan ik niet overweg.

En wat jij zegt over de thiedeman, dat vind ik nu bij elke hulpteugel.
Hij kan met die dingen wel lekker lopen, maar een paard is niet gek en weet meteen wanneer hij dat ding niet om heeft, en gaat er dan eens extra van profiteren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 14:27

runningkawa schreef:
Als je de teugel in het midden los maakt gaat 1tje er altijd af.
De ander na wat frutten over de gesp vaak ook wel.


Eentje lukt inderdaad wel, maar die andere krijg ik er dus echt niet af zonder 'm te slopen en dat vind ik zonde. Degelijke Stübben kwaliteit, dan krijg je dat. En om nou met maar 1 zo'n geval te rijden.... Laat ze allebei wel lekker zitten, jammer dan.

Citaat:
En wat jij zegt over de thiedeman, dat vind ik nu bij elke hulpteugel.
Hij kan met die dingen wel lekker lopen, maar een paard is niet gek en weet meteen wanneer hij dat ding niet om heeft, en gaat er dan eens extra van profiteren.


Zo ken ik iemand die nu Z2 rijdt, maar nog altijd haar zweep erbij heeft bij het losrijden. In de ring laat haar paard het er dus volledig bij zitten omdat hij door heeft dat ze 'm toch niet kan slaan.