Afstappen een beloning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Afstappen een beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 22:43

Maddox houdt echt niet van regenplassen, zeker niet van die plassen waar je niet in kan kijken. Om over het water bij ons aan het strandje maar niet te spreken, dat is zijn nachtmerrie.

Om er onder uit te komen steigert hij een beetje. Aangezien ik nog niet daadkrachtig genoeg kan optreden als hij dat doet, probeer ik het een paar keer maar dan stap ik af. Dan loop ik er een paar keer doorheen of langs en dan stap ik weer op en moet hij alsnog. Tot nu toe gaat hij dan gewoon altijd.

Ik vind dit zelf prima want ik ben gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg om hem voorwaarts te trappen/slaan. En op deze manier moet hij alsnog wel doen wat ik wil.

Wat vinden jullie hiervan?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:49

als ik met m'n paard naar een strandje ging wilde hij er ook niet gelijk in.
ik liet hem dan langs het water lopen en drijfde hem naar het water toe dit kon heel lang duren steeds het strandje op en neer.op een gegeven moment ging hij er dan wel in en vond het dan heerlijk.
als ik hem recht voor het water zette dan wilde hij afzetten om er met een boog intespringen(dat was mijn gevoel hij heeft nooit de kans van mij gehad,ik zag me er al naast liggen Lachen )
zoals jij het doet lijkt me ook goed hoor.

groetjes

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 23:26

Waarom zou je gaan trappen of slaan als dit ook werkt ? De manier waarop je het nu doet is een stuk vriendelijker en hij gaat er dan toch doorheen ? Pling Als je gaat slaan weet je zeker dat hij slechte ervaringen met water krijgt. Met een beetje geduld en vriendelijkheid kom je verder als met slaan en ik vind dat je doortastend genoeg bent Haha! .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:26

Als mijn paard ergens niets langs of doorheen durft stap ik ook wel eens af. Als je daarna terugloopt en er weer rijdend doorheen of langs gaat is dat geen probleem volgens mij. Lijkt mij beter dan te gaan vechten, zeker als je dat een beetje eng vindt. Ik denk dat je met het laatste meer kan verpesten.

En je bereikt toch wat je wilt?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:57

Maar het nadeel kan zijn dat hij dit trucje door krijgt en het later ook met andere dingen gaat doen.
In het begin is het niet erg als je afstapt, maar ga nu wel proberen om zonder af te stappen er doorheen te gaan, desnoods met een extra man er naast.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:27

Als jij voor nu tevreden bent met het resultaat dan moet je het zeker doen. Je moet er wel voor oppassen dat hij er geen trucje van gaat maken.
Ik rijd mijn paard altijd behoorlijk door als ik op een plas water afga. Gewoon in stap, maar zodra hij wil gaan twijfelen, drijf ik hem meteen bij. Ook doe ik mijn handen van de hals af. Als hij dan namelijk wil omdraaien loopt hij tegen mijn handen (spreekwoordelijk dan he) Het ziet misschien niet zo heel elegant uit, maar bij die van mij helpt het dus echt. Je moet hem gewoon niet de kans geven om te gaan twijfelen. Je kunt dit gaan proberen als je iets zekerder bent van jezelf. Probeer het dus eerst bij kleinere plassen, dan kun je makkelijk je grenzen verleggen.

Veel succes

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:19

Bij Nikita stap ik ook weleens af hoor! Vind ik prettiger dan om er een gevecht van te maken en ik merk ook dat ze het echt spannend vind, want dan gaat ze strak achter me lopen met d´r neus in m´n rug. Ze doet het dus niet om me te pesten en dan vind ik dat je het het best met rust en vertrouwen geven kan oplossen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:13

Bij iets engs ben ik vroeger bij Isolda ook vaak afgestapt. Gewoon omdat ik niet het lef had om met haar het gevecht aan te gaan. Nu ben ik er aan gewend en krijgt ze een dreun.

Maar als ik het goed begrijp gaat ie er wel in als je erop zit, nadat je er naast gelopen hebt? Dan is het helemaal niet een probleem toch?

Veel paarden vinden het erg eng om door troebel water te lopen. Of water waar beweging in zit, dit komt doordat ze de bodem niet kunnen zien. Heel begrijpelijk natuurlijk, want hoe weet je anders waar je je benen moet neerzetten?
Misschien durft ie juist wel als hij er al even in gelopen heeft samen met jouw, zodat hij weet hoe de bodem ligt?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 14:21

Ja als je er dus met hem doorheen loopt dan gaat hij daarna wel.
Ik vind het een redelijk paard: afgelopen zondag wilde hij niet over een klein houten bruggetje. Ik ben afgestapt en ben heen en terug over dat bruggetje gelopen. Daarna ben ik weer opgestapt en toen ging hij wel gewoon.

Een aantal van jullie zeggen dat ik moet opletten dat het geen trucje wordt. Ik vraag me af of hij het een leuk trucje vindt want uiteindelijk moet hij alsnog.

Ik ben blij dat er meer mensen zijn die deze methode gebruiken want op de manege kreeg ik alleen maar de : schop m voorwaarts adviezen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:10

Ik vind dat je het heel goed oplost Manon! Eerst proberen, lukt het niet dan eraf en dan uiteindelijk nog een keer proberen als je er op zit. Super!

Mijn toontje heeft een bodemfobie... echt waar: hij is bang voor alles op de grond wat er raar uitziet (schaduwen, strepen in de bak als die net gesleept is, nat asfalt, natte plekken in het zand etc.). Hij durft daar echt zijn voeten niet op te zetten, zelfs niet als er een ander paard voorgaat. Dat kudde instinct van hem staat waarschijnlijk uitgeschakeld of zo, want hij gaat echt niet over iets wat hij niet vertrouwt.

Dan moet ik ook afstappen en dan volgt hij mij meteen, al glurend met grote ogen naar de grond. Is echt geen aanstelleritis, misschien is er iets met zijn ogen waardoor hij op de grond dingen niet goed kan inschatten of zo.

Ik heb het ook wel eens met dwang geprobeerd, maar dat had geen enkel succes omdat Toon gewoon echt bang is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:20

Zoals in jouw geval zie ik er geen problemen in. Hij heeft het vertrouwen van jou nodig dat hij er wel doorheen kan, en als hij dat krijgt door met hem mee te lopen: prima toch? Omdat hij er later wel langs durft als jij erop zit. Het gaat er dan om dat jij ook wat meer vertrouwen krijgt en hem af en toe eens laat proberen in zijn eentje. Maar dat moment komt vanzelf wel, dat jij denkt: 'nu heb ik geen zin om eraf te gaan'.
Zolang hij er geen misbruik van maakt, gewoon zo blijven doen.

Ik heb een tijdje een Fjord gereden die in het begin wat onzeker was buiten als er geen andere paarden mee waren. Toen ben ik ook wel eens afgestapt om haar ergens langs te leiden. Dit heb ik misschien 3, 4 keer gedaan toen had ik door van 'nu wordt het een spelletje'. Ze was niet bang meer, maar vond het leuk om ergens stil te gaan staan van 'ojee eng' Gaaaap en 'nou ga d'r maar weer af, meid' Gaaaap Toen heeft ze een flinke klap met m'n platte hand op d'r kont gehad en toen was het snel over met haar nieuw bedachte spelletje *LOL*
Dus hou even in de gaten of je paard nog echt onzeker is of het wel gezellig vindt als jij ernaast loopt Knipoog


Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 10:51

Heb je al eens geprobeerd om wanneer je in de plas staat op te stijgen? Zodat je er dan uiteindelijk toch op zit? Je zou dan nog een rondje door de plas kunnen rijden. Als dat goed gaat kun je dat uitbreiden met de plas uit te rijden en dan weer erin te rijden. Op een gegeven moment zal ie er echt wel een keer doorheen gaan, maar 't kan lang duren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, DotBot, louise30, Wieke en 107 bezoekers