Zadel terug zwart krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Zadel terug zwart krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 17:07

Mijn zadel is niet echt nieuw meer. Zit nog steeds perfect en past op ongeveer alle paarden. Alleen begint het zwarte leder aan mijn benen stilaan te verbleken. Niet erg natuurlijk, maar ook niet echt mooi.

Zijn er manieren om dat leer terug zwart(er) te krijgen? Of om te voorkomen dat de kleur nog meer wegtrekt?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:29

Ik heb dat op mijn beugelriemen, door het schuren van m'n laarzen en langs het zadel. Ik smeer er als schoensmeer op, lekker dik, en dan goed in laten trekken. Daarna een keer herhalen. Dan gewoon ledervet erover heen en dan blijft het wel weer een tijdje mooi, ligt eraan hoeveel het gebruikt wordt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:51

Er bestaat ook verf om je leer terug zwart te krijgen, maar ik heb er geen ervaring mee. Misschien iemand anders?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:54

Ik gebruik lederdressing die zwart is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:43

Wij hebben van de zadelmaker een goedje gekregen wat hij gebruikt om naturelkleurig leer zwart te maken.
Ook schijnt hij het wel eens te gebruiken voor de binnenkant van laarzen.
Ik weet niet waar je het kan kopen dus misschien kan je het het beste vragen bij een ruitersportzaak in de buurt.

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 20:13

Ik zou zeggen leerverf, merk Dylon. Maar de vraag blijft of dat die er ook niet snel zal afslijten.