Dagboekverslag van een open wond. -met (schokkende) foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Dagboekverslag van een open wond. -met (schokkende) foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-10 21:07

Pas op, foto's kunnen als schokkend ervaren worden!!

Hallo bokkers,

Vrijdag de 13e jl was zowiezo al mijn ongeluksdag, maar toen ik op stal aankwam, ontdekte ik ook nog eens dat het paard van de eigenaresse in de sloot had gelegen. Hieronder volgt een dagboekverslag, met dus geregeld updates en nieuwe foto's.

Ik bedacht me ineens dat er hier een tijdje geleden een topic had gestaan over een wondermiddel, dat een grote open wond bij een paard binnen 2 maanden héél netjes had verbeterd, al dan niet zo goed als genezen! Via bokt kwam ik achter de merknaam van het product: Mesitran®. Uiteraard was ik natuurlijk reuzebenieuwd of dit middel ook bij "ons" paardje zou werken, dus heb de TS van dat topic een PB gestuurd. Dit was trouwens het topic: Joscaa @ [MD] Grote wond geneest dankzij MESITRAN (verslag+foto's)
Heel wat heen en weer gevraagd en geschreven en bij deze wil ik dus zowiezo Joscaa en Alex gi-gan-tisch bedanken voor al hun tips, moeite, tijd en inzet! Super! Nog geen dag later kreeg ik een PBtje van ze dat ze wat Mesitran® naar me hadden opgestuurd en dat ze ook contact hadden gelegd met de producent..!

Inmiddels zitten we op dag 3, vanmiddag heeft de eigenaresse te horen gekregen dat ze de aankomende week de wond zelf mag verzorgen. Volgende week maandag staat er weer een bezoekje van meneer de Dierenarts geplanned.
Omdat het nogal een beweeglijk paardje is, lukt het helaas niet om alle foto's vanuit hetzelfde punt te nemen, maar ze doet zeker haar best ervoor :D!

Het verhaal; Dag 1-Vrijdag 13 augustus
Hoe het precies gebeurd is weten we niet. Ik ging vrijdag de paarden binnenhalen uit het land en het paardje van de eigenaresse liep er vreemd bij. Bij beter kijken, zag ik dat haar hele deken vol zat met water, zoals bij een waterballon zeg maar. Paardje naar stal gebracht en het deken afgedaan. Tijdens het losmaken van de sluitingen, merkte ik een bloederig been op. Deken er dus met een noodvaart vanaf getrokken en naar de wond gekeken.
Is dus zeker dat ze in de sloot heeft gelegen, haar rug en kont zaten ook onder het kroos, nadat ik het deken er vanaf had gehaald.
Afbeelding

Ik weet niet precies hoe groot de wond is, maar aan de hand van deze foto is het misschien beter in te schatten. Hij is in ieder geval flink groot. Zit aan de binnenzijde van haar kniegewricht, aan het rechter been. Zo groot als ongeveer het hele kniegewricht.
Afbeelding Afbeelding

Eigenaresse gebeld, in de tussentijd heb ik het been een keer of 6/7 afgespoeld en tussendoor steeds korte stukjes gewandeld van ongeveer 10 minuutjes, om de doorbloeding aan te sporen. Toen de eigenaresse er was uiteraard meteen de dierenarts gebeld. Deze heeft het been nog eens gespoeld met fysiologische zoutoplossing en daarna het paard gesedeerd, omdat die nogal heftig reageerde. Daarna een compres zeiknat gemaakt met het fysio. zoutopl. en deze met een verband en kleefband vastgezet. Het woord operatie viel, om het te kunnen blijven spoelen etc omdat het zo dicht bij de kniegewrichten zit. Daarna heeft ze nog pijnstiller en AB gekregen in de vorm van een spuit.

Zaterdag is de dierenarts weer geweest, een andere van dezelfde kliniek, deze gaf gelukkig de opluchting dat de operatie niet nodig zal zijn. Hetzelfde riedeltje als gisteren is herhaald en dit gaat zowiezo tot maandag gebeuren. Tot deze tijd smeren we er dus nog geen zalf oid op. !

Verder heeft ze boven de grote open wond nog een klein sneetje, maar ik denk dat deze binnen een dag of wat weer netjes dicht is. Op haar achterbeen zit ook nog een spoor van kleine wondjes.

Ik ben de hele slootkant gisteravond nagelopen, maar kan nergens iets vinden wat erop duidt dat ze erin heeft gelegen. Enige wat me opviel, was dat er op het einde van het kroos een rondje was waar geen kroos ligt. Dus ik denk dat ze daar heeft gelegen. Maar het is een raadsel waar ze nou die verwondingen aan heeft overgehouden! Eigenaresse en stalgenoten hebben de dag erna ook nog een rondje gelopen, maar ook niets bijzonders aan kunnen treffen.

Voor en na het spoelen:
Afbeelding Afbeelding

Dag 3- Maandag 16 augustus
Ook vandaag is weer hetzelfde riedeltje gedaan als de voorgaande dagen: spoelen en inpakken.
Vandaag kwam de wond heel erg pusserig onder het verband vandaan! Waarschijnlijk doet de AB goed haar werk! Ze kijkt gewoon lekker fiek uit haar ogen, oortjes naar voren en eet weer goed. Nadat de wond gespoeld was, zag het er gelukkig al een stuk beter uit.
Voor en na het spoelen:
Afbeelding Afbeelding

Verdere updates volgen! Morgen is de eerste dag dat meneer de Dierenarts niet op visite komt en als het meezit hebben we morgen ook Mesitran® binnen, dus zal het riedeltje iets anders worden. Maar meer info bij de volgende update!

Edit: url even werkend gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 16-08-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Rewrite the Stars ♥


Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Dagboekverslag van een open wond. -met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:09

Wat en verschil zeg! Heel veel sterkte en succes nog met het verzorgen van de wond! Ik blijf dit topic volgen

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:11

Bah, wat een lelijke wond. Kan het ook niet van de riemen van de deken gekomen zijn? Dat ze daarmee in de knoop heeft gelegen of zo iets?

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:13

Wat een vieze wond zeg!
Hebben jullie ook in het water gekeken?
Misschien dat er iets in ligt waardoor ze die wond heeft.

Wel fijn dat ze gewoon kwiek is en wel gewoon eet.

Ik wens jullie heel veel sterkte en een voorspoedig herstel!

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:13

oei, jeetje wat een lelijke wond, gelukkig wel oppervlakkig.

Nou ga het volgen, ben wel heel benieuwd. Heel veel succes

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:14

Heb ik ook gehad, een paard met zo'n wond. Die had in een hek gehangen. Uiteindelijk is het goed gekomen, bleef alleen een kale plek.

doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:14

Ai ai ai ai :n
Ik ga dit volgen en ben heel erg benieuwd hoe dit geneest!
Veel succes en ik hoop dat alles goed blijft gaan...

❣️Manchester ❤️ Bairlando ❤️ Moschino❣️
*Your horse can only be as brave as you are*

dijkzicht
Berichten: 249
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:18

wat een ontzettend lelijke verwonding, akelige plek ook.
Goed dat je er een verslag van maakt, ik ga dit zeker volgen!
Veel beterschap voor het paardje!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:19

Dat is een lelijke verwonding zeg! Maar de foto's van vandaag zien er al beter uit.
Beterschap met het paard!

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-10 21:20

Pally: Ja, ook :j. Ook niets kunnen vinden...

it_is_me: Deken zou inderdaad wel kunnen, alleen lijkt me dat ook weer niet, gezien het deken nog heel netjes om haar lijf zat. Geen losse singels, singels ook gewoon nog net zo strak/los als dat ze die ochtend zaten!

Jolliegirl: Eerste zin in de OP is dat de foto's als schokkend ervaren kunnen worden. Heb het lettertype even vergroot en de titel aangepast, meer kan ik ook niet doen. De foto's zijn hoofdzaak en geen bijzaak, dus zie eigenlijk geen reden om ze in linkjes te plaatsen.. Sorry voor je maag ;)!

♥ Rewrite the Stars ♥

ola42

Berichten: 132
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Dagboekverslag van een open wond. -met (schokkende) foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:25

Zo, wat een lelijke wond zeg, dan maar hopen dat er geen spieren of pezen zijn gescheurd, maar daar zal je nu nog niets van kunnen zeggen? heel veel beterschap met het paard hoor!!

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:28

Jeetje dat zijn zeker lelijke wonden!

Ga dit zeker even volgen :j

succes iniedergeval en beterschap voor je paard!

mjba

Berichten: 60
Geregistreerd: 22-03-09
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:28

So, wat een verhaal! En raar dat er helemaal niks aan de slootkant te vinden was. Lijkt me dat ze toch wel moeite heeft moeten doen om eruit te komen dan. Wel mooi om te zien dat het al zo snel beter gaat! Ben ook zeer nieuwschierig hoe het afloopt. Ik wil zelf dierenarts worden dus ga het zeker volgen! Heel veel succes verder

Wabash Z1+1 (verkocht)
Amarette M1+2

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Dagboekverslag van een open wond. -met (schokkende) foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:32

ik zou met stokken langs de slootkant even voelen of er onder water iets scherps uitsteekt, stuk hout ofzo.

verder ziet de wond er beter uit, hopen dat het zo blijft.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:33

Ik ga dit even volgen.
Lelijke wond!

Hopelijk wil Mesitran sponsoren. Zeer goede reclame voor Mesitran en een voordeeltje voor jullie.

Amaretto27

Berichten: 2283
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:35

Jeuutje :oo
Dat was even schrikken voor je zeg!
Sterkte ermee!

Leid het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur. - Egon von Neindorff

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:38

vind het belachelijk... na het lezen van het verhaal kan men toch altijd nog zelf bepalen om de foto te zien of niet?
Hopelijk worden ze wel aangepast, dan kan ik de boel ook eens fatsoenlijk lezen en reageren!
Want die wonden zijn echt niet te geloven niet normaal. En mensen die je verhaal wel willen lezen maar de foto's niet willen zien worden nu verplicht te kijken. Vind ik een beetje zonde.

Ik weet inmiddels wel dat het goed spul is wat je gebruikt en dat is ook duidelijk te zien op de laatste foto's.

maar het blijft raar hoe dit kan ontstaan..
en ik blijf de foto's walgelijk vinden.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:39

Soms kun je het gewoon niet vinden waar ze het aan gedaan hebben.
Hoop dat het mooi dicht groeit:goed smeren straks tegen wildvlees.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:40

Nare wond maar gelukkig niet heel diep.. Ik blijf je topic zeker volgen. Hopelijk hersteld het paard voorspoedig. Had de slootkant geeft beschoeiing met van die houten paaltjes? Kan me voorstellen dat een paard daar een been flink aan open kan halen.. Of zo'n afwateringsbuis oid. Vaak kom je er ook gewoon nooit achter...
Zo walgelijk zijn de foto's toch niet :o . Ik heb wel ergere wonden bij paarden gezien helaas..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Fronika

Berichten: 664
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:40

wat een lelijke verwonding zeg, sterkte ermee

mesitran gebruik ik voor heel veel dingen, goed spul

07-02-2017 trotse moeder geworden, welkom lieve Mirthe

www.fronika.nl
https://www.facebook.com/fronika.nl


_Annelies_

Berichten: 693
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:40

Hoi Yv.
Ik vindt dat de wond er wel al beter uit ziet als zaterdag.
Ik vindt het echt super wat je allemaal doet voor Miran.
Ik ben benieuwd wat die zalf gaat doen.

9 juni 2012 verwachte wij ons eerste wondertje

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:41

Tjeetje die heeft zichzelf aardig verwond zeg!
Gelukkig ziet het er al een heel stuk beter uit.
Heel veel succes bij de verdere behandeling.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:41

allemachtig!!! dan schrik je eigen toch ook wel de paasei als je zo'n wond vind op je paard??
hoe ze aan sommige wonden komen is echt een raadsel, en blijft ook onopgelost!!

heel veel sterkte!!!
blij om te zien in de latere foto's dat de wond er al een stuk beter uit zag!!

ik ga dit volgen!!

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:44

Wat een nare wond. Ik hoop dat het snel geneest.

Ik ga zeker dit topic volgen. Ik ben benieuwd naar de progressie.

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-10 21:46

Marit1991: er was wel te zien waar ze erin had gelegen: daar was namelijk al het kroos naar de buitenkant geduwd! Kant was niet mat, niet modderig en zelfs niet afgebroken qua gras! Misschien dat het erin, eruit is geweest, dat lijkt nog wel het meest waarschijnlijke. Sloot is gelukkig niet al te diep!

Weiland heeft inderdaad geen paaltjes, schrikdraad of wat dan ook. Er staat een net gesoldeerd ijzeren hek omheen, behalve aan de kant van de sloot. Ondanks dat er gewoon elektrische drinkbakken zijn, drinken ze toch wel eens uit de sloot.
Sorry Jolliegirl, maar iets vriendelijker kan geen kwaad. Ik maak de keus om de foto's zichtbaar te maken, gezien het een datboelverslag is en het dus het makkelijks is om met 1 scrollbeweging de resultaten te kunnen zien. Zo is er dis ook de keus voor bokkers om het topic wel of niet te openen en verder te lezen na de 2 waarschuwingen!

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, MalaQ, Ubermetrics en 56 bezoekers