Dik(ker) zijn en chaps dragen.... moeilijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Dik(ker) zijn en chaps dragen.... moeilijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 13:26

Hoi hoi,

Vraagje voor de dikkere bokkers onder ons (anderen mogen natuurlijk ook reageren... Knipoog ):

Wat dragen jullie tijdens het rijden? Ik rijd nu alleen met jodpuhr en lange sokken, maar dat is eigenlijk drie x niks. Het lukt me redelijk om een vaste zit aan te meten, maar toch blijft dit moeilijk met alleen maar jodpuhrs. Leren laarzen wil ik erg graag, maar dat laat mijn budget nog even niet toe, helaas. Ook rubberen laarzen zijn voor mij geen optie, omdat ik wat dikkere kuiten heb, ik pas dus niet in die standaard maten. Een tijdje geleden ben ik naar de ruitersportzaak gegaan voor chaps. Ik heb er een aantal gepast, maar die waren allemaal te klein!! Ook maat XL was te klein voor mij. Nou moet ik zeggen dat ze daar niet echt een super groot assortiment hadden, maar toch is de moed me nu een beetje in de schoenen gezakt. Zo extreem dik ben ik nou ook weer niet! Er moet toch wel een soort chaps te vinden zijn die ik aan kan? Op de divoza site heb ik ook een aantal soorten chaps gezien, die door de elastieke kuit bijna iedereen passen. Naar dat soort ga ik maar eens op zoek. Toch ben ik heel erg benieuwd hoe anderen dat doen.

Iemand ideetjes? Ik vind het namelijk echt niet prettig meer om zo te blijven rijden, en ook straks als ik mijn ruiterbewijs ga halen (30 juni) vind ik het niet echt netjes staan, alleen maar jodpuhrs.

Overigens heb ik het hier over mini-chaps, maar dat mag duidelijk zijn....

Thanxx alvast!

Groetjes, Marieke

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:36

Ik had the same problem. Ik heb aigles met extra wijde kuit (ja ze bestaan) die pas ik. Ik ben ook niet extreem dik, maar net wat meer zeg maar Knipoog Die aigles vind ik )*(*( rijden. Ik rij nu ook met alleen jodhpurs en sokken. De XL van Kiefferchaps (bij divoza) pas ik ook. Maar ik ga dat allemaal niet meer aanschaffen want IK HEB LEREN BESTELD Party!!
Ik ken je probleem dus! Succes.
Volgens mij had llewella hier DE oplossing. DIe had aigle rijlaarzen gekocht (gewoon rubber). Was naar de schoenmaker gegaan en heeft er een stukje (elastiek?) tussen laten zetten.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:40

Optie:

Rubberen rijlaarsen met tussenstukje
Heb ik zelf ook.

Maar mini chaps passen dus ook niet? Want ik heb zelf ook aan jodphurs zitten denken met mini chaps, maar had al zo'n vermoeden dat dat ook niet pastte Knipoog
Lange chaps heb ik hier wel liggen, daar kom ik net niet meer in Schijnheilig

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 13:50

Citaat:
Ik heb aigles met extra wijde kuit

Je bedoelt toch de chaps van Aigle? Niet de rubberen laarzen, toch? Waarom rijd je er niet meer mee? Zitten ze echt zo vervelend?

Citaat:
Rubberen rijlaarsen met tussenstukje

Zie je dat tussenstukje niet heel erg? Het moet wel een beetje toonbaar blijven, natuurlijk. Ook moeilijk is dat je die rubberen laars dus niet kunt passen in de winkel. Ik kom er gewoon niet in, dus dan moet ik rubberen laarzen op de gok kopen, in de hoop dat ze goed zitten (qua voetmaat) en dan laten vermaken bij de schoenmaker. Ik vind dit behoorlijk riskant, stel dat ze niet passen? Zit ik daar met vermaakte rubber laarzen, behoorlijk zonde van mijn geld....

Moeilijk hè? Ga toch maar eens naar die Aigle kijken....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:54

Marieke22"]
[quote]Ik heb aigles met extra wijde kuit
[/quote]
Je bedoelt toch de chaps van Aigle? Niet de rubberen laarzen, toch? Waarom rijd je er niet meer mee? Zitten ze echt zo vervelend?
[/quote]
Ik bedoel de laarzen. Ik vind ze niet lekker rijden, als ik mijn leren heb zou je ze over mogen nemen als je wil (voor een zacht prijsje, want ik heb de pokke voering (ging dubbelzitten) eruit geript) Maat 41.
De chaps van kieffer zijn wel fijn. (ongeveer 45 euro). en moeten jou denk ik ook wel passen.

[quote="Marieke22 schreef:
Citaat:
Rubberen rijlaarsen met tussenstukje

Zie je dat tussenstukje niet heel erg? Het moet wel een beetje toonbaar blijven, natuurlijk. Ook moeilijk is dat je die rubberen laars dus niet kunt passen in de winkel. Ik kom er gewoon niet in, dus dan moet ik rubberen laarzen op de gok kopen, in de hoop dat ze goed zitten (qua voetmaat) en dan laten vermaken bij de schoenmaker. Ik vind dit behoorlijk riskant, stel dat ze niet passen? Zit ik daar met vermaakte rubber laarzen, behoorlijk zonde van mijn geld....

Moeilijk hè? Ga toch maar eens naar die Aigle kijken....


Tussenstukje zie je niet, zit aan de binnen-achterkant. Hoe het precies zit zou je ff aan llewella moeten vragen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:57

Met het ruiterbewijs moet je laarzen of chaps aan. Je mag niet zonder iets afrijden. (zie examenregelement)

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 14:02

imker schreef:
Met het ruiterbewijs moet je laarzen of chaps aan. Je mag niet zonder iets afrijden. (zie examenregelement)


Dat bedoel ik dus.... lekker dan Verward

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:05

Sjimmy"]
[quote="Marieke22"][quote]
Ik heb aigles met extra wijde kuit
[/quote]
Je bedoelt toch de chaps van Aigle? Niet de rubberen laarzen, toch? Waarom rijd je er niet meer mee? Zitten ze echt zo vervelend?
[/quote]
Ik bedoel de laarzen. Ik vind ze niet lekker rijden, als ik mijn leren heb zou je ze over mogen nemen als je wil (voor een zacht prijsje, want ik heb de pokke voering (ging dubbelzitten) eruit geript) Maat 41.
De chaps van kieffer zijn wel fijn. (ongeveer 45 euro). en moeten jou denk ik ook wel passen.

[quote="Marieke22 schreef:
Citaat:
Rubberen rijlaarsen met tussenstukje

Zie je dat tussenstukje niet heel erg? Het moet wel een beetje toonbaar blijven, natuurlijk. Ook moeilijk is dat je die rubberen laars dus niet kunt passen in de winkel. Ik kom er gewoon niet in, dus dan moet ik rubberen laarzen op de gok kopen, in de hoop dat ze goed zitten (qua voetmaat) en dan laten vermaken bij de schoenmaker. Ik vind dit behoorlijk riskant, stel dat ze niet passen? Zit ik daar met vermaakte rubber laarzen, behoorlijk zonde van mijn geld....

Moeilijk hè? Ga toch maar eens naar die Aigle kijken....


Tussenstukje zie je niet, zit aan de binnen-achterkant. Hoe het precies zit zou je ff aan llewella moeten vragen.
[/quote]

En daar was Llewella weer Knipoog
(Ik mag hier toch wel ff snel een plaatje plaatsen he om te laten zien wat er bedoeld wordt Verward En let niet op hoe smerig mijn laarzen zijn, moest ze nog schoonmaken :X )

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb dus de aigles extra extra wijde kuit :X

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:07

ik pas precies in de standaard laarzen, die plastieken dus. MEet chaps heb ik dan al maat XL. dus ik heb mij wel eens afgevraagd hoe 'dikke' mensen dan wat vonden. Verder heb ik met mijn leren laarzen wijdte wijd, dus al die dikkerds in Nederland?????

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:08

Marieke22 schreef:
Citaat:
Ik heb aigles met extra wijde kuit

Je bedoelt toch de chaps van Aigle? Niet de rubberen laarzen, toch? Waarom rijd je er niet meer mee? Zitten ze echt zo vervelend?

Citaat:
Rubberen rijlaarsen met tussenstukje

Zie je dat tussenstukje niet heel erg? Het moet wel een beetje toonbaar blijven, natuurlijk. Ook moeilijk is dat je die rubberen laars dus niet kunt passen in de winkel. Ik kom er gewoon niet in, dus dan moet ik rubberen laarzen op de gok kopen, in de hoop dat ze goed zitten (qua voetmaat) en dan laten vermaken bij de schoenmaker. Ik vind dit behoorlijk riskant, stel dat ze niet passen? Zit ik daar met vermaakte rubber laarzen, behoorlijk zonde van mijn geld....

Moeilijk hè? Ga toch maar eens naar die Aigle kijken....


Tip nog voor het passen, de dame die mij hielp was gewoon heel makkelijk (zonde van een laars die nog niet verkocht is, maar goed)
Schacht helemaal naar beneden rollen en zorgen dat alleen je voet erin komt, dan weet je iig of je voet goed zit, de kuit laat je daarna aanpassen in de winkel zelf of schoenmaker door een tussenstukje erin te laten zetten.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 14:14

Thanx, Llewella! Het ziet er inderdaad mooi uit. Toch maar eens in overleg bij een goede ruitersportzaak, dus. Ik had niet gedacht dat de verkoopster de schacht helemaal naar beneden zou rollen om te kunnen passen. Ben benieuwd of ze dat bij ons ook doen...

Het is inderdaad erg raar, dat die chaps allemaal zo klein uitvallen. Ik zal toch wat aanmoeten als ik opga voor mijn ruiterbewijs.....

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:15

Hoi,

Ik weet dat je er nu niks aan hebt, maar een vriendin van mij (is iets flinker) heeft de leren laarzen van Mountain Horse. Dit is een een iets grover model dan bijvoorbeeld laarzen van Petri, maar je mag er gewoon wedstrijden mee rijden. Daar zit rits achterlangs en naast de rits zit een stuk elastiek. Het zijn hele mooie laarzen. Bij Divoza hebben ze overigens chaps met elastieken stukken.
Veel succes met je zoektocht en ik hoop dat je voor je examen een goed paar hebt gevondne

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:18

Marieke22 schreef:
Thanx, Llewella! Het ziet er inderdaad mooi uit. Toch maar eens in overleg bij een goede ruitersportzaak, dus. Ik had niet gedacht dat de verkoopster de schacht helemaal naar beneden zou rollen om te kunnen passen. Ben benieuwd of ze dat bij ons ook doen...

Het is inderdaad erg raar, dat die chaps allemaal zo klein uitvallen. Ik zal toch wat aanmoeten als ik opga voor mijn ruiterbewijs.....


Het is heel vreemd jah, en zoals ik ben wel stevig, maar niet echt vet ofzow Haha!
Maar ik kom er gewoon niet in, drama Haha!
7 jaar geleden was ik wel wat slanker maar had het zelfde probleem, foto in mijn icoon/profiel heb ik ook laarzen aan met tussenstukje

Ik denk niet dat veel verkoopsters dat zomaar aandurven zo bruut met een laars om te gaan, anders zou je ff in Alkmaar moeten kijken bij Piet Schot Knipoog

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 14:49

Nou, ik heb onderstaande chaps via Divoza besteld:

(weer een plaatje, ik weet dat het niet mag.....maar dan is het effies duidelijker....)

Afbeelding

Ze zijn behoorlijk aan de prijs, maar als ze niet passen, gaan ze linea recta retour. Er staat bij dat door de elastieke band ze voor bijna iedereen geschikt zijn. Ik heb de zwarte besteld.

Ben benieuwd!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:51

Dan maar hopen dat het past, ik heb van chaps (merk weet ik niet) ook maat XL, en ik heb kuitomvang 37 cm!!!!!
Daarom zou ik echt goed zoeken als ik jou was. Ze zijn er wel, ook rubberen laarzen, want ik ken iemand, en die past niet in een 18 inch zadel,en zij heeft ook passende broek, chaps en plastiek laarzen, maar waar ze die dingen gekocht heeft????

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:54

Dat zijn die van horserider volgens mij.
Die pasten mij niet (heb ze ALLEMAAL gepast in maat XL die ze bij divoza hadden) alleen die van Kieffer paste. Scheve mond Ik hoop dat ze jou wel pasten.
Mijn kuitomvang is 43/44 (standaard XL is ongeveer 40)

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:56

germie schreef:
Dan maar hopen dat het past, ik heb van chaps (merk weet ik niet) ook maat XL, en ik heb kuitomvang 37 cm!!!!!
Daarom zou ik echt goed zoeken als ik jou was. Ze zijn er wel, ook rubberen laarzen, want ik ken iemand, en die past niet in een 18 inch zadel,en zij heeft ook passende broek, chaps en plastiek laarzen, maar waar ze die dingen gekocht heeft????


Als je dat wil/kan navragen: graag
Want ook met rijbroeken is het lastig, ik heb nu een heren model, maar die zit bij de buik weer veel te wijd en moet een riem om Verward

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:58

Ze had het ergens in Brabant gekocht toen ze op vakantie was, en ze komt uit Hoogezand, dus direct helpen kan ik je ook niet.
Verder is 40 cm niet echt dik voor kuiten als je 1.80 bent. Hoe vinden mannen dan chaps??? die zijn langer en hebben dus ook dikkere kuiten.
Ik zal eens wat zoeken voor je, misschien in Duitsland ofzo, zal wat websites afgaan.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:59

Llewella schreef:

Als je dat wil/kan navragen: graag
Want ook met rijbroeken is het lastig, ik heb nu een heren model, maar die zit bij de buik weer veel te wijd en moet een riem om Verward


De broeken van Mondoni!!!
Echt waar, normale maten. Ik kan zelfs mijn gewone kledingmaat van rijbroek nemen dan. Eurostar heb ik laatst ook een broek van op de kop weten te tikken.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 15:00

Op Divoza zie ik niet staan welke van Kieffer zijn. Zijn dat die zwarte met ribbeltjes op de kuit? Vind dit echt heel moeilijk hoor.... Eerst maar eens kijken hoe het met dit gaat, als ze niet passen stuur ik ze echt direct terug. Jeetje zeg, wat een gedoe.

En Germie, ik pas nog wel in een 18 inch zadel hoor...... Knipoog . Misschien heeft die dame waar jij het over hebt, wel gewoon vrij smalle kuiten, en dat ze daarom in rubber laarzen past.... we zijn allemaal weer anders. Ben ook wel benieuwd waar ze dat vandaan heeft gehaald.

Ik weet mijn kuitomvang zo niet uit mijn hoofd, zou ik even moeten meten. Is de kuitomvang gewoon het breedste deel van je kuit in centimeters uitgedrukt? Ben benieuwd...... Hier op mijn werk ligt helaas geen centimeter klaar, dus dat wordt vanavond effies meten....

Overigens heb ik met rijbroeken geen probleem. Ik weet niet zeker welk merk mijn broeken hebben, volgens mij Eurostar. In mijn maat is dat gewoon heel goed te doen. Heren modellen zitten voor geen meter, die hebben gewoon een heel ander lijf dan dames!
Laatst bijgewerkt door Marieke22 op 23-05-02 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:01

Marieke22 schreef:
Is de kuitomvang gewoon het breedste deel van je kuit in centimeters uitgedrukt? Ben benieuwd...... Hier op mijn werk ligt helaas geen centimeter klaar, dus dat wordt vanavond effies meten....

JEP

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:06

ik heb eurostar diana, zonder bandplooi...
maar die heb ik wel een maat groter dan mn gewone kleding...
en ik weet niet tot hoe groot die gaat...
Chaps heb ik gewoon xl van mountain horse, zitten perfect,
en leren laarzen heb ik aan laten meten, omdat mn lengte er niet was, dus die iztten ook goed!!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:06

Bij www.rijlaarzen.nl hebben ze chaps maar XL met een kuitomvang van 42 cm. De grootste die ik tot nu toe heb kunnen vinden.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:43

hoi,

mijn kuiten zijn dus ook 44 cm breed.
ik heb gewoon chaps maat xl of xxl.
hangt van het merk af.
Ze zijn er dus wel, maar je moet gewoon even doorzoeken denk ik.
misschien dat je naar een andere winkel kan gaan.
misschien heb ik nog een paar liggen wat je van me over kan nemen voor een heel klein prijsje.
ik heb toen namelijk een paar gekocht, maar die bleken toch te groot te zijn.
mocht je intresse hebben laat het me dan even weten.

groetjes,
linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:51

Als je naar Theo Kevenaar in Arnhem gaat dan kan hij ze voor je op maat maken.
Succes!