inrijden met sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

inrijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 11:45

No offence voor diegene die het doen, maar ik kwam laatst een site tegen (weet het adres alleen niet meer) waar een vrouw vertelde dat ze haar paard aan het inrijden was. Op de foto's droeg ze sporen.
Wat kan hier mogelijk het nut van zijn?


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:49

Ik ben op het moment ook een paard aan het inrijden, met sporen. Ik heb ook wel andere paarden ingereden en altijd zonder sporen. Maar die ik nu wel met sporen rijd, had al een paar keer iemand opgezeten, met sporen. Er was haar eigenlijk nog niets geleerd, maar ze reageerde zonder sporen al helemaal niet meer op je been. Ik rijd haar nu dus met sporen omdat ze anders helemaal door mijn been heen loopt. (ik moet ook over de weg en vindt dat dan vrij gevaarlijk als ze niet reageert).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:05

In principe heb ik ze ook niet gebruikt voor het inrijden van Ro of El Roy. Maar El Roy blijft toch een hengst. Als hij iets zag dan was zijn concentratie helemaal weg kwam ie terug in tempo om vervolgens rechtop te gaan staan op zijn achterbenen. Op de zweep reageerde hij niet en een harde schop ook niet. Zelfs niet als ie alleen maar terugkwam in tempo.

Toen heb ik sporen omgedaan. Een flinke por als ie terugkomt in tempo volstaat nu, en hij komt dus niet meer overend en ik kan dus veilig rijden. Hij loopt nu dus gewoon door na een por. Ik heb het dus niet nodig voor het gewone rijden maar om mijn leven te beschermen Haha!

Groetjes Merilyn

PS: Ro rijd ik zonder sporen en zweep heb het gewoonweg niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 23-05-02 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:31

Tja er is een verschil tussen rijden MET sporen of sporen gewoon OM.
Als je een goede ruiter bent Haha! heb je je sporen alleen nodig om de hulpen bij te staan of de hulpen te verduidelijken.

Alweer vind ik dat je van een foto NIET kan oordelen hoe een ruiter met sporen of hulpen omgaat dat kan je alleen als je er werkelijk naar kijkt.
Net zoals het inrijden van een paard met een slof het is maar net hoe de ruiter er mee omgaat.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:43

Met je eens Prisca, maar zelf ben ik er zeker geen voorstander van.
Mijn vraag is dan altijd, wat te doen als je M zit en je wilt net je hulpen wat meer kunnen verfijnen? Sporen van 6 cm aan gaan doen?
Dit vind ik dus ook als ik mensen in de B met een super dun bitje zie rijden, ook dan komt bij mij meteen de vraag boven, wat als je nu echt een keer wat scherpers nodig hebt, dan zit je meteen aan de pelhamel en die soort dingen.
Al de paarden die ik zadelmak gemaakt heb zijn zonder sporen gereden, en allemaal waren ze lekker aan de hulpen. Vaak is het meer hoe consequent je bent dat er gereageerd word dan dat je perse sporen nodig hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:44

Toen ik gister van de Mondriaan af kwam zag ik ook dat ik mijn sporen nog om had,
niets van gemerkt hoor.

Ik heb nauwelijks been nodig en zeker geen spoor, dus die sporen heeft hij waarschijnlijk niet eens gevoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:11

Vindt het niet echt nuttig om direct een spoortje om te doen. Een zweepje erbij en leren te laten reageren op been, en dan heeft het spoortje ook nut, anders maakt het niets uit.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:19

Ik kan nu ook op alledrie de paarden sporen om, ze doen er niets op, omdat ik ze niet bij iedere pas hoef te gebruiken. Op Razin rij ik meestal nog wel zonder, omdat ik ze niet nodig heb. Ik rij wel met zweepje en ik vind zweep én sporen dan weer ineens zoveel. Op Jur en Cres rij ik met sporen, maar zonder zweep.
Ik zou een paard niet snel inrijden met sporen maar als je je benen stil kan houden maakt het echt niets uit.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, ComscoreBot, DinaxUllie, Lizz, mooney, NRJ en 122 bezoekers