Voeren Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Voeren Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 11:32

Even een vraagje voor alle tinkereigenaren hiero; Wat voeren jullie je Tinkertjes???

Want volgens mij zijn mijn tinkertje en ik een apart stel... Ik hoor namelijk van veel mensen dat hun tinker alleen op onderhoudsbrok (of ponybrok) en hooi staat... Als ik dat alleen aan mn tinker voer dan heb ik echt een scharminkeltje hoor!

Die van mij krijgt sportbrok, granenmix (allebei van de subli), hooi en staat overdag de hele dag op het weiland... Van de brok krijgt ie gemiddeld 2 à 2,5 schep per dag en van de granenmix hooguit 3/4 schep. (hij kreeg eerst mueli, maar ik ben nu even aan het proberen hoe hij hier op reageert) (verdeeld over twee porties, 's morgens en 's avonds om een uur of 6 brok) Maar dat ligt er ook aan wat hij op die dag moet werken.

Hij staat dus overdag buiten op een wei met geen superhoog gras maar waar nog wel aardig wat in staat (en af en toe hooi buiten) en gaat ongeveer twee uur naar de nieuwe wei die nog aardig vol staat Knipoog als ie 's avonds weer op stal staat krijgt ie nog een flinke berg hooi in z'n stal.


Dit is geen oproep o.i.d hoe ik mn paard beter moet voeren, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig hoe anderen hun Tinker (of andere koudbloedjes) voeren.

Liefs, Renée

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:42

Er zijn heel veel verschillende Tinkers, volgens mij is er niet één manier om ze te voeren.

Valt mij ook op dat sommige mensen ze wel heel erg laag in het voer hebben staan onder het motto "anders wordt hij/zij zo gek". Te veel voeren is natuurlijk niet goed maar een paard heel weinig voeren zodat hij superrustig blijft is ook wel weer het andere uiterste Haha!

Die van mij krijgt in de winter ook maar een kilo brok per dag en heel veel hooi en slobber van zemelen.
Hij is nogal koliekgevoelig helaas en ik moet heel erg opletten met eiwitrijk voer. Nu hij op de wei kan bouw ik ook heel langzaam op. Hij gaat twee keer per dag op de wei en in totaal vijf uur. Hij krijgt nu 3/4 kilo brok en zijn zemelen verdeelt over drie voerbeurten per dag.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:43

Tiko kreeg in het begin bijna niets, stond de hele dag op de wei en hoefde niet zo veel te doen.
Sinds we op een andere stal staan, krijgt ie wel wat meer.
De laatste tijd wortd hij een stuk intensiever getraind, en hij begon dun te worden, dus nu krijgt hij vrij veel.
Hij kreeg eerst half biks, half muesli. Maar omdat hij te dun werd krijgt hij nu praktisch geen muesli meer en meer biks. Hij krijgt alleen nog een handje muesli erbij voor de smaak.
Maar goed wat hij nu krijgt:
's ochtends: flinke portie kuil en 2 kilo sportbiks (hippostar) en een handje muesli.
om een uur of 6: flinke portie kuil of hooi (of half/half) en weer 2 kilo sportbiks met een beetje muesli. Hij krijgt er nu trouwens ook wel wat poedertjes en olie doorheen, maar dat doet er niet toe.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 11:46

Even vergeten, hij gaat ook een paar uur ('s zomers meer dan in de winter) de wei op. Maar die wei stelt niet zo veel voor.
Maar goed, wat ik hem voer heeft niet zo veel gevolgen met het rijden. Hij blijft onder het zadle in de bak eigenlijk altijd wel tamleijk rustig, alleen aan de hand wil ie wel eens reageren op te veel energie.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 11:51

Ik hoor dus ook dan van "anders wordt ie zo druk..."

Nou is die van mij al een aardig "vlot" tinkertje Maar het maakt niet uit wat ik m voer, hij is nu eenmaal zo... Maa rhij wordt nooit zo druk dat ik m niet meer kan houden ofzo...

Ik was zelf ook nog vergeten te vertellen dat we aardig intensief rijden, 5 keer per week, dinsdagavond les (dressuur en springen), verder minimaal 1 keer per week naar het bos, 2 keer dressuur en af en toe een keer springen tussendoor.

Hji is nu wel goed "vol" zeg maar, alleen zn flanken moeten nog iets boller... Ik zal binnenkort wel eventjes 2 fotos neerzetten van toen ie nog op onderhoudsbrok en kuilvoer stond en hoe hij nu is... kun je het verschil zien!!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:27

Die van mij is ook vrij druk, zit gewoon in zijn karakter. Er zal wel ergens een volbloed in zijn voorvaderen zitten.
Ook in de wei is hij heel erg speels. Hij is altijd aan het rennen en vliegen met zijn vriendje Haha!

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:27

Mijn tinkertje is 2 jaar en hij krijgt op dit moment 1 kilo sportbrok per dag.. daarnaast krijgt hij nog een berg hooi en hij staat de hele dag in de wei... maar om nou te zeggen dat hij echt dik is?? Nee hoor... soms vind ik hem zelfs een beetje aan de magere kant.... misschien dat hij toch wat meer te eten gaat krijgen.... ff afwachten...

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 14:40

Percy schreef:
Die van mij is ook vrij druk, zit gewoon in zijn karakter. Er zal wel ergens een volbloed in zijn voorvaderen zitten.
Ook in de wei is hij heel erg speels. Hij is altijd aan het rennen en vliegen met zijn vriendje Haha!


Gelukkig... ik ben niet de enige met een hyperactieve Tinker *LOL*
Is hij er toevallig ook een die achter kleine shetjes aanjaagt???? Schijnheilig

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:16

Nee joh, die Shet is hem te min, die kan niet hard genoeg Haha!

Hij speelt altijd met de Welsh K ruin, alleen die is wat wendbaarder en sneller dan hij met als gevolg dat er af toe rare effecten ontstaan *LOL*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 17:12

Yorghos loopt het hele jaar door buiten.
In de winter krijgt hij per dag 1,5 kg sportbrok en 3 a 4 plakken hooi. In de zomer krijgt hij 1 kg brok per dag en 2 plakken hooi.
Hierop doet hij het heel goed. Ik rij ook niet intensief met hem, maar op dagen dat ik dat wel heb gedaan krijgt hij iets meer.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 18:10

ailtje valt dus ook onder t type 'lekker vlot' Haha!. ze krijgt smorgen een kilo sportmengeling van havens en een pluk hooi. overdag loopt ze meestal in de zandwei en af en toe op de graswei, 's avonds krijgt ze nog een keer hooi en 1,5 kilo onderhoudsbrok. en ze doet t hier super op. ze is momenteel iets aan de dikke kant maarja ze voert ook weinig uit. normaal rij ik 3 a 4 keer per week en de rest van de tijd of los of longeren en soms dag stil maar das heel wisselend. er staan er bij ons ook een paar die lijken van lucht al dik te worden en die krigjen op een dag maar 1 kilo onderhoudsbrok. omdat je ze anders echt om kan rollen. maar dat zijn ook echt het zwaretype tinker. denk dus dat t per type tinker heel verschillend is

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:46

Jordy krijgt s'ochtends altijd kuilgras en 1/2 kilo blauwe brok en 1/2 kilo groene brok en sávonds krijgt hij hooi en dan weer 1/2 kilo blauw en 1/2 kilo groen.
Ik geef hem groen en blauw door elkaar omdat in groen extra energie zit en in blauw niet en als ik hem dan een dagje stil zet geef ik hem die ochtend en avond alleen blauw dat hij niet de volgende dag een overvloed aan energie heeft.
En s'middags staat hij meestal 1 a 1 1/2 uur in de wei(sindskort in een wei met veel gras)
*LOL* groetjes simone

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:37

Nijntje schreef:
Mijn tinkertje is 2 jaar en hij krijgt op dit moment 1 kilo sportbrok per dag.. daarnaast krijgt hij nog een berg hooi en hij staat de hele dag in de wei... maar om nou te zeggen dat hij echt dik is?? Nee hoor... soms vind ik hem zelfs een beetje aan de magere kant.... misschien dat hij toch wat meer te eten gaat krijgen.... ff afwachten...


Ik wil me nergens mee bemoeien, maar als jouw paard 2 is, waarom staat ie dan op sport brok? Is toch helemaal niet nodig? Hij wordt toch nog niet gereden? Ik zou hem namelijk onderhoudsbrok geven en dan maar iets meer.