Opnieuw veel gebreken gevonden tijdens trailercontrole *clip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opnieuw veel gebreken gevonden tijdens trailercontrole *clip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:28

omroepgelderland.nl

Afbeelding
foto door Margreet.

De BOVAG heeft vrijdag bij een controle op paardentrailers in Beesd opnieuw veel gebreken gevonden.

Meer dan 50 procent van de trailers heeft ondeugdelijke banden. Ook de bodems van de trailers zijn vaak zwak door de inwerking van vocht. Eerder dit jaar trof de BOVAG bij controles ook al veel gebreken aan.

De BOVAG keurde de trailers bij het Gelders kampioenschap springen en dressuur in Beesd. Er bestaat in Nederland geen verplichte keuring voor paardentrailers, maar volgens de BOVAG geeft dat de nodige risico's.

Een aantal combinaties mochten niet meer verder rijden. Zij moesten ander vervoer regelen.

Klik hier voor een filmpje.

Anya

Re: Opnieuw veel gebreken gevonden tijdens trailercontrole *clip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:40

ach dat vind ik inmiddels niet meer gek. Zo koop je een nieuwe trailer, hebt hem keurig in onderhoud en zo blijkt de trailer ondanks keurig onderhoud na 6 jaar een volkomen rotte bodem en zijschot te hebben.

Een Hotra overigens. Terwijl bij de verkoop ze het hadden over een bodem die tenminste 10 jaar mee zou moeten gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:43

Daarom hebben wij een gietijzeren bodem in onze trailer laten zetten. En laten hem ieder jaar nakijken.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:45

Leuk dat dit zo op de voorpagina komt! :j. Het was een leuke ervaring om te doen! Maar advies is echt mensen let op je trailer!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:51

Ik denk dat het bij een groot aantal ook ontwetendheid is. Ik zelf heb er iig nooit bij stil gestaan bij een paar scheurtjes enz, zeker als je trailer er nog vrijwel als nieuw uitziet. Maar goed wellicht wel even slim om hem aan een goede inspectie te onderwerpen als ik hem straks weer ga gebruiken :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:51

Waar kan je je trailer dan laten keuren? Bij de kwikfit? Of bij de BOVAG zelf? Ik mag de trailer van stal lenen, maar zou die ook graag een keer laten na kijken voor ik ermee op pad ga.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:52

Je kan hem bij een erkend bovag bedrijf na laten kijken! :j.

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:59

mijn trailer laat ik elk jaar na kijken in garderen! Dat is een bedrijf waar je trailer in een uur word nagekeken en gerepareerd! En als je vaak met je trailer weggaat is het wel voor de veiligheid van je eigen paard!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:03

Idd gewoon bij een auto-bedrijf dat bij de Bovag is aangesloten.

Mijn 'leentrailer' die ik nu ook liever niet meer leen toonde vanmiddag ook wat rotte plekken op de klep. Ter hoogte van (dus niet op) de scharnierpunten zakte paardje zo door het hout heen. Gelukkig zit het nog vast, maar rot was het wel. Ik vind het fijn dat ik een trailer mag lenen, maar wil wel graag verantwoord op weg. Stel je toch eens voor dat paardje door de bodemzakt...op de snelweg...of waar dan ook :S

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:06

Daar hebben we indd vandaag ook naar gekeken, naar de bodems! Je kan het niet 100% controleren maar wel voor alles wat je kan doen hebben we gedaan! :j. En de meeste mensen hebben een goede bodem! Maar de banden! Bijna elke trailer was al afgekeurd op de band! Banden van ouder dan 6 jaar uit 1997! Maximaal 6 jaar en dan is het advies vervangen! Of banden met enorme scheuren erin! Jaa kom op, daar kan je gewoon niet mee over de weg want dat is echt heel veel risico op een klapband en het zal maar gebeuren als jou lieve paardje er in staat! Nee dat wil je echt niet mee maken!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:07

Scheurtjes zijn idd een teken van een uitgedroogde en dus gevaarlijke(re) band. Ook als je er een bobbel op krijgt: DIRECT nieuwe banden er op!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:08

marieke1983 schreef:
Scheurtjes zijn idd een teken van een uitgedroogde en dus gevaarlijke(re) band. Ook als je er een bobbel op krijgt: DIRECT nieuwe banden er op!

Precies! :).

En ik denk ongeveer van de 100 trailers die we s'ochtends ongeveer gedaan hadden er ongeveer 5 of 6 waren die goede banden hadden!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:23

melissaxx94 schreef:
marieke1983 schreef:

Precies! :).

En ik denk ongeveer van de 100 trailers die we s'ochtends ongeveer gedaan hadden er ongeveer 5 of 6 waren die goede banden hadden!

Jij hebt ook meegeholpen met die keuring?

Mijn trailer heeft nu net 2 jaar nieuwe banden er om zitten, en controleer regelmatig de bandenspanning.
Maar ook in mijn omgeving zie ik heel wat trailers (en andere aanhangers) die met banden met scheuren rijden.
M'n ouders hebben de caravan zo'n 2 maanden geleden ook van nieuwe banden voorzien, omdat die van hun ook al weer zo'n 7 jaar oud waren.

Hopelijk worden dit soort acties nog vaker gehouden, om nog meer mensen er van bewust te maken.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:49

@Annastasia, ja ik heb meegeholpen ik ben dat meisje bij die man in het filmpje! :). ''dochter van! ;)''

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:53

Wij gebruikten onze trailer ook maar sporadisch; wij hebben besloten niets meer in onderhoud te investeren maar de trailer te verkopen. Als we een trailer nodig hebben, huren we wel ééntje en dan weten we zeker dat we een deugdelijke trailer meehebben en staan we niet voor onaangename verrassingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:58

Vind het goed dat dit soort actie's gedaan worden. Gelukkig heb een handige vader die onze trailer goed in de gaten houd. Kwa banden bodem enz.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:07

Dit bericht maakt me alleen maar nog banger :o Ik ben altijd zo bang dat een paard door de bodem zakt tijdens het rijden. Ik heb zelf geen trailer en vervoer mijn paard in de trailer van een boer. Een vrij oud en simpel geval, echt zo'n lelijk ding. Hij heeft nu ook een rubbere mat op de bodem liggen om te voorkomen dat het hout nat wordt en de bodem ziet er nog goed uit, maar nog ben ik nooit echt gerust.

Eigenlijk wel een heel goed idee om het ding bij de bovag te laten testen. Iemand een idee hoeveel dat zou gaan kosten en waar ik die bedrijven vinden kan? :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:10

Ik ben voor een APK keuring speciaal voor trailers. Wij hadden een trailer van 2 jaar oud en die bleek bij inruil een rotte bodem te hebben :+

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:13

Nouja wij hebben iemand uit de straat die een paard had die door de bodem ging midden op de snel weg. Nou ik kan je zeggen dat wil je niet zien... De hele trailer is belangrijk om in orde te zijn! Want een paardje is niet wijzer dan erin staan en er weer uit gaan! :+. De ruiter of te wel de verzorger moet alles even goed checken! En goed de datums van onderhoud bijhouden! :).

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:39

Hoewel ik er soms vreselijk van baal .... ;(
In België moet je trailer elk jaar naar de technische controle ... 8-) en wordt daar op alle punten gekeurd.
Daarom zou ik NOOIT een 2e hands trailer in Nederland kopen >> er rijden echt wrakken rond.
Dan mag je wel zeggen : dat is je eigen verantwoordelijkheid maar ik vrees dat veel mensen dat toch anders zien.
Wat ik ook vreemd vind in Nederland dat zijn die kleine , lichte personenauto's die een 2 paards trailer trekken.Dat mag toch niet ???
Lijkt mij ook niet bepaald veilig.
Dit zal wel veel discussie teweeg brengen ....maar is gewoon mijn mening.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:41

Er rijden indd ook auto's rond die de trailer niet eens mag trekken! :j. Als de politie op zo'n concour bijv loopt bonnen te delen hebben ze heel wat money's in de pocket! :=

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:57

Ik heb eerlijk gezegd bij dit soort acties wel mijn twijfels. De BOVAG keurt de trailers en vind veel gebreken. De BOVAG vind dat de keuringen verplicht moeten worden, uiteraard net als bij de APK voor auto's bij een erkend BOVAG bedrijf. Dus goed voor alle BOVAG aangesloten bedrijven. Nadat de APK voor nieuwe auto's zijn verruimd van 1 jaar naar 2 jaar moet de BOVAG kennelijk een gat opvullen.

Reacties als:"dat het verplicht wordt vind ik wel goed, want ik moet er niet aan denken dat er wat met mijn paardje gebeurt onderweg.", vind ik ook nogal vreemd. Je hoeft niet te wachten op een bij wet verplichte keuring om je trailer te onderhouden en te laten nakijken.

Net als bij de auto moet de trailer niet alleen goed zijn op het moment van de keuring, maar het hele of de 2 hele jaren door moet de auto of trailer in goede staat zijn. Zeer vaak wordt gedacht:"Zo, de auto is weer door de keuring heen, hij kan er weer een jaartje (of 2) tegen." Als je een ongeluk hebt gehad, omdat de remblokken volstrekt versleten zijn kan je niet zeggen, bij de APK 6 maanden en 40000km waren ze nog goed.

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat mensen niet in staat zijn eigen verantwoording te nemen en dat er kennelijk moet worden opgeroepen om een verplichte keuring in te voeren. Hoeveel moeite kan het nou zijn om 1x in de 2 jaar (volgens trailerdealers in deze omgeving)je trailer te laten nakijken en te onderhouden bij je trailerdealer.

Sorry voor mijn kritische opstelling, maar ik hoop dat we door de overheid opgelegde keuringen kunnen voorkomen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:01

devi786 schreef:
Wat ik ook vreemd vind in Nederland dat zijn die kleine , lichte personenauto's die een 2 paards trailer trekken.Dat mag toch niet ???

Een Seat Ibiza Diesel mag al 1200kg geremd trekken. Als daar een 2paard trailer achter hangt van 700kg met 1 pony van 400 kg a 500 kg er in en de bestuurder heeft een BE rijbewijs, dan mag dat.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:05

:oo :oo Zo heb ik het nog nooit bekeken maar er zit wel een beetje logika in....
Het is een feit dat vooral de handelaren van auto's en trailers de oude banden met weinig profiel onder een trailer kwijt kunnen en de goede banden van de trailer afhalen en die gaan gebruiken voor een "beter te verkopen" auto of trailer.
Ik zou het heel goed vinden als ze jaarlijks ALLE aanhangers oproepen voor controle. Het gaat om vervoer van levende have.

Arnoud schreef:
Ik heb eerlijk gezegd bij dit soort acties wel mijn twijfels. De BOVAG keurt de trailers en vind veel gebreken. De BOVAG vind dat de keuringen verplicht moeten worden, uiteraard net als bij de APK voor auto's bij een erkend BOVAG bedrijf. Dus goed voor alle BOVAG aangesloten bedrijven. Nadat de APK voor nieuwe auto's zijn verruimd van 1 jaar naar 2 jaar moet de BOVAG kennelijk een gat opvullen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:10

Nouja, wij hebben vandaag alleen de mensen erop geattendeerd laat de trailer na kijken! En ja de gene die dat doen, doen dat maar checken kunnen we het niet! ;). Maar ook hadden we trailers die net een jaar gekeurd waren en bijv banden van 2002 omlagen! NIEUWE banden van 2002 nouu kom op zo'n erkend bovag bedrijf moet toch ook wel beter weten dan banden dan ouder dan 6 jaar erop te leggen! :oo.
Nogmaals Advies datum banden vervangen 6 jaar! :).