Misschien een bijrijdster voor Kaminka...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-01 10:47

Gisteren heb ik haar eigenlijk bij toeval ontmoet en zaterdag gaat ze Kaminka proberen... Verward

Die vrouw heeft met haar eigen paard M dressuur gereden, maar was door omstandigheden gedwongen haar paard te verkopen. Ze lest nu op een ZZ-licht paard bij Kaminka op stal en wil toch wat vaker gaan rijden, maar een eigen paard wil ze nu nog niet.

Tja. Aan de ene kant is het natuurlijk heel fijn voor mij dat er iemand is die Kaminka een aantal dagen in de week goed rijdt en veel aandacht geeft (Kaminka is het type paard wat het liefst bij je op schoot gaat zitten) , heeft nogal wat aandacht nodig), zodat ik op die dagen wat meer tijd voor Toon heb.

Maar aan de andere kant heb ik mijn twijfels of dit het juiste is voor Kaminka: maak ik haar wel blij met een fanatieke wedstrijdruiter? Gaat ze niet liever gewoon een paar keer per week het bos in met een echte recreatieruiter?

Voor haar eigen lijfsbehoud is het natuurlijk beter als ze dressuurmatig goed gereden wordt, maar ze vindt dat rijden in de bak zo waardeloos. Nu heb ik wel van die vrouw begrepen dat ze van afwisseling houdt, dus ze zal dan ook wel regelmatig een buitenritje maken (en anders doe ik dat zelf wel in het weekend!).

Ik ben dus de voor- en nadelen op een rijtje aan het zetten:

Voordelen:
Lachen Meer tijd voor Toon.
Lachen Een aantal avonden wat eerder thuis (elke avond pas om half tien aan je avondeten is op den duur niet echt vol te houden denk ik).
Lachen Kaminka wordt in ieder geval goed getraind, waar ik zelf ook profijt van heb.
Lachen Ze wil ook financieel wat bijdragen wat ik op zich fijn vind, maar niet noodzakelijk, belang van het paard staat bij mij voorop.
Lachen Ze heeft haar eigen zadel, nu maar hopen dat dat past!

Nadelen:
Lachen Kaminka zal misschien toch wel weer flink aangepakt worden en ze heeft al zoveel meegemaakt...
Lachen Ik moet toezien hoe iemand anders met mijn paard bezig is, daar heb ik nogal eens wat moeite mee.
Lachen Ik wil Kaminka laten dekken, liefst nog dit jaar, en dat is voor zo'n bijrijdster natuurlijk weer niet zo fijn.

Eigenlijk zijn er dus meer voor- dan nadelen. Er is nog iemand anders die ook als bijrijdster op Kaminka wil rijden. Zij heeft echter alleen maar ervaring op manegepaarden en omdat Kaminka nogal een speciaal geval is, weet ik niet of ik dat zo'n goede optie vind. Dit is iemand die puur recreatief wil rijden, wat op zich heel goed te doen is met Kaminka.

Nou ja, zaterdag eerst maar eens kijken hoe het gaat, misschien wil die vrouw na een half uur niet eens meer... Dat is namelijk wel eens eerder gebeurd! *LOL*

Het is gewoon heel moeilijk om uit te leggen wat er nou zo moeilijk is aan Kaminka, dat snap je pas als je er zelf opgezeten hebt en er mee omgegaan bent! Als je op haar rijdt is het net alsof je met je allereerste paardrijles bezig bent: je hobbelt alle kanten op, het is gewoon niet te omschrijven! Pas als je haar echt goed voorwaarts hebt en een beetje nageeflijk, rijdt ze prettig, maar dat duurt ongeveer een uur en de meeste mensen houden dat gewoon niet vol. Zonde van zo'n paard hoor, kwaliteiten zat, maar alles is gewoon van jongs af aan misgegaan met haar! Boos!

Nou, jullie lezen maandag wel hoe dit gegaan is!

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-08 11:48 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 10:50

Succes ermee! Het lijkt me heel moeilijk om een goed bijrijder te vinden. Vooral eentje waar je het gevoel van hebt dat het tussen jullie alledrie klikt. Maar dit klinkt wel goed. Na ja, we horen het wel.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 10:52

Je kunt altijd kijken hoe het zich ontwikkeld tussen die vrouw en Karminka, en het voordeel is dat je het zelf een beetje in de gaten kunt houden Party!! .....vind jij dat het op een gegeven moment toch te zwaar is voor Karminka dan kun je altijd nog zeggen dat je het liever iets anders ziet (meer bosritten enzo) maar er zijn inderdaad meer voor dan nadelen.......dus het is het proberen altijd waard Party!! .....we horen maandag wel hoe het is gegaan Cool

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 12:02

misschien kan ik 1 nadeel weg nemen? overleg met haar vertel dat je bang bent dat Kaminka weer hard wordt aangepakt etc.
misschien kan ze je verzekeren dat ze dat niet zal doen en er rekening mee houd dat er al een boel gebeurd is.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 14:11

Mieke gewoon proberen. Spreek af dat julie het gaat proberen en mocht het niet lukken merken je dat snel genoeg.

Voor kaminka is misschien wel goed lekker de aandacht en goede verzorging.

Succes we zijn benieuwd hoe het gaat lopen.

gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 16:41

Ik ben het eens met Kim. Je kunt die vrouw alles over Kaminka vertellen, over haar verleden. En ook aan die vrouw vragen of ze om die reden o.a. geduld met het paard wil hebben, en bijv. niet alleen maar dressuur wil rijden maar ook buitenritten. Misschien vindt zij het leuk om ook eens een sprongetje te maken? Hoeft niet hoog te zijn, maar als afleiding is het best leuk! En als laatste: er zijn fanatieke wedstrijdruiters die hun paard tijdens training straffen voor hun fouten, en nooit belonen wanneer het goed gaat. Maar er zijn ook ruiters die vooral goed belonen als het goed gaat, niet teveel tegelijk vragen, en proberen de dressuuroefeningen afwisselend te houden. Zo wordt het ook leuker voor het paard! Wie weet wordt Kaminka nog enthousiast als ze merkt dat het niet te zwaar is, en de bijrijdster erg blij is met elke pas die ze probeert?
Verder nog over Kaminka zelf: als het zo moeilijk paardje is, zou het misschien goed zijn voor haar dat er een goede ruiter op zit? Wie weet dat ze uiteindelijk makkelijker wordt en beter in haar vel gaat zitten? Veel succes er mee!
Groetjes, Dorine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 16:55

Hoi Mieke, ook ik sluit me helemaal bij Kim aan. Vertel haar gewoon wat er allemaal gebeurd is; dan kan zij je wel vertellen of het wat voor haar is of niet.
En ach, fanatieke wedstrijdruiter... Dat was ik ook, maar bij sommige mensen gaat dat op een gegeven moment een beetje over, zeker als ze lekker het bos in kunnen *LOL* !
'k Zou dat meisje er ook gewoon eens op zetten, kijken hoe dat gaat. En daarna blijft toch het aller belangrijkste: je eigen hart volgen. JIJ kent Kaminka het beste, en JIJ kunt bepalen wat het fijnste is voor haar.

Veel succes ermee!

Sonja

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 18:51

tip:stel een soort proeftijd voor:je laat haar het een tijdje doen en dan kijk je of er verbetering inzit, hoe het met het paard gaat, enz..dan kan je daarna altijd nog zeggen dat je het nix vindt..


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 21:21

Hoi Mieke, ik zou eerst even zaterdag afwachten. Als die vrouw nu op een ZZ-licht paard rijdt, valt Kaminka haar misschien qua rijden tegen en zit jij je voor niets druk te maken. Misschien klikt het wel helemaal niet.
En als het wel klikt, kun je er nog eens rustig over nadenken en inderdaad een proefperiode afspreken om te bekijken of het van beide kanten bevalt.

Misschien kun je toch beter naar een echte recreatieruiter op zoek gaan, als dat voor Kaminka het beste is.
Ik geloof nl. niet dat als je altijd fanatiek gereden hebt, dat je dat dan zo ineens aan de kant kunt zetten.
Of ken je nog meer mensen zoals jij Sonja?
Ik vind een buitenritje wel leuk maar niet te vaak alsjeblieft, ik doe het meestal nog meer voor het paard dan voor mezelf. Dat rondje duin en strand ken ik zo langzamerhand wel.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 09:51

Ja, ik word gewoon heen en weer geslingerd tussen een aantal gedachten.

De vrouw in kwestie rijdt netjes en blijft als ze op Kaminka rijdt onder begeleiding van de ZZ-licht amazone op wiens paard ze nu les heeft. Zelf rijdt ze dus niet op dat niveau hoor, haar vorige paard had ze van de B naar de M gereden. Dus qua rijniveau zijn bijrijdster en ik ongeveer gelijk, dus dat zal elkaar niet in de weg zitten.
Het is dus niet zo dat zij een vreselijk goede amazone is (gewoon net als ik, niks bijzonders), maar je laat natuurlijk niet zomaar iemand op je ZZ-licht paard rijden als je daar geen vertrouwen in hebt, dus dat zegt wel wat over haar manier van rijden. Ze zal geen zager of prikker zijn, neem ik aan.

Kaminka heeft veel over voor het woord "braaf" en dat zal ik haar ook duidelijk zeggen. Afstraffen werkt bij Kaminka maar heel zelden, ze wordt er gruwelijk dwars van, echt karakterpaard! Belonen daarentegen werkt erg goed. Je moet haar echt trots op zichzelf maken (is bij Toon ook zo), dan doet ze meestal wel wat je van haar vraagt.

Ik zal haar inderdaad nog eens haarfijn uitleggen wat Kaminka allemaal in haar negenjarig leventje heeft moeten doorstaan en dat haar welzijn voorop staat. Dat betekent niet dat je haar alleen maar hoeft te aaien *LOL* , maar wel op blijft letten dat ze vrolijk blijft en het werk aan kan.

Maar jullie horen het wel na het weekend!

Groetjes Mieke

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 11:45

Nou zo te horen is het een goed ruiter dus waarom niet proberen. En als ze onder begeleiding blijft is dat natuurlijk helemaal super misschien wordt het nog wel een super sportpaard met de goede ruiter erop. Je weet maar nooit Party!!

Heel veel succes helaas lees ik het pas woensdag.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers