Donnels bij mijn merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Donnels bij mijn merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 19:12

Uiteindelijk heb ik veel informatie gekregen van verschillende dekstations. Uniform en celano vallen af, die vind ik veel te duur om een eerste veulen mee te fokken. Dan heb ik tot nu toe nog over lancelot en donnels. Over lancelot heb ik nog geen informatie ontvangen dus die blijft voorlopig ook nog op mijn lijstje staan.

Nu viel mijn oog op donnels. Dat lijkt me een goede hengst voor mijn merrie. Ik vond alleen dat er te weinig informatie over zijn nakommelingen bij stond. Kan iemand mij daar wat over vertellen. Wat zijn de sterke punten van de veulens?? stokmaat en kleur??
en wat vinden jullie van hem bij mijn merrie?

Mijn merrie, volbloed, 1,70, uit '97, vader: cortez
[img]../upload/711/draf_zee.jpg[/img]

Donnels
Afbeelding

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:24

van Donnels weet ik niets, maar van Lancelot heb ik nog wel wat (van de IDS)

Ik citeer wat ze eerder hebben geschreven:

Lancelot komt met een fantastische score van 152 pt., behaald door zijn eerste jaargang 4-jarigen, met stip binnen op de eerste plaats van de springindex 4 tot 6-jarige nakomelingen.
Na een lange rustperiode verraste hij vriend en vijand door in de nationale winterkampioenschappen te Lisse onder de jeugdruiter Pieter Koopmans, op een fantastische manier springend, voor in het klassement te eindigen.

zwartbruin, stokmaat 1.72m "Voltaire x Nimmerdor x Erdball XX"

Van Celano weet ik enkel dat ie 2e op de index staat (springen)
Ziet er verder precies wel mooi uit (schimmel geloof ik hé?)

Tis dus een springhengst, nou vraag ik me af Uniform en Lancelot zijn heel uiteenlopende keuzes..wil je springgericht fokken of eerder dressuur?

Ik heb nog gekeken voor Donnels maar voor zover ik heb gezien staat daar geen reclame van in de IDS ofzo..ik hou m'n ogen open en als ik er iets van vindt plaats ik het hier wel.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:17

Donnels is o.a. NRPS, hij is goedgekeurd in 2002, maar neemt pas in 2002/2003 deel aan het verrichtingsonderzoek. Hij is nu 5 jaar en er is dus nog weinig bekend over nakomelingen. Hij staat o.a. ter dekking bij Gert Jan van Olst in Den Hout.

Afstamming is Don Primaire (v. Donnerhall) x Candyboy(v. Lucky Boy) x Calvados (v. Uriel) x Le Mexico.

Hij is in 2001 goedgekeurd in Oldenburg en heeft daar al wel een verrichtingsonderzoek afgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:17

Vraag me inderdaad ook af wat je wil, ga je niet wat teveel af van het mooie plaatje???

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:23

Tja, inderdaad, wat hoop je te fokken?
Met een volbloed merrie kan je in principe alle kanten op, is een mooie basis om mee te fokken.

Donnels is een plaatjes, Lancelot ook, maar ze zijn zo ontzettend verschillen van elkaar! Echt geen vergelijk!

Als je via Gerrit Jan van Olst gaat fokken, moet je wel even extra op de voorwaarden letten, die zijn soms erg nadelig mocht je merrie gust blijken aan het einde van het seizoen (soms betaal je wel de volle mep en heb je geen kans op veulen). Bij andere hengstenhouders kunnen de voorwaarden gunstiger zijn....

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=55701 gat over Lancelot (was dat niet jouw eigen topic?)

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:53

ik heb wel al meerdere mensen gehoord die erg positief zijn over donnels,lancelot schijnt de beweging niet erg best te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 14:37

Lancelot zijn cijfers op het verrichtingexamen.
stap 6,5
draf 6
galop 8

Mocht je een paard willen fokken die veel beweging moet hebben, dan zou ik lancelot niet willen.

Ik zou eerst een kritisch naar je eigen merrie gaan kijken, en van daaruit een hengst uitzoeken, of misschien geen veulen fokken eruit, maar gewoon een goed gefokt veulen kopen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 14:47

Pipo schreef:
Vraag me inderdaad ook af wat je wil, ga je niet wat teveel af van het mooie plaatje???


Dan had ik allang een mooie hengst uitgekozen en zonder verder informatie te vragen op mijn merrie gezet. Waarom denk je dat ik al die informatie aan het vragen ben?

Ik wil graag een springgericht veulen en ik heb ook alleen maar springhengsten op mijn lijstje staan. Ik wil een hengst die wat edele veulens fokt met maat en springvermogen en als het kan een donkere of schimmel kleur doorgeven, maar dat is geen pre (voordat ik weer de reactie krijg `een goed paard heeft geen kleur´).
Mijn merrie heeft een goede ruime stap en draf en een minder goede galop, dus de hengst moet in iedere geval een goede galop hebben en doorgeven aan zijn kinderen.
Daarbij is een van mijn eisen ook nog dat het dekgeld niet te hoog mag zijn, het is een eerste veulen en ik wil eerst eens zien wat mijn merrie zelf voor eigenschappen aan haar veulen geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:15

Toch krijg je een reactie op kleur!! (hahaha) een goed paard heeft wel degelijk een kleur, een apart paard daar in tegen heeft geen kleur. Maar helaas fok je die niet zo vaak.

Zelf denk ik toch direct aan Karandasj, echt een hele goede allrounder, maar die is knap aan de prijs. Dus die valt af.
Wat dacht je van Odermus, 1.70m schimmel
Calido x ramiro x joost.
stap 7,5
draf 8
galop 8,5

Dan heb je en een goede loper, en een goede springer.

Ik stuur je per pb wel even de rest van zijn info, want anders krijg je hier wel een heel lang verhaal.
Groejts


Manda"]
[quote="Pipo schreef:
Vraag me inderdaad ook af wat je wil, ga je niet wat teveel af van het mooie plaatje???


Dan had ik allang een mooie hengst uitgekozen en zonder verder informatie te vragen op mijn merrie gezet. Waarom denk je dat ik al die informatie aan het vragen ben?

Ik wil graag een springgericht veulen en ik heb ook alleen maar springhengsten op mijn lijstje staan. Ik wil een hengst die wat edele veulens fokt met maat en springvermogen en als het kan een donkere of schimmel kleur doorgeven, maar dat is geen pre (voordat ik weer de reactie krijg `een goed paard heeft geen kleur´).
Mijn merrie heeft een goede ruime stap en draf en een minder goede galop, dus de hengst moet in iedere geval een goede galop hebben en doorgeven aan zijn kinderen.
Daarbij is een van mijn eisen ook nog dat het dekgeld niet te hoog mag zijn, het is een eerste veulen en ik wil eerst eens zien wat mijn merrie zelf voor eigenschappen aan haar veulen geeft.
[/quote]

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:54

Idd ik raad je ook Karandasj aan, de nr 1 op de springindex dit jaar op basis van zijn nakomelingen. Onze merrie heeft woensdag een veulen gekregen van hem, echt een plaatje. De foto's zijn klaar, ik zet ze er morgen op.

Odermus ik ook super, ik twijfelde vorig jaar tussen die twee, maar ik wilde een hengst hebben die zelf al iets bewezen had en daarom zijn we voor Karandasj gegaan. (ik mocht de hengst uitzoeken, mijn vriendin keurde het plaatje Haha! ). Maar in principe had Odermus ook goed op onze merrie gepast. 75% engels volbloed Albe Albert xx x Uppercut xx, halfzus van Wisconsin (zie ook profiel).

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 18:41

Ik baal wel van al die dekstations die mij geen informatie sturen Boos! Ik heb minstens 6 dekstations benaderd en heb nog maar 2 boekjes binnen gekregen.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig naar lancelot en van de stal van odermus heb ik inmiddels ook al wat informatie aangevraagd.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 19:27

Manda schreef

Citaat:
Ik baal wel van al die dekstations die mij geen informatie sturen Ik heb minstens 6 dekstations benaderd en heb nog maar 2 boekjes binnen gekregen.



Ik geef ze groot gelijk dat ze niks sturen.

Een folder aan je geven als je het station bezoekt is genoeg.

Verder kosten die dingen nogal wat.
Dus wanneer je bij het aanvragen vermeldt dat je de kosten wilt betalen zullen ze je echt wel iets toesturen.

Ik denk dat ze je ingeschat hebben als folder verzamelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:12

Nou manda, daar heb je wat aan, zo'n antwoord. Vermoeiend leven lijkt me, als je zo negatief bent ingesteld.
Troef schreef:
Manda schreef

Citaat:
Ik baal wel van al die dekstations die mij geen informatie sturen Ik heb minstens 6 dekstations benaderd en heb nog maar 2 boekjes binnen gekregen.



Ik geef ze groot gelijk dat ze niks sturen.

Een folder aan je geven als je het station bezoekt is genoeg.

Verder kosten die dingen nogal wat.
Dus wanneer je bij het aanvragen vermeldt dat je de kosten wilt betalen zullen ze je echt wel iets toesturen.

Ik denk dat ze je ingeschat hebben als folder verzamelaar.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 22:10

Omdat wij vorig jaar Isa hebben laten dekken, kreeg ik van veel hengstenhouders het boekje al via In de Strengen. Van de overige hengsten waar ik in geïnteresseerd ben voor mijn andere merrie, heb ik ook gewoon folders aangevraagd bij de hengstenhouders. Ik heb er op 1 dag 4 aangevraagd en het duurde ong. 1 week voor ik ze allemaal in huis had.

Het is onzin om alleen zo'n boekje te geven als je de stal bezoekt. Ik was o.a. geïnteresseerd in Farrington, maar ik ga toch echt niet helemaal naar de VDL stud om hem te bekijken. Ik had hem al op de hengstenkeuring gezien, voor de overige info wil ik gewoon een boekje. (Dit als voorbeeld, de VDLstud stuurt ze via IDS).

De meeste hengstenhouders hebben het momenteel erg druk met o.a. het verzenden van sperma, dus dan schiet het versturen van zo'n boekje er gewoon bij in. Gewoon nog een keer bellen als je niets hoort deze week.

*Karandasj is helemaal niet zo duur, hij kost dit jaar 900 Euro, is in vergelijking met bv. Uniform 1150 Euro echt niet zo veel. Het gemiddelde dekgeld ligt momenteel rond de 800 Euro (ex-verzenden).

*Odermus kost momenteel 700 Euro, dat scheelt wel Haha! , en het is ook een goede hengst.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:55

Tiffy schreef:
Ik had hem al op de hengstenkeuring gezien, voor de overige info wil ik gewoon een boekje. (Dit als voorbeeld, de VDLstud stuurt ze via IDS).

De meeste hengstenhouders hebben het momenteel erg druk met o.a. het verzenden van sperma, dus dan schiet het versturen van zo'n boekje er gewoon bij in. Gewoon nog een keer bellen als je niets hoort deze week.


Wat ik aan VDl zo irritant vind is dat ze de dekgelden zo geheimzinnig houden...
Als die mystiek, ik wil toch echt eerst weten waar ik over praat voordat ik mijn keuze ga bepalen. Prijs maakt weldegelijk uit, zeker gezien dat er meerdere geode hengsten verkrijgbaar zijn....

En ik ben dus zo'n merrie-eigenaar die echt eerst een boekeje (met prijs!) wil lezen voordat ik de hengstenhouder rechtstreeks benader....
Ik heb gekozen voor Rubiquil; die hengst zelf staat ergens in Zeeland, ikzelf zit midden in Friesland, ik ben dus niet naar de stal van Rubiquil gereden voor zo'n foldertje (kom nou!). ze hebben het uiteindelijk toch toegestuurd, en welnu, ik ben klant....

Kortom, soms levert gewoon een stukkie folder toesturen weldegelijk omzet op....
Als 'verkoper' mag je niet zo arogant zijn er van uit te gaan dat alleen de mensen die eerder al een veulen hebben gefokt serieus zijn...dAt is een domme, weinig commerciele houding die geld kost....
Zulke hengstenhouders geef ik weinig kans....
Ik ben dus echt wel geinteresseerd in VDL (mn Farrington), maar hun duidelijk ongeinteresseerde houding in mij en mijn kleine beetje omzet maakt dat ik niet via hun zaken wil doen.....


* gut, dit is wel heel erg off topic....sorry*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:32

Farrington, hele fijne hengst.
Dees die kun je ook via andere hengstenhouders krijgen hoor!!!.

Over de folders, wij worden altijd doodgegooid met allerlei folders die we opgestuurd krijgen, terwijl we altijd gebruik maken van dezelfde hengstenhouder, alle hengsten zijn verkrijgbaar bij hem dus......., maar het is natuurlijk onzin dat als je daar om vraagt het niet krijgt, en inderdaad is het idioot dat de prijzen er niet gewoon bij staan, als je iets in een winkel koopt, staat de prijs er toch ook gewoon op???

Wat dat betreft moet paardenland nog veel leren, want gewoon goed commercieel bezig zijn, doen er nog velen niet.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:20

ik had laatst vdl stud gebeld ivm vraagjes overprijswaarde veulen enz en werd goed geholpen hoor.