springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

aaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 20:13

Kan ik mijn paard al laten springen? Ze is 4 jaar en ik merk dat ze er toch wel klaar voor is. Maarrr hoe pak ik dat aan? Hoe leer ik haar basculeren enzovoorts? Mijn paard heeft goede springouders dus dat moet wel lukken en ik zie haar ook regelmatig kleine sprongetjes maken over een plas of een balk vandaar dat ik denk dat ze er wel aan toe is of is zij te jong?


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 20:54

Als je 4 jarige nu gewoon getraind wordt kun je er in principe ook best mee gaan springen. Heb je al eens over balkjes gestapt en gedraafd? Daarmee kun je het beste beginnen zodat ze er aan gewend raakt. Bovendien kun je haar daarmee proberen voorwaarts neerwaarts te rijden zodat ze haar rug gaat gebruiken. Ook kun je een keer over een balkje galopperen. Als dat goed gaat kun je aan het eind een keer een laag kruisje neerzetten. Lekker rustig naar de balken draven en hetzelfde door naar het kruisje. Je hoeft je in het begin helemaal niet druk te maken over hoe ze springt, ze hoeft er alleen maar overheen. Belonen, zeggen dat ze braaf is en uit dezelfde rust nog een keer proberen. Het belangrijkste is dat ze het leuk vindt en dat het lekker ontspannen gaat. Dus niet te snel rijden of zelf te veel drijven en sturen, in principe moet je haar alleen maar voor het sprongetje brengen en springt ze zelf.
Voor afstanden en dergelijk kun je het beste een boek naslaan, maar drafbalkjes liggen voor een paard op 1,5 m en galopbalkjes op 3 m. Piet Raijmakers heeft een goed boek geschreven over de opleiding van het jonge springpaard en in de Paard en Sport stond vorg jaar een serie hierover.
Wat basculeren en manieren betreft: voor een groot deel hebben ze dat van nature meegekregen en het verbeteren ervan kun je het beste onder begeleiding doen. Heb je al les van iemand? Je zou dan eens een keer een in-uitje kunnen proberen. Maar voorlopig is plezier en vertrouwen het belangrijkste.

Succes ermee en laat eens weten hoe het gaat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:50

begin eerste eens met cavaletti. Als ze daar goed overheen draaft, leg ze eerste eens 10 cm hoog, zo moet ze haar rug goed gebruiken. Daarna neem je een hindernis en je begint heel laag. Zodra ze ophoudt met springen en over de lage hindernis draaft kun je hem hoger leggen, heel geleidelijk aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers