B starten, letten ze op je bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

B starten, letten ze op je bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 21:18

Ik rij nu dus meteen dressuur stang *zoek Bokt af, als je daar over wil lezen Gaaaap *
Ik wil dus over een tijdje over stappen op een bit dat wel is toegestaan in de B omdat ik over een tijdje toch echt wil starten *het gaat nu zo lekker*

Maar let de jury erop? Of je met een gebroken trensje rijdt, of met een stang? (of K&K correctiebit?) Of kunnen ze dat zo (vanuit het hokkie) niet zien?
En krijg je daar een andere beoordeling voor?

En of je met zweep en/of sporen rijdt?

Ik vroeg het me af...


EDIT:

Ethelate schreef:
Ik rij nu met zo'n stang *dressuur*
Afbeelding
Mag pas in de Z

Maar ik bedoelde voor de wedstrijden deze stang:
Afbeelding
Dat mag toch wel?
Citaat:
Stang RVS losse ringen (bst.nr.: 14221)
RVS 14mm met losse ringen, hierdoor iets scherpere inwerking.



Ik wil eens gaan kijken of het correctiebit wat is:
Afbeelding
*ringen aan de buitenkant Knipoog *
Maar op de plaatjes die Leille plaatste, kan ik ze niet vinden!
Verward


of weet iemand anders een wat scherper bitje wat is toegestaan op wedstrijden (b)?

Verward
Laatst bijgewerkt door Ethelate op 22-05-02 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:22

Een stang is niet toegestaan. Een ongebroken trens wel. En aan de buitenkant, aan de bitringen, kun je niet zien wat voor bit er in hangt.

Nulla tenaci invia est via

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:38

Nou, ik denk dat et meteen opvalt of je met stang rijd of niet. Tenminste, met zo'n dressuurstang als jij hebt valt et wel op! Een ongebroken bit of een ander bit met ringen moeten ze in de mond gaan kijken, en dat doen ze niet zo heel gauw.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:49

Steef schreef:
Een ongebroken bit of een ander bit met ringen moeten ze in de mond gaan kijken, en dat doen ze niet zo heel gauw.


En dan zijn het ook geen stangen meer en dus toegestaan...
(of het moeten hele rare fratsen zijn, 2 soorten metaal enzo, gekke rolletjes, weet ik veel, kun je nakijken in het reglement)

Nulla tenaci invia est via

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 21:58

Margreet schreef:
En dan zijn het ook geen stangen meer en dus toegestaan...
(of het moeten hele rare fratsen zijn, 2 soorten metaal enzo, gekke rolletjes, weet ik veel, kun je nakijken in het reglement)

DAt bedoelde ik dus, er zijn ook bitten met ringen die niet toegestaan zijn.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 06:35

Bitten met 2 metalen zijn niet toegestaan. Dus bijv. de D-trens met kopere rolletjes, is van metaal en koper gemaakt dus niet toegestaan. Verder is alles op de dressuurstang na toegestaan volgens mij.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 07:53

Nathalie schreef:
Bitten met 2 metalen zijn niet toegestaan. Dus bijv. de D-trens met kopere rolletjes, is van metaal en koper gemaakt dus niet toegestaan. Verder is alles op de dressuurstang na toegestaan volgens mij.


Idd... maar bitten kleiner dan een duimbreedte (uiteindes bij de ringen) een mm kleiner mag maar meer ook niet.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:03

Nathalie schreef:
Bitten met 2 metalen zijn niet toegestaan. Dus bijv. de D-trens met kopere rolletjes, is van metaal en koper gemaakt dus niet toegestaan. Verder is alles op de dressuurstang na toegestaan volgens mij.


Dat mag blijkbaar dus wel want mmbabe rijd vaak met dat bit en dat mag dus wel!
Ik hbe ook hoog en laag bewogen om ze duidelijk te maken dat t niet mag maar ze hebben t twee keer nagevragd en t schijnt dus toch te mogen???? IK dacht ook altijd dat t dus niet mocht.

En je mag wel met een afichtingsbit starten die zijn ook niet gebroken. Maar die mogen dus wel.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 09:14

Reddy007 schreef:
mm ik denk dat zo''n stang wel opvalt, maa rik rijd dus al 3 jaar met een onderleg trens ofzo
nou dat mag ook niet, en er is nog nooit wat van gezegd
terwijl sommige het toch van de buitenkant(ringen) kunnen zien, naja ik niet! Haha!


Mijn bit schijnt ook een onderlegtrens te zijn, terwijl deze niet zo verkocht wordt. De trens moet een minimale dikte hebben van 15 mm als ik me niet vergis, en die van mij is 16 mm. Inderdaad zie je het aan de buitenkant aan de ringen, maar ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Overigens is zo'n K&K correctiebit idd ook gewoon toegestaan.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:48

Heb het net even nagevraagt aan Fitzroy (via mail) en de 2 kleuren bitten zij toegestaan. Vond het al raar want ik rij er al jaaaaaren mee en had les van iemand die jury is en het was prima. En je ziet het wel aan de buitenkant. Dat van dat bit met rolletjes wist ze niet zeker.

Misschien een vragen bij het Knhs ?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:55

Twee soorten metaal in de mond mag niet, ik heb wel zien gebeuren dat een combinaties de ring uitgebonjourd werd hierom. Bovendien is er ook nog een reden voor waarom je beter niet met 2 soorten metaal kunt rijden.

Van K&K zijn er twee bitten die erg op elkaar lijken, het correctiebit en het scholingsbit, de eerste is de watertrens variant en de tweede is een bustrensvariant met omgebogen hoekjes. Met het scholingsbit mag je zeker de ring in, correctiebit weet ik niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:55

Ligt eraan welke wedstrijd, mevr. Turskma doet het regelmatig. ( bitten nakijken he)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:58

Pipo schreef:
Ligt eraan welke wedstrijd, mevr. Turskma doet het regelmatig. ( bitten nakijken he)


Die heb ik dus ook wel combinaties de ring uit zien sturen. Op de kampioenschappen waar ik reed, deed ze ook de controle voor je het losrijterrein op mocht. Bovendien attendeerde ze me indertijd op mijn bitschijven, maar ik reed L en dus mocht het, ze bekeek de lengte van mijn zweep en controleerde de doorsnee van mijn bitringen. Heel wat aan gehad aan die Turksma, gelukkig was alles in orde. Door haar weet ik wel hoe de vork in de steel zit.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:09

Pipo schreef:
Ligt eraan welke wedstrijd, mevr. Turskma doet het regelmatig. ( bitten nakijken he)


heeeee mevrouw Turksma mhh de strenge maaaar rechtvaardige jury. Ik zal haar van de zomer wel weer een aantal keren krijgen.

Achbeter dan mevrouw M van de Tier reken dan maar op nullen Boos! .

Ik denk idd dat 2 soorten metaal IN DE MOND niet mag. Maar deze mag wel.
Afbeelding

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:10

Ik heb een aurigan watertrens met RVS ringen, dat mag volgens mij wel Verward Verward
Verder, bitten met meerder metalen in het mondstuk zorgen voor een potentiaal verschil, en daardoor gaan paarden erg schuimen. Denk zelf maar eens aan een stuk aluminiumfolie op je vulling. Dit irriteert echt erg.
Dit heeft iets te maken met redoxchemie, maar de details lijken mij hier niet nodig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:12

Ik heb ook een aurigan watertrens met RVS ringen. Daar start ik ook mee. Zonder problemen.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:16

ik heb nu net 9 wedstrijden gereden, maar controles???
al sla er schop je je paard verrot (wat ik wel eens zie), dan nog wordt er niets van gezegd Verward

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:21

de ene jury doet het wel, de andere niet. ik denk dat de meeste er gewoon geen zin in hebben! vind dat het eigenlijk wel moet, wat als je sommige bitten ziet...........

je mag dus niet op een dressuurstang starten, waarom probeer je niet een een ongebroken trens of een correctiebit??

Linda

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:39

als het mond gedeelte maar van 1 soort metaal is dan mogen de bitringen best een andere kleur hebben.
Afgelopen zomer hielp ik mee op de nbvr kampioenschappen en alle combinatie's werden op bitten gecontroleerd ( M&Z maar dacht ook de L)
Gewoon rijden met een bit dat in de regelementen staat waarom een ander bit?
vaak zijn ze niet voor niets verboden op wedstrijden.
Koperen rolletjes op je nikkel bit mag dus niet.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:47

germie schreef:
Ik heb een aurigan watertrens met RVS ringen, dat mag volgens mij wel Verward Verward
Verder, bitten met meerder metalen in het mondstuk zorgen voor een potentiaal verschil, en daardoor gaan paarden erg schuimen. Denk zelf maar eens aan een stuk aluminiumfolie op je vulling. Dit irriteert echt erg.
Dit heeft iets te maken met redoxchemie, maar de details lijken mij hier niet nodig.


Niet de goede uitleg, wel bijna.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:48

Zie hieronder wat ik heb kunnen vinden over het harnachement, ik zie niets over bitten van twee metaalsoorten, en ik meen me ook te kunnen herinneren dat dat een paar jaar geleden weer is aangepast, en nu dus is toegestaan.



Artikel 121 - Harnachement

3. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht (zie annex C). Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid (art. 44) worden aangemerkt.

4. Vanaf de klasse Z1-dressuur geldt - met uitzondering van de pony's - dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M (121-3), aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI/zie annex A-afbeelding B. Het mondstuk van de stang mag geen onderdelen bevatten die draaibaar zijn ten opzichte van elkaar. Daarbij zijn een kinriempje en een kinkettingbeschermer van rubber of van leer toegestaan.

5. De lengte van de scharen van de stang (d.w.z. van het gedeelte onder het mondstuk) mag niet meer bedragen dan 10 cm; de diameter van de ringen van de trens mag niet groter zijn dan 8 cm. Het gebruik van het zgn. slobberriempje is toegestaan.

6. De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardemond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt 1 cm. (Zie voor de toegestane bitten voor pony's: Annex A, afbeelding A en afbeelding B, nrs.1 t/m 4.)

Afbeelding A

Toegestane bitten voor alle klassen

Afbeelding
Annex A
Toelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze geheel of gedeeltelijk uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.

1. Gewone trens met dubbel gebroken mondstuk
2. Gewone gebroken trens
3. Rentrens
4. Trens met ovale ringen met scharen (a)
Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens;b)
5. Trens met scharen, (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
6. Trens met naar bovengaande scharen
7. Trens met rubber mondstuk ongebroken
8. Trens met recht mondstuk
9. Africhtingsbit


Afbeelding B

Toegestane bitten voor de klassen Z1 en Z2 (pony’s uitsluitend 1 t/m 4)

Afbeelding

Toelichting bij afbeelding B
1. Gewone trens
2. Tweemaal gebroken trens
3. Trens met ovale trensringen
4. Trens met opgaande scharen
5. Gewone stang zonder tongvrijheid
6. Gewone stang met gebogen scharen en tongvrijheid
7. Stang met lange scharen met ringen voor kinriempje en tongvrijheid
8. Pompstang
9. Ketting
10. Kinriempje
11. Rubber kinkettinghouder
12. Lederen kinkettinghouder
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-05-02 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:50

Doe het dan maar beter lovely, die uitleg, dan controleer ik het wel weer Schijnheilig Schijnheilig
Ben benieuwd, maar dat met die aluminiumfolie en de amalgaamvullingen en speeksel is vergelijkbaar met koper/ijzer en water

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:10

Turksma vind ik niet rechtvaardig, ze kijkt heel erg of ze je paard leuk vind, heb een keer een paard gehad, waar ik bijna mee in de sloot lag, werd nog eerste, en dat is wel kenmerkend voor turksma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:21

germie schreef:
Doe het dan maar beter lovely, die uitleg, dan controleer ik het wel weer Schijnheilig Schijnheilig
Ben benieuwd, maar dat met die aluminiumfolie en de amalgaamvullingen en speeksel is vergelijkbaar met koper/ijzer en water


Ik zei toch 'bijna', dat betekent dat het bijna goed is. Natuurkundige ben ik niet, maar ik weet wel wat er gebeurt met 2 soorten metaal + water en dat dat de reden is dat het niet mag op wedstrijd. Hou ook maar even in het achterhoofd dat de achterliggende reden ernstig genoeg is om genoemde bitten thuis ook gewoon in de kast te laten hangen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers