Teugel schiet tijdens het rijden los!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Teugel schiet tijdens het rijden los!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 19:27

Ik ging vandaag maar lekker zonder zadel gaan rijden, en ik rij dan altijd met die basis-westernteugels van de Divoza, en die zitten vast met een schroefje.
Ik reed gelukkig net in een rustige straat toen het gebeurde, maar er kwam ook net een auto langs me rijden toen de rechter teugel losshoot!!
Gelukkig raakte Margot niet snel in paniek, maar ik kon natuurlijk op dat moment niks anders doen dan even vrije teugel geven (het ging allemaal heel snel).
Toen die auto voorbij was ben ik er afgesprongen en zag dat er een man met z'n twee zoontjes een paar meter verder op stonden te kijken.
Ik heb 'm gevraagd om een schroevendraaiertje omdat ik zag dat de linker teugel ook al los begon te zitten!
Die jongetjes hebben mij geholpen met het zoeken naar de schroefjes en ik heb 1 kant kunnen vinden, de andere was echt zoek.
Hij zij dat hij thuis nog wel schroefjes had en kwam met een iets langere schroef terug, en daar ben ik uiteindelijk mee naar huis gereden.
Eerst durfde ik het niet erg, maar hij liet zien dat het echt goed vast zat.
Maar ik wist dus niet dat je die schroefjes regelmatig bij moest houden Verward

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:41

dat heb jij weer hoor!Waarom koop ja dan geen nieuwe teugels? Haha!

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:56

ik (nee, niet ik maar mijn toenmalige bijrijdster) heeft ook zo'n incident gehad. Net nieuwe westernteugels met zo'n leren strikje vastgezet. Wordt ze op de zandvlakte door 3 bernersenners aangevallen (niet vriendelijk om even te spelen maar echt aanvallen om te bijten. Ik liep er naast maar er was geen houden meer aan. Lois ervandoor, honden erachteraan. En ja hoor, tijdens haar actie om Lois te stoppen, leertje kapot en teugels eraf. Ik heb het zooitje daarna gelijk mee naar huis genomen en de teugels zitten nu vast met een oerdegelijke hollandse bruine schoenveter en 10 knopen Haha! . Voor mij geen mooie leertjes meer. Misschien dat de veterconstructie ook bij jouw schroefjesteugels werkt. En nu ligt Endoria eruit en heb ik geen voorbeeldje Boos!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:08

Ach, daar heb je niet van die westernteugels voor nodig hoor.
Ik had een nieuwe thiedemann gekocht, inclusief teugels.

Aangezien het de eerste keer zou zijn dat ze met de thiedemann gereden zou worden, wou ik eerst gewoon ff met die teugels losrijden (niet voor die teugels, maar pas als het echte werk begon pas de thiedemann erbij aan).
Goed, paardje was lekker bezig toen ik erop zat.
Maar ineens had ik de ene (rechter) teugel nog wel vast (zat ook aan andere teugel vast in het midden), maar zat niet meer vast aan het bit.
Dus ik heb maar aan de linkerteugel getrokken zodat ze op een volte kwam en wat langzamer ging (goed, eigenlijk heb je niet eens teugels nodig, zeker niet voor het sturen, maar met teugels voel je je toch wel veiliger en als er ineens 1tje loslaat, slaat de paniek wel ff toe, vooral als op dat moment je paard (ook nog behoorlijk) gek aan het doen is) en toen er afgesprongen.
Teugels weer vast gemaakt, maar ik was wel bang dat ze weer los zouden schieten, gelukkig niet gebeurd.

Denk dat ik wel blij moest zijn dat de thiedemann er zelf nog niet aan zat, dat zou volgens mij veel ingewikkelder geworden zijn.
Trouwens, de teugels waren wel nieuw, maar wel ingevet, maar blijkbaar dus nog niet zo soepel en dat het daardoor zo terug floepte, maar ok, het wou ookal niet goed dicht.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:36

Het kan nog gekker! Zo reed ik eens op de wei voor de verandering. Volop aan het werk.......valt ineens het bit dwars doormidden dus tja.....geen stuur meer. Hihihi ik wist niet hoe gauw ik van mijn paard af moest komen. Waarschijnlijk heeft degene aan wie ik het bit kort daarvoor had uitgeleend het laten vallen en zat er toch een scheurtje in. Maar je staat raar te kijken als dat zo ineens in twee stukken uit de mond van je paard valt Lachen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:32

Goed materiaal loont altijd. Is het niet in kwaliteit, dan wel in veiligheid, dat blijkt maar weer!

Nulla tenaci invia est via

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:37

Toch aardig van die man en die kinderen!!
Ik heb dit nog nooit gehad gelukkig. Wel dat iemand mijn beugels had geleend, had teruggedaan, maar het haakje vergeten was omhoog te doen. Toen zat ik dus opeens zonder beugels. Ik was eigenlijk best nijdig. Leen ze of niet (mocht wel) of doe ze goed terug! Boos!

:evaw:

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:38

Ik heb het eens gehad met een 3-jarige inrijden, goed hoofdstel gekocht, nieuwe teugels met SAMURsluiting (ondingen, en onveilig), schrikt het paard, scheurt zo'n sluiting uit, en heb ik geen teugel meer aan het bit zitten. Het ging gelukkig goed, maar het was wel banketstaaf, dure teugels, nog geen week oud en nu al stuk.
Verder heb ik ontdekt dat ze bij Divoza ook slechte beugelriemen verkopen, de stiksels laten al binnen een jaar los (gelukkig controleer ik dat vaak, dus is er niets gebeurd) en baal ik van die zolen van m'n dure lederen rijlaarzen.
Het is niet altijd zo dat dure spullen ook goed zijn, dat blijkt dus wel uit de teugels en uit de beugelriemen (Pagony, gewoon standdaard, maar ik zag geen verschil in leerkwaliteit met de duurdere, leer is ook nog prima).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:44

Germie, Pagony is niet bepaald goede kwaliteit hoor...

Even op de divozasite gekeken: pagony beugelriemen kosten 30 piek, Stubbben beugelriemen (die ik heb) 130 piek, maar die van mij gaan wel al 6 jaar mee en zoals ze eruit zien kunnen ze nog zeker 10 jaar mee.
Kleine rekensommetje, als je van pagony ieder jaar nieuwe moet hebben:
6x30=180 piek conclusie: goedkoop is uiteindelijk duurkoop en nog link ook!

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:49

Het leer is goed hoor, maar de stiksels dus niet, en die Samursluitingteugels waren wel heel duur (engels leer, geen Pagony).
Ik ga er ook nog heen, klagen bij Divoza, binnnen een jaar de stiksels los, veel te vroeg, ik doe soms 8 jaar met 1 paar beugelriemen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 09:46

mij schreef:
dat heb jij weer hoor!Waarom koop ja dan geen nieuwe teugels? Haha!


Haha, ik heb ze net 5 weken!! Maar een waarschuwing voor ieder ander die ze ook heeft, controleer ze regelmatig!!!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:50

Sjimmy schreef:
Wel dat iemand mijn beugels had geleend, had teruggedaan, maar het haakje vergeten was omhoog te doen. Toen zat ik dus opeens zonder beugels. Ik was eigenlijk best nijdig. Leen ze of niet (mocht wel) of doe ze goed terug! Boos!


Vergeten omhoog te doen?
Ik denk eerder dat ze ze expres omlaag gelaten heeft.
Waarom?
Omdat het zo hoort, dat het zo veiliger is.
Dat als je van het paard valt met een been nog in de stijgbeugel, dattie dan los schiet.
Bij mijn weten moet ie dus omlaag blijven.

(heb ik ooit een keer meegemaakt, ik viel en had het eerst zelf niet in de gaten, maar de beugel en riemen lagen dus naast mij, oftewel, ik had mijn voet nog in de beugel toen ik viel, en dat haakje deed zn werk, die liet de riemen los, zodoende lag ik op de grond ipv meegesleept worden door een voet die nog in de stijgbeugel zat)

Maargoed, er zal ook wel een of andere reden zijn waarom ze omhoog kunnen, maar mij is vertelt dat ze omlaag moeten zodat de beugelriemen los kunnen schieten in die situaties.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:57

Die haakjes horen omhoog, maar ze horen ook soepel te gaan. Je moet ze dus makkelijk open en dicht kunnen klappen. Kan dat niet, kun je ze beter omlaag laten (of ze een keer goed smeren).
Je beugels moeten er ook weer niet te makkelijk vanaf schieten, haakje moet wel iets weerstand bieden, beetje vervelend als je paard een rare zwieper maakt en je stijgbeugelriemen schieten er gelijk af.

Nulla tenaci invia est via


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:58

Even weer off topic... Als ik gewoon rij schuiven ze er echt af als ik het haakje niet omhoog doe. Het haakje schiet makkelijk naar beneden, ik ben zelf een keer aan de beugel gaan hangen schuin naar achtern en toen schoot de beugelriem wel los terwijl het haakje omhoog zat. Denk dus dat het zo wel goed zit. Bij mijn weten moet het haakje ook gewoon omhoog Verward

:evaw:

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:03

Nog meer offtopic: Volgens mij heb ik zelfs een veertje in het haakje zitten dat het omhoog houdt! Maar het gaat allemaal heel soepel, kan het zo naar beneden doen, maar als ik loslaat klapt het weer terug omhoog dacht ik, zal eens kijken hoe het precies zit.
Heb in ieder geval geen enkele angst dat ik aan m'n beugelriem meegesleurd wordt, die laat heus wel los, al is het wel iets dat ik controleer als ik op een voor mij vreemd zadel rijd.

Nulla tenaci invia est via

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:11

Ach, het zal wel.
Dan zal ik het wel fout hebben gehad.
Die van mij zitten volgens mij toch echt omlaag en schuiven er niet af Verward
Zal toch maar eens kijken voor de zekerheid.
Maargoed, bij mn vorige zadel (was al een oudere) zaten ze wel stroef, het zadel van nu is ongeveer 2 a 3 jaar oud, dus nog vrij nieuw.

Nu ik erover nadenk, weet ik helemaal niet meer of ik ze nou omhoog of omlaag heb, maakt ook niet uit, want anders gaat dit te veel off topic Schijnheilig .

On-topic, eigenlijk als je heel goed nadenkt, zou er weinig aan de hand moeten zijn als je een teugel (of beide) verliest, aangezien je de snelheid en richting niet door de teugels moet laten beslissen, maar door je houding en zit.
De teugels, ja waar heb je die voor, zeg maar voor de verfijning en andere dingetjes.
In THEORIE jah, want in de praktijk wil ik het liever niet (weer) meemaken.

Wat mij gebeurde, was gewoon omdat de teugel nog nieuw was en niet soepel en blijkbaar niet goed vast zat (er was niks kapot, alleen los geschoten), maargoed, goeie les voor de volgende keer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gittta, waikiki_6 en 3 bezoekers