Heb GPG beugels nut in de dressuur ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Heb GPG beugels nut in de dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 09:59

Dit aan de hand van een topic op EA. Ik zie ze veel bij het springen maar eigenlijk niet bij de dressuur. Ze werken schrokdempend voor je paard en jezelf maar het lijkt me dat als je dit voor de dressuur nodig hebt je teveel op je beugels rijdt ipv op je zit ?

Iemand er ervaring mee dus werkelijke ervaring.


Afbeelding

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:09

Geen ervaring mee, maaar *LOL*

ik heb het toen eens na gevraagd bij de ruitersportzaak,
die was van mening duidelijk, ze hebben nut bij het springen doordat ze dan de schok opvangen....
minder belastend voor de gewrichten van de ruiter.
Ze vonden het daar onzin om ze voor de dressuur te gebruiken Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:16

orri schreef:
Geen ervaring mee, maaar *LOL*

ik heb het toen eens na gevraagd bij de ruitersportzaak,
die was van mening duidelijk, ze hebben nut bij het springen doordat ze dan de schok opvangen....
minder belastend voor de gewrichten van de ruiter.
Ze vonden het daar onzin om ze voor de dressuur te gebruiken Haha!



Grappig, ik heb het dus te horen gekregen van de arts uit Utrecht die Nappie heeft behandeld dat je het als ondersteuning kan gebruiken in combinatie met aangepast (verend) beslag tijdens het rijden. Vooral omdat ik een jong paard (met artrose) heb, die eigenlijk nog een hele lange tijd mee moet. Zij en trouwens ook mijn instructeur raadde het me aan hiermee te gaan rijden, geschikt voor zowel mijn pijnlijke knieen als voor Nappie z'n artrose.

Overigens heb ik al een aantal mensen hier in de buurt (op een vrij bekende dressuurstal) zien rijden met deze beugels. Ik moet trouwens a.s. maandag weer naar Utrecht en zal het daar nogmaals eens vragen......

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 10:23

Idd orri met springen wel puur ivm het landen ?

Maar als ik kijk naar mezelf met dressuren heb ik niet veel gewicht op mijn beugels maar meer in mijn zadel ? Als ik meer gewicht op mijn beugels zou zetten ga ik bijna staan en dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik zoek ze dus voor het springen hihi. En napoleon voor de dressuur vandaar dat ik dit topic was begonnen Haha! . Niet banketstaaf bedoelt voor napoleon. hoor Tong uitsteken .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:38

Prisca schreef:
Ik zoek ze dus voor het springen hihi. En napoleon voor de dressuur vandaar dat ik dit topic was begonnen Haha! . Niet banketstaaf bedoelt voor napoleon. hoor Tong uitsteken .


Nee hoor, geeft niet. Ik vraag er alleen maar naar omdat ik deze tip had gekregen vanuit Utrecht en van m'n instructrice....... Ik wil ze idd gebruiken voor dressuur een klein sprongetje en het stappen over de weg. Vooral de laatste twee zijn belastend voor paarden met artrose en aangezien ik Nappie nog echt bezig ben in te rijden en hij vaak schuin loopt waardoor ik meer druk op een bepaalde beugel moet geven kwamen we dus op deze beugels uit, in combinatie met verend beslag. Ik wil namelijk nog "normale" dingen met Nappie gaan doen, ook af en toe een sprongetje maken en lekker buitenrijden, als deze beugels dan schokken kunnen opvangen voor de gewrichten van mijn paard en tegelijkertijd mijn knieen en enkels ontlasten ben ik allang blij Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:41

Oja, bij ons op stal gebruikte een vrouwtje deze beugels voor haar 5 jarige Rubinstein. Voor de onlasting van de "jonge" paardenbenen en om haar eigen benen nog stiller te kunnen houden bij het inrijden van haar paard!

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:02

Ik ken iemand die heel banketstavig neerkwam in zijn zadel toen het jonge, onbeleerde paard bokte....tegelijkertijd knalde zijn been dus terug in de stijgbeugel, waardoor zijn knie doorschoot richting zijn enkel...
Resultaat: fikse operatie en maandenlang niet meer rijden.....

Dus zonder eraf te vallen toch zo'n ernstige beenblessure aan de ruiter...Wil niet zeggen dat dit met de gpg neit was gebeurd, maar misschien was de klap wel wat minder groot geweest......

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 11:10

Denk niet dat er zoveel vering inzit dat die beugels zo´n klap kan opvangen. Eigenlijk is niet sgebouwt op hetopvangen van klappen an bokken waarom omdat een paard dat niet hoort te doen. Maar ja de werkelijkheid is helaas anders.

Idd Napoleon als je af en toe een sprongetje maakt kan je ze gebruiken. Alleen vraag ik me dan af of die dure dingen het de aanschaf voor die paard springen wel waard zijn. Er zijn genoeg paarden in nederland die een sprongetje maken zonder die dingen.

Denk dat goed rijden en vooral een goede bodem waar je die sprong op maakt veel belangrijker zijn. Veel problemen zitten in de bodem waar op gereden wordt.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:29

Prisca schreef:
Denk niet dat er zoveel vering inzit dat die beugels zo´n klap kan opvangen. Eigenlijk is niet sgebouwt op hetopvangen van klappen an bokken waarom omdat een paard dat niet hoort te doen. Maar ja de werkelijkheid is helaas anders.


Ik heb me laten vertellen dat je deze beugels op gewicht kan instellen....de vering schijn je te kunnen aanpassen aan het werk wat je doet!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 11:36

Nope helaas ze kunnen maar een bepaalde diepte zakken en dan houdt het op.

Zover ik kon zien zijn ze niet instelbaar ??

Afbeelding*

Deze heb je ook nog ?


*dank aan divoza Tong uitsteken

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:38


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:39

Prisca schreef:
[img]
http://www.divoza.com/isroot/DivozaStor ... jpg[/img]*

Deze heb je ook nog ?

*dank aan divoza Tong uitsteken



Tja, dit vindt ik dus wel flauwekul! Gewoon je hakken uitdrukken....heb je deze beugels niet nodig Knipoog Je hebt ze ook nog als goedkopere versie, zijn ze de helft goedkoper Haha!

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:41

jah, maar de goedkopere versie is ook de helft minder flexibel! ik heb een slepende enkelblessure gehad door hockey en had echt altijd last met springen omdat er met die korte beugels en met landen enz druk op komt. de GPG beugel was toen niet zo hot denk ik, maar ik heb dus bovenstaand exemplaar en ik kan eindelijk weer pijnvrij springen. Je wil niet weten hoe fijn dat is! Die dingen helpen dus echt wel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:44

De GPG beugels zijn door onze hoefsmid ontwikkeld en in de ontwikkelingsfase uitgeprobeerd door enkele springruiters bij onze vereniging. Ook de vriendin van de smid (= mijn instructrice) rijdt ermee (alleen dressuur) en zij zweert erbij. De vering kan op het gewicht van de ruiter afgesteld worden. Ook voor het rijden met gehandicapten (Maartenskliniek Nijmegen) worden deze beugels als ideaal beschouwd, m.n. voor spastische ruiters! Mijn eigen kapotte knietje was het er helaas niet mee eens, al vond ik ze op zich heerlijk rijden. (maar die knie van mij is een apart verhaal Lachen )

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:48

Ik gebruik wel GPG-beugels. Maar meer vanwege mijn eigen gewrichten dan voor die van het paard Haha! . Ik gebruik ze voor springen, omdat ik in mijn spring/veelzijdigheidszadel zo'n last kreeg van mijn knieën. Bij mijn dressuurzadel heb ik ze niet nodig omdat mijn beenligging dan anders is en je vrijwel geen schokken hebt zoals bij springen, dressuur is minder belastend voor mijn knieën.

Je kan met deze beugels wel gewoon dressuurrijden, maar ze zijn idd voornamelijk ontworpen om klappen op te vangen, dus bij springen. Voor dressuur zijn ze dus ook overbodig (en lomp Haha! ), als je alleen op je beugels rijdt, dan kun je beter wat vaker zonder beugels rijden, dan dat je van deze dure beugels koopt. (Je kan hier ook alleen mee op je beugels rijden, ze veren alleen wat mee).

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 11:51

Als er een is die je op het gewicht kan afstellen zal die wel nog hoger in de prijs liggen dan deze ??? Want deze zijn niet afstelbaar.

En idd Tiffy wat jij zegt over het dressuren heb ik idd ook.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:57

Prisca schreef:
Denk niet dat er zoveel vering inzit dat die beugels zo´n klap kan opvangen. Eigenlijk is niet sgebouwt op hetopvangen van klappen an bokken waarom omdat een paard dat niet hoort te doen. Maar ja de werkelijkheid is helaas anders.


HUH? die dingen waren toch uitgevonden om als schokbreker tussen het mensenbeen en de stijgbeugel te dienen, opdat het paard en ruiter hier doro meer gerief en minder klappen door gewichtsverplaatsing te verduren kregen.....
Wat maakt de klap van een bok nu anders dan de klap van een landing na de sprong? Voor de ruiter?

Ik ben in de war, ik dacht echt dat die beugels bedoeld waren als schokbreker voor de ruiter in hoofdzaak....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:02

fabienne"]
De GPG beugels zijn door onze hoefsmid ontwikkeld en in de ontwikkelingsfase uitgeprobeerd door enkele springruiters bij onze vereniging. Ook de vriendin van de smid (= mijn instructrice) rijdt ermee (alleen dressuur) en zij zweert erbij. De vering kan op het gewicht van de ruiter afgesteld worden. Ook voor het rijden met gehandicapten (Maartenskliniek Nijmegen) worden deze beugels als ideaal beschouwd, m.n. voor spastische ruiters! Mijn eigen kapotte knietje was het er helaas niet mee eens, al vond ik ze op zich heerlijk rijden. (maar die knie van mij is een apart verhaal Lachen )
[/quote]

Zijn dat dan dezelfde als hier afgebeeld??? Ben nou toch wel erg benieuwd aan het worden Haha!

[quote="Noukie schreef:
jah, maar de goedkopere versie is ook de helft minder flexibel! ik heb een slepende enkelblessure gehad door hockey en had echt altijd last met springen omdat er met die korte beugels en met landen enz druk op komt. de GPG beugel was toen niet zo hot denk ik, maar ik heb dus bovenstaand exemplaar en ik kan eindelijk weer pijnvrij springen. Je wil niet weten hoe fijn dat is! Die dingen helpen dus echt wel.


Sorry Noukie, ik begrijp best dat in sommige gevallen deze beugels een uitkomst zijn dus ik wil ook niemand beledigen. Toch denk ik dat deze beugels oer het algemeen veel door mensen worden gekocht die het ook wel "makkelijk" vinden, hoeven ze niet veel moeite te doen om hun hakken uit te drukken Knipoog

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:08

napoleon schreef:

Sorry Noukie, ik begrijp best dat in sommige gevallen deze beugels een uitkomst zijn dus ik wil ook niemand beledigen. Toch denk ik dat deze beugels oer het algemeen veel door mensen worden gekocht die het ook wel "makkelijk" vinden, hoeven ze niet veel moeite te doen om hun hakken uit te drukken Knipoog


hehe, ok. Ik dnek dat het zowiezo met veel van die dingen vaak gebruikt wordt omdat het vast wel makkelijker, mooier, of iig "duurder" lijkt Knipoog Ik werd er zowiezo erg op aangekeken in het begin, zo van "goh, ouders met teveel geld ofzo?" (komt mede omdat ik ook net een nieuw springzadel had gekregen (omdat mn pony last van zn rug kreeg bij het oude zadel) en een pikeur cappie, maar ok)
Deze beugels doen idd minder voor je dan de GPG, dat klopt wel, k hoop btw dat die beugels jouw en je paardje helpen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 12:16

Euh volgens mij worden nu de beugels door elkaar gehaald ?

Napoleon wil de GPG beugels niet de andere toch?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:19

klopt Pris, maar we waren heel ff off-topic gegaan, vandaar

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:26

napoleon"]
[quote="Prisca schreef:
Afbeelding*

Deze heb je ook nog ?

*dank aan divoza Tong uitsteken



Tja, dit vindt ik dus wel flauwekul! Gewoon je hakken uitdrukken....heb je deze beugels niet nodig Knipoog Je hebt ze ook nog als goedkopere versie, zijn ze de helft goedkoper Haha!
[/quote]

Deze heb ik dus, en die bevallen super!! Ik heb een beperking in mijn rechtervoet, kan mijn hak minder ver uitdrukken dan mijn linkervoet. Moet dus zeggen dat ze voor dit probleem héél goed hun werk doen!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:29

Prisca schreef:
Euh volgens mij worden nu de beugels door elkaar gehaald ?

Napoleon wil de GPG beugels niet de andere toch?


Je ziet ze vliegen Pris Knipoog (ik was even in een afkraak-mode met die andere beugels, maar Noukie vertelde dat die beugels haar wel hebben geholpen!)

Ik ga idd voor die GPG beugels (en ik ben niet echt trouwens een autofreak Haha! weet niet hoe ik aan GPS kwam Clown )

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:56

GPS= Global Positioning System
Gebruiken ze bijvoorbeeld op schepen, navigatiesystemen in de auto en scud-raketten.
Weet je altijd waar je bent, misschien de toekomst qua stijgbeugels? Nooit meer verdwalen in het bos! *LOL*

Nulla tenaci invia est via

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:03

Citaat:
De GPG beugels zijn door onze hoefsmid ontwikkeld en in de ontwikkelingsfase uitgeprobeerd door enkele springruiters bij onze vereniging. Ook de vriendin van de smid (= mijn instructrice) rijdt ermee (alleen dressuur) en zij zweert erbij. De vering kan op het gewicht van de ruiter afgesteld worden. Ook voor het rijden met gehandicapten (Maartenskliniek Nijmegen) worden deze beugels als ideaal beschouwd, m.n. voor spastische ruiters! Mijn eigen kapotte knietje was het er helaas niet mee eens, al vond ik ze op zich heerlijk rijden. (maar die knie van mij is een apart verhaal )


Jij lest zeker bij Anick? Grappig, ik heb een paard gereden bij hun, Dietour, volgens mij rijdt ze er nu L of M mee....en Gerrie is ook onze hoefsmid Tong uitsteken
Ik vind de beugels bij het springen wel fijn, maar bij het lichtrijden in dressuur niet, want dan krijg je zo'n extra "veer" mee omhoog, hoewel dat misschien een kwestie van wennen is....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tess1, YandexBot en 84 bezoekers