Tegenwerken aan de longe (overigens ook onder 't zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Tegenwerken aan de longe (overigens ook onder 't zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 22:15

Op het moment zit Isolda in een drakenperiode, dat hadden jullie vast al gelezen Haha!

Ze houd zich op het moment erg vast, zowel onder het zadel als aan de longe. Onder het zadel zitten we een beetje in een cirkeltje, zij houd vast waardoor ik ook vasthoud, ik wordt boos op mezelf en begin weer op nieuw en dan begint het na 5 passen weer van voren af aan.
Dat ligt dus ten dele aan mij, ik moet meer leren ontspannen.

Maar aan de longe, wat kan ik daar nou aan doen?
Ik zet haar bij met touwtjes, van tussen haar benen, door het bit naar het schoftstuk. Zowel laag ingesteld geprobeerd als iets hoger. Geen verschil.
In stap loopt ze eigelijk ietsje te diep en in draf loopt ze constant tegen de druk van de touwtjes in te drukken. Dus ze hangt niet, maar drukt haar neus naar boven.
Op deze manier komt ze dus de hele tijd onder haar werk uit. Ik stel haar bewust niet te strak, omdat als ik dat doe ze nog meer in opstant komt.
Voorwaarts drijven, wordt alleen erger.
Overgangen maken, idem dito. In stap kruipt ze erachter, zodra ik haar aan laat draven laat ze heel even los om goed te lopen(2 passen). Om vervolgens weer beginnen te drukken.

Wat doe je hier nou mee? Anders instellen? Zouden bijzets beter zijn?
Pessoa ed. zijn niet een optie. Zijn namelijk niet aanwezig Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Tegenwerken aan de longe (overigens ook onder 't zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:23

Het belangrijkste is een positieve houding te hebben en geloven dat je hieruit komt. Wordt niet boos op jezelf of op het paard maar probeer je altijd zo neutraal mogelijk op te stellen, dit is best moeilijk maar kan je oefenen!

Ik zou haar aan de longe iets voor de loodlijn zetten, met touwtjes of bijzet dat maakt nu even niet zoveel uit. Maar even net iets meer achter dr broek zitten. Laten reageren op de longeerzweep, en stemhulpen erbij gebruiken. Wel moet ze respect hebben voor de zweep en reageren, dat is belangrijk voor je.

Probeer je niet te fixeren op deze periode. Je komt er echt wel weer uit. Sluit als het even kan elke oefening leuk en goed af. Dat geeft jou en je paard een positief gevoel over het gedane.

Veel succes, Manuel.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:08

Wat je ook eens zou kunnen proberen is alleen de buitenkant bijzetten, dus als je linksom longeert, maak je alleen de bijzet (of touwtje) aan de rechterkant vast en dan alleen aan de zijkant, niet onderlangs.

De longeerlijn haal je dan door de linkerbitring en maak je op dezelfde hoogte aan de singel vast als je de bijzet aan de andere kant vast hebt gemaakt. Zo functioneert de longeerlijn als een bijzet, maar tegelijkertijd als een teugel waarmee je iets in kunt werken (ophoudingen geven bijv., stelling vragen), terwijl Isolda meteen goed aan de buitenteugel leert lopen door de buitenbijzet.

Dit systeem werkt bij Kaminka heel goed, die niet zo'n ster is in nageven, maar dat op deze manier heel goed doet.

Succes!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 10:12

Zoals Mieke beschrijft is de enige manier waarop ik Omar aan de longe aan het lopen krijg. Hij HAAATT longeren, als ik met dat touw aan kom zie je zijn kop al vertrekken.... Extreme duivel . Hij gaat in de lengte van je longeerlijn staan en houdt wat je ook doet zijn hoofd naar je toe.... Etter }> Knipoog . Ik lach er altijd maar een keer om, pak 'm beet en stuur 'm weg. Met "miekes manier" gaat het een stuk beter. Hij komt dan ook over zijn rug, vergeet niet Isolda achter haar broek aan te zitten want als ze d'r benen er niet bij heeft heeft het nog neit veel nut.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 12:36

Ik denk dat je de oplossing zelf al een beetje opgeschreven hebt. In stap laat hij wel los en de eerst twee drafpassen ook. Nou daar heb je het begin al, je laat hem stappen tot hij goed nageeft dan rustig wegdraven, drukt hij op dan weer terug naar stap en herhalen. Hij moet leren dat nageven goed is dus goed belonen met je stem als hij dat doet en streng terug naar stap als hij opdrukt. Na een tijdje vol houden zul je zien dat er drie goede drafpassen komen en dan vier, gewoon rustig opbouwen en héél goed volhouden elke dag hetzelfde willen.