Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:16

Citaat:
Wij lijken nu door deze problematiek steeds meer als groep te opereren 'tegen' moslims en immigranten, dat ontken ik niet.
Maar we lijken maar niet te willen zien, dat wij ook die groep zijn waartegen de probleemgroepen nu doen zoals ze doen. Op de een of andere manier lukt het maar niet om ook onszelf als die groep te zien waar mensen gewoon echt op tegen kunnen zijn.

Ik denk dat dit besef steeds meer doordringt. Maar dan nog denk ik dat je je niet moet laten verleiden tot hetzelfde gedrag. We kunnen het alleen maar bestrijden door het NIET terug te doen. Ook al is er een groep die ons ziet als anonieme groep - we kunnen het alleen doorbreken door gedrag te bestrijden en niet mee te gaan in dat terugtrekken in 'zij' en 'wij'. Het hele mechanisme van de groepsdruk (blauw-rood, het is in vele experimenten onderzocht) blijkt veel minder sterk te zijn als je zorgt dat mensen individuen blijven. Als ze individueel worden aangesproken, ook individueel beslissingen blijven nemen, er binnen een groep meer variatie is en minder druk om als groep te opereren.
En dat is dus precies wat we moeten doen: niet toestaan dat er zo'n groepsvorming komt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:22

janesmith schreef:
Je kunt het wel degelijk heel onaantrekkelijk en bijna onmogelijk maken om hier je geluk te zoeken. Als je geen werk hebt en geen uitkering kunt krijgen, dan houd je het hier niet lang vol. Zeker niet als dat in combinatie is met een hard uitzet- en opsporingsbeleid. Als je hier niet meer binnen mag als je geen Nederlands spreekt. Als het bijna onmogelijk is om je bruid te importeren etc. etc. Allemaal maatregelen die toegestaan zijn door de Europese regelgever en tevens een heel groot effect sorteren.

Hier noem je inderdaad een groot probleem. Toen ik Simo in Zwitserland opzocht (nog maar even nagelaten de ontzetting over wat hij aantrof onder de immigranten) zei hij ook, ze hebben hier een duidelijk immigratie beleid (precies wat jij allemaal noemt) en ze staan op de grens van Italie (land uit gezet) en gaan gewoon in Italie verder, want nieuwe ronde nieuwe kansen. Degene die niet weg willen, maar ook niet mogen blijven, kunnen niet werken > die gaan stelen om aan geld te komen.
Hij heeft echt honger geleden als rechtgeaarde moslim die dat niet wilde. Maar hij was bijna de enige.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:28

Shadow0 schreef:
En dat is dus precies wat we moeten doen: niet toestaan dat er zo'n groepsvorming komt.

Ja maar dat is nou net wat (in mijn ogen) mensen zoals PvdA doen!
Partijen zoals zij, houden de hele ghetto's in Amsterdam in stand door hun eigen sociale beleid.

Ja kom ik weer met mijn dorp, maar daar heeft de hele gemeenschap er redelijk goed (imo, als ik kijk naar hoe het er nu aan toegaat ten opzichte van 10-15 jaar terug) aan bijgedragen dat er geen groep is gekomen in 1 dezelfde wijk, met eigen moskee en eigen scholen, eigen winkels en eigen vrienden en vooral niet met de Nederlanders omgaan.

FaberSmid

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:30

Die groeperingen zijn er altijd al geweest en nog steeds hedendaags?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:33

Het is ook niet erg Fabersmid, als er groepen zijn. Maar het is wel erg als een bepaalde groep de westerse samenleving ondermijnt terwijl ze wel hier (willen) wonen.
Dat vind ik raar.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:45

Groeperingen zoals kkk, white power en nazi enzovoorts niet erg?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:53

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Dat waren dan nog mensen uit één natie die dat verzonnen en uitvoerden.

En de NSB? Die volgden dat toch ook?

De NSB was een club die pas echte grote aanhang kreeg tijdens de oorlogsjaren, in vredestijd was dat een nietszeggende organisatie.
Bovendien is de situatie nu geheel anders. We praten nu over een situatie dat er in heel Europa politieke groeperingen zowel op lokaal als landelijk niveau aandacht schenken aan de problematiek en ook maatregelen nemen d.m.v. wijziging en invoering van wetten.
Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Het kan nooit de schuld zijn van al die landen en niet van de veroorzakers van de problemen.

Natuurlijk niet. Het is altijd de schuld van anderen.

Strikt genomen is dat helemaal waar, het ligt er maar aan an welke kant je staat. Ongeacht de kant, de schuld zal altijd bij de ander liggen.
Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Als het nou alleen Wilders of de PVV was geweest, dan zou ik met je meegaan in de gedachte dat hij een persoonlijke strijd vocht.

Dat is niet mijn gedachte, noch mijn tekst. Of het een persoonlijke strijd is of niet doet wat mij betreft niet ter zake.

In ieder geval zou ik wel met die gedachte meegaan. Maar dat is niet zo, er zijn inmiddels in Europa tientallen miljoenen mensen die hetzelfde ervaren! Tientallen miljoenen! Zie je wat dat betekent? En overal zijn ze iedere dag terrein aan het winnen.
Shadow0 schreef:
Het gaat mij meer om de gevolgen. De gevolgen dat er 6 miljoen mensen zijn omgebracht op grond van hun afkomst / religie. En dat dat kon gebeuren omdat er veel mensen waren die stukje bij beetje alle perspectief uit het oog verloren. En dat wij dus heel erg moeten waken dat dat niet nog een keer gebeurt door dat perspectief wel in de gaten te houden.

Het is een utopie om te denken dat wij mensen zoiets nooit meer laten gebeuren. Omdat dat de rode draad in onze duizenden jaren geschiedenis is. Het zit in ons, of we het leuk vinden of niet. We moeten alles proberen om het te vermijden, maar ik ben er van overtuigd dat vroeg of laat we weer terug zullen vallen op dat oeroude instinct van gewelddadigheid. Niet dat ik het goedkeur, maar het is onvermijdelijk.
Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Waarom hebben die tot nog toe dan geen enkel effect gehad?

Omdat jij alle situaties waarin ze wel effect hebben uitsluit. Er is in Nederland nog geen structurele strenge, consequente aanpak geweest. Overal waar die aanpak lokaal is toegepast, heeft het positieve (meetbare) effecten. Maar het is tot nu toe alleen kleinschalig gebeurd.

Misschien dat ze wel effect hebben, maar niet genoeg. Wat heb ik er aan als de boot lek is en er twee emmers water per minuut naar binnen komen en er maar één emmer per minuut geloosd kan worden? Uiteindelijk zal de boot toch gaan zinken.
Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Waarom wordt dan de enige manier (de harde) die nog niet geprobeerd is op allerlei manieren tegengehouden en gesaboteerd?

Nogmaals: je volhardt hier in het volhouden dat er maar 1 mogelijke oplossing of aanpak is. Dat is niet zo.

En jij volhardt in je bewering dat er ook andere oplossingen zijn. Dat is niet zo. Dat wijst de praktijk uit. Het probleem verergert iedere dag, ondanks het uitvoeren van al die andere oplossingen. Voetbalveldjes, buurthuizen, straatcoaches we kunnen van alles verzinnen, maar niets helpt afdoende. Dat bewijzen de vele berichten in de media en het groter worden van een partij als de PVV. Die groeit evenredig aan de omvang van de problemen. Dat is een wetmatigheid. Als er steeds meer Christenen komen, zal een Christelijke partij groter worden. Komen er steeds meer laaggeschoolde arbeiders, dan zal een PVDA groter worden en komen er steeds meer problemen met de immigratie en integratie dan groeit de PVV.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:56

Citaat:
En jij volhardt in je bewering dat er ook andere oplossingen zijn. Dat is niet zo. Dat wijst de praktijk uit. Het probleem verergert iedere dag, ondanks het uitvoeren van al die andere oplossingen. Voetbalveldjes, buurthuizen, straatcoaches we kunnen van alles verzinnen, maar niets helpt afdoende. Dat bewijzen de vele berichten in de media en het groter worden van een partij als de PVV. Die groeit evenredig aan de omvang van de problemen. Dat is een wetmatigheid. Als er steeds meer Christenen komen, zal een Christelijke partij groter worden. Komen er steeds meer laaggeschoolde arbeiders, dan zal een PVDA groter worden en komen er steeds meer problemen met de immigratie en integratie dan groeit de PVV.

Dat was bij hitler en de politieke partijen en groeperingen niet anders?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:57

Shadow0 schreef:
Citaat:
Wij lijken nu door deze problematiek steeds meer als groep te opereren 'tegen' moslims en immigranten, dat ontken ik niet.
Maar we lijken maar niet te willen zien, dat wij ook die groep zijn waartegen de probleemgroepen nu doen zoals ze doen. Op de een of andere manier lukt het maar niet om ook onszelf als die groep te zien waar mensen gewoon echt op tegen kunnen zijn.

Ik denk dat dit besef steeds meer doordringt. Maar dan nog denk ik dat je je niet moet laten verleiden tot hetzelfde gedrag. We kunnen het alleen maar bestrijden door het NIET terug te doen. Ook al is er een groep die ons ziet als anonieme groep - we kunnen het alleen doorbreken door gedrag te bestrijden en niet mee te gaan in dat terugtrekken in 'zij' en 'wij'. Het hele mechanisme van de groepsdruk (blauw-rood, het is in vele experimenten onderzocht) blijkt veel minder sterk te zijn als je zorgt dat mensen individuen blijven. Als ze individueel worden aangesproken, ook individueel beslissingen blijven nemen, er binnen een groep meer variatie is en minder druk om als groep te opereren.

mensen kun je veranderen, door een gesprek of gedrag. Maar de Koran is onveranderbaar en daar staat letterlijk in hoe er met ons ongelovigen omgegaan moet worden. Daar breek je met de beste wil van de wereld nooit of te nimmer doorheen! De culturen zijn onverenigbaar zolang er een van de twee als doel heeft de ander te overheersen. Dat is het geval met de Islam en Koran. Daarom is het een catastrofale fout om te denken dat er met rede en argumenten een verandering zal optreden. Die zal nooit optreden zolang de profeet niet wat regels en voorschriften in de koran wijzigt of Moslims zich minder strikt aan de Koran zullen houden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:06

Nicolletje schreef:
Het is ook niet erg Fabersmid, als er groepen zijn. Maar het is wel erg als een bepaalde groep de westerse samenleving ondermijnt terwijl ze wel hier (willen) wonen.
Dat vind ik raar.

Ik vind het niet raar, het wordt nl. mogelijk gemaakt. Los van allerlei religieuze principes (die overigens wel als argument worden gebruikt), geldt nog steeds dat de 3 G's (gemak, genot, gewin) gedrag grotendeels bepalen. Het is op dit moment voor een bepaalde groep (mannen) niet aantrekkelijk om hun gedrag te wijzigen - het huidige gedrag levert gewoon teveel voordeel op.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:11

Citaat:
mensen kun je veranderen, door een gesprek of gedrag. Maar de Koran is onveranderbaar en daar staat letterlijk in hoe er met ons ongelovigen omgegaan moet worden. Daar breek je met de beste wil van de wereld nooit of te nimmer doorheen! De culturen zijn onverenigbaar zolang er een van de twee als doel heeft de ander te overheersen. Dat is het geval met de Islam en Koran. Daarom is het een catastrofale fout om te denken dat er met rede en argumenten een verandering zal optreden. Die zal nooit optreden zolang de profeet niet wat regels en voorschriften in de koran wijzigt of Moslims zich minder strikt aan de Koran zullen houden.

Dat is met het geen hitler, politieken partijen en groeperingen niet anders beschreven. Wist u dat ieder die niet zuiver genoeg duits van afkomst was tot jood veroordeeld werd?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:10

Nicolletje schreef:
Shadow0 schreef:

Ja maar dat is nou net wat (in mijn ogen) mensen zoals PvdA doen!
Partijen zoals zij, houden de hele ghetto's in Amsterdam in stand door hun eigen sociale beleid.

Ja kom ik weer met mijn dorp, maar daar heeft de hele gemeenschap er redelijk goed (imo, als ik kijk naar hoe het er nu aan toegaat ten opzichte van 10-15 jaar terug) aan bijgedragen dat er geen groep is gekomen in 1 dezelfde wijk, met eigen moskee en eigen scholen, eigen winkels en eigen vrienden en vooral niet met de Nederlanders omgaan.

Mag ik je even corrigeren :)
Dat was idd zo dat er arme wijken met concentraties allochtonen waren in A'dam, dit komt voornamelijk door het bouwbeleid van de jaren 60. Zo werd heel Nederland toen ingericht, dat was de tijdsgeest. Dat kan je niet terugvoeren op 1 politieke partij.

Ik heb toevallig zelf in zo'n wijk in A'dam gewoond en de PvdA is al jaren bezig in die wijken te slopen en gemengde woningen er voor terug te zetten. Zo zijn er nu dure huur- en koopappartementen in Slotervaart en Osdorp, waar in hetzelfde complex sociale woningbouw zit. Dat gecombineerd met de straatcoaches die ik al eerder aanhaalde zijn het nu echt prima, leefbare wijken zonder overlast geworden.
Er zijn nog een paar oude stukken maar die staan op de lijst om herbouwd te worden. Ik heb er met veel plezier de laatste jaren gewoond in een prachtige, gemengde wijk. Kijk maar eens op Funda, http://www.funda.nl/koop/amsterdam/slotervaart/p3/ Dan zie je in dezelfde straat dure, nieuwe woningen en soms nog een oude flat.

En dat dankzij de PvdA :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:50

janesmith schreef:

Heb je de koran gelezen? Ken je het verband? of praat je nu mensen na?
Door het roepen van dit soort dingen, blijkt dat je niet weet waar je het over hebt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:59

janesmith schreef:
Daar breek je met de beste wil van de wereld nooit of te nimmer doorheen! De culturen zijn onverenigbaar zolang er een van de twee als doel heeft de ander te overheersen. Dat is het geval met de Islam en Koran. Daarom is het een catastrofale fout om te denken dat er met rede en argumenten een verandering zal optreden. Die zal nooit optreden zolang de profeet niet wat regels en voorschriften in de koran wijzigt of Moslims zich minder strikt aan de Koran zullen houden.

Hier ben ik het denk ik niet helemaal mee eens. Als het een win-win en een gezonde situatie was geweest, denk ik dat veel meer tweede en derde generatie jongeren nu volledig mee hadden kunnen draaien en had er zeker wel sprake geweest van gezonde integratie. En dan hadden ze echt de vrijheden niet af laten pikken hoor.
We hebben een aantal denkfouten gemaakt, en dat is vooral dat gedeelte van laaggeschoolde mensen hierheen halen en ze vervolgens aan hun lot over te laten.
Nog afgezien daarvan dat half Europa dezelfde problemen heeft en de situatie in de rest van de wereld (midden oosten) die aardig opgepookt wordt.

Waves schreef:
Mag ik je even corrigeren :)

Ja hoor :)

Waves schreef:
Dat was idd zo dat er arme wijken met concentraties allochtonen waren in A'dam, dit komt voornamelijk door het bouwbeleid van de jaren 60. Zo werd heel Nederland toen ingericht, dat was de tijdsgeest. Dat kan je niet terugvoeren op 1 politieke partij.

Een artikel hierover uit 2007 is zeker te oud?
http://www.nrc.nl/binnenland/article165 ... vice=Print

Citaat:
Wonen, daar gaan de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam dit jaar over. Want de woningmarkt in Amsterdam zit muurvast. Al jaren. Er zijn te weinig koopwoningen, slechts 22 procent van de ruim 375.000. Nieuwe woningen worden wel gebouwd, maar dat gaat niet snel genoeg. Er zijn te veel sociale huurwoningen, die bovendien voor een groot deel bezet worden door mensen voor wie deze woningen niet bedoeld zijn, omdat ze te veel verdienen. Maar deze groep verhuist niet. Er zijn nauwelijks betaalbare koopwoningen. En velen zijn tevreden met hun goedkope woning. En zo zijn er toch weer te weinig sociale huurwoningen, voor de mensen voor wie ze wel bedoeld zijn. Wachtlijsten van jaren zijn geen uitzondering.

Is dit inmiddels veranderd?

Nouja deze Amsterdammer vindt duidelijk van niet :')

http://nieuwsuitzuideramstel.web-log.nl ... job_cohen/
http://nieuwsuitzuideramstel.web-log.nl ... stel/pvda/
http://nieuwsuitzuideramstel.web-log.nl ... etale.html

Haha en dit kom ik ook tegen en ik had het bijna zelf kunnen schrijven :P
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... VV-stemmer

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:14

Daphna schreef:
janesmith schreef:

Door het roepen van dit soort dingen, blijkt dat je niet weet waar je het over hebt.

Daphna, met alle respect voor jouw interpretatie van de koran, maar papier is en blijft geduldig. Zolang de mensen niet bereid zijn wat jij allemaal leest uit te dragen maar anders willen interpreteren en dáárnaar leven zegt het me niets wat daadwerkelijk in de koran staat. We leven niet in papier, maar in een levende maatschappij en die geeft heel andere indrukken dan wat jij zegt dat nageleefd zou moeten worden. Hier wordt iets vreselijk scheef getrokken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:30

@Nicolletje

Je punt waarop ik reageerde ging over gemengde woningbouw vs ghettovorming.

Nu haal je er allerlei andere dingen bij waar amsterdammers (1tje in je voorbeeld) niet tevreden over zijn. Wachtlijsten sociale woningbouw, krakers, Noord-Zuid lijn. Allemaal leuk en aardig maar daar ging het helemaal niet over. Daarnaast stemt nog altijd het merendeel van de Amsterdammers links dus zo ontevreden zullen ze wel niet zijn.

Het is een FEIT dat oude wijken gesloopt worden en meer gemengd. Als ik meer tijd heb kan ik je nog wel meer voorbeelden laten zien hoor, als je me niet geloofd. Als je het niet me eens bent dan zou het leuk zijn als je er FEITEN tegenover zet en geen opiniestukken. Opiniestukken als bewijs aanvoeren om iets feitelijk aan te tonen gaat nergens over in een discussie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:17

Waves schreef:
@Nicolletje

Je punt waarop ik reageerde ging over gemengde woningbouw vs ghettovorming.

Nu haal je er allerlei andere dingen bij waar amsterdammers (1tje in je voorbeeld) niet tevreden over zijn. Wachtlijsten sociale woningbouw, krakers, Noord-Zuid lijn. Allemaal leuk en aardig maar daar ging het helemaal niet over. Daarnaast stemt nog altijd het merendeel van de Amsterdammers links dus zo ontevreden zullen ze wel niet zijn.

Het is een FEIT dat oude wijken gesloopt worden en meer gemengd. Als ik meer tijd heb kan ik je nog wel meer voorbeelden laten zien hoor, als je me niet geloofd. Als je het niet me eens bent dan zou het leuk zijn als je er FEITEN tegenover zet en geen opiniestukken. Opiniestukken als bewijs aanvoeren om iets feitelijk aan te tonen gaat nergens over in een discussie.

Het merendeel van de Amsterdammers stemt links omdat het genaturaliseerde allochtonen zijn.

Als je dit stukje leest over autochtone Amsterdammers krijgt het verhaal een heel ander kleurtje, recht namelijk:

Stemden vooral veel Amsterdamse ouderen PVV?
24 juni 2010 | 14:54

Een vluchtige analyse van de resultaten van de Amsterdamse stembureaus zou tot de voorzichtige conclusie kunnen leiden dat relatief veel Amsterdamse ouderen op de PVV hebben gestemd.Juist in stembureaus die zijn gevestigd in zorgcentra, verzorgingstehuizen of andere 'hangplekken'voor ouderen blijkt de PVV opvallend vaak hoger te scoren dan in omliggende stembureaus. Hierbij moet nadrukkelijk worden opgemerkt dat in een stembureau dat gehuisvest is in een zorg- of verpleegcentrum niet alleen de bewoners van dat zorgcentrum stemmen, maar ook omwonenden of passanten.

Edit: op amsterdam.nl kun je lezen dat in 1996 al 55% van de jongeren een niet westerse allochtoon. De verwachting is ook dat dat zal zakken naar 48% maar het is natuurlijk nog steeds een scheefgroei in de maatschappelijke verhoudingen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:59

Daphna schreef:
janesmith schreef:

Dat heb ik van de site van ex-muslims. Van mij kun je nog zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb, maar van die site niet. Daar zitten Moslims en ex-Moslims, leraren en professoren op scholen en universiteiten en Islamdeskundigen.

kanniet schreef:
Daphna schreef:

Daphna, met alle respect voor jouw interpretatie van de koran, maar papier is en blijft geduldig. Zolang de mensen niet bereid zijn wat jij allemaal leest uit te dragen maar anders willen interpreteren en dáárnaar leven zegt het me niets wat daadwerkelijk in de koran staat. We leven niet in papier, maar in een levende maatschappij en die geeft heel andere indrukken dan wat jij zegt dat nageleefd zou moeten worden. Hier wordt iets vreselijk scheef getrokken.

In de bijbel staan ook hele haatdragende en gewelddadige stukken, maar die worden niet meer gedragen op zo'n brede schaal als met de Koran vandaag de dag nog steeds het geval is. Het is hetzelfde vlucht- en ontkenningsgedrag dat je overal tegenkomt bij mensen die, om diverse redenen, niets willen weten over kritiek op de Islam, Koran of Moslims. Zolang er nog steeds blind zaken recht gepraat worden die krom, zijn, is de oplossing nog ver weg. Ontkenning is de eerste fase, erkenning de tweede en dan komt de derde fase, oplossing.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:16

Nicolletje schreef:
Haha en dit kom ik ook tegen en ik had het bijna zelf kunnen schrijven :P
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artik ... VV-stemmer

Precies wat ik ook steeds schrijf en dan als antwoord krijg dat er ook andere manieren zijn.
Maar die andere manieren bestaan alleen in de hoofden en theorie, want de praktijk heeft overduidelijk laten zien dat er nog maar één manier werkt. Shocktherapie! En Wilders is die schock, en de therapie zijn zijn oplossingen. Keihard ingrijpen, zonder de angst dat er dan geweld uitgelokt wordt. Als we voor één ding nooit moeten buigen, dan is het wel het vooruitzicht van gebruik van geweld door groepen die zich niet willen conformeren aan onze traditie, regels en wetten. Wat dat betreft is het een makkelijke strijd die altijd door 'ons' gewonnen zal worden door het feit dat wij een groter geweer hebben, heel simpel gezegd.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:15

Waar en hoe heeft Wilders dan laten zien dat de methode die jij noemt Janesmith, werkt? En hoe ziet die methode er concreet dan uit?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:33

janderegelaar schreef:
Het merendeel van de Amsterdammers stemt links omdat het genaturaliseerde allochtonen zijn.

Euh... dat zijn dus toch gewoon Amsterdammers? Of wegen de blanke stemmen zwaarder in jouw ogen?

Citaat:
Als je dit stukje leest over autochtone Amsterdammers krijgt het verhaal een heel ander kleurtje, recht namelijk:

Stemden vooral veel Amsterdamse ouderen PVV?
24 juni 2010 | 14:54

Een vluchtige analyse van de resultaten van de Amsterdamse stembureaus zou tot de voorzichtige conclusie kunnen leiden dat relatief veel Amsterdamse ouderen op de PVV hebben gestemd.Juist in stembureaus die zijn gevestigd in zorgcentra, verzorgingstehuizen of andere 'hangplekken'voor ouderen blijkt de PVV opvallend vaak hoger te scoren dan in omliggende stembureaus. Hierbij moet nadrukkelijk worden opgemerkt dat in een stembureau dat gehuisvest is in een zorg- of verpleegcentrum niet alleen de bewoners van dat zorgcentrum stemmen, maar ook omwonenden of passanten.

Edit: op amsterdam.nl kun je lezen dat in 1996 al 55% van de jongeren een niet westerse allochtoon. De verwachting is ook dat dat zal zakken naar 48% maar het is natuurlijk nog steeds een scheefgroei in de maatschappelijke verhoudingen.

Aan de hand van dit stukje kan ik net zo goed zeggen dat dus alleen verzuurde bejaarden ontevreden zijn in A'dam. Logisch ook, die hebben alles zien veranderen en hebben andere verwachtingen aan de hand van "hoe het vroeger was". Maar jonge mensen die naar A'dam gaan die weten dat de stad niet meer alleen uit Piet de haringboer en henk de jeneverstoker bestaat. Het is een mondiale stad en dat is voor veel jongeren nou juist aantrekkelijk. Tijden veranderen hè. Meedoen of verzuipen.

Ik heb de indruk dat PVV en hun stemmers het liefst weer alleen NL zien als vroeger. Handjeklap op de markt, harinkie happen en 's avonds om 17.00 uur met de gordijnen open aardappels eten.

Je kan wel tegen de bierkaai gaan vechten maar de wereld wordt nooit meer zoals het was, we globaliseren. Over 100 jaar bestaat NL als staat misschien niet eens meer en zijn we een provincie van Europa. Jammer, maar zie de voordelen en sta open voor verandering.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:38

Daphna schreef:
janesmith schreef:

Die onnozelheid maakt dat soort mensen (ver)blinde volgelingen. Dat is waar groeperingen op teren, vooral niet zelfstandig denken, doen en zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:06

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:17

Waves schreef:
verzuurde bejaarden
Lekker aardig.
Ik denk dat Amsterdamse bejaarden of gewoon vijftigers echt wel met hun tijd mee kunnen gaan.
Mijn pa is 60, heeft altijd in Amsterdam gewerkt met 'buitenlanders' en doet dat nog steeds, en zit ook niet met een verzuurde kop naar ze te wijzen.

>> Een harinkie happen om 18u met de gordijnen open hebben wij nooit gedaan. :n

Citaat:
Het is een mondiale stad en dat is voor veel jongeren nou juist aantrekkelijk.

Daarom is mijn zusje, een wandelende reclame voor Amsterdam, verhuisd naar Haarlem?
Ze kon er geen normaal huis kopen, huren was geen optie want ze zat via de Key al in een 1 kamer woning en dat was zo'n beetje het enige dat ze heeft kunnen krijgen. Daarnaast moest ze op wisselende tijden op Schiphol zijn om te werken en voelde ze zich er niet veilig meer om 5 uur 'smorgens op de fiets naar CS.
Een auto kan je er niet hebben. De vrienden die er wel een huis hebben kunnen kopen voor het dubbele van wat zij in Haarlem heeft betaald, waren vooral geen grondstewardess ofzoiets.

Ja, echt super aantrekkelijk :Y)
Laatst bijgewerkt door Nic op 05-08-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:28

Ach, en ik woon al (bijna) veertig jaar naar volle tevredenheid in Amsterdam. Heb een normale koopwoning in Slotervaart, geen last van anderen, en wil hier nooit meer weg.