Hoesten & rotwondje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Hoesten & rotwondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 21:24

probleem 1: Hoesten
Een tijdje geleden is Max ziek geweest, alle paarden bij ons waren toen ineens mega verkouden, liters groene snot hebben we weggeveegd met babydoekjes Misselijk Haha!
Alle paarden zijn er nu weer bovenop, maar max doet nog steeds een beetje raar vind ik.
Eerder kon ie eindeloos door blijven galoperen aan de longe, nu puft ie al na 1 rondje. Hij hoest soms, en briest behoorlijk veel.
Toen max ziek was had ie +- 39,5 koorts, hij snotterde en hoestte flink.
Ik vond dattie een pot ventipulmin oid moest hebben, maar de eigenaar vond het niet nodig (echte boer, 'is gewoon een koutje, gaat wel weer over!')
Wat moet ik hiermee? Ik voer al vanaf dattie ziek is Foenegriek bij...
*****************************************
Probleem 2!
max was eerder altijd nogal hyper als ie de stal in moest (slechte ervaringen met lompe mensen en smalle deuren). Hij stond toen ik de gewone stallen (die overigens een prima deur hebben, breed genoeg), maar daar ging ie elke x zowat op zn neus. Toen heeft ie zn been opengehaald (was ik niet bij, iemand anders deed m op stal). Het is een wondje van zo'n 1 vierkante cm. Het is nu zo'n 2 weken oud, en t wil maar niet dicht! Ik heb me suf gesprayed met vanalles en nog wat (van wondspray tot cotivet tot calendulaspray), elke dag schoongemaakt met betadine, maar dicht gaan? Ho maar! En het zit verdorie nog te ontsteken ook! Het ziet er niet heel beroerd uit ofzo, zit normaal wel een korstje op, maar als je dan heel iets drukt komt er pus uit Misselijk .
Moet ik t korstje laten zitten? Of eraf pulleken? Normaal haal ik het korstje er altijd 1 x af, en dan goed ontsmetten en sprayen. Maar nu weet ik t nie meer!
ps: max staat nu in een nieuwe stal met hele brede schuifdeur en veeel ruimte om te draaien, en t gaat nu prima met zn 'deurenangst'.

Mag dit topic please op VMR blijven staan? Op medisch kijkt er geen kip... Clown


pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:31

Als het een mooi korstje is zou ik het lekker laten zitten ,
wel alle rommel eronder vandaan halen ....uitdrukken of spoelen.
Nog 1 keer helemaal schoon en fris wassen met Betadine en dan lekker
droogdeppen en verder met rust laten.
Maar ... dat zou ik doen.
Misschien zijn er betere/verstandigere manieren hoor .

Voor de hoest kun je het beste even een paardenarts laten komen , dan heb je zekerheid .
Dat het uithoudingvermogen zo slecht is op het moment vind ik geen prettig teken ,
zou zelf graag willen weten of het koutje niets iets chronisch dreigt te worden....

Kun je 'm meteen om advies vragen voor dat wondje Knipoog .

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:08

Ik zou ook de DA bellen. Vooral als hij dus eigenlijk nooit helemaal beter is geworden... Veel succes er mee!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Reaktie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 22:29

Hi,
Ik denk dat het goed is dat je, je paardje geen ventipulmin hebt gegeven want dat is een lapmiddel, bestrijdt de symptomen verder niet. Ik heb het ook eens gebruikt bij een veulen (MOEST OP SHOW, DUS MOEST GEZOND ZIJN) ze kreeg het steeds het (verkoudheid, snotneus, enz)steeds weer terug (heeft er uiteindelijk niets aan over gehouden, gelukkig)
Wat betreft het wondje:
Ik denk dat je te voorzichtig bent geweest en er "teveel"op gesmeerd hebt wat de wond afgedicht heeft, waardoor de bacterieen niet meer naar buiten konden.
Als ik jouw was dan zou ik het wondje openmaken (korstje eraf) en mooi aan de open lucht laten dichten. Niets erop. Wat je wel moet doen is het haar rondom het wondje wegkippen, zodat het haar niet in de wond kan gaan zitten. De randen vd wond kun je eventueel zacht houden met zalf.
Succes ermee.
Greetz Dune

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-02 15:30

het "benauwdheidsprobleem" is gelukkig flink gezakt.
vandaag pufte Max alleen wat aan de longe, en daarna heb ik hem gereden en ging die super, was ook niet aan hijgen of hoesten.

het wondje heb ik nog 1 x helemaal schoongemaakt, korstje erfa, met betadine wassen, acederm erop.
Nu laat ik t verder voor wat t is, en ik moet zeggen dat t aardig droog is.

tnx voor de tips hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Floemii, IASCrawler, MirandaMalik en 71 bezoekers