Paardrijden vs. rugklachten (nogmaals)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Paardrijden vs. rugklachten (nogmaals)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 17:19

Vanmiddag weer naar de therapeut geweest na alle ellende met mijn rug. zie ook:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ht=ischias
Ik heb dus -weer- ischias in een hardnekkige vorm. In eerste instantie dacht men dat het kwam door een verkrampte zithouding maar nu blijk ik dus een scheef bekken te hebben (ong 2,5 cm). Waardoor ik mijn rug ook gewoon niet kan gebruiken op de manier zoals je moet doen. Verklaart mij een hele hoop (dat mijn beugelriemen altijd aan de verkeerde kant uitrekken, dat mijn zadel altijd scheef trekt, mijn schoenen raar afslijten etc.) Paardrijden raadt ze af (zolang als ik rijdt heb ik last van mijn rug) omdat het de onderrug teveel belast, wel mag ik -vooral veel- wandelen, jottum! Nu weet ik dat er een aantal bokkers zijn die ook rugklachten hebben/hadden en hoe jullie dat combineerden met rijden en waardoor werd het minder? Wat konden jullie wel, en wat vooral niet?


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:21

He balen zeg!
Ik heb snel last van mijn bekken, lichte bekkeninstabiliteit gekregen tijdens zwangerschap. Maar zolang ik rechtop zit met evenlange beugels heb ik er geen last van, ook stap ik op met opstapje omdat die afzet ook minder prettig is van de grond af.
Laatst bijgewerkt door orri op 21-05-02 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:25

hey, om te beginnen: vervelend zeg! sterkte drmee!

verder: ik heb tot nu toe ongedefienieere rugklachten. Bij mij ook mn onderrug. Er zijn foto's gemaakt en daar was niks afwijkends te vinden, dus zou het een probleem in de weke delen zijn wat wel weer over gaat ofzo. Voorlopig heb ik dus in principe bij alles wat ik doe pijn in mn rug. Aangezien ik bij alles pijn heb/had blijf ik wel rijden, alleen als een paard echt fris oid is ben ik wel een stuk voorzichtiger. Wat bij mij wel helpt is een orthopedische rugband. Hierdoor heb ik wat meer steun en kan ik zeg maar functioneren zonder al teveel pijn. Na mn examens ben ik wel van plan uit te laten zoeken wat er nou echt aan de hand is, want "het zullen waarschijnlijk spieren zijn" gaat voor mij na 4weken pijn niet meer op.
Ik kan jou eigenlijk dus weinig tips geven omdat jij wel duidelijk een "afwijking" (jeetje, dat klinkt wel erg heavy) hebt. Voor mij is die rugband wel een grote vooruitgang, ook met rijden, want ik voel me nu toch wel lekkerder op mn paard en kan nu weer springen enz.

succes en ik hoop dat er tips komen waar je echt wat aan hebt, want niet meer rijden is echt balen natuurlijk!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 17:30

Noukie schreef:
succes en ik hoop dat er tips komen waar je echt wat aan hebt, want niet meer rijden is echt balen natuurlijk!


Ben allang blij dat ik niet de enige ben Haha!
Waar heb jij die rugband vandaan? En heb je dan geen kans dat je spieren verslappen, of heb je hem alleen met rijden aan/om?

Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:35

Sibold schreef:
Ben allang blij dat ik niet de enige ben Haha!
Waar heb jij die rugband vandaan? En heb je dan geen kans dat je spieren verslappen, of heb je hem alleen met rijden aan/om?


Ik heb hem bij een winkel in Rijswijk gekocht waar ze ook echt een dat soort dingen en steunkousen, corsetten enz doen. Ze verkopen ze soms ook bij de drogist, maar dara heb ik weinig vertrouwen in. Ik ben aan dat adres gekomen via de apotheek (weet niet waar jij woont, maar je zou dan aan je huisarts oid kunnen vragen of er zoiets in de buurt is)
In principe gaan je spieren wel verslappen ja. Ik heb hem nu halve dagen om zo'n beetje omdat ik anders echt teveel last krijg, maar het is zeker de bedoeling dit terug te brengen naar alleen met rijden of bij extra belasting. Ik doe wel elke dag mensendieck oefeningen nu om mn spieren dan wel redelijk op 'sterkte' te houden zeg maar, anders werkt het idd alleen tegenstrijdig op langere termijn.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:48

Dat is balen zeg. Ik raad je aan eens contact op te nemen met Gery van Oosanen (heeft ook ijslanders) http://www.equireva.nl
Heb ik goede dingen over gehoord. Zo'n rugding heb ik vandaag nog gezien bij een duitse online ruitersportwinkel. Zal even zoeken voor je. Sterkte!

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:51

Ken je niet iemand in je omgeving die motor rijdt? Misschien kun je van die persoon een niergordel lenen. Geeft ook stevigheid in de onderrug.
Ik denk zelf dat het paardrijden niet het grootste probleem is maar alles erom heen! Stal uitmesten, hoeven uitkrabben (!), met je zadel sjouwen, longeren en dan in een gat stappen enz.
Zelf heb ik op mijn 20e en hernia gehad. Mijn neuroloog reed zelf ook paard en zei tegen mij dat mits ik op een paard zou rijden die zijn rug goed gebruikt er geen enkele reden was waarom ik met paardrijden zou stoppen. Hij adviseert soms zelfs mensen met rugklachten om te gaan rijden!
Maar even een vraagje; Staat je bekken scheef omdat 1 been langer is dan de ander of is er een andere reden?
Is je ene been langer dan de ander dan zou je gewoon 1 beugel langer kunnen maken.

BTW: Ik krijg juist sneller last van mijn rug als ik ga wandelen.

Ik denk dat jouw therapeut een vooroordeel heeft over paardrijden en daarom jou afraadt om dat te gaan doen (ik kan me vergissen hoor!)
Zolang ik rustig aan blijf doen en mijn kop erbij houdt (dus bijv. niet En springles en de hele stal uitmesten) dan kan ik lekker door blijven rijden. En vooral in beweging blijven! Sterkte ermee!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:56

idd, wat ook al hierboven staat, voorzichtig zijn, want bijvoorbeeld uitmesten doe ik gewoon niet meer (gelukkig staat mn paard op een pensionstal waar dat gebeurt) want dan kan ik het wel weer even vergeten om te rijden.

die orthopedische winkels kan je vinden in de goudengids www.goudengids.nl ender 'Orthopedische artikelen'

succes!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:56

Het advies om wel of niet paard te rijden houdt denk ik verband met de aard van de rugklachten.
Iemand met een hernia is heel wat anders als iemand met bv scoliose of ischias.
Pas dus op met te zeggen dat iemand gewoon kan gaan rijden of te constateren dat iemand een vooroordeel heeft.
Bij mij zit een wervel niet goed, maar de orthopeed zei dat ik gewoon door mocht rijden.
Ik kan niet beoordelen hoe het met Sibold zit, maar ik zou voorlopig het advies toch maar opvolgen. Straks heb je je rug overbelast of last van hevige slijtage, en daar zit je niet op te wachten denk ik.

Goedgekeurd onderschrift :)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 18:46

Billy schreef:
Het advies om wel of niet paard te rijden houdt denk ik verband met de aard van de rugklachten.
Iemand met een hernia is heel wat anders als iemand met bv scoliose of ischias.


Hangt ervan af, ik ken twee mensen die met een hernia "gewoon" rijden, waaronder Gerry zelf. Het gaat er inderdaad in de meeste gevallen om wat je niet meer kan, ik kom dus kotsmisselijk van de pijn van mijn paard af terwijl vriendin met hernia nog steeds doodleuk boscrosst. In tegenstelling tot mij kan zij bv. geen paard meer aansingelen of een paard van 1.80 zadelen. Ik kan dus wel met kruiwagens mest sjouwen en alles erom heen, maar een beetje behoorlijk op een knol zitten is er niet meer bij...

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 18:49

Dat bedoel ik ook, het kan best wezen dat iemand meteen hernia nog wel kan rijden, maar dat het voor iemand met ischias heel slecht is. De aandoeningen zijn niet te vergelijken.
Als ik het advies gekregen zou hebben om niet te rijden, weet ik niet wat ik gedaan had. Maar kiezen tussen rijden of misschien levenslang in een rolstoel (in het ergste geval) lijkt mij wel duidelijk Lips are sealed

Goedgekeurd onderschrift :)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 18:51

Ik begin nu een beetje te twijfelen aan jou zadel , aan hoe jou paard loopt of nog beter hoe zit jij op je paard.
Heb je ook op andere paarden klachten? Of op andere zadels?
Heb je de klachten ook als je zonder zadel rijd?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:12

Cowgirl schreef:
Ik begin nu een beetje te twijfelen aan jou zadel , aan hoe jou paard loopt of nog beter hoe zit jij op je paard.
Heb je ook op andere paarden klachten? Of op andere zadels?
Heb je de klachten ook als je zonder zadel rijd?


Dat gevoel krijg ik ook een beetje. Zelf heb ik al heel lang last van ikweetnietwatallemaal, maar paardrijden helpt. Mijn therapeut en reumatoloog wensen mij steeds toe dat ik net zo op een stoel leer zitten als op een paard. Mijn houding en mijn zit op het paard zijn de laatste jaren wel sterk verbeterd moet ik zeggen en daar zijn de heren erg blij mee Haha!.
Paardrijden kan heel gezond zijn en goed voor je gestel, maar dat hangt van allerlei dingen af. Voor mij pakte het goed uit, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. De crux zit m ook in je lichaamsbewustzijn, het durven loslaten etc. Als je verkrampt op je paard zit, ben je niet goed bezig bijvoorbeeld.
Rijden is dus voor mij geen punt, maar ik kan beter wegblijven bij mestactiviteiten etc., dat trek ik niet; vandaar ook de pensionstal.

Als ik jou was, zou ik nog eens gaan praten met een arts of therapeut die verstand heeft van paardrijden, iemand die weet wat het met je doet. Zolang een arts denkt dat je toch maar 'rondhobbelt', krijg je het advies om niet te rijden; een arts die beter weet kan ook een beter advies geven. Wie weet krijg je dan alsnog groen licht om op een paard te klauteren, het zou zomaar kunnen. Tot die tijd zou ik niet rijden, vooral omdat het je pijn doet als je rijdt, dat is een slecht teken.
In de tussentijd kun je je misschien eens verdiepen in je manier van rijden en hoe je zadel je neerzet op je paard. Ik kan aardig uit de voeten met de meeste zadels, maar op een hulsebos bijvoorbeeld kan ik nauwelijks fatsoenlijk rijden, Ainsley is ook al niet favoriet en KN evenmin. Waar het aan ligt, weet ik niet, maar het is zo.

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:28

ik heb zelf het geluk dat als ik last van mijn rug heb, het de spieren onderin zijn en laat paardrijden daar nu juist tegen te helpen!(bij mij in elk geval) het is ook nog goed voor mijn zit ook want als ik me dan niet ontspan doet het juist pijn.

maar toen ik voor het eerst last van die spieren kreeg zij de arts dat het geen kwaad kon om te rijden mits het na de tijd niet erger zeer deed als voor het rijden.

ik zou in elk geval wel erg voorzichtig zijn met je rug. je bent nog verder van huis als het verslechterd. in ieder geval heel veel sterkte
groetjes franka

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 19:42

Cowgirl schreef:
Ik begin nu een beetje te twijfelen aan jou zadel , aan hoe jou paard loopt of nog beter hoe zit jij op je paard.
Heb je ook op andere paarden klachten? Of op andere zadels?
Heb je de klachten ook als je zonder zadel rijd?


Nou, je kent mijn zadelhistorie toch wel. Mijn vorige zadel was te breed voor mijn tengere Schijnheilig figuur waardoor ik altijd zere heupen had (schijnen meer vrouwen last van te hebben met dat zadel). Dat het niet op Sib paste was een ander verhaal. Op andere paarden heb ik ook last, op de tank, die toch wel heel vlak tolt zelfs meer... Haha! aan mijn zadel kan het bijna niet liggen -deze zit een stuk lekkerder dan die ik hiervoor had en deze is ook niet scheef gereden- en aan hoe ik erop zit vrees ik ook niet, heb in april nog een weekend les gehad van een ijslandse en die vond mij meer dan voorbeeldig om mijn knol zitten Haha! Toen had ik ook nog geen last zoals ik dat nu heb. Nog wat over het paard, een laterale knol (zoals ik die heb) is inderdaad funest voor de rug. Hoewel ik in zwijnenpas weinig last heb, in draf des te meer... heeft voornamelijk te maken met de beweging van het ruggegraat van het paard, heeft een paardentherapeut me uitgelegd.

(btw Cowgirl: ik hoor jou ook over je rug klagen dus stap ook eens een keer naar de dokter, god mag weten waar je mee rondloopt en wat je je paard ermee aandoet)

Lovely
Paardrijden kan inderdaad "heilzaam" zijn. De klacht die ik heb, isschias, komt meestal door of een spier die verkrampt/verslapt is of door een andere reden (bij mij waarschijnlijk scheefstand) waardoor de grote beenzenuw bekneld raakt. "Hurken" met mijn benen wijd kan ik dus niet, evenals lichtrijden in draf (spanning-ontspanning) daardoor verergeren dus mijn klachten enorm omdat die zenuwbaan geirriteerd raakt (en ik).
Rustig stappen zou waarschijnlijk nog wel gaan, maar daar heb ik het type paard niet echt voor... Haha!
Bij een hernia wordt de zenuwbaan afgesloten door een uitstulping van een wervel, meestal veroorzaakt door een trauma. Klachten kunnen identiek zijn aan die van ischias, zij het niet dat je bij een hernia uitvalsverschijnselen kunt krijgen en krachtvermindering.
(als een hernia patient het beter uit kan leggen, graag)
Laatst bijgewerkt door Sibold op 21-05-02 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:47

na mijn valpartij in februari heb ik ook een kwetsbare rug overgehouden. Ik hoef maar iets verkeerds te doen en het doet zeer. Mijn fysio raadde me aan te gaan paardrijden. Rustigaan in stap is volgens hem goed voor de rug. Ik kan het nu na bijna 3 maanden al weer 2 uur uithouden maar tillen of sjouwen lukt echt nog niet. Ik weet niet hoe het in jouw geval zit, maar bij mij gaat het redelijk zo.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:48

Errug vervelend ja!

Heb ook al erg lang rugklachten, en kan dus ook niet meer rijden zonder veel pijn. Ik ben nu dus eigenlijk helemaal gestopt, rij nog wel heel af en toe eens een keertje, maar dat is dus niet meer als 1x per maand ofzo... Erg jammer, maarja, wat doe je eraan?
iig veel sterkte, ik weet wat t is... Huilen

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

re rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:01

hoi, je wat balen zeg, maar ik zal je een tip geven, het is geen leuke, maar dan weet je het wel zeker. Ik heb in het verleden een hernia gehad, waavan ook iedereen zei dat ik niet mocht rijden. Ik heb dat advies drie tot 4 maanden opgevolgd. In die 4 maanden weet je of je klachten daardoor verminderen of juist niet. Bij mij in elkgeval bleef de klacht hetzelfde. Of ik nou niet ging rijden of wel. Ichias, is nog hardnekkige dan een hernia, want een hernia kunnen ze weghalen en ichias dus niet, dat is een heel verschil. Je lichaam geeft wel aan op een goed moment wat wel en niet kan. Luister naar je eigen gevoel. Of stop een maand of drie/vier. Want een ding is zeker, pijn in je lichaam is geen pretje, ik weet er alles van. Overigens gebruik ik nu een homeopatisch middel, wat bij mij erg goed helpt en bij mijn schoonouders ook. Je ligt in een deuk want het enige waar je het kan bestellen is bij een dierenwinkel. Het is een kuur van 3 weken, daarna onderhoundend 2 capsules per dag. Ik gebruik het middel nu ongeveer 2 maanden. en de rest van de klachten verdwijnen langerzamerhand. Als je interesse heb geef ik je het nummer, en zij kunnen je verder helpen. Het is overigens niet goedkoop. Een potje komt op 24 euro uit. Heel veel sterkte en ik hoor het nog wel. groetjes Margaret.


Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:22

Toevallig kreeg ik een paar weken geleden weer erg last van m'n rug.
Eerst twee weken aangekeken en met smeerseltjes aan de gang gegaan.
Totdat ik opeens bijna niet meer kon lopen.
Bij de manueel therapeut bleek dat m'n bekken scheef stond.
Ik had het kunnen weten,want ook ik had ongelijke beugelriemen,zat scheef en kon m'n paard niet meer goed recht richten, want doordat ik scheef zat drukte ik hem naar buiten.
M'n bekken is rechtgezet en ik mocht zeker een week niet rijden.
Uiteindelijk zijn dat 10 dagen geworden,daarna ben ik het voorzichtig gaan proberen, eerst een kwartier zonder galop, daarna 20 min en nu zit ik op 30/40 min met kleine stukjes galop en dat gaat goed.
Het doet nog wel zeer en moet ook nog wel naar therapie,maar het begin is er weer.
Nu heb ik gelukkig een superpaard, niet zo'n wegschieter iig., dus vandaar dat ik het alweer zo snel mocht proberen( wel na hevig aandringen hoor).
Ik hoop dat het bij jou ook snel beter gaat en dat je weer lekker mag gaan rijden.
En inderdaad veel wandelen en zwemmen, helpt echt!!

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:05

Ik ben een ex hernia patient met zelfs verlammingsverschijnselen. Dat is al meer dan 10 jaar geleden. Ik ben 7 jaar geleden weer begonnen met rijden maar dan de westernway. Dit is dus mijn therapie geworden. In de 3 jaar ertussen kreeg ik steeds weer klachten maar door het rijden is het sterk verbeterd. Waarschijnlijk door de houding die dit zadel geeft, wiebelen mijn rugspieren los terwijl met buikspieren het op vangen. Ook je benen liggen steviger en rustiger door de beugels.
Ik zou ook proberen of niet rijden het verbeterd, is dit niet het geval zou ik doorrijden. En maak het stalwerk zo makkelijk mogelijk. Geen stro dus, dat werkt heel zwaar vergeleken met andere strooisels.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:39

Ik kon tot een paar maanden geleden bijna niets meer vanwege pijn in mijn onderrug. Slapeloze nachten, pijnstillers, 3x per week naar de chiropractor. Uitmesten zat er al lang niet meer in en na het rijden sprongen me de tranen in de ogen van de pijn.
Sinds ik mijn nieuwe zadel (Passier) heb, ben ik ineens hocuspocus van die rugpijn af! Mijn vorige zadel bleek de boosdoener te zijn geweest. Dat was overigens geen goedkoop zadeltje want had ik ook nog 3000 gulden voor neergeteld. Navraag bij andere gebruikers van hetzelfde merk zadel leerde mij dat iedereen rugpijn kreeg van dat merk. Een zadelmaker vertelde mij dat het ontwerp van dat zadel verkeerd is waardoor goed zitten uitgesloten is en je continu tegen het zadel moet vechten om toch een goede houding te krijgen. Misschien heeft iemand iets aan dit verhaal. Heel veel sterkte allemaal.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:54

knap klote!! ik zit met hetzelfde

Ik heb bekkeninstabiliteit sinds de geboorte van mijn kids. Altijd door de pijn heengereden, want mij van een paard afpraten doe je niet zo gemakkelijk. Afgelopen november kon ik echter twee weken letterlijk niet meer lopen, uitval en vreselijke pijn!!! dan ga je toech wel achter je oren krabben.

Ik was al steeds onder behandeling van een fysiotherapeut, maar die zei steeds dat hij mijn si gewrichten moest mobiliseren enz. na zo'n behandeling kon ik dan echt lekker creperen!

Sinds een week of 3 ben ik na lang zoeken terecht gekomen bij een manueel arts/therapeut.

Het blijkt dat mijn bekken scheef staat, maar dat scheef zijn komt van uit mijn middenrug deel. De linkerkant van mijn bekkenbanden zijn erg slap, dat valt niet te herstellen.

Hij zet nu stukje bij beetje mijn ruggegraad recht en maakt alles los (dmv kraken) klinkt eng is het totaal niet. Voor mijn bekken krijg ik oefeningen die de spieren moeten verstevigen, zodat ze de functie van die slappen banden over kunnen nemen.

De rugpijn (onderrug) is een zwaar overbelast si gewricht (heftig ontstoken) doordat dit gewricht steeds werd overbelast. dus ook door het paardrijden. en ga je stug door dan kun je zeker blijvende schade aanrichten!! Door de ontsteking zwelt de boel op en komen daar lopende zenuwen heftig in de knoei, gevolg pijn en uitval.

Ik mag als de betreffenden spieren functies overnemen en mijn rug weer goed werkt (recht is) en de ontsteking over is (medicatie) weer voorzichtig gaan rijden met een bekkenband die ook dat bewuste stuk onderrug ondersteunt.

Veel lopen was ook wat ik kreeg te horen, maar zeer zeker niet zonder band omdat ik ook dan juist dat si gewricht teveel zou mobiliseren.

Kortom, het probleem zit niet in die onderrug, die raakt door geheel ander problemen overbelast (niet mobiliseren dus!!!) midden en bovenrug en de bekkenbanden zijn het probleem en dat moet eerst opgelost worden.
Laat je niet van het kastje naar de muur sturen zoals ik jaren heb laten gebeuren door die klojo van een fysiotherapeut!! neem jezelf en de pijn serieus en ga niet door je pijn heen rijden voordat je zeker weet dat het geen kwaad kan. beter nu een poosje niet rijden dan later helemaal niet meer kunnen rijden.

Mijn klachten lijken te verbeteren, maar ja geduld blijft een schone zaak

heel veel sterkte!!

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 23:02

Ik weet precies hoe je je voelt. Ik loop namelijk ook al weer een behoorlijke tijd met een ischias rond. Echt een rotpijn. Ook bij mij is de oorzaak een scheef bekken. Ik heb er voornamelijk last van als ik zit of lig en het is het ergst na zwaar werk. Tijdens het rijden heb ik alleen last in draf met lichtrijden, met doorzitten minder. Mijn fysio heeft rijden ook afgeraden maar niet rijden of wel rijden blijkt al met al niet veel uit te maken tot nu toe dus na een paar weken rust ben ik toch weer begonnen (kan het nou eenmaal niet laten). De dingen die jij noemt zoals verschillende lengtes beugelriemen en scheef zakken van het zadel zijn heel herkenbaar. Een rotkwaal en ik vraag me af of je er ooit vanaf komt. Ik loop er namelijk al jaren mee.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 08:34

Vervelend zeg..


Ik ben ook een hernia patient(met af en toe uitvals verschijnselen)... In eerste instantie werd mij paardrijden ook afgeraden door de artsen en Fysiopeuten. Desondanks ben ik gewoon door gegaan. Het heeft een tijd geduurd eer bekend was dat ik hernia had en toen ik bij de Neuroloog kwam was hij zeer tevreden over mijn spieren in rug en buik. Hij vond het heel goed dat ik doorgezet had met paardrijden omdat inderdaad de spieren gemotiveerd worden om zich aan te sterken en je houding gecorrigeerd wordt. De schommelende beweging van het paard voorkwam ook dat de spieren zich in het pijnlijke gebied verkrampten. Van hem kwam de aanbeveling zeker door te gaan. Ik heb dus heel wat tegenstrijdige berichten gehad. Van stil zitten tot gewoon door gaan met bewegen

Het nu zelfs zo dat ik als ik een dag niet gereden heb de pijn in mijn rug veel erger is. Ga ik dan weer rijden dan kom ik er later met minder pijn af. Springen doe ik niet meer. Ons oudere paard was altijd heel braaf en daar had ik geen problemen mee. Het jongere dier wil nog wel eens gek doen en die klappen die je dan krijgt zijn me net iets teveel. Ik zal ook niet snel op een jong dartel dier stappen omdat het vanwege mijn rug niet gaat.

Het is wel dat ik mensendieck therapie heb gehad en zij heeft ook veel tips gegeven met betrekking tot paardrijden. Want het rijden op zich is niet zo heel erg maar wat denk je van je zadel op het paard leggen, je laarzen aan en uitrekken, afstijgen van je paard, je paard poetsen, hoefjes uitkrabben enz....

Ik blijf dus paardrijden, pijn heb ik toch iedere dag, de ene dag meer dan de andere. Het wordt er niet beter van als ik het niet doe. Het zijn andere zaken waar ik heel erg rekening moet houden een dagje winkelen, of een avondje aan de bar hangen enz... zijn voor mijn ruggetje funest.

Ik wens je veel sterkte om de balans te vinden zodat je redelijk pijnvrij kunt zijn en toch paard kunt rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers