Schuilstallen zonder vergunning straks toegestaan in Belgie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Schuilstallen zonder vergunning straks toegestaan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:01

Nieuwsredactie / www.vlaamspaardenloket.be

Positief nieuws voor mensen met paarden in Vlaanderen: De Vlaamse Regering heeft op 16 juli 2010 het Besluit van de Vlaamse Regering tot Bepaling van Handelingen, waarvoor geen Stedenbouwkundige Vergunning nodig is, goedgekeurd.

Hierin wordt o.a. voorzien dat er in agrarisch gebied in de ruime zin geen stedenbouwkundige vergunning nodig is voor het plaatsen van een schuilhok voor weidedieren. Dit schuilhok moet houten wanden, een oppervlakte van ten hoogste 20 vierkante meter, een hoogte van maximaal 3 meter en minstens één volledig open zijde hebben.
Dit besluit treedt in werking op 1 december 2010. Vanaf 1 december kan men dus, onder de in het besluit gestelde voorwaarden, dergelijk schuilhok plaatsen zonder stedenbouwkundige vergunning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:02

Hopen dat Den Haag er een voorbeeld aan neemt :)

magda_90

Re: Schuilstallen zonder vergunning straks toegestaan in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:05

+:)+

Nu hopen dat Nederland volgt!

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:05

Goed nieuws. Als ik nu een landbouwgrond van 2 hectare heb, hoeveel van die loopstallen mogen daar dan geplaats worden? Want die 2 hectare is natuurlijk verdeeld in verschillende stukken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:07

1 perceel = 1 hok heb ik me laten vertellen. er wordt dus niet gekeken naar onderverdelingen die je zelf op je perceel aanbrengt.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:10

Maar hier valt misschien wel een mouw aan te passen?
Als ik een gracht graaf, heb ik dan 2 percelen? Of bomen plant?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:12

Ik was al voor de aanvraag want anders krijg je van die lelijke bouwwerken van sommige mensen..
Vind alleen dat die aanvraag dan wel altijd afgegeven moet worden mits aan een aantal voorwaarders wordt voldaan.
Denk bijv. aan kleur/materiaal
Maargoed beter iets dan niks :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:15

Ik zie dit in Nederland (gelukkig) nog niet zo snel gebeuren.
Er mag zeker wel iets veranderen aan de wetgeving, maar 'vrijgeven' vind ik zeker voor NL geen goede oplossing.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:54

Ik ben benieuwd naar je onderbouwing Yucca, als je dat niet erg vindt. :)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:56

Ik ben er wel voor dat ze het moeten versoepelen maar vrijgeven.Ik weet het niet dan word het ook een grote rommel.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:46

Seppe schreef:

t kadasterplan telt vrees ik ;)
je kan het dus wel aanvragen net zoals je een verkavelingsaanvraag voor bouwgronden kan doen denk ik...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:25

Ik vind het persoonlijk een super plan :). Van de DB moeten dieren een schuilplek hebben (waar ik overigens helemaal achter sta, want paarden en koeien etc... moeten kunnen schuilen tegen dingen als de zon, hagel etc...), maar dan moet het ook mogelijk zijn om er eentje te bouwen op je weiland. Top dat dit nu mogelijk is in Vlaanderen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:11

Seppe schreef:

Een perceel is een stuk grond zoals het in zijn geheel gekend is bij het kadaster.
Wil je het perce in twee delen dan moet je de landmeter komen laten meten en in twee laten delen,dit wordt dan beschreven bij notaris en zo kom je dan aan twee percelen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:17

Yucca schreef:
Ik zie dit in Nederland (gelukkig) nog niet zo snel gebeuren.
Er mag zeker wel iets veranderen aan de wetgeving, maar 'vrijgeven' vind ik zeker voor NL geen goede oplossing.

Vrijgeven lijkt mij in Nederland idd ook niet een goede oplossing...
toevallig wordt de wetgeving qua bouwen per 1 oktober een stuk vrijer, alleen niet voor schuilstallen. ;)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:30

Kost het nu veel bloed, zweet en tranen om een schuilstal te mogen plaatsen in NL?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:32

minkie schreef:
Kost het nu veel bloed, zweet en tranen om een schuilstal te mogen plaatsen in NL?

hangt vd gemeente af. Als je kan aantonen dat het een agrarische bestemming heeft en past in de omgeving, dan krijg je meestal wel een vergunning. alleen hebben niet alle gemeenten (de welstand dan..) dezelfde ideeen over wat 'past' in de omgeving....

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:45

Ja precies dat dacht ik al.
Woon zelf op Texel waar de natuur zo ong op nr 1 staat.
Wat ik overigens niet heel erg vind gezien sommige erg rare bouwwerken neer kunnen klappen in het land.

Maar goed soms slaan ze als gemeente wel een beetje door.

En Seppe, 2 hectare blijft natuurlijk 2 hectare ondanks dat jij het in allerei stukken hebt verdeeld. En voor een "gracht" moet je ook een vergunning hebben..... ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:53

zou niet kunnen dat nl het opengooit. woon in landelijk gebied en zou dan op mijn 7ha en 4 percelen dus mogen bouwen maar buurman dan ook. zou er niet uit zien.
ze mogen wel soepeler worden vind ik. bv verplaatsbare stallen etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:56

hoera voor belgie
dat er regelgeving komt over afmetingen, kleur en materiaal is goed, zo krijg je hopelijk wat dezelfde stalletjes in plaats van alles door elkaar in de gekste kleuren
hoop dat ze hier ook eens wat soepeler worden

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:16

savath schreef:
Een perceel is een stuk grond zoals het in zijn geheel gekend is bij het kadaster.
Wil je het perce in twee delen dan moet je de landmeter komen laten meten en in twee laten delen,dit wordt dan beschreven bij notaris en zo kom je dan aan twee percelen.

Zoals gewoonlijk moet er weer geld aan verdiend worden dan... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:24

Seppe schreef:
savath schreef:

Dit is gewoon normale stadskundige planning. Anders zou je zomaar als je een groot weiland hebt stukken 'afbreken' en verkopen.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:10

Goednieuws voor belgie!

Zal nederland ook volgen ?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:40

Seppe schreef:
savath schreef:

Je kan wel een schuilstal zetten van 3m op 6m op de grens van twee stukjes in je weide met een tussenschot (dus dan heb je twee schuilstallen van 3 op 3). Als ze dan op het linkse stuk staan, kunnen ze in de linkerkant van de schuilstal, staan ze op het rechterstuk, kunnen ze in het rechterstuk van de schuilstal. Er staat namelijk niks over tussenschotten :)*

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:48

Waarom hoop je dat Nederland niet zal volgen Seppe ? Ik heb er juist moeite mee om te zien hoe hier in Zuid-Holland paarden dag en nacht op weides staan zonder ook maar een stukje schaduw, omdat er geen schuilstallen of dergelijke gebouwd mogen worden voor het behoud van het uitzicht. Zijn die paarden blij als ze met 30+ volop in de zon moeten staan?! Heb om die reden alleen al mijn paarden deze zomer bij mijn ouders in België op t land staan en ik kan je vertellen dat ze alleen 's avonds en 's nachts grazen wanneer het voor hun aangenaam is, voor de rest verkeizen de schaduw van hun (schuil)stal.
Nederlanders gaan in mijn ogen over het algemeen diervriendelijker om met hun dieren dan belgen , maar schieten soms erg tekort wat betreft mijn aangehaalde punt vind ik persoonlijk...

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:05

Oei Flappie, ik schrijf nergens hoor dat NL hopelijk niet volgt. Maar ik dat hier wel zien passeren, maar alleszins komt het niet van mijn hand. Ik vind ook dat de dieren beschutting moeten hebben.