Wat voor zadelonderlegger en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boterfliegje

Wat voor zadelonderlegger en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:01

ik ben opzoek naar een zadelonderlegger.
Wat is het beste? Gel of schapenbont en waarom?
Moet je dit onder het zadel leggen of onder het dekje?
Ik heb geleerd dat het onder het dekje moet maar zo'n bontje kan toch niet onder een dekje?
Persoonlijk vind ik dit er goed uitzien:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... #tabanchor

Waarom wil ik er eentje? omdat ik me hier beter bij voel dat het onder het zadel ligt.
Ja, ik heb een gepast zadel dus ik weet dat het niet nodig is, maar toch wil ik het ;)

Nadine_S

Re: Wat voor zadelonderlegger en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:03

Bij een goed passend zadel heb je écht geen bontje nodig. Maar goed, als je dat graag wil is het wel de bedoeling dat het op het dekje ligt. Een gelpad leg je dan weer wel onder het dekje.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:04

Broccoli schreef:
Bij een goed passend zadel heb je écht geen bontje nodig. Maar goed, als je dat graag wil is het wel de bedoeling dat het op het dekje ligt. Een gelpad leg je dan weer wel onder het dekje.

En zoiets als in de link? Dit kan toch niet onder het dekje?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:06

Ik vraag me af of je daar überhaupt een dekje bij moet doen. Ik denk het niet. Ik ken hem niet, dat pad.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 19:10

Broccoli schreef:
Ik vraag me af of je daar überhaupt een dekje bij moet doen. Ik denk het niet. Ik ken hem niet, dat pad.

Ik was net aan het zoeken en kwam hierbij uit.. Ik dacht misschien dat een combinatie het beste was.
Zonder dekje vind ik dan weer erg lelijk.

Ilse93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:55

Ik vind een bontje het lekkerst liggen! gewoon tussen het dekje en het zadel in;)

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:05

Kan iemand me ook zeggen wat de verschillen zijn...?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 14:46

Niemand?
Voordelen/nadelen bontje? Volledig bont of met ruggengraat-uitsparing?
Voodelen/nadelen gel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:47

Ik zie eigenlijk altijd gelpads tussen het zadel en dek, en niet onder het dekje.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:04

Asyaa schreef:
Ik zie eigenlijk altijd gelpads tussen het zadel en dek, en niet onder het dekje.

Mij hebben ze gezegt dat het nut hiervan dan volledig verloren gaat.. Blijkbaar niemand hier die me er iets over kan vertellen?

frisjasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:07

Waarom wil je iets tussen het zadel en het dekje leggen. Als het zadel goed past. Door er iets tussen te leggen kan het juist voorkomen dat het zadel niet meer goed past.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:09

frisjasje schreef:
Waarom wil je iets tussen het zadel en het dekje leggen. Als het zadel goed past. Door er iets tussen te leggen kan het juist voorkomen dat het zadel niet meer goed past.

Omdat ik het idee heb dat dit de eventuele schokken en dergelijke beter opvangt. Mijn paardje is net 3 en ik wil haar rug zo min mogelijk belasten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:09

frisjasje schreef:

Precies.
Wil je toch zo graag een bontje eronder(waarom in vredesnaam?) dan moet je dat met je zadelmaker overleggen om te kijken of het zadel dan daarop aangepast moet worden.

Bontje heeft echt geen meerwaarde bij een goedpassend zadel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:10

Boterfliegje schreef:
frisjasje schreef:

Omdat ik het idee heb dat dit de eventuele schokken en dergelijke beter opvangt. Mijn paardje is net 3 en ik wil haar rug zo min mogelijk belasten.

Dat doe je door verlichter te gaan zitten, niet door er een bontje onder te proppen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:15

Pad van de openingspost heb ik alleen dan zonder bont. Waarom? mijn paard is zeer gevoelig op de huis en krijgt bultjes van de dekjes (van alle dekjes en alle wasmiddelen), met het pad onder het dekje veel minder last.

Bontje gebruik ik alleen bij een zadel wat iets te breed is in de kamer en daardoor niet stabiel ligt. Paard heeft dan wel de ruimte om spieren op te bouwen waar het zadel later weer opnieuw naar aangepast kan worden. Bij een zadel wat goed past maakt het bontje de kamer alleen maar smaller en zal het zadel dus gaan knellen.
Nut van een gelpad is allang bekend: de gellaag is te dun om echt schokken te kunnen absorberen.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:16

Ik gebruik zelf een zwart merino-dekje onder het zadel en dan vervolgens het dek. Ik heb mijn wollendekje gekocht via de paardendrogist. Is van het merk Sectolin en bevalt mij beter dan een gelpad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:20

Broccoli, hoe kom je erbij dat een bontje tussen het dekje en het zadel moet?
Als je een bontje gebruikt moet deze juist ónder het dekje zodat het bont met de vacht in aanraking komt. Dan kan de schokdemping en het bont zijn werk doen, zeker als het bontje ruggegraatvrijheid heeft.
Als je hem tussen het dekje en het zadel legt dan vul je alleen de ruimte op en dat is dus funest. Ruggegraatvrijheid doet dan ok niks meer.
Maar onder het dekje heb je geen ruimte voor een sierrand aan de achterkant en dat is waarom een hoop mensen hem tussen het dekje en het zadel leggen, waar hij dus alleen maar negatief werkt.

Ik denk na wat je allemaal vertelt dat je het beste voor een luchtpad kunt gaan zoals een korrektor of een kieffer luchtpad.

Hier staat meer info over de korrektor-pad;
http://www.zadelmakerijboer.nl/korrector.html
Laatst bijgewerkt door Britt op 31-07-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:34

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:44

BrittKitt schreef:
Broccoli, hoe kom je erbij dat een bontje tussen het dekje en het zadel moet?
Als je een bontje gebruikt moet deze juist ónder het dekje zodat het bont met de vacht in aanraking komt. Dan kan de schokdemping en het bont zijn werk doen, zeker als het bontje ruggegraatvrijheid heeft.
Als je hem tussen het dekje en het zadel legt dan vul je alleen de ruimte op en dat is dus funest. Ruggegraatvrijheid doet dan ok niks meer.
Maar onder het dekje heb je geen ruimte voor een sierrand aan de achterkant en dat is waarom een hoop mensen hem tussen het dekje en het zadel leggen, waar hij dus alleen maar negatief werkt.

Ik denk na wat je allemaal vertelt dat je het beste voor een luchtpad kunt gaan zoals een korrektor of een kieffer luchtpad.

Hier staat meer info over de korrektor-pad;
http://www.zadelmakerijboer.nl/korrector.html

Bedankt, het lijkt bij de rest moeilijk om een nuttig antwoord te geven. Dus de bontjes met de sierrand zijn gewoon niet nuttig?
Dit was dus net wat verwarrend was voor mij. Ik las vaak dat het onder het dekje moet maar dit gaat dus niet met zo'n dekje.
Ik zoek in ieder geval al wat meer info over die korrector pad!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:45

Een sierrand heet niet voor niks een sierrand ;)

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:46

annetmulder schreef:
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... je/113030/

Deze heb ik dus met bevestigingsbandjes voor aan het zadel.
Dit bontje is heel soepel en zacht.
Zoals ik het zie vult deze niet de ruimte op.

Ik heb al wat bontjes opgezocht en bekeken en deze kwam er inderdaad ook als favoriet uit bij mij.
Alleen denk ik dat het dan beter is om er geen dekje onder te leggen. In ieder geval bedankt :)

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:47

BrittKitt schreef:
Een sierrand heet niet voor niks een sierrand ;)

klopt, maar aangezien het aan bijna ELK bontje hangt, dacht ik dat het wel nut zou hebben....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:50

Ik gebruik ook a!!een een bontje wanneer de kamer iets te wijd is.
Uit testresu!taten is geb!eken dat eigen!ijk a!!een een echte schapenbontje schokken opvangt.
Ook wanneer je hem tussen het dekje en het zade! !egt doet deze dus zijn werk.
Ik had hem bij die van mij we! op de rug ivm gevoe!igheid voor dekjes.
Ge!pads kwamen s!echt uit de test ivm niet ademen en het tevee wijken voor druk ipv absorberen.
Indien je zade! goed past en zachte vu!!ing in de kussens heeft is dit echt vo!doende schokabsorberend hoor.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:51

als je zadel goed past, dan maak je het alleen maar krapper met een bontje of gelpad. Daardoor heb je meer kans op drukkingen en schuiven van je zadel.. Zoals iemand anders al zei, overleg even met je zadelpasser. Die kan je denk ik ook het beste uitleggen wat voor de rug van je paard het beste is...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:52

Ze zijn er zeker wel zonder sierrand, maar ze worden niet veel gebruikt want een bontje moet je kunnen zien vinden veel mensen :Y) Ik heb er een van christ, zonder rand. Helaas zonder ruggegraatvrijheid, maar ik gebruik hem ook maar zeer weinig.