E-rijbewijs

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-02 14:35

Ik zit er toch over te denken om mijn E-rijbewijs eens te gaan halen.
Iemand een idee waar je dat in het midden van het land (bij voorkeur in 't Gooi) een beetje schappelijk kunt halen?
En wat is verstandiger, gewoon 1x in de week lessen en na een x aantal lessen afrijden, of zo'n snelcursus?

En alvast voor de toekomst als ik 'm heb: Haha!
Een Peugeot Boxer (middelste lengtemaat) met een trailer erachter, is dat een beetje te doen? Trekken kan 'ie het makkelijk, dat is het probleem niet, maar die auto is al zo groot en dan ook nog een trailer erachter *slik*
Of zal ik als het zover is toch maar proberen om de Jeep te lenen?

Nulla tenaci invia est via


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 14:39

Ik heb 28 Juni zo'n snelcursus. Eén hele dag lessen, en 's middags afrijden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat... Ik moet dan lessen met een combinatie van 14 meter, en ik rijdt dan in een Jeep Cool.

Maar ja, dat is hier in A, ik weet echt geen goede rijschool bij jou in de buurt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:10

ik ben bezig bij jan van veen in Bussem. als je zo'n snel cursus wil doen dan moet je eerst een proef doen om te kijken of je daar geschikt voor bent. ik moest nog een les extra van 2 uur. totaal koste dat proef rijden en die twee uur plus die dag en examen ruim 600 euro. best prijzig vind je niet. het ergste is dat ik ook nog gezakt ben en nu in juni weer examen moet doen. baal baal
ik hoop dat je hier wat aan hebt het is in ieder geval in het gooische

gr nicoline

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 17:01

Ik heb het bij Blom in Etten Leur gedaan, volgens mij geven ze ook lessen elders in het land. Erg over te spreken, net als vele anderen. Ik heb zo'n snelcursus gevolgd, wel met pas de volgende dag examen. Dat beviel me prima (goedkoper, wel vermoeiend). Wat die lengte betreft, ik heb gelest in een Toyota bus met grote 'kaaswagen', alles bij elkaar ruim 11 meter. Daarna valt de rest allemaal mee Haha!

Een paar jaar rijervaring is overigens wel aan te raden, ik verkl**tte mijn bochtje achteruit en slaagde op het 'gewone' rijden, volgens de examinator liet ik overduidelijk zien dat ik me bewust was van de aanhanger en veilig de weg op kon.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 17:09

Lielle schreef:
Ik heb het bij Blom in Etten Leur gedaan, volgens mij geven ze ook lessen elders in het land. Erg over te spreken, net als vele anderen. Ik heb zo'n snelcursus gevolgd, wel met pas de volgende dag examen. Dat beviel me prima (goedkoper, wel vermoeiend). Wat die lengte betreft, ik heb gelest in een Toyota bus met grote 'kaaswagen', alles bij elkaar ruim 11 meter. Daarna valt de rest allemaal mee Haha!

Een paar jaar rijervaring is overigens wel aan te raden, ik verkl**tte mijn bochtje achteruit en slaagde op het 'gewone' rijden, volgens de examinator liet ik overduidelijk zien dat ik me bewust was van de aanhanger en veilig de weg op kon.

Ik heb het ook bij Blom gedaan (en volgens mij ook met dezelfde combinatie als Lielle). Ook een ééndagscursus en dan een andere dag examen. Ik had daarvoor geen ervaring met trailer rijden en ik ben in één keer geslaagd. En wat Lielle al zegt het belangrijkste is dat je laat zien dat je veilig rijd met de aanhangwagen.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 08:25

Ik heb het in Groningen gedaan, een paar jaar terug. Bij Luuk Oosterveld.
80 gulden per uur. Je kon ook wel een dagcursus doen, maar dat raadden ze mij niet aan, dat is in verhouding ook duurder, en bovendien werd er gezegd, je moet ook de tijd nemen om het geleerde even te laten bezinken.
Ik had nog nooit met een trailer gereden, ook niet met een andere aanhangwagen.
Ik heb direct voordat ik ook maar 1 les gehad heb, het examen aangevraagd, en heb 6 lessen gehad en in 1 keer geslaagd. Ik vond het dus wel meevallen.
Toen heb ik een jaar niets met m'n E gedaan (ik had het gehaald onder het mom van, het kan ooit eens van pas komen, en ik had er zo'n 1000 gulden voor gespaard). En nu rij ik bijna wekelijks met een trailer. Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 08:29

Ik zou persoonlijk een lichte voorkeur hebben om gewoon twee maal per week te lessen en dan examen.
Nog een tip: Als je C en CE haalt (vrachtwagen), dan heb je ook gelijk BE, scheelt je een keer opgaan *LOL* bovendien kun je dan ook een kleine vrachtwagen kopen, wat veel comfortabeler is voor de paarden dan welke trailer ook. Een keer een vrachtwagen wil je echt nooit meer anders.
Maar die combinatie van Puegeot Boxer met een trailer is makkelijker rijden dan met een jeep, de trailer is dan namelijk niet breder dan je wagen. Hoef je dus ook minder rekening te houden met het inlopen van de trailer in bochten. Bovendien hoe groter, en zwaarder, de trekauto, hoe rustiger de trailer erachter hangt, zowel voor paard als chauffeur. Daarbij zal de Puegeot waarschijnlijk niet of nauwelijks meer brandstof gebruiken, de Jeep zet het gegarandeerd op een zuipen, 20% meerverbruik is niet ongewoon. Dit komt voornamelijk omdat de trailer nauwelijks boven de bus uitsteekt en dus vrijwel geen wind vangt, de Jeep is een stuk lager en dus vangt de trailer veel meer wind.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 10:35

Ik heb het in een dag gedaan, ik reed echter al jaren rond zonder E rijbewijs Bloos en kon al goed achteruit rijden (zowel recht als bochten).

Ik heb zelf een tijd gereden met een Daf 400 met daarin een 2,5 liter Turbo Diesel motor, deze bus mocht 2000 kg trekken en dat ging best redelijk.
Het nadeel was echter dat ik hem ook "gewoon" moest gebruiken en dat is niet handig (vooral met parkeren in nieuwbouwwijken en bij supermarkten) daarom heb ik hem ingeruild voor een terreinwagen.
Momenteel heb ik een Ssang Yong Korando en die bevalt erg goed, je merkt echt dat hij veel meer kan trekken dan een bestelbus, vooral als je de snelweg op moet rijden met een 2 paards trailer met daarin 2 Gelderse paarden van 700kg per stuk Haha!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 19:44

Ik heb het in meerdere lessen gedaan omdat ik niet zulke positieve verhalen had gehoord van die eendagsopleidingen.

Ik reed ook al met de trailer rond Bloos maar het is toch niet zo'n lekker gevoel, ook al had ik een foldertje van het CBR in mijn auto liggen waaruit bleek dat mijn combinatie zou mogen.

Ik heb het in 1 keer gehaald en ook bij mij was doorslaggevend dat ik goed wist waar ik mee bezig was in het verkeer.
Hij zou me normaal eens moeten zien scheuren ....... Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 07:40

Kun je het E rijbewijs gelijk achter je B aan doen? Of zit er ook een wachtperiode tussen?

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:19

Je kunt direct door met E, maar dat raden ze wel af, bij E heb je rijervaring nodig, zodat je veilig die trailer door het verkeer kunt rijden. Dat heb je in het begin nog niet. Ik ben geslaagd voor E, omdat ik de rijervaring had, niet omdat ik verder zo goed reed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:20

Je kunt direct door met E, maar dat raden ze wel af, bij E heb je rijervaring nodig, zodat je veilig die trailer door het verkeer kunt rijden. Dat heb je in het begin nog niet. Ik ben geslaagd voor E, omdat ik de rijervaring had, niet omdat ik verder zo goed reed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 08:26

En bij hoeveel jaar of hoeveel km heb je dan genoeg rijervaring?

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:03

geen idee, maar je moet gewoon zeker van jezelf achter het stuur zitten, dus niet overal en nergens meer opletten, maar gewoon het verkeer kunnen inschatten, relaxed kunnen rijden. Luuk Oosterveld zei dat je je eigen rijstijl ontwikkeld moest hebben, dus niet meer precies zoals bij je B volgens het CBR moest rijden. ik had iets van 2.5 jaar mijn rijbewijs, en heb toen E gedaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:04

ik had mijn rijbewijs al 11 jaar en zo'n 250.000 km gereden. Ik weet niet of daar een hard cijfer voor te geven valt, volgens mij gaat het vooral om het zelfvertrouwen dat je hebt. Ik denk niet dat de examinator gaat zitten rekenen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 09:50

Heb iets van 2 jaar m'n rijbewijs.
Ach, ik heb een soort koerierswerk gedaan met die grote Boxer, ook in de binnenstad van Amsterdam en dat soort prettige zaken, schadevrij. Dus dat zal wel goed genoeg zijn.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie