ander pony bij het paard met veulen zetten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

ander pony bij het paard met veulen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 18:43

wij hebben een veulentje en die staat echt de hele tijd te spelen met een pony aan de andere kant van het draad (andere wei) echt heel lief.
kunnen we die er gewoon bij opzetten?of zal de moeder dit niet erg leuk vinden?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 19:26

denk dat het geen kwaad kan,maar dat moet jezelf uit proberen die van mij speelt ook al een beetje met het veulen er naast moeder blijft rustig door grazen,maar bij een ander paard weer niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 19:36

Ik zou het niet doen, en wel om de volgende redenen:

-Als het serieus knokken word tussen de moeder en de andere pony, en het veulen zit ertussen, dan kunnen er grote ongelukken gebeuren.
-Het veulen kan zo ontzettend opgejaagd worden dat hij helemaal geen rust meer heeft.

Merries met veulens horen in een kudde met andere merries en veulens, zodat de veulens onderling met elkaar kunnen spelen. Een trap van een volwassen dier kan tot de dood leiden. Het is een menselijke inschattingsfout die het veulen met het leven moet bekopen. Wil je een speelkameraadje voor je veulen, zoek er een van gelijke leeftijd, maar niet een veel oudere pony.

Niet doen dus.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:31

gewoon erbij zetten, is goed voor het sociaal contact en ze leren meteen dat er meer zijn dan alleen mams. ook voor mams is het niet verkeerd, anders wordt ze veeeels te eigenwijs... Ook anderen mogen aan haar veulen komen!!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 14:40

nou het is een b-pony'tje die er dan bij komt te staan..en die is 4 kan dat veel schade leveren?

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 14:51

Ik denk dat het ze wel leuk zullen vinde, maar je moet in het begin wel uitkijken, de moeder zal haar veulentje nog al beschermen omdat ie van har is en ze kan denkn en dat die andere pony het af wil pakken maar dat zal wel wennen.
groetjes claudia

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:57

nicolietje schreef:
nou het is een b-pony'tje die er dan bij komt te staan..en die is 4 kan dat veel schade leveren?


Een merrie trapt even hard naar een B pony die ze weg wil jagen dan naar een andere maat paard of pony hoor. De merrie zal met de maat van de pony geen rekening houden. Staat het veulen tussen de merrie en de B-pony in, komt de klap met dezelfde vaart aan.

En het verschil tussen een 4 jarige b-pony en een pasgeboren veulen (want daar ga ik toch vanuit dat het daarom gaat) is huizenhoog) Het verschil tussen een eenjarige of tweejarige en een 4jarige daarentegen is alweer veel minder.

Nogmaals, ik zou het niet doen.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-02 20:57

haha..ja dat weet ik..maar ik bedoelde dat als de pony het veulen zou trappen..maar idd..we wachten er nog wel even mee!!