***Kan mijn merrie drachtig zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 12:33

Hallo, ik heb sinds 14 oktober 2000 een Yslandse merrie van 10 jaar gekocht. Sinds ik haar heb is ze al nukkig, wil niet meelopen aan het halster, bokt veel, maar werkt wel gewoon (tijdens het rijden loopt ze lekker door). Toen ik haar kreeg had ze bronchitus en was wat mager. Ze heeft in september in een begrazingsgebied ergens in Drenthe gestaan, maar ik weet niet of daar ook een hengst bij was. Sinds ik haar dus heb wordt ze flink bijgevoerd met kuilvoer en een halve kilo basisbrok per dag. In die 7 maanden is ze wel iets dikker geworden, maar haar kont blijft iel. Wel krijgt ze een beetje een hangbuikje, maar niet zo dat een vet. drachtigheid opvalt. Sinds woensdag valt het me op dat ze veel ligt en pas opstaat als de andere 2 paarden te ver weg gaan. Ze staat dan op en gaat dan dichter bij de anderen weer liggen. Af en toe graast ze even. Ze eet gewoon en haar darmen kan ik ook horen, dus volgens mij is het dan geen koliek. Er zijn verhalen bekent over dat bedrijf dat er vaker per ongeluk gedekt is. Ik heb absoluut geen ervaring met merries, laat staan met drachtige. Mijn vragen:
1. Kan ik laten onderzoeken of ze drachtig is?
2. Hoe wordt dat gedaan, zo'n onderzoek?
3. Wat voor bedrag moet ik dan ong. rekening houden voor het onderzoek?
4. Als ze drachtig is, hoe gaat het dan verder? M.b.t. controle nageboorte, veulen, afspenen, enz.
5. En hoe achterhaal je dan van welke hengst ze drachtig is?

Het zijn veel vragen, maar ik vind het een beetje eng. Anders had ik volgend jaar laten keuren en het jaar erop laten dekken. Ik hoop dat u snel kan antwoorden op deze vragen. Alvast bedankt, groetjes van Heleen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 16:23

Ik zou zeggen bel de dierenarts. Die kan met een scanner bekijken of je merrie drachtig is, ik geloof dat zoiets niet zo duur is. Als je het echt goedkoop wil houden, moet je gewoon bij de DA langsgaan, scheelt in de voorrijkosten.
Als ze drachtig is, moet je maar gaan bijvoeren. Na het veulenen moet je toch één keer de DA laten kijken of alles goed is, gewoon voor controle. Er zijn verder genoeg boeken die je kunt lezen hierover en er zijn hier genoeg mensen met ervaring!
M.b.t. de hengst... Als je weet waar ze precies gestaan heeft, kun je via via wel uitzoeken welke paarden er nog meer hebben gestaan. Weet je ook waar het in Drenthe was?? Ik ken wel aardig wat mensen met ijslanders in het noorden van Drenthe.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 16:36

Ze heeft bij Punktur gestaan, maar in welke begrazing weet ik niet. Dinsdag bel ik de dierenarts op om te overleggen, maar verdere reacties zijn nog steeds welkom. Tot ik meer weet krijgt ze in elk geval weer rust, alleen een beetje poetsen enzo. Ik vind het heel spannend, maar ik heb een sterk voorgevoel dat ze misschien toch drachtig is! Bedankt voor je reactie.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:21

Punktur, da's in De Punt. Dan heeft ie waarschijnlijk ergens achter in Eelde gestaan bij het zwembad, op het land van Natuurmonumenten. Wij hebben daar ook land liggen, vandaar.
Ik geloof dat ze wel bijhouden welke paarden ze daar laten lopen. Gewoon bellen en vragen!
Ze hebben ook een internetsite, http://www.home.wxs.nl/~punktur/punktur.html
Veel suc6 verder!!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:39

Als ze drachtig is, is ze al een aardig tijdje drachtig en dan kan de dierenarts haar volgens mij gewoon ff opvoelen...hoeft ie niks te scannen...maar ik zou de dierenarts wel even raadplegen, want als ze inderdaad drachtig mocht zijn lijkt het mij wel prettig om het "tijdig" (voor zover je het nog tijdig zou kunnen noemen...) te weten, en anders is er iets anders aan de hand!!! Als de veearts alleen hoeft te voelen betaal je denk ik alleen de voorrijdkosten en een consult, dan zal je op zo'n f100,- uitkomen, maar als er meer aan de hand is of als de veearts toch moet scannen zal het wat meer worden. En over de koliek...darmen hoor je volgens mij ook gewoon als ze koliek hebben, heeft ze gewoon gemest? En als er per ongeluk gedekt is lijkt het me moeilijk om te achterhalen door welke hengst. Dan zou je moeten nagaan welke hengsten er rond de tijd dat ze dan gedekt zou moeten zijn bij haar konden en als je dat zou willen zou je denk ik na een eventuele geboorte onderzoek kunnen laten doen. Maar ik weet niet of de kans op drachtigheid groot is, steekt haar buik eigenlijk naar de zijkanten uit ook of heeft ze alleen een hangbuik? Maar als ik jou was zou ik morgenochtend de veearts vast bellen want wat het ook is, je wil er toch op tijd bij zijn he!!! Ik zou zo zeggen sterkte en succes en houd ons op de hoogte van wat er aan de hand was met je puk oke?!!!
Groetjes. Jasja

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 21:14

Ja, ze mest wel gewoon. Als ze inderdaad een veulen krijgt heb ik gehoord dat je door DNA-onderzoek de vader van het veulen kunt achterhalen. En ik hoorde net op stal dat ik toch beter kan laten scannen omdat het dan duidelijker te zien is. Ik ben zelf ook heel benieuwd en zal jullie ook op de hoogte houden.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:56

Genoeg goede antwoorden neem ik aan.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:03

Jep, je kan van een veulen inderdaad DNA onderzoek laten doen (haren/bloed), maar om te kunnen bepalen wie de vader is moet je natuurlijk wel het DNA type van de mogelijke vaders kennen! En als je dan van meerdere hengsten DNA zou moeten laten onderzoeken dan zou het misschien wel een een prijzig grapje kunnen worden...(ik meen eens te hebben gelezen dat je voor een simpele test om te kijken of je paard drager is van een gen dat bepaalde ernstige ziektes kan veroorzaken al f95,- per onderzoek betaalt, en das dan volgens mij niet eens een uitgebreid onderzoek) Maar goed, je weet natuurlijk helemaal nog niet of je merrie uberhaupt drachtig is. Probeer zelf ook maar eens op te letten, want net als bij mensen kan je bij een paard ook het veulentje voelen schoppen en zefs kan je soms een hoefje of zo zien zitten. Dan zie je een soort bobbel en als je voelt, kan je het veulentje voelen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:07

ps: met scannen kan je het inderdaad duidelijker zien, maar in het stadium van dracht waar een merrie in deze tijd van het jaar al zou moeten zitten lijkt het mij echt niet nodig om te bepalen of ze drachtig is! Maar dat zal de veearts wel bepalen, als hij duidelijk iets kan voelen zal ie wellicht niet scannen en anders misschien wel. Maar ik zou niet meteen vragen of ie gelijk scant want waarom zou je jezelf onnodig op kosten jagen. Maar ik ben wel errug nieuwsgierig wat er met je merrietje is. Ik zal duimen dat het allemaal wel losloopt. (Hoewel en veulent misschien juist wel errug leuk is he. Knipoog )

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-01 17:57

We hebben gisteravond geprobeerd haar buik te voelen , maar dat lukte niet. Ze liet het even toe, maar begon toen naar haar buik te schoppen Boos! . Toen zijn we maar gestopt. Als het zo is, is ze heel laat gedekt dus in zo'n heel ver stadium is zo nog niet. Het enige wat we zien is een beetje een hangbuik. Ik heb net bij een drachtige shet gekeken die nog 1 maand moet. En die had de buik wel op dezelfde plek als mijn merrie! Maar dan dus veeeel dikker (is ook gedekt door een grote hengst). Ik heb net de veearts gebeld en ik wacht op een telefoontje, kan vandaag of morgen komen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 14:44

Heb ook zoiets gehad met Kaminka. Toen ik haar in feb. '99 kocht zag ze er slecht uit, zat onder de schimmel en ondanks dat haar ribben zichtbaar waren had ze een flinke buik. Wormen dacht ik, dus een paar flinke spuiten Eqvalan gegeven.

Na een paar weken zag ze er al veel beter uit, maar die buik werd alleen maar dikker en ik begon een bang vermoeden te krijgen omdat ze op een volstrekt kale wei stond en nauwelijks bijgevoerd werd... Diverse mensen dachten dat ze wel eens drachtig zou kunnen zijn, dus heb ik de veearts laten komen.

Die keek eens even en zei dat ze eigenlijk wel zeker wist dat het gewoon een grasbuik was, maar dat ze om mij gerust te stellen Kaminka wel even op wilde voelen. Dat is gebeurd en madam was dus niet "vol" met veulen maar vol met gras! Knap hoor op een zandvlakte met drie sprieten!

Dus een lage dikke buik zegt niet zoveel, bij een drachtige merrie zit de buik geloof ik meer achteraan dan bij een grasbuik en de merrie ontwikkelt een uier. Verder heb ik er helemaal geen verstand van!

Succes! Mieke

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 18:36

Wat dat betreft heeft Mieke wel gelijk. Ik kan het verschil nu duidelijk zien, Isolda heeft namelijk ooksnel een grasbuik. Een veulen ligt helemaal achteraan, meer tegen de flanken. De ribben blijven dun, een veulen groeit immers In de buik! Aan de uier is het overigens van te voren niet altijd even goed te zien. Dat gebeurt pas in iets van de laatste maanden.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-01 22:21

Vandaag heb ik de boer laten kijken die zelf ook veel ervaring heeft in de fokkerij. Hij vond het wel raar, maar wilde haar wel even zien. Hij vond ook dat ze een ronde buik had en dat ze ook overdreven veel kuil eet. Hij heeft haar een hele tijd aan de buik gevoeld en het leek hem of er wel wat zat. Maar zeker wist hij het niet, want ze had wat vet op de buik. Ze keek vandaag ook erg veel naar haar buik en het leek of we ook steeds wat zagen schoppen! Morgen komt om 16.00 uur de dierenarts om op te voelen en ent. te scannen. Dan laat ik weer wat horen. Groetjes van Heleen.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-01 22:23

Nou, ik heb dus duidelijkheid! We hebben haar met 4 man vast moeten houden met met opvoelen,maar ze is niet drachtig. Eigenlijk ben ik er nu wel blij om, want nu kan ik haar volgend jaar laten keuren en dan laten dekken door een hengst die ik zelf heb uitgezocht. En nu hadden we er eigenlijk helemaal geen plaats voor. Iedereen toch bedankt voor het meedenken en alle reacties. Groetjes van Heleen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:26

Kan me voorstellen hoe dat opvoelen is gegaan.....vorig jaar hebben wij onze shet ook laten opvoelen en toen konden we haar met ons 2en nog niet houden.....zo klein maar zo sterk Boos!
Veel sucses met het zoeken van een goede hengst Pling

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:59

Maar eh...weet je of er iets anders aan de hand was dan of is ze lekker pico bello in orde??? Ik hoop natuurlijk het laatste!!!
Groetjes, Jasja

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 21:10

Waarschijnlijk had ze vorige week woensdag en de afgelopen paar dagen een hele lichte vorm van koliek. Omdat ze veel lag en de laatste dagen vaak naar haar buik kijkt. Dat moet ik dus wel in de gaten houden, maar met rijden (en de hele omgang) moet ik haar dus strenger aanpakken. Ik hoop dat we snel weer mogen vervoeren zodat ik weer naar les kan. Iedereen heel erg bedankt voor de interesse! En ik laat het weer weten als ik echt (bewust) met haar ga fokken. Waarschijnlijk volgend jaar of het jaar daarna. Doei, groetjes van Heleen.