rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-10 19:58

ik had even een vraagje:

zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het rijden van een vliegendeken met zadeluitsparing?

ik zat er aan te denken om er 1 te kopen voor mijn fjord,mijn fjord word met name tijden buitenritten helemaal lekgeprikt door vliegen,muggen,dazen.
het is nu net een bultenpaard als je hem ziet.

zijn er ook mensen die ervaring hebben met het rijden van een vliegendeken,en helpt het of is het pure onzin om er 1 aan te schaffen?

graag hoor ik jullie meningen en ervaringen hierover

het leven is net als een scheurkalender,kan er niet iedere dag even hard om lachen!!


tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:40

Het scheelt wel degelijk, maar dan wel 1 met ruime hals. Mijn ervaring is dat muggen en vooral dazen daar het liefste gaan zitten, omdat paard daar zo slecht bij kan.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

haukieboy

Berichten: 784
Geregistreerd: 23-03-07

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:43

Ik ben helemaal lyrisch over het vliegendeken wat ze bij nickyskeet verkopen van busse. Heb er vorige week de vierdaagse van dwingeloo mee gereden, wat een verademing. Prima pasvorm, niet duur en werkt echt!


josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:07

Erg prettig, maar moet wel goed sluiten en goed bij je zadel zitten en ruim genoeg zijn.
Het fijnste is als het onder je zweetbladen kan en beenuitsparing heeft, anders zit je steeds tegen je deken aan met je benen dan wel sporen (als je die draagt tenminste).
Op de foto loopt de deken over de zweetbladen.
Afbeelding

http://www.bokt.nl/markt/ad/302386/hors ... -liners-ed
http://www.bokt.nl/markt/ad/302378/hors ... ns-lite-0g
L1 pr 214 / L2 pr 208 / M1 pr 201 / M2 pr 197 / Z1 pr 212 / Z2 pr 218 / ZZL pr 224,5 / ZZZ startgerechtigd.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:11

Ik rij buiten ook met vliegendeken. Wel een die reflecteert, Paard heeft zoveel minder last van vliegen en dazen! Ik doe de mijne ook altijd onder de zweetbladen, zit voor mij steviger.
Paard heeft het ook niet warmer, ze is, zelfs met die hitte, alleen bezweet onder het zadel. Ze loopt een stuk rustiger met die deken dan zonder :)

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:12

ja ik rijd daar in de zomer bijna áltijd mee, heb je totaal geen last van ;)

Afbeelding

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:46

Ik heb er vorige week een gekocht van harry's Horse. Is ook een fijne deken en zelfs zijn hals is bedekt (ook een fjord met erg brede hals).

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-10 21:53

bedankt voor de reacties

@cynthiar welke maat heb jij voor je fjord?

het leven is net als een scheurkalender,kan er niet iedere dag even hard om lachen!!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:00

Ik heb maat 195. Ik heb wel een grote lange fjord (stokmaat 1.50m). Hier een foto hoe hij eruit ziet.
Afbeelding

lorelei

Berichten: 2424
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: groningen

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-10 21:33

bedankt voor je reactie,mijn fjord zelf is 1.44 en ook niet heel lang dus denk dat ik toch ga voor 185 en anders ruil ik het gewoon als het niet past

het leven is net als een scheurkalender,kan er niet iedere dag even hard om lachen!!

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:38

Hoe vallen die dekens in het algemeen, moet je een maat groter nemen of is dit per merk verschillend?

Bovenstaande is niet persoonlijk, tenzij er een naam bij staat.
Mochten er mensen zijn die zichzelf zo belangrijk vinden dat ze denken dat alles altijd op hun slaat.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:42

leeneliefje schreef:
ja ik rijd daar in de zomer bijna áltijd mee, heb je totaal geen last van ;)

http://img28.imageshack.us/img28/273/pupu2.jpg


Zo te zien kan hij bij jou ook niet helemaal goed dicht aan de voorkant?
Dat probleem heb ik namelijk met die dekens met mijn fjord.
Wat voor merk is die waar jij meer rijdt? Busse?

En als je zeg bosritje van 20 km gaat maken, schuurt dit dan niet op zijn voorborst/boeg?
Aangezien hij daar wat strak lijkt te zitten.

Ik zoek nog steeds een deken, waarmee ik die problemen niet heb.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Noppert
Berichten: 2360
Geregistreerd: 11-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:43

Ik heb die deken van Nicky ook (volgens mij dezelfde als op de foto"s), maar ik heb hem gewoon onder zweetbladen van mijn zadel. Het is een ideale deken want als er onverwachts geen steekbeesten zitten, dan sla je de hals gewoon terug en kun je vastzetten met een bandje.

Wij gebruiken ze voor al onze paarden waaronder ook een fjord waarmee we ritten van zo'n 30 km maken, maar ze hebben nog nooit schuurplekken van de dekens gehad.

Lekker een paar dagen weg met (of zonder) je eigen paard? http://www.peelhoven.nl
Ga naar http://www.facebook.com/VakantiehuisPeelhoven klik op de "vind ik leuk" -button en je blijft op de hoogte van alle nieuwtjes, bezettingsgraad, akties en last-minute aanbiedingen!!!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:24

Bij de harry's horse deken kan je de sluitingsbandjes flink langmaken, dus past vrijwel op elk paard. Ik kon ze trouwens aardig korthouden ondanks ik een brede fjord heb.

daniellegijs

Berichten: 48
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:07

Een vriendin van me heeft er toen 1 gekogt bij Nicky's keet, en die is er helemaal blij mee :D .
Later heeft ze er nog 1 ergens anders gekogt omdat ze weer van een western naar een dressuurzadel ging, en die paste helemaal niet. Ze is dus met de vleigendeken voor een westernzadel blijven rijden.

some ge mensen hebben geen verstand.
Queeny we missen je. Slaap zacht
Anderhalf jaar terug haar vrientje sidi en ino in moete laaten slaapen nu zij ook nog.
let aub niet op spelings fouten heb dislectie

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:46

Je kan bij de Harry's Horse ook de zweetbladen erover heen doen. Heb ik vandaag geprobeert. De hals zakt wel steeds wat af, maar dat komt denk ik ook door de rechtopstaande manen bij een fjord. Je kan de hals met een bandje aan het hoofdstel vastmaken, toen ik dat wat strakker had vastgemaakt bleef het beter zitten. Hij raakte ook niet bezweet van de deken. Ik heb er even een foto van gemaakt.
Afbeelding

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:52

ik heb dezelfde van harry's horse.. Deken blijft heel goed liggen, ook zonder de beenkoorden (zitten er wel aan) Ik doe de zweetbladen altijd over de deken, zit voor mezelf zekerder en de deken ligt dan wat ruimer bij de schouders...
Ik heb er verder geen last van dat de deken schuift bij de hals en idd ze zweten er niet van!

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:08

ik heb er voor mijn fjord eentje van Horse pro, via Agradi. Ik vind de pasvorm mooier dan die van HH. ook bij de borst en nek ruim genoeg, zit zelfs op het strakste gaatje!

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:13

Ik ben er héél blij mee :D
eindelijk niet mijn dure vliegenspray na 2x buitenrijden op en met rust door de bossen stappen :D
Echt een aanrader :D
mijn deken valt voor heel ruim, ik heb het op de laaste zitten en toch heb ik veelsteveel ruimte over :)
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 25-07-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:18

Ik wil er ook 1 kopen! Kan je ermee crossen? Of gaat dat ontzettend schuren?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:22

ik cros ermee, ik spring ermee (lage boomstammetjes), en heb nog nooit schurrplekken oid gehat :D

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:27

ik heb een deken zoals uit de post van Josie en ik heb hem vrij ruim gekocht. Ik doe mijn zweetbladen over de deken heen en af en toe trek ik de deken goed zodat er weer genoeg schoudervrijheid is. (Dus even stukje op de billen naar voren halen, onder mijn benen naar voren en we kunnen weer een uur rijden zonder dat het strak lijkt te zitten) Als ik dit niet doe heeft hij er ook geen last van, maar ik vind het zelf een vervelend idee omdat ik dénk dat het gaat schuren.
Die van harry's horse vind ik zelf niet goed omdat die van polyester is. Dit wordt statisch, gaat schuren, wordt 'heet' door de wrijving en is gewoon stug. Een katoenen deken met grovere maas is fijner.

Ik doe het voorste stukje van de hals altijd even onder mijn kopstuk door en sla hem dan nog een keertje om (dus om het kopstuk heenslaan) dan zakt de hals niet af.

Crossen en écht springen met zo'n deken zou ik zelf niet snel doen. De kans is dan groot dat het toch gaat schuiven of een beetje belemmerd in de bewegingen en dan kan je paard in de problemen komen.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:43

Ik heb er geen last van dat de hhdeken statisch wordt.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:58

Ik had er een van horse pro van Agradi.
Maar die vond ik een hele afwijkende pasvorm hebben.
De zadeluitsparing was veel te groot, kon nog zo'n half zadel bij en het model vond ik ook erg vreemd. Heb hem dan ook terug gestuurd en ben momenteel op zoek naar een andere.
Zal eens even kijken op de site van nicky's keet.

Edit, ook dat gaat hem helaas niet worden. Is niet de goede maat.

<3 Silence en Jimmy <3
Laatste nieuwe topic: [EJL-ITP] 2013 met Silence en Jimmy.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: rijden met vliegendeken met zadeluitsparing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:55

hmm das vaag Silence, welke maat had jij van Horse pro? Bij mij is hij juist helemaal perfect,m zadeluitsparing ook goed. Heb voor mn fjord en ander paard allebei maat 195

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers