Hoefschoentjes gearriveerd & geprobeerd !!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Hoefschoentjes gearriveerd & geprobeerd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 21:54

Nou gisteren kwamen Marena haar hoefschoentjes (Old Mac's) en ik heb ze eerst eens voorzichtig gepast.

Alle 4 netjes omgedaan en wat gestapt , ze liep een pasje of 5 wat "hanig"
maar daarna normaal Lachen .

Eerst wat rondgestapt en gefrunnikt eraan , en toen ik ze wel vertrouwde heb ik haar ermee op de wei gezet zodat ze rustig eraan kon wennen .

Een paar keer een stukje op de wei laten draven later en ze liep er heel
gewoontjes mee , niks aan de hand Party!! .

Toen heb ik haar maar voor een rondje naast de fiets meegenomen en de schoentjes flink afgebeuld , Extreme duivel over de weg , door het gras , heuveltje op en heuveltje af , en toen ik haar in de scherpe-rotstenen-berm stuurde keek ze me aan zo van : Ja daaaag ! Frusty 'k ben niet gek !
want dat loopt natuurlijk niet prettig ....

Maarja ik zette har er toch in met haar schoentjes en je zag d'r opleven ,
ze had er natuurlijk helemaal geen last van , dat beviiel haar super , ze BLEEF gaan over die gemene steentjes Haha! Knipoog .

Thuisgekomen was ik erg enthousiast , schoentjes bleven goed zitten ,
paardje heeft er geen last van en loopt er fijn mee , je hoeft niet meer bang te zijn voor die rotstenen overal in de berm en geen hoefijzers meer !!!! Party!! Party!!

Groot succes dus , nu alleen maar hopen dat ze ook nog een beetje lang meegaan ....

Ik ben er erg blij mee , en hoop natuurlijk dat dat zo blijft !
Ik vertrouw ze nog niet helemaal dus doe nog wel een beetje rustig ermee,
zal ze nog een paar keer op de wei omdoen zodat ze er heel goed aan went.


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 22:09

Fijn dat ze zo goed zijn bevallen.

Waar heb je ze precies besteld, hoe zien ze eruit en mag ik weten wat ze kosten?
En hoelang gaan ze denk je mee?

Misschien wil ik ze later aanschaffen voor mijn fjord. Ik sta vlakbij het bos maar moet dan nog wel ong 20 minuten over het asfalt rijden. Ik vind het zonde om alleen daarvoor ijzers te laten zetten en zonder ijzers is ook beter voor de voeten(gaat het mij in eerste instantie om).

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 22:53

Ik heb ze besteld bij Kraemer Pferdesport in Duitsland ,
zover ik weet zijn ze niet in Nederland verkrijgbaar.

Wel een aantal andere modellen / merken , maar ik vond deze er het meest veelbelovend uitzien.

Afbeelding

Ze kosten per stuk evenveel als 1 x rondom bekappen en beslaan Bloos ,

1 paar voor 150 euro , en dan heb je er dus nog maar 2 Scheve mond .

Je hebt een half jaar garantie en van Sugarmiss heb ik gehoord dat zij ze na een jaartje nog goed gebruikt , kleine slijtage begint.
Zij vertelde me dat ze 2 jaar kunnen halen , met gemiddeld 4 uur per week over de harde weg.

En in de bak of op de wei gebruik je ze natuurlijk niet of nauwelijks...

Van m'n hoefsmid hoorde ik weer dat een van z'n klanten ze onlangs heeft geprobeerd en ze binnen een maand helemaal op had gereden ,
maar hij is er toch al erg op tegen dus die mening telt voor mij niet erg zwaar , hij vind het helemaal niks....

Ik zie het wel hoe het gaat , het is knap stevig spul maar misschien doe ik er nog geen half jaartje mee.

Ik weet het niet maar vind het zeker de moeite waard om het te proberen
en als het enigszins rendabel is dan hou ik ze erin !

Ik hoop op dit moment eigenlijk op een jaar goed gebruik ,
en dan vind ik ze hun geld toch wel waard.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 23:03

Het ligt er ook net aan hoe je ze gebruikt natuurlijk.
Als je ze voor de aanspanningen gaat gebruiken ben je er eerder door heen dan de paar keer over het asfalt/berm.
als mijn beide paarden nou dezelfde maat hebben is het zeker te doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 23:06

In NL worden ook hoefschoenen gemaakt en verkocht. Zoek eens met Google op 'paardenschoenen' of 'hoefschoenen'. En kijk zeker eens op www.smit-rijssen.nl - deze man maakt erg goede hoefschoenen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 23:10

Het gaat 'm vooral om de lengte van de hoef ,
dus van de punt een lijn door het midden van de straal en die eindigt daar waar de verzen aan de zijkanten van de hoef eindigen.

Dus puur de lengte van het deel waar op gelopen wordt.

Marena haar voeten vallen niet mooi in 1 maat.

De lengte is bij haar 12 cm en de breedte (breedste punt v/d hoef) is
bij haar 11 cm.

Maar de schoen van 12 cm lang heeft standaard een breedte van 13 cm.
Maarja die heb ik dus gekocht (moest ook volgens fabrikant) en het is prima te doen.
Wel denk ik eraan om de zijkanten binnenin met een stukje neopreen te bekleden zodat ze toch wat beter aansluiten .

Ga er morgen een wat langere (voorzichtige) rit mee maken voor een tweede indruk en test , hopelijk ben ik dan nog net zo enthousiast als nu Knipoog .

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 23:15

Ja Karin , ik ben een tijd lang aan het zoeken geweest en kwam deze ook tegen ,
maar toch vond ik de Old Mac's er wat beter uitzien.
Niet alleen qua uiterlijk maar ook het principe staat me wel aan ,
ik geloof dat dit echt wat kan zijn !

Die van Dhr. Smit zag ik ook wel zitten maar behaalden na lang wikken en wegen de 2e plaats .

Mocht dit nu niet goed blijken te zijn dan wil ik die nog wel proberen , de anderen vallen bij voorbaat al af , daar zie ik helemaal niks in .

(misschien onterecht hoor Verward )

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 01:22

Maak je foto's Haha! wil weleens zien hoe dat staat, paardje op bergschoenen Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:41

Hier nog een heel tevreden Old Mac's klant.
Het nadeel van de hoefschoenen van dhr. Smit is dat deze per paard worden aangemeten en dat je dat haast niet zelf kunt doen (gipsmodel maken). Qua prijs maakt het niet zoveel uit heb ik gehoord.

Pmarena: in de folder van Old Mac's wordt geopperd om de rijtijd in het begin rustig op te bouwen omdat net als bij nieuwe schoenen bij mensen ook bij paarden 'blaren' zouden kunnen ontstaan. Dit omdat de schoenen tegen het been (kootholte) aanliggen en het paard daar dus niets gewend is.

Mochten de schoenen iets draaien aan de voeten omdat de breedte en de lengte niet helemaal passend zijn, dan is het idd een goed idee om de zijkanten iets op te vullen. Je kunt dit heel handig doen door een muismatje (dun neopreen) in korte stroken te knippen. Maar hier moet je wel voorzichtig mee zijn want je maakt het snel te dik en dan krijg je misschien knellingen.

Bij Missy zijn haar hoeven ook veel langer dan breder (hoefbevangen). Ik heb maat 3 moeten nemen omdat haar hoeven 125(3) lang zijn en breed maar 105(1), dus 2 maten verschil. Maar zelfs met dit verschil is de draaiing miniem en zie ik geen reden om de zijkanten op te vullen.

De meeste mensen die zien wel dat je 'iets' om de hoeven hebt, maar denken dat het gewone springschoenen zijn. De dikke 'tank'zolen vallen helemaal niet zo op.
[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/3122379611 [/img]
[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/1826990169 [/img]

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-02 14:38

O , bij jou liggen ze er toch veel losser om dan bij Rena hoor ,
die sluiten vrijwel aan zonder te knellen.
Ik heb ook maat 3 voor haar , 12 lang en 11 breed ....

Het staat geeneens erg raar hoor vind ik zelf.

Ik ben alleen wel een beetje "bang" dat ze aan haar achtervoetjes gaan schuiven , die zijn NOG iets smaller dus meer ruimte aan de zijkant.
En ze heeft een behoorlijke Franse stand achter , zo loopt ze ook ,
dus ze schuurt nog regelmatig met de Old Mac's langs elkaar.

Voeten worden toch wat breder erdoor dus ik hoop dat ze van dat tegen elkaar aan komen geen last krijgt.

Ik bouw het rustig op met de Mackies , ga vandaag wel een redelijk ritje maken om nog eens te testen .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 14:47

Ik vind ze wel erg stoer Haha!
Zijn ze toegestaan op wedstrijden?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:57

orri schreef:
Ik vind ze wel erg stoer Haha!
Zijn ze toegestaan op wedstrijden?

Dat is nou de vraag die bij mij ook gelijk in mijn hoofd schoot.
Werkt dit ook tegen uitglijden op het weiland, want normaal gebruik je dan toch stiften.

En wat ik ook bedacht... paardje wat ik ken daar slijten de hoeven erg snel van. Die rijdt in een bak met veel tapijtsnippers, de hoefjes zien er niet uit. Maar omdat ze nooit buitenrijdt heeft ze dus geen ijzers, is dit dan geen oplossing voor die voetjes????

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-02 17:24

Ja dat vroeg / vraag ik me nou ook af ,
het is iets van kunststof , je zou verwachten dat dat gaat glijden op nat gras.
Er wordt door de fabrikant gezegd dat je er veel beter grip mee hebt maar voor mij blijft dat dus ook de vraag op nat gras.

Ik zou niet weten waarom het op wedstrijden niet toegestaan zou zijn ,
in ieder geval worden ze gebruikt bij endurance en samengestelde wedstrijdsport , als er tijdens een cross of wat een ijzer verloren wordt kun je met een vervangende Old Mac toch je wedstrijd uitrijden.

Ik zie geen reden waarom je er in de (basis-) sport niet mee zou mogen starten ?


Kleintje : op elke bodem slijt de hoef wel een beetje , ik dacht eigenlijk dat ze op tapijtsnippers minder snel zouden slijten dan in een bak met zand als ondergrond ? (schuurpapier-effect Knipoog )

Voor de reden van slijtage gebruik je ijzers ,
maar ik dus Old Mac's .

Zeker als de pony alleen maar in de bak loopt zijn schoentjes natuurlijk
een uitkomst , je doet ze even om tijdens het rijden en de hele verdere dag lopen ze lekker op blote voetjes , in theorie ideaal !

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:05

Ik heb nog wel een vraagje wat betreft het op maat maken.

De schoenen worden dus gemaakt net wanneer het paard bekapt is. Maar asl men een paar weken verder is(4/5) dan zal de preciese schoen toch niet meer passen omdat de hoef immer gegroeid is.
Of houden ze toch nog een beetje speling?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 18:35

De achterkant van de Old Mac's is 'neerklapbaar'dus als de hoef iets groeit dan zet dat gedeelte gewoon uit. Hoe het zit met die schoenen van Smit weet ik niet, ik kan me indenken dat die minder flexibel zijn.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 19:32

pmarena schreef:
Kleintje : op elke bodem slijt de hoef wel een beetje , ik dacht eigenlijk dat ze op tapijtsnippers minder snel zouden slijten dan in een bak met zand als ondergrond ? (schuurpapier-effect Knipoog )

Voor de reden van slijtage gebruik je ijzers ,
maar ik dus Old Mac's .

Zeker als de pony alleen maar in de bak loopt zijn schoentjes natuurlijk
een uitkomst , je doet ze even om tijdens het rijden en de hele verdere dag lopen ze lekker op blote voetjes , in theorie ideaal !

Ik weet dat het altijd wat slijt, maar bij dat paard is het heel extreem. Bij een zandbak lijkt het minder omdat het paard dan veel beter met de achterhand loopt. Moet meer doen om van zijn plaats te komen en in een tapijtbak sloft het meer (de eigenaar rijdt niet echt actief dressuur) omdat het waarschijnlijk veel lichter loopt.

Ik las hierboven ergens dat jullie ze af doen in de bak en dus om hebben met buitenrijden.
Nu kan ik me voorstellen dat deze schoenen niet fijn zijn in een bak waarbij je wegzakt, dan komt er toch zand of iets in de schoen denk ik en dan wordt het zwaarder enzo.

Dus... zou het bij zo'n tapijtbak wel kunnen uitmaken???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, GabberGill, ImkeTarek, lina1998, Nieknollie en 83 bezoekers