Moet ik Buddy hiervoor rondom laten beslaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Moet ik Buddy hiervoor rondom laten beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 21:39

Buddy gaat over 2 weken 's avonds en 's nachts op stal, en dus wil ik wat meer met hem gaan doen, natural horsemanshippen en veel wandelen. Ook veel op het harde stappen vind ik erg handig omdat hier de pezen er hard en stevig van worden. Maargoed, Buddy is pas 2, gaat overdag nog lekker de wei in om te spelen met vriendjes...maar zal ik hem, omdat ik veel met hem wil stappen over het asfalt, rondom laten beslaan, of is dit om welke reden dan ook onverstandig? Misschien bezeert hij zijn vriendjes als hij in de wei gaat spelen, of misschien heeft hij, omdat hij nog zo jong is en goed in de groei is, er zelf hinder aan?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:41

ik zou het niert doen, hij is nog jong.
die van mij is ook 2 en ik wandel ook regelmatig met hem (of aan de fiets)
maar hij krijgt ook nog geen ijzers, mischien wel helemaal nooit.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:43

Je kunt het even aankijken, als de hoeven erg slijten zou ik ze laten beslaan. Risico is dan echter dat hij zijn vriendjes bezeerd, maar ik had begrepen dat hij laag in rangorde staat?

Maar stappen op harde bodem betekent niet dat je perse op asfalt moet. Een stevig zandpad doet het ook...

Je suis Charlie.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:44

Probeer het eerst maar eens zonder. Bouw het steeds een klein beetje uit. Het kan dan zelfs zo zijn (als je het goed doet) dat de hoeven van Buddy zo hard en sterk worden, dat je nooit ijzers nodig hebt. En dat is niet alleen voor je portemonnaie het beste, maar eigenlijk ook voor het hoefmechanisme.
Want hoe je het ook wend of keert, ijzers breken altijd de beweging iets af, waardoor de gewrichten meer te verduren krijgen.

Maar als de hoeven echt te kort worden, dan wel gewoon op ijzers zetten hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:57

Gewoon proberen Haha! als ze voor jou gevoel te snel te veel slijten vraag dan advies aan je hoefsmid, wat die ervan vind.
Na ruim 3 maanden stappen op het harde aan de hand waren de achterhoeven (voor staat ie al op ijzers) vrij veel afgesleten, de hoefsmid die haalde er even de vijl langs om ze af te ronden maar er kon niks vanaf.... hij raadde me ook aan om, als ik nog meer moest stappen aan de hand, hem toch wel te laten beslaan achter.
Ze kunnen met ijzers ook ervoor zorgen dat de toon meer rollen kan,
mijn paard stond als eerste op half ronde (draver) ijzertjes zonder lip.
Langzamerhand is dat verandert naar een beter passend model, omdat mijn paard schraapt versleet die vrij snel en had dan eerder neiging naar achter te schuiven, dat wilde ik toch wel voorkomen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:12

carola schreef:
Probeer het eerst maar eens zonder. Bouw het steeds een klein beetje uit. Het kan dan zelfs zo zijn (als je het goed doet) dat de hoeven van Buddy zo hard en sterk worden, dat je nooit ijzers nodig hebt. En dat is niet alleen voor je portemonnaie het beste, maar eigenlijk ook voor het hoefmechanisme.
Want hoe je het ook wend of keert, ijzers breken altijd de beweging iets af, waardoor de gewrichten meer te verduren krijgen.

Maar als de hoeven echt te kort worden, dan wel gewoon op ijzers zetten hoor.


Niets is beter als zonder ijzers lopen, mits je paard genoeg harde hoeven -en geen ortopedische mankementen heeft! Ik ben het helemaal met het antwoord van Carola eens!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 16:28

Ok, ik zal het eerst zonder proberen. Overigens is het niet mogelijk om op zandpaden te gaan wandelen, want die hebben we hier weer niet Frusty
Achter wordt hij sowieso op den duur beslagen, voor de slidings, indien hij dit in zich heeft (altijd afwachten).
Maargoed, het spelen met zijn vriendjes maak ik me ook niet zo druk om, hij staat inderdaad laag in de rangorde. Met de paardjes waar hij stond toen ik hem kocht stond hij duidelijk onderaan.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:30

XoNo schreef:
Ok, ik zal het eerst zonder proberen. Overigens is het niet mogelijk om op zandpaden te gaan wandelen, want die hebben we hier weer niet Frusty
Achter wordt hij sowieso op den duur beslagen, voor de slidings, indien hij dit in zich heeft (altijd afwachten).
Maargoed, het spelen met zijn vriendjes maak ik me ook niet zo druk om, hij staat inderdaad laag in de rangorde. Met de paardjes waar hij stond toen ik hem kocht stond hij duidelijk onderaan.


Als hij met nieuwe paarden samenkomt word het toch weer even knokken hoor, maakt niet uit hoe laag hij nu in rangorde staat. En een ongeluk zit in een klein hoekje.

Je suis Charlie.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:45

Is het ook niet zo, dat als paarden op zo'n jonge leeftijd ijzers krijgen dat ze eraan gaan wennen en moeilijk zonder gaan lopen? Verward Verward Dit is een vraag hoor, dat lijkt mij namelijk zo.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:52

Ik zou het ook eerst aan kijken. Misschien heeft ie wel hele stevige hoeven van zich zelf en slijten ze niet snel waardoor ijzers niet nodig zijn.
Hij is nog jong. Hij kan nog heel wat jaren met ijzers lopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 23:36

Ik wil het sowiezo zo lang mogelijk uitstellen, en mochten zijn hoefjes (hij heeft nog redelijk kleine hoefjes) nou snel slijten door het lopen op harde wegen (ik kan hier alleen maar op asfalt lopen, helaas), dan ga ik eerst een ander alternatief zoeken voordat ik hem laat beslaan.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 01:12

Ik raad je aan om eens naar een hoefsmidt te bellen en hem te vragen wat het beste is voor jouw paard...die persoon kan heel wat meer vertellen toch ?
Oja...hoeven mogen niet te stevig zijn als er geen ijzers opstaan,want dan barsten ze gemakkelijker en slijt het er zo af,soepele hoefjes (niet overdreven soepel) zijn toch beter hoor.
Dat bekom je door iedere dag of om de 2 dagen in te vetten...

I love horses and ice cream !

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 14:50

Ik zou het eerst lekker zonder proberen, als je eenmaal aan ijzers begint kom je er heel moeilijk weer vanaf.

Ik stap ook veel op het asfalt met Flair maar ze heeft nooit ijzers gehad, ik let er wel goed op dat haar hoeven niet te veel slijten en als ze net bekapt is stap ik de eerste week wat minder op het harde zodat haar hoeven niet te kort worden.

En voor de zekerheid kun je natuurlijk advies vragen aan een hoefsmid.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:17

Ik zou het ook eerst zonder proberen, dan kan je altijd nog zien, en die glij-ijzers dat duurt vast nog wel een tijdje, maar als hij dan wel wat trapperig is tegen andere paarden, moet je de takken niet te lang laten... Knipoog

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 13:55

Een paard dat nog groeit moet je eigenlijk niet op ijzers zetten, tenzij er een medische reden voor is. Als je het steppen op het harde rustig opbouwt dan worden de voeten vanzelf sterker omdat het lichaam zich aan de omstandigheden aanpast.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 20:42

niet doen!

Ik zou gewoon even afwachten hoe dat op het asfalt gaat met het stappen. Als zijn hoeven hier plotseling heel erg slecht van worden kun je altijd nog ijzertjes eronder laten zetten, maar ik zou het nu nog niet doen.

Ik denk dat wanneer je erg vroeg begint met ijzers de hoeven van Buddy ook veel sneller slecht worden omdat ze zeg maar "verwend'worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 bezoekers