benen geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 21:54

Ahoy!
Ik ben dit weekend op een paard gaan rijden dat te koop staat. Het is een merrie van 15 jaar oud. Ze heeft nog gesproegn (1m40 of zo) en zou naar M1 gegaan zijn.

Ze was zeer gemakkelijk in de mond, maar met bene geven had ik véél moeite. Ze is het namelijk gewoon om sporen te dragen en ik moest me bijna in een bocht draaien om te kunnen benen geven, zodat ze het ietsje voelde. Een trap geven daar reageert ze natuurlijk wel op, maar dat is niet wat ik wil. Ze reageerde niet op een steunend binnenbeen om haar stelling te ondersteunen.

Kan je daar iets aan doen (buiten sporen kopen, want dat is niet echt iets voor mij) ???
Of is dit paard niet geschikt voor mij.

Voor de rest was ze wel heel braaf en zo, maar met die benen, is niet echt praktisch, weet je?


Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:08

Je zegt dat ze zeer gemakkelijk in de mond is. Daar geloof ik niks van, want om in een paard zijn mond te werken heb je toch eerst 'impuls' nodig voordat je iets kan opvangen. Het klinkt alsof de eigenaresse dus niet met sporen kan rijden. Ze tikt hem áltíjd aan waardoor het paard ongevoelig wordt.

Dit is wel op te lossen als je het paard zou willen kopen. Je moet dan meteen stoppen met hem met sporen te rijden en dan zou je hem met een zweep moeten gaan rijden. Voordeel van een zweep is dat je hem nooit gebrukt als je dat niet wil. Je zou hem dan opnieuw voorwaarts moeten rijden: veel overgangen en bij de voorwaartse overgangen de beenhulpen geven, waarop jij wilt dat hij zal gaan reageren. Als hij niet meteen reageert leg je de zweep erover. (dat mag best hard: het paard moet meteen leren dat er nu een andere ruiter op zit die andere eisen stelt) Zo kan je hem op scherp zetten en als je hem zo blijft rijden hoeft het hooguit een maandje te duren voordat je hem zo actief hebt als jij wilt.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:16

Plat gezegd is dit paard dus niet voor het been, als ik je goed begrijp. Hij reageert immers niet op jouw hulp?

Zou ik eerst even verder kijken, zal tijd kosten voor je dat helemal goed hebt.....


nikki_oud
Berichten: 129
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 10:23

doen wat megan zegt ja.
mijn verzorgpony reageerde ook niet goed op m'n beenhulpen...
heb ik de zweep gepakt, en gewoon been geven dus niet hard, niet reageren? hup tik.
vond ik eigenlijk wel zielig toen, maar ik kreeg les dus kon eigenllijk niet anders.
ze reageert er nog niet helemaal goed op, alleen als ze fris is, dan schiet ze weg!
maar ja ook als ze niet fris is moet ze luisteren natuurlijk. ze heeft nu een tijdje niet gereden door d'r veulen (is er nog steeds niet Verdrietig ) dus ik denk dat ik weer overnieuw kan beginnen... maar ja, ik zie 't wel..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers