gewricht inspuiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laro

gewricht inspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:40

Wie heeft er ervaring met het inspuiten van het kroongewricht met hyalionzuur. Mijn paard is hierop kreupel.

laro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 15:49

Typfoutje, ik bedoel hyaluronzuur

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:41

NIET DOEN!!!

Naja hoe oud is je paard?

Ze wilden mijn 5-jarige ook spuiten, zou aan haar knieën liggen!! (achter)
Ik heb foto's laten maken en het licht dus aan de onderkant van dr spronggewricht, 2 maanden op rust en ik ben nu weer aan het opbouwen.

Vaak moet je deze injectie na 1x vaker geven, dus zoiets:
1ste keer: werkt 7 maanden
2de keer: werkt 5 maanden
3de keer: werkt 2,5 maand
4de keer: werkt 1 maand ofzo
Uiteindelijk schiet je er niks mee op!!

Het is een soort spul dat ervoor zorgt dat er meer vocht is om het gewricht te laten bewegen, maarja dat vocht verdwijnt ook weer.

Heb verschillende DA's het gevraagt en zeker bij jonge paarden is het belachelijk.

laro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:42

Mijn paard is 11 jaar, maar wat is het alternatief?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:45

Gewoon doen,er zijn ook een heleboel paarden die er van opgeknapt zijn.
Bij het ene paard helpt het wel en bij de andere misschien niet maar als je het niet probeerd dan weet je het niet.

laro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:49

Zoiets dacht ik ook al, maar is het inderdaad een tijdelijke opknapbeurt of werkt het een lange tijd? Heeft iemand hier ervaring mee?

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:41

Bij mijn paard is een combinatie van hyaluronzuur en ontstekingsremmers ingespoten na een blessure. Ik heb er positieve ervaringen mee. Ik weet inet hoe het zit als ze het alleen inspuiten om je paard zeg maar beter te laten lopen. Hier zou ik niet aan beginnen. Bij een blessure doorbreekt het de vicieuze cirkel als het ware, en helpt het herstel. Ik vind dit effectiever als een pot ontstekingsremmers. Het is bij mijn paard ook maar een keer gedaan, het is niet iets dat steeds herhaald moet worden. Ik zou dit wel alleen door een kundige arts laten doen, die weet waar hij mee bezig is.
op www.dapbodegraven staat meer info over het hoe en wat van gewrichtsinjecties.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:35

De bedoeling van de injectie is dat het het gewrinht voldoende rust en bouwstoffen geeft (waaraan nu dus even onvoldoende is) om het gewricht zichzelf te laten hetstellen.
Mijn paard van 6 heeft een licht vorm van artrose. Hij heeft dit opgelopen na een val van de trailer waardoor hij vol op zijn knie terecht is gekomen. Door dat trauma zit er nu een ontsteking in zijn knie die zorgt uiteindelijk voor artrose. Het zuur zorgt er nu voor dat de knie ontstekingsvrij is, dat er voldoende synovia wordt aangemaakt en dat het kraakbeen weer gevoed wordt zodat het weer soepel wordt. Als dit is bereikt, neemt het gewricht deze functie zelf weer over.

Het werk niet bij elk paard. Het zal liggen aan de leeftijd (zelfhestellend vermogen van het lichaam) en de aard en mate van de aandoening. Maar ik zou het je zeker niet afraden. Zeker niet als de andere optie een pijnlijk leven is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:08

Het is in Zweden een bijna standaard procedure die op veel klinieken wordt toegepast, terwijl er in NL echt een taboe op rust.

Ik heb er veel paarden vreselijk van op zien knappen, en die hadden ook maar 1 of soms 2 behandelingen nodig.

Na het inspuiten volgt enkele dagen absolute boxrust, waarna je een schema meekrijgt dat eigenlijk standaard is voor elk paard. De eerste 2 weken na de halve week boxrust mag je paard alleen maar stappen aan de hand, op een rechte lijn. (dus ook niet in de molen)

Meestal ga je na een week of 4 terug op controle, soms spuit men een gewricht nog een 2e keer.

Als je 1x spuit duurt het een week of 8 voor je je paard weer vol in het werk hebt, soms nog iets meer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:05

Als je gezegd had dat je ging inspuiten met cortisonen....dan was het anders geweest. Hyaluronzuur is een lichaamseigen stof daar heb ik niet zoveel problemen mee, hoewel inspuiten natuurlijk altijd risico met zich meebrengt, de behandeling op zich dan.

laro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:46

Bedankt voor de informatie. Het is inderdaad zo dat het proces wat gaande is in het gewricht in een soort negatieve spiraal zit, de injectie met het hyalironzuur moet er voor gaan zorgen dat er weer goed kraakbeen gevormd gaat worden. Ik hoop dat het werkt. A.s woensdag gaat ze naar de veearts.

padababa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:52

Mijn paard is gespoten in haar gewricht toen ze ongeveer zeven jaar was. Ze had het gewricht overbelast door een blessure aan een ander been. Destijds werd er ook bijverteld dat het misschien herhaald moest worden na enige tijd, dit is echter nooit nodig geweest. Ze is nu 14 en heeft nooit geen problemen weer gehad.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:40

hoi hoi

je kunt het wel proberen ik denk dat je de oorzaak daar niet mee weg haalt en het altijd weer terug zal komen je zorgt er zo aleen voor dat het tijdelijk weg gaat

groetjes mirella

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:38

Mist schreef:
Als je gezegd had dat je ging inspuiten met cortisonen....dan was het anders geweest. Hyaluronzuur is een lichaamseigen stof daar heb ik niet zoveel problemen mee, hoewel inspuiten natuurlijk altijd risico met zich meebrengt, de behandeling op zich dan.

cortisonen is wel goedkoper trouwens Tong uitsteken

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:45

Mijn paard is ook ingespoten, denk al vier jaar terug en gaat nog steeds super, heeft artrose in het hoefgewricht maar nooit meer last van gehad.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:35

Zep schreef:
cortisonen is wel goedkoper trouwens Tong uitsteken

Vaak gebruiken ze ook een mengeling.

okki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:48

mijn paard is ook ingespoten (artrose in hoefgewricht), heeft 3 maanden gewerkt en nu weer kreupel..... In overleg met de veearts besloten om mijn merrie niet meer als sportpaard in te zetten, veearst zei dat het niet realistisch is om nog een keer in te spuiten.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:08

Gaat dit over artrose? zo te lezen wel. Mijn bijrijdpaardje had ook artrose en de eigenaresse kon kiezen uit gewrichtsinspuiten of hyonate. Bij een gewrichts inspuiten zitten vaak nogal wat nadelen, daarom heeft ze voor Hyonate gekozen. Dit is een middel wat in een ader in nek wordt ingespoten en zorgt er niet alleen voor dat het ene gewricht geolied wordt maar het hele lichaam. Ik heb hier hele goede ervaringen mee want mijn bijrijdpaardje moest dit elk half jaar en in het begin is het afwachten of het aanslaat ja of nee.Er moeten dan ook 2 x kort achter elkaar ingespoten worden. Daarna afhankelijk van de mate van artrose. Bij Natasja sloeg het aan en we hebben de dosis nooit hoeven verhogen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:28

mijn moeders paard is vaker dan die van mij ingespoten, dus ik zal het effect bij hem vertellen Knipoog
hij heeft aan vier benen artrose, de ene poot erger dan de andere. zo nu en dan krijgt hij last van een voetje doordat hij zich verstapt, doordat hij een voetje erger belast dan het andere of onbekende oorzaak. hij wordt inderdaad steeds vaker ingespoten. niet omdat het zo kort helpt, maar omdat zijn artrose gewoon gelijdelijk aan erger wordt en hij hier sneller erger last van heeft. de eerste keer, een jaar of 3 terug nu, is hij een keer ingespoten, de laatste keer, een halfjaar terug is hij een keer of 3 achter elkaar ingespoten met steeds een tussenpoze van 3 weken.
hoe lang hij hierna goed blijft is afhankelijk van meerdere factoren. heeft hij ook last van zijn rug, dan belast hij zijn voorbenen erger en moet hij voor sneller ingespoten worden.
het inspuiten is inderdaad bedoeld om de gewichtsvloeistof die door zijn artrose achteruit gaat in kwaliteit en te dun wordt en te weinig voedingstoffen gaat bevatten om het gewricht te ondersteunen te stabiliseren door de juiste verhouding in te spuiten, met ontstekingsremmers om de irritatie in het gewricht te verminderen.

dat de gewrichtsvloeistof slecht van kwaliteit is is bij dit paard goed te zien; het moment dat de naald erin gestoken wordt spuit de gewrichtsvloeistof eruit: het is te dun en teveel. bij mijn paard zie je dit niet; ik merk wel heel duidelijk het effect.
inspuiting heeft geen onmiddelijk effect, het gewricht heeft een week of drie de tijd nodig om weer in balans te komen. die van mij is de eerste week zelfs slechter dan hij voor het inspuiten was.
risico is dat het paard een gewrichtsinfectie krijgt, je moet daarom de eerste drie dagen temperaturen. (is mij nog nooit overkomen, amar het kan natuurlijk altijd Knipoog )
lang verhaal, hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

laro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 18:54

Als ik zo alle reacties lees heb ik toch wel goede hoop dat het wel goed gaat komen. Ik wacht het allemaal wel af hoe het gaat. Groetjes

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:59

Hylarionzuur kan heel goed werken en dit zou ik wel proberen. Let er dan alleen wel even op dat de dierenarts dit ook werkelijk toediend. Heb nl. meegemaakt dat dit mij beloofd was en er ondertussen gewoon prednison ingespoten werd. Tja, daar was ik dus echt mega boos over. Dat heeft ook geen zier geholpen en is echt rotzooi.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:26

[quote="padababa"]Mijn paard is gespoten in haar gewricht toen ze ongeveer zeven jaar was. Ze had het gewricht overbelast door een blessure aan een ander been. Destijds werd er ook bijverteld dat het misschien herhaald moest worden na enige tijd, dit is echter nooit nodig geweest. Ze is nu 14 en heeft nooit geen problemen weer gehad.[/quote

Wilde dit net als voorbeeld geven we zijn toevallig gisteren met een paard naar de veearts geweest die dus op de foto geheel goed was dus geen atrosevorming ocd of iets dergelijks.
Blijkt dus ook een overbelasting te hebben in de gewrichten en is nu dus ook ingespoten.
Dit heeft bij een vorig paard van mij heel goed geholpen en die had wel atrose dus bij dit paard zijn de vooruitzichten denk ik zeker ook heel goed.
Sta er dan ook niet negatief tegenover tenslotte gebruiken ze het bij mensen ook en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik daardoor van mijn gewrichtsontsteking af ben gekomen. succes