Laag Rond Diep rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 22:36

Ik hoor er hier heel veel over.
Ik weet er eigenlijk erg weinig over.
Waarom is het?
Hoe doe je het?
Wat is er gevaarlijk aan.
Wat is er moeilijk makkelijk aan?
Groetjes!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 23:11

Hahaha, jij denkt: ik trek maar weer eens iets uit de theorie automaat???
Wat ik ervan weet:
Om je paard in de bovenlijn wat meer los te maken en te gymnastiseren stel je je paard ronder en lager in dan de normale werkhouding (zoals je bijvoorbeeld een proef rijd). In deze houding heeft je paard geen kans om zijn onderhals er tussen te zetten.
Als je hem zo rijdt, strekt ie zijn rug en hals en alles wat er aan vast zit wat meer op.
Als je je paard gewoon rond hebt, vraag je hem aan je binnenteugel wat ronder waardoor hij zijn neus wat achter de loodlijn brengt en aan je buitenteugel laat je hem wat zakken. Je rolt m als het ware wat op.
Het grootste gevaar is dat je paard zowel achter je been als achter het bit gaat lopen. Als dit gebeurt is ie dus niet meer aan of voor je been en je voelt geen druk meer in je hand. Als dit gebeurt moet je dus eerst het contact herstellen.
IMO is het goed omdat eens stukjes te doen bij voorkeur op voltes etc. met buiging. Stukjes dus en daarna rij je hem op je been weer terug naar zijn werkhouding of losrij houding, dus met de oprichting die jij wilt en het moment toelaat.
LRD moet niet verward worden met voorwaarts-neerwaarts, dat is weer wat anders.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 09:43

wat is dan het verchil met voorwaarts neerwaart?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:35

Met voorwaarts neerwaarts vraag je ontspanning maar geen aanspanning. Met rond en diep vraag je (naast ontspanning) meer aanspanning: er komt meer spanning (trek) op de bovenlijn waardoor die spieren worden opgerekt. Als de spieren wat soepeler zijn, kunnen ze ook meer ruimte geven als de achterhand er later onder moet komen. Een achterhand kan nooit er onder komen als de rug stijf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:41

Bij voorwaarts neerwaarts blijft het paard op of iets voor de loodlijn. Je laat me dus wel zakken, maar stelt hem niet dieper in.
Hierbij moet je er erg op letten dat je paard zijn hals blijft dragen, ookal zakt ie; zodat ie niet gaat boren of de teugels uit je handen trekt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 12:18

Inderdaad de theorie automaat Lovley en Desiree is een erg handig ding *LOL*
Maar bedankt.
Wat ik nou niet snap met voorwaarts neerwaarts vraag je hem toch ook meer zijn rug te gebruiken? Krijg je dan geen spanning. Ik merk met voorwaarts neerwaarts dat ze de rug wel eens spannen.
Groetjes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 12:26

met rond en diep vraag je gewoon nog iets meer door, het is ook moeilijker voor een paard. Je vraagt dan namelijk om nog meer soepelheid. En in dat rond en diep moet je maar eens kijken of je kunt schakelen in diezelfde houding, ZONDER dat het paard omhoog gaat met zijn hoofd als je naar voren rijdt of terug komt in tempo. Daarom is het belangrijk om dan je paard aan je zithulpen te hebben, want als je dat met je handen moet doen, zal hij ook sneller veranderen in zijn houding. OMdat handen heel storend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:45

Leuke oefening (om Labje mee te plagen) is halve overgangen rijden in het DLR, hihi. En dan ook nog op voltes, haha. WOrdt ie los EN wakker van.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 13:57

Ik rijd vaak LRD. Maar is een gematigde wersie denk ik. Ik heb haar in elk geval nooit ver achter de loodlijn, eigenlijk is het bij mij meer LR dan D. Altijd het neusje eruit, dan kan het volgens mij nooit kwaad.

Eerder reed ik inderdaad dan lang en laag, maar nu pak ik haar toch vrijwel direct er wat meer bij, om inderdaad het één en ander op te rekken.

Wat ik wou zeggen is dat het IMO geen kwaad kan als je hem maar niet echt met de kin op de borst zet zeg maar.
Aanspanning kan ook met het neusje eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 18:14

Ik rijd dus rond en diep met de neus juist vrij ver achter de loodlijn en de hals vrij horizontaal. Dit kan alleen als je je paard echt van achteruit aan het lopen hebt. Als je je aanleuning in orde hebt, doet de hoofd-hals-houding er niet zoveel toe, iedereen heeft daar toch een beetje z'n eigen ideeën over. Als je aanleuning goed is kun je namelijk ook varieren in die houding. Waar het om draait is je aanleuning, en het verkrijgen van een los en gehoorzaam paard. Het is leuk dat hier nu een aantal discussies aan de gang zijn, bij "rijtechnische problemen" staan er ook wat opmerkingen over aanleuning en "voor het been" en dat soort zaken, en je zult gemerkt hebben dat je die dingen eigenlijk niet los van elkaar kunt zien. Maar nadenken en met anderen praten over de theorie is mi nooit verkeerd! Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 22:17

Wat is nou het verschil tussen laag en diep?
Of ben ik nou blond? Pling Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:38

laag is dicht bij de grond (best logisch hè)
en diep is met de neus achter de loodlijn.

Simplistisch uitgelegd dan.

Je kunt beide tegelijk doen en afzonderlijk.....snappie nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:40

hier een voorbeeld van hoe het diep en rond rijden er uit ziet:
[img]../upload/97/j&lstapdiepkl.jpg[/img]
Bij het VW NW rij je de neus er wel uit. Bij diep en rond dus niet, dat is in grote lijnen het verschil.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-07 22:41 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 22:47

Heej! dank je wel! Het is weer wat duidelijker!
Rieja, heel logisch amar je moet het maar weten. En zo goed ben ik niet!
Groetjes!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:48

Dit is wel extreem diep en rond hè.zo erg doe ik het niet hoor.....jullie wel?

En als ze zo diep komt heb ik haar altijd lager.....

Is dit Anky btw?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 22:49

Volgens mij is het Jippie.
Jippie is volgens mij ook een bijna anky.
Ik rijd eigenlijk alleen maar voorwaarts neerwaarts.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:50

volgens mij is dit Jippie aan het paard te zien.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 23:04

haha! Nou dan is dat een compliment! Party!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 23:14

*LOL* *LOL* ik ben het inderdaad zelf hoor *LOL* *LOL*
Ik doe echt heel erg mijn best om net zo goed te rijden als Anky maar goed, ik hoef mezelf niets wijs te maken Haha!. Als ik Edward zie trainen met zijn paarden weet ik weer precies waar ik sta en dat ik nog een heeeeele lange weg te gaan heb.

Bloos Party!! Maar bedankt voor het mooie compliment Party!! Bloos
_________________
woorden zijn wind, daden zijn dingen (Vondel)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-07 23:15 ]</font>


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 09:01

Tjee Jippie, kun jij zo rijden? Dat is wel goed hoor! Jij hebt je paard aardig voor elkaar. Mij lukt het ook redelijk om zo te rijden, zo rond gaat nog net niet (sja, nu natuurlijk niet zolang Iones niet echt in orde is). Ik reed hem vroeger ook lager, maar dan liep hij toch meer op de voorhand, dus laat ik hem niet meer met zijn kin lager zakken dan zijn borsthoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 09:24

Hoe diep en hoe rond je m rijdt, hangt een klein beetje van het moment af.
Zelf laat ik m daar niet te lang lopen, maar ik blijf spelen met de oprichting. Hij loopt dus een oefening of een volte lang daar en dan laat ik me weer wat oprichten en weer terug, etc. Dat combineer ik dan weer met oefeningen en figuren en overgangen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 12:26

Dat doe ik ook wel, wisselen in lengte, diepte en oprichting. Maar dan vooral in de zin van af en toe eens een voltetje laag en rond......
Long way to go....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 14:34

Ik denk dat het belangrijkste is dat je de aanleuning in orde hebt en (dus) kunt spelen met de houding. Je ziet zo veel mensen die hun paard alleen maar in een en dezelfde houding (kunnen/willen) rijden. Van het variëren wordt je paard ook weer leniger, maar het vereist wel dat je al een aardig stukje controle moet hebben. Ik rijd hem trouwens minder laag dan Jip hier op de foto doet, dus iets horizontaler in de hals zegmaar. (Kan geen foto's erop zetten sorry). Maar je hebt een gaaf beest aan de foto's te beoordelen! Rij ze! Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 16:04

Dat klopt wat Zep daar zegt: je moet je paard oefenen door hem in elke houding te kunnen instellen en niet steeds 1 en dezelfde. Ik rij in het begin altijd rond en diep, en soms even omhoog en extra verzameling (dat probeer ik tenminste). Ik probeer iones ook kleiner te laten stappen en dat valt niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 16:32

Bij het losstappen laat ik mijn paard lang en laag. Geleidelijk neem ik hem steeds meer op waarbij de neus verder achter de loodlijn komt. Hij moet daarin onvoorwaardelijk voorwaarts en nageelflijk blijven. Wanneer hij daar lekker los laat ga ik schakelen in tempo. Paar pasje naar voren en een paar pasjes terug. In het terugkomen [verzamelen]rij ik zijn achterhand er nog meer bij. Geleidelijk aan kan ik hem wat hoger instellen [maar dat hoeft niet], ik laat hem dan ahw omhoog klimmen. Op die manier rij ik naar de oprichting toe. Als ik merk dat hij het er moeilijk mee heeft ga ik weer terug naar de basis en dat is voor mij rond en diep.
Het goed uitvoeren van dit systeem is afhankelijk van je eigen talent en als je dat niet in overvloed hebt [zoals ik *LOL* ] dan is het vooral afhankelijk van de begeleiding die je hebt. Omdat deze methode nog niet wijd verbeid is, is het denk ik belangrijk je instructie zo dicht mogelijk bij de bron te kiezen om zo veel mogelijk 'vervuiling' te voorkomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, fro, hagelslag, meniekske en 107 bezoekers