dikke kaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marco_l
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Arnhem

dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 14:50

mijn paard is 6 jaar oud
hij heeft regelmatig hele dikke kaken
ik vind dat zo'n raar gezicht
met rijden is ie soms ook wat stijf, maar soms ook niets te merken
ik heb er al eens een diernarst bijgehaald, maar teon die kwam was het al weer heel erg afgezakt, dus hij wist ook niet precies wat het was

heeft iemand van jullie een idee?

no nature no future


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 14:57

zijn het misschien de lymfeklieren???
Is het paard ook wisselend van stemming, of sloom, of koortsig???
Als dat ook zo is, dan kan het inwendig een ontsteking hebben. Ik wil je niet direct bang maken, dit komt heeel zelden voor, maar je moet dit ook niet uitsliuiten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:26

een aantal jaren terug hadden we op stal ook zoiets.
alle paarden hadden dikke kaaken (net achter de kaak).
ook de da erbij maar er was niks aan de hand de paarden waren ook niet ziek alleen met rijden wat stijf in de hals.soms was het weg.
als er geen koorts is of iets anders is er denk ik niet veel aan de hand.
wat het precies is weet ik niet.

groetjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:05

Barley heeft het laatst ook gehad. Ik heb toen ook een topic gestart in 'medisch'

Ook de dierenarts gebeld. Ik moest haar temperatuur meten. Als ze geen koort had waren het niet de lymphe klieren. Wat het dan wel is?

Misschien de speekselkieren. In ieder geval hoefde ik me niet druk te maken en kon ik gewoon doorrijden. Nou ja ik rijd niet maar laten rijden.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:07

Het schijnt ook wel eens voor te komen als paarden net weer in de wei staan omdat ze dan de hele dag met hun koppie naar beneden staan te grazen waardoor er meer druk op de kaak komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 18:17

Cody schreef:
Het schijnt ook wel eens voor te komen als paarden net weer in de wei staan omdat ze dan de hele dag met hun koppie naar beneden staan te grazen waardoor er meer druk op de kaak komt.

Volgens mij komt er dan niet meer druk op de kaak maar vullen de speekselklieren zich meer.
Vorig jaar heerste er hier iets waardoor heel veel paarden opeens dikke "hamsterwangen" hadden. Niemand die wist wat het was behalve dat het een reactie op iets was. Na 3 dagen was het weg en de paarden ook geen koorts.

marco_l
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 19:38

ja het heeft idd wel iets van hamsterwangen

mijn instructrice heeft ook een paard die waarschijnlijk hetzelfde heeft
zij zegt dat het paard dan een klein beetje verkouden is, en dat de afvalstoffen, eiwitten en wittebloedlichaampjes zich daar gaan ophopen.

verder is er helemaal niks aan mijn paard te merken, ja een klein beetje stijf, maar niet altijd) hij is even voorwaarst, en tandvlees en ogen goede kleur

hij heeft het ook vrijregelmatig, en dat vind ik ook zo raar

valt er niet wat aan te doen?

no nature no future

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:13

Door het grazen kunnen idd de oorspekselklieren opzetten, dit kan geen kwaad en zakt van zelf weer af.
Vooral als het gras wat korter is hebben ze hier last van (die van mij iig).

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:27

Bij de buren (Hannorveraner fokker) hebben veel van de merris het ook. Sommige echt heel erg.

Ik heb van de paardentandarts eens iets gehoord dat je dan een beetje rode jodium door het water kunt doen en dat dat zou helpen, maar dat nog niet zelf uitgeprobeerd.

(misschien moet dit btw verplaatst worden naar medisch?)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 06:35

f
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 08:24

janna schreef:
Die hamsterwangen had Agenda een maand geleden ook! Niet achter haar kaken, mar dus echt op haar kaken.

Inderdaad dat was bij Pablo toen ook echt op de kaken. Daar zat gewoon vocht in. Zag er niet uit trouwens. Maar die van ons hadden (bij mijn weten) geen lijnzaad gehad.
Als de oorspeeksel klieren dik zijn zie je echt een een brede band lopen in de overgang van kaak naar keel.


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 08:51

Die van mij heeft dat ook al een paar keer gehad, van die rechthoekige gezwollen plekken op de kaak, dus niet de hele kaak. Heel vreemd, verder was er niets aan de hand en oogte hij gezond. Ach ja als hij verder gezond is. Het zal vanzelf weer weggaan.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:47

Als het de speekselklieren zijn wil het nog wel eens helpen om een sinasappel te voeren. Daar gaan ze namelijk ontzettend van kwijlen zodat je de klieren leegt.

Nulla tenaci invia est via

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:48

Meen je dat Margreet?? Dat is wel erg makkelijk.......maar welk paard lust nou sinaasappel...(de mijne niet iig, dat weet ik zeker)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 21:28

Ja dat meen ik serieus! Als het de speekselklieren zijn dan he, lymfeklieren helpt het natuurlijk niet tegen. Veel paarden zijn gek op sinaasappels hoor, zeker als je lekker zoete neemt, zou het maar gewoon eens proberen, ziek zullen ze er echt niet van worden. Even schillen om het te proberen, die van mij vreet mandarijnen en sinaasappels met schil en al op, is er gek op en kwijlen dat ze daarvan doet, niet normaal!

Nulla tenaci invia est via

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:56

Goed, het is te proberen......ik zal wel verslag doen Kwijl Cool Lachen

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 18:29

Die van mij heeft het ook vaak zomers met mooi en warmer weer. Vooral tussen de kaken over de hele lengte van zijn hoofd, voelt als vocht. En soms ook achter de kaken en in de holtes boven het oog. Meestal is hij dan ook slomer. Ik heb getemperatuurd, maar hij had nooit koorts ofzo.
Ik dacht misschien beetje hooikoorts-achtige klachten, maar veearts wist het ook niet. Hij zij dat het geen klieren waren, die zouden harder moeten zijn. Soms zit het wel in de weg met afbuigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 19:08

Margreet schreef:
en kwijlen dat ze daarvan doet, niet normaal!


Inderdaad! Pablo hoeft maar een sinasappeltje te zien en het kwijl begint al uit zijn mond te lopen. Mijn vriend weet dat Pablo er zo dol op is en neemt vaak een sinasappeltje voor pablo mee met als gevolg dat Pablo nu ook al begint te kwijlen als hij mijn vriend ziet *LOL*

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:35

Mmmm het fenomeen breedbekkikker zoals ik het noem. Als Barbiano in een wei met gras heeft gestaan heeft hij ook dikke wangen. Niks ernstigs hoor het slinkt na een tijdje vanzelf. Volgens mij komt het gewoon door het grazen.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 09:57

Hoi

Mijn vorrige merrie had dat ook en mijn haf ook.
Ik weet niet precies waar het zit bij jouw paard maar het kan inderdaad een ontsteking zijn van de lymfeklieren zijn, of een speekselklier ontsteking van de ondertongspeekselklier of oorspeeksel klier.
Het zit beidde op ongeveer dezelfde plek als je het niet vertrouwd zou ik even langs de dierenarts gaan dan weet je het zeker.

gr. en succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Berdien, Mitch_Beauty, RanjaRietje, Sita_xx, WillemijnL en 29 bezoekers