van de wei, meteen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

van de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 00:09

het is af te raden, met een volle (pony Knipoog ) buik (groen, vers, lang... gras) je pony te rijden. (ten minste naar mijn weten)
maar hoe moet ik dat nou doen, als hij 24 uur buiten staat?
(kan hem moeilijk verbieden een uur niet te eten... of hem van de wei halen, op stal zetten... verzorgen, en dan nog een dik half uur wachten, en dan pas te gaan rijden (om vervolgens meteen af te zadelen...)

Hoe doen jullie dat?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 00:37

Afbouwen denk ik. Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar weet wel wat anderen veel geschreven hebben. Mensen bouwen het af, en qua rijden bouwen ze het weer op. Dus niet te intensief, en niet te lang, en dan steeds iets langer en intensiever.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 07:34

Gewoon toch gaan rijden. Als je paard 24uur op 24 op de wei staat, dan zal ie zich minder te pletter eten dan een dat hij 's nachts binnen gaat, omdat hij er altijd op mag en dus geen 'vooraad' aanlegt.

De eerste dagen als het paard op de wei staat, moet je wel wat oppassen, omdat ze in het begin nogal kunnen schrokken.
Wij gaan gewoon rijden. We poetsen de paarden wel altijd goed dus eer we er op zitten staan ze al een half uur stil en pas een 20 min. later draven we.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 08:16

nergens last van bovendien eet die van mij zich niet echt vol.
idd ben ik al een half uur verdr voor ik er echt op zit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 08:58

Gewoon gaan rijden.
Die van mij lopen ook in het land (hoewel ze s´nachts naar binnen gaan) en daar rijd ik gewoon mee, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:39

Idem dito als Ilindra. Mijn pony's staan zoveel mogelijk buiten. Vaak van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (ze gaan idd 's nachts naar binnen omdat ik er dan geen zicht op heb), maar ik haal ze van het land af en met ong. een half uur / drie kwartier staan ze voor de wagen. Dus hebben ze even de tijd om het gras te laten zinken.... Haha!

Maar heb er nooit problemen mee gehad om zo van het land af met je pony te rijden.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 12:35

XoNo schreef:
Afbouwen denk ik. Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar weet wel wat anderen veel geschreven hebben. Mensen bouwen het af, en qua rijden bouwen ze het weer op. Dus niet te intensief, en niet te lang, en dan steeds iets langer en intensiever.

Waarom zou je het afbouwen??? Die pony staat toch zeker goed in de wei, niemand heeft het er over dat dat gaat veranderen. Als ik het goed begrijp staat de pony gewoon dag en nacht in de wei en wordt daarbij regelmatig gereden.
Ik zou gewoon lekker rijden, doe ik ook altijd. Je pony staat altijd in de wei en dan eten ze wel veel, maar wel goed verspreidt en dan is het echt niet erg om daarna te rijden hoor!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:03

Gewoon rijden, die van mij staat ook 24/7 in de wei en ik rijd gewoon door. Pluk haar zo uit de wei, zadel erop en rijden maar Lachen
Vervolgens goed uistappen en weer in de wei, ze heeft nergens last van.

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 13:26

ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
en trouwens als je het paardje uit de wei haalt...en eerder je hem/haar heb gepoets en heb opgezadeld enzo ben je toch ook al weer minimaal een half uurtje verder......

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 15:57

Pluk hem uit het land, poetsen, opzadelen en rijden en uitstappen, benen afspoelen eventueel massagespul erop en terug het land in...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:15

Ze zeggen dat het een half uurtje duurt na de laatste hap voordat de spieren in de maagwand en omgeving minder hard gaan werken. Het heeft te maken met de doorbloeding en het spiergebruik. Een pony met een volle maag zou niet optimaal kunnen presteren, en op lange termijn zouden er blessures kunnen ontstaan. Maar dan moet je volgens mij heel wat vragen.

Kijk, ik heb hier nog nooit last van gehad hoor, deze info heb ik ook maar bij elkaar weten te sprokkelen door het lezen van bladen en goed op te letten tijdens wijze praat van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:51

Wat ik wel vaak merk is dat paarden liever niet in de wei urineren. Daarom zet ik een paard zodra ik op stal kom, direct op stal en ga wat nutteloze dingen doen en na een kwartiertje pas opzadelen. Dan hebben ze genoeg tijd gehad om eventueel te plassen. Na een tijdje weten ze dit en gaan ze gelijk plassen als ze op stal komen. Tenminste.... Dit is mijn ervaring. Om zijn volle buik zou ik het niet laten. Dan zal je hem minstens 1 uur moeten laten staan. Maar eerst even op stal, poetsen en opzadelen, losstappen en je bent al snel een uurtje verder.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

gwenlover
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 19:58

Ik ben het met Orri eens!
Lovers

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 21:37

Mikey schreef:
Wat ik wel vaak merk is dat paarden liever niet in de wei urineren. Daarom zet ik een paard zodra ik op stal kom, direct op stal en ga wat nutteloze dingen doen en na een kwartiertje pas opzadelen. Dan hebben ze genoeg tijd gehad om eventueel te plassen. Na een tijdje weten ze dit en gaan ze gelijk plassen als ze op stal komen. Tenminste.... Dit is mijn ervaring. Om zijn volle buik zou ik het niet laten. Dan zal je hem minstens 1 uur moeten laten staan. Maar eerst even op stal, poetsen en opzadelen, losstappen en je bent al snel een uurtje verder.


mmm... die van mij doet het juist anders om!
Als die ziet dat ik hem kom halen, loopt hij snel naar "de" hoek, (ze poepen altijd in de zelfde hoek...) gaat hij staan poepen en plassen... en als ik er dan ben,... is meneer klaar!
En ben ik lang weg, en komen we terug, op het laatste stuk weg, dan wil hij de berm in, en plast hij daar nog een keer!

En tijdens het rijden moet hij altijd poepen! *zijn we nog geen minuut in de bak! Maar ook als we met een omweg gaan... en af en toe halt houden of zo...*

Dat beest heeft een geregelde stoelgang! Haha!

Maar ik weet iig geval... dat ik daar dus geen rekening mee hoef te houden, aangezien ik hem er uit haal... en pas maar als een half uur later er op zit!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 11:39

Ik denk dat dat uurtje wachten vooral opgaat als je brok voert, dat ligt namelijk nogal zwaar op de maag...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marjelle1992, sterregoud, Unravelation, Wieke en 109 bezoekers