Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:30

Nog even voor de duidelijkheid: Voor de vraag waarom PVV stemmers zich aangevallen voelen kan je een ander topic openen.
Dit topic heeft als titel: Politiek, hoe nu verder dus graag posten die daar over gaan.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:45

Fred Teeven is momenteel op de radio en die zegt dat de kans dat paars+ er daadwerkelijk komt, heel klein is.
PVDA, GL en D66 moeten aan bijna alle VVD standpunten tegemoet komen anders heeft het kader geen trek in paars+, zegt hij.

BNR Nieuwsradio.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:08

ThePast03 schreef:
Nog even voor de duidelijkheid: Voor de vraag waarom PVV stemmers zich aangevallen voelen kan je een ander topic openen.
Dit topic heeft als titel: Politiek, hoe nu verder dus graag posten die daar over gaan.

[NM] Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

janesmith

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:46

Van de drie meest genoemde coalities heeft alleen een samenwerking van VVD, PVV en CDA nog een meerderheid. De rechtse variant, die al is afgevallen, is goed voor 76 zetels. Een nationale coalitie van VVD, PvdA en CDA en de paars-plus variant hebben beide geen meerderheid meer, blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.

Alle drie de opties haalden bij de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni voldoende zetels voor een meerderheid. Rechts heeft met 76 zetels nog exact hetzelfde aantal zetels als tijdens de verkiezingen. VVD, CDA, PvdA heeft nog maar 68 van de aanvankelijke 82 zetels over.

VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, de vier partijen van paars-plus, hebben van de 81 zetels bij de verkiezingen er nog slechts 74 over. Over het verloop van de onderhandelingen voor deze coalitie worden al dagenlang geen uitspraken meer gedaan. De VVD is echter van mening dat zo'n samenwerking onwaarschijnlijk is.

In de peiling van De Hond is de VVD al lang niet meer de grootste partij. Van de 31 bij de verkiezingen behaalde zetels zijn er al zeven verloren, twee meer dan vorige week. Verreweg de meeste overlopers kiezen nu voor de PVV. De partij van Geert Wilders is nu met 34 zetels, tien meer dan bij de verkiezingen, met afstand de grootste partij.

De PvdA is met 26 zetels de tweede partij. De partij van Job Cohen blijft ten opzichte van vorige week stabiel, maar was sinds de verkiezingen al vier zetels kwijt. Het CDA kreeg er deze week een zetel bij. Met achttien zetels heeft de partij wel nog drie zetels minder dan op 9 juni.

Ook D66 kreeg er een zetel bij en staat nu op twaalf. GroenLinks (12), SP (16), Partij voor de Dieren (1) en de SGP (2) bleven deze week stabiel. De ChristenUnie verloor een zetel en heeft er nu vijf.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:03

Maar we baseren ons toch op de uitslag van het stemmen op 9 juni? Dat als er nu een verkiezing zou zijn de uitslag zou veranderen doet er toch niet toe? Op die manier is er nooit een coalitie te vormen want dan moet je blijven veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:05

Nou ja hopelijk komt er geen coalitie maar wel nieuwe verkiezingen!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:07

En als die coalitie er wel komt, dan duurt dat tot februari 2011. Dan zijn de verkiezingen voor de Eerste Kamer en schat ik in dat de PVV rond de 40 zetels haalt. Dat betekent bijna het einde van een zittend kabinet, want die krijgen nog maar heel weinig voorstellen door de Eerste kamer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:51

janesmith schreef:
En als die coalitie er wel komt, dan duurt dat tot februari 2011. Dan zijn de verkiezingen voor de Eerste Kamer en schat ik in dat de PVV rond de 40 zetels haalt. Dat betekent bijna het einde van een zittend kabinet, want die krijgen nog maar heel weinig voorstellen door de Eerste kamer.

en dan blijft alles dus bij het oude, tot er weer verkiezingen zijn...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:02

Alane schreef:
janesmith schreef:

en dan blijft alles dus bij het oude, tot er weer verkiezingen zijn...

Wat al heel snel gebeurt want dat kabinet zal gaan vallen als een baksteen.
Maar wees gerust, ik zei het al weken geleden, paars+ komt er niet. Dat durft Rutte niet aan. En dit soort peilingen bevestigen hem alleen maar dat dat politieke zelfmoord is.

De VVD staat op instorten
‘Geen bijzonderheden’ schreef Koning Lodewijk XVI in zijn dagboek toen de Bastille werd bestormd, dat was op 14 juli 1789. De onvrede van het gepeupel drong niet door tot de ver boven hen verheven adel.

Zou Mark Rutte dit ook opschrijven nu vandaag door de opiniepeiling van Maurice de Hond steeds duidelijker wordt dat de regenten van de VVD het contact met de achterban grotendeels kwijt zijn. De VVD heeft virtueel nog 24 zetels, 7 minder dan een maand geleden. 6 van die zetels gaan naar de PVV, die nu virtueel 10 zetels meer heeft en komt op 34. Zes op de tien VVD aanhangers kwalificeert een Paarsplus coalitie als kiezersbedrog. Ook de aanhangers van CDA en zeker van PVV doen dat.

lees verder >>

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:03

En daar moeten we blij mee zijn? Die indruk krijg ik nu wel een beetje.. Yes, weer een kabinet gevallen!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:05

Heino schreef:
En daar moeten we blij mee zijn? Die indruk krijg ik nu wel een beetje.. Yes, weer een kabinet gevallen!

In dit geval? Jazeker.
Misschien gaat er dan toch nog een rechtse coalitie komen en ik zou graag zien of deze kunnen waarmaken wat zij de kiezers voorgespiegeld hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:05

Maar het volk heeft hier toch ook voor gekozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:06

Geloof je dat echt?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:07

Het volk heeft zich naar rechts verschoven.
Tot nu toe is er nog geen rechtse coalitie en zou er wel is paars + kunnen komen.
Mocht er een paars + kabinet komen, dan hoop ik dat het binnen no-time valt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:07

zal ik nou eens mijn mening geven over hoe het gaat lopen :D :D

PVV verdwijnt OF met een luide knal, of met stil tromgeroffel........ maar de PVV verdwijnt. De reden dat de PVV verdwijnt is omdat de gevestigde orde naar aanleiding van de winst van de PVV diens standpunten stuk voor stuk al dan niet passend bij hun huidige beleid in lichte vorm over gaat nemen. De gevestigde orde heeft veel en veel meer ervaring in het bedrijven van politiek.

Straks durft een PvdA ook te zeggen dat er een probleem is, de VVD wil zelfs oplossingen aanbieden en de SP zal ook zich hardmaken voor een aantal punten van de PVV....... CDA gaat ook vragen stellen ........

Zodra de gevestigde partijen niet meer bang zijn voor stemverlies, en inzien dat verandering stemwinst op gaat leveren........ zal de PVV doodbloeden......

en ik denk dat het zo gaat lopen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:08

Rebeccatjuh schreef:

Waarom toch? Waarom wil je het geen kans geven?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:09

KiWiKo schreef:

PVV verdwijnt OF met een luide knal, of met stil tromgeroffel........ maar de PVV verdwijnt. De reden dat de PVV verdwijnt is omdat de gevestigde orde naar aanleiding van de winst van de PVV diens standpunten stuk voor stuk al dan niet passend bij hun huidige beleid in lichte vorm over gaat nemen. De gevestigde orde heeft veel en veel meer ervaring in het bedrijven van politiek.

Straks durft een PvdA ook te zeggen dat er een probleem is, de VVD wil zelfs oplossingen aanbieden en de SP zal ook zich hardmaken voor een aantal punten van de PVV....... CDA gaat ook vragen stellen ........

Zodra de gevestigde partijen niet meer bang zijn voor stemverlies, en inzien dat verandering stemwinst op gaat leveren........ zal de PVV doodbloeden......

Zou ik ook prima vinden, zolang er nu eindelijk eens iets veranderd.
Of de VVD of het CDA dat doet maakt allang niet meer uit.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:10

Heino schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Waarom toch? Waarom wil je het geen kans geven?

Omdat Nederland aangegeven heeft geen paars+ te willen.
Er zijn stemmen door rechts gewonnen, en veel minder door links.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:15

Rebeccatjuh schreef:
KiWiKo schreef:

Zou ik ook prima vinden, zolang er nu eindelijk eens iets veranderd.
Of de VVD of het CDA dat doet maakt allang niet meer uit.

Mij maakt het ook niets uit wie het doet. Als de andere partijen de punten van de PVV gaan uitvoeren dan heeft die PVV zijn goede taak volbracht. Maar persoonlijk geloof ik dat men gewoon bij de PVV blijft. Als de anderen de PVV standpunten overnemen is er geen reden meer om de PVV te weigeren en waarom zou je als PVV kiezer dan een andere partij kiezen? Ik niet, in ieder geval. Ik zou veel te bang zijn dat het een Haags spelletje was en zodra de PVV verdwenen was ze weer terugvallen op knuffelen en theedrinken. Dat risico neem ik niet, dus mijn stem blijft voorlopig bij de PVV. In voor- en tegenspoed.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:18

Rebeccatjuh schreef:

Oh? Ik zie toch regelmatig in polls en dergelijke behoorlijk wat animo voor paars+.... Daarnaast is dat gezien de verkiezingsuitslag ook gewoon een reëele optie, dus ik snap niet waarom je blijft vasthouden aan "het volk zegt wat anders". Als we in een echte democratie hadden geleefd had het nu gewoon PvdA, VVD en PVV geweest, maar dat lijkt toch ook een groot deel van Nederland niet te willen.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:21

Heino schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Oh? Ik zie toch regelmatig in polls en dergelijke behoorlijk wat animo voor paars+.... Daarnaast is dat gezien de verkiezingsuitslag ook gewoon een reëele optie, dus ik snap niet waarom je blijft vasthouden aan "het volk zegt wat anders". Als we in een echte democratie hadden geleefd had het nu gewoon PvdA, VVD en PVV geweest, maar dat lijkt toch ook een groot deel van Nederland niet te willen.

Heb hier al eens eerder een lijstje geplaatst met stemmen die door rechts en links gewonnen zijn, en rechts kwam daar toch beduidend beter uit.
Maar als zelfs dat al niet gezien wordt heeft discussieren geen zin.

Ik zie deze polls echter niet. Voorbeeldje?

En PVDA, VVD en PVV had ik prima gevonden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:26

Rebeccatjuh schreef:

Als je nu al je mening over mij klaar hebt, heb ik weinig zin om met je te discussiëren.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:27

Heino schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Als je nu al je mening over mij klaar hebt, heb ik weinig zin om met je te discussiëren.

Als jij niet ziet dat de Nederlandse kiezer voor rechts heeft gekozen, dan zie je de feiten niet.
Als je de feiten niet ziet, heeft een discussie geen zin.
Dat heeft niets met mijn mening over jou te maken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:31

Heino schreef:

Je moet altijd heel goed kijken waar die polls zijn afgenomen. Komen ze van de site van bijv Telegraaf of GeenStijl dan krijg je een hele andere uitslag dan van een site van de PVDA of Krupuul.

Heino, wat is jouw verklaring dat de PVV steeds meer stemmen krijgt terwijl er een paars+ kabinet gesmeed wordt? Is dat vanwege dat men zo tevreden is met dat plan of omdat men er tegen is?
Laatst bijgewerkt door janesmith op 11-07-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:33

Rebeccatjuh schreef:
Als jij niet ziet dat de Nederlandse kiezer voor rechts heeft gekozen, dan zie je de feiten niet.
Als je de feiten niet ziet, heeft een discussie geen zin.
Dat heeft niets met mijn mening over jou te maken.

En hoe weet je dat ik dat niet zie? Heb je me het gevraagd? Nee hè. Oordeel dan ook niet meteen.