wie gebruikt er een hengstenbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

wie gebruikt er een hengstenbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 19:59

he hallo
aangezien kojack soms zijn eigen ideeen heeft, en dan dus gaat rennen en niet meer te stoppen is, heb nu een kettinkje over zijn neus, maar toch gaat hij nog rennen, ben al aan zijn kop gaan hangen maar stoppen doet hij niet
hij doet dit al een tijdje en gaat het dus steeds vaker doen
ik loop gewoon met hem naar de molen, niks aan de hand denk je todat hij zijn kont naar je keert en gaat rennen, en je hem dus later ergens achter op het terrein kan vangen
ik heb nu dus al veel geprobeerd maar helaas niet veel helpt
ik heb vandaag een hengstenbit besteld, en hoop dus dat ie daar wel van schrikt
hebben jullie er ervaring mee?
groetjes

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:45

Hoi,
ik heb vroeger wel eens op duindigt geholpen en daar gebruikten ze ook hengstenbitjes. Vaak om te longeren enzo. Bij deze paarden had je dan zeker wel een goede controle over het algemeen (tuurlijk soms wel lekker spetteren, maar daar is het ook wel longeren voor (vind ik)). Ik denk dat het wel goed zal werken. Daar gebruikten ze hem vaak met halster en dan de lijn aan de ring van het halster en de onderste ring van het bit. Veel suc6 ermee.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:13

Wij hadden af en toe dravers op stal en daar gebruikte we ook wel eens het hengstenbit voor
En wat de vorige persoon ookal zei op duindigt gebruiken ze soms ook ja
Heb er zelf ook een tijd geholpen Lachen

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 10:37

he hallo
ja bij de dravers gebruiken ze heel veel i know
die van mij is gewoon een dressuur/springpaard met eigen ideeen
maar ik denk wel dat dit zal werken

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:01

Ik heb een hengstenbit voor mijn hengst Kusje. Meestal heb ik 't niet nodig, hij is heel braaf, maar soms als ik met hem langs de weg ga wandelen en hij is heel erg fris dan hang ik 't hengstenbit in maar maak 't touw verder alleen vast aan 't halster. Vaak is dat al genoeg bij hem want hij heeft er al kennis mee gemaakt. 't is dan meer voor de zekerheid omdat je daarmee gewoon iets meer te vertellen hebt.
Als ik 't toch niet helemaal vertrouw dan knip ik het touw aan halster EN hengstenbit samen. Touw niet te kort vasthouden en als ze echt beginnen te spatzen mag je best een keer doorkomen, maar houdt er wel rekening mee dat zo'n hengstenbit wel heel streng doorkomt! Dus als ie braaf loopt, niet aan zitten.

Er mee longeren zou ik nooit doen. Is zo'n bit veel te scherp voor. 't is echt een paardenmiddel. Dus wel voorzichtig mee zijn hoor.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:17

misschien een domme vraag, maar kan iemand uitleggen hoe zo'n hengstenbit eruit ziet enzo? volgens mij ken ik dat niet? Verward

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:25

AfbeeldingDit is een hengstenbitje

heb er geen ervaring mee.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 21:28

aha, nu ik dat plaatje zie komt het me toch wel bekend voor, thanx!!

maar hoe gebruik je die dan? (alleen interesse hoor, was niet van plan om te gaan gebruiken ofzo)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:03

Het zit gewoon vast als un hoofdstel....maar dan zonder teugels en dan kan je onder je halstertouw vast maken....