Bokkend manegepaard -- Schadevergoeding voor de lesklant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Bokkend manegepaard -- Schadevergoeding voor de lesklant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 19:46

http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/0,2078,1448__1057111_,00.html
Gelderlander.nl

Voor bezitters van dieren geldt een (risico-) aansprakelijkheid voor de door die beesten aangerichte schade. De boer waarvan bijvoorbeeld vee uitbreekt zal de schade die daardoor wordt veroorzaakt moeten vergoeden. Dat lijkt logisch. Wat nu echter indien iemand in een manege ten val komt, omdat het door hem gehuurde paard steigert en hij een arm breekt? Moet dat dan worden gezien als een risicoaanvaarding van die ruiter, op grond waarvan het niet redelijk is om die schade af te wentelen op de manegehouder, of is de manegehouder aansprakelijk?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:49

Zo'n vraag moest onlangs in een gerechtelijke procedure beantwoord worden. Een 20-jarige vrouw kreeg paardrijles op een paard van manege de Hoefslag. Toen op aangeven van de instructeur de berijdster het dier aanspoorde om over te gaan in galop, ging het beest bokken. Daardoor viel zij op de grond, waarna het paard op de rechterpols ging staan. De ruiter kon tengevolge daarvan haar rechterarm niet meer volledig gebruiken en zij moest daarom haar opleiding tot verpleegkundige afbreken. Voor de door haar geleden en nog te lijden schade stelde zij toen de manegehouder aansprakelijk. De rechtbank oordeelde, dat De Hoefslag in beginsel 100% aansprakelijk is. Het eindoordeel was echter, dat de vrouw de helft van de schade zelf dient te dragen, omdat zij het paard vrijwillig is gaan berijden. De vrouw had volgens de rechtbank moeten beseffen dat het berijden van een paard niet zonder risico's is. In hoger beroep gaf het gerechtshof de rechtbank grotendeels gelijk. Volgens het hof kan echter de situatie ontstaan dat de manegehouder de schade volledig dient te dragen indien De Hoefslag onzorgvuldigheid kan worden verweten met betrekking tot de toewijzing van het paard. In dit geval voerde de vrouw aan dat het paard in het verleden al vaker lastig was en dat de manege dit wist. Volgens haar had het paard niet aan haar toegewezen mogen worden. Vervolgens werden er 8 getuigen gehoord. Aan de hand van die verklaringen werd het bewijs geleverd dat het paard inderdaad in het verleden vaker bokte en dat er vóór het ongeval met de vrouw ook al een 12-jarig meisje door het bokken van datzelfde paard was gevallen. Ook werd bewezen dat De Hoefslag daarmee bekend was. Alhoewel de vrouw al 5 jaar, bijna wekelijks, rijles had en in 3 jaar tijd 18 keer op het bewuste paard had gereden en zelfs de volgende dag met dat paard een wedstrijd zou gaan rijden, oordeelde het hof toch dat de Hoefslag voor 100% aansprakelijk is. Volgens het hof had de manege onzorgvuldig gehandeld omdat de vrouw op het punt van het omgaan met een bokkig paard als onervaren moest worden beschouwd en dus niet op dit beest les had mogen krijgen Gezien deze uitspraak van het gerechtshof doen manegehouders er wellicht verstandig aan om in het vervolg alleen nog paardrijlessen te verzorgen op blinde, half kreupele, tandenloze en niet meer tot bokken in staat zijnde paarden die rijp zijn voor de paardenslachter.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:35

Heike schreef:
Gezien deze uitspraak van het gerechtshof doen manegehouders er wellicht verstandig aan om in het vervolg alleen nog paardrijlessen te verzorgen op blinde, half kreupele, tandenloze en niet meer tot bokken in staat zijnde paarden die rijp zijn voor de paardenslachter.


Helemaal mee eens. Ze wist dat dat dier zo was (en dan toch wedstrijd???) en had ook kunnen weigeren. Verantwoordelijkheid ligt dus bij de ruiter. De instructeur/manege was van mening dat je na 5 jaar wekelijks les toch minstens een bok uit moet kunnen zitten, en ik ook.
Paardrijden is nu eenmaal een risico volle hobby en je leert nou eenmaal niet rijden op kipmakke knolletjes. Ooit zul je toch aan wat ruigers moeten wil je ECHT leren rijden.
En paardrijden leer je nu eenmaal met vallen en opstaal, en vooral vallen.

Dit meisje heeft gewoon pech gehad, als dat beestje niet op haar arm was gaan staan was er niks aan de hand geweest en was ze er de les erna weer opgestapt, wedden.

Nu krijgt het paard weer de schuld en de manege. Zo kinderachtig.

Viv

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:01

Als je op een paard gaat zitten dan weet je dat je eraf kan vallen en dat je een arm of been kan breken!!

Dat is je eigfen risico...
Niks dat van de eigenaar...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:24

Zijn daar niet die "eigen risico, wij aanvaarden geen aansprakelijkheid etc. etc." bordjes voor?

Simpel op te lossen als manegehouder: voor de les je leerlingen een contract laten tekenen dat ze je niet aansprakelijk zullen stellen blablabla. Heb ik ook moeten tekenen toen ik ging bungy-jumpen Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:02

Margreet schreef:
Zijn daar niet die "eigen risico, wij aanvaarden geen aansprakelijkheid etc. etc." bordjes voor?


Die hebben wij wel op stal hangen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:33

Maar daar was geloof ik ook weer iets mee. Iets met rechtsgeldigheid ofzo. Die bordjes hangen volgens mij op bijna iedere stal.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 21:53

Wat een ongelofelijk belachelijk verhaal zeg!! Niet te geloven.. % jaar ervaring en dan nog niet op zo'n paard zouden mogen rijden? Kijk, ging het nou om iemand die een eerste les kreeg, had ik het nog kunnen begrijpen.. (mijn zusje werd haar eerste les op een mega groot, maar dan ook echt mega groot paard gezet, vond ik ook zo belachelijk, ze is 11!!)
Pff als de manegehouder bij ons aansprakelijk zou zijn voor iedereen die er af valt zou hij failliet zijn!! Ik rijd er wel niet meer, maar de tijd dat ik er reed viel er vaak zat iemand af en vaak zat van een paard waarvan het nou eenmaal bekend was dat hij er wel eens van door kon gaan jah. naja shut happens he? het zijn dieren, die kun je niet vertellen wat ze wel en niet mogen, dat schijnt di evrouw blijkbaa niet te weten..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 23:41

Margreet schreef:
Maar daar was geloof ik ook weer iets mee. Iets met rechtsgeldigheid ofzo. Die bordjes hangen volgens mij op bijna iedere stal.


Klopt, zo'n bordje zegt heel weinig. Ook wel logisch, iedereen kan overal wel zo'n bordje ophangen. Ik hoorde laatst iemand die rechten studeerde, die adviseerde om klanten veel beter te informeren over de risico's van paardrijden. Dat was volgens haar de meest logische weg om problemen te voorkomen. 't Is een beetje wat Heike ook zegt maar behalve halfkreupele paarden te gebruiken kun je dus ook een video bij de ingang neerzetten met beelden van bokkende, steigerende, enz. paarden. Vervolgens laat je mensen tekenen dat ze de video hebben gezien en dat ze toch gaan paardrijden. Getsie.....hoe doen ze dat eigenlijk in Amerika, daar komt deze ellende toch allemaal vandaan?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 14:07

Tsjah, als je wilt leren rijden zal je ook wel een keertje vallen he? (wel meer dan 1 keer, haha) En dat je daarbij toevallig verkeerd neer kan komen is gewoon een risico. En ieder paard bokt weleens. Het blijven nou eenmaal dieren en die doen gewoon wel eens dingen wat je totaal niet verwacht. Anders vind ik het als een beginner per se op een paard moet waarvan iedereen al weet dat hij gaat bokken, maar uit dit verhaal kan ik dat niet opmaken en het lijkt me ook heel onlogisch dat zoiets zal gebeuren. Bij ons op de manege lopen ook wel bokkende paarden rond, maar die worden gewoon door de gevordenen gereden en als ze er niet op durven hoeft het niet. Sorry maar als je echt wil leren rijden zal je ook wel eens een moeilijk paard onder je kont moeten krijgen. (vind ik) Daar leer je van zitten en dat je er zeker wel een paar keer vanaf geschoten zal worden, tsjah, dat hoort erbij. Als je niet wil vallen of je bezeren moet je maar op een sport als ballet ofzo gaan (niet dat dat een hele stomme sport is maar je snapt wel wat ik bedoel), of ga rijden op een hobbelpaard.
haha, ik had het bericht van Vippie nog niet gelezen maar ik zeg dus eigenlijk hetzelfde, sorry. Ik ben het dus helemaal met Heike en Vippie eens.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:17

Lepeltje schreef:
Tsjah, als je wilt leren rijden zal je ook wel een keertje vallen he? (wel meer dan 1 keer, haha) En dat je daarbij toevallig verkeerd neer kan komen is gewoon een risico. En ieder paard bokt weleens.


Dat zal iedereen met je eens zijn. Probleem is wie verantwoordelijk is als je er af valt! Als je alle verhalen dus leest is niet de ruiter verantwoordelijk, maar de verhuurder of eigenaar van het paard. Dat maakt het leven dus knap ingewikkeld, vooral als de verzekeringsmaatschappij van die ruiter ook de verhuurder/eigenaar verantwoordelijk kan stellen voor de gevolgen. Ik zie de volgende stap al: je hebt springles en je instructeur stimuleert jou om toch de hindernis te nemen. Hij roept: "Je kunt het!!!" (die instructeurs kennen we toch allemaal?) Als je er dan af valt.......... verantwoordelijkheid van de instructeur????????????? Als het zo gaat is het snel afgelopen met de leuke kanten van de ruitersport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:32

Je gaat motor rijlessen nemen, en je valt is dan de rijschool houder aansprakelijk.
Ook nog nooit van gehoord.

Ook voor paardrijden vind ik het belachelijk.
Iedereen weet dat je eraf kunt vallen.
Als je zo'n ziemel bent en daar bang voor bent moet je heel ver weg blijven bij paarden.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:30

runningkawa schreef:
Je gaat motor rijlessen nemen, en je valt is dan de rijschool houder aansprakelijk.
Ook nog nooit van gehoord.

Ook voor paardrijden vind ik het belachelijk.
Iedereen weet dat je eraf kunt vallen.
Als je zo'n ziemel bent en daar bang voor bent moet je heel ver weg blijven bij paarden.


Helemaal mee eens, het is gewoon vreselijk doorgeschoten. Zo'n rechter moet gewoon maar eens zeggen: Kom op meid, dit kon je weten. Pech!

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:53

Bij ons hangt er op de manege ook een bord met " Rijden op eigen risico" Of iets wat er op lijkt, ik rijd drie jaar, en als een paard bokt blijf ik toch echt zitten, gewoon pech gehad.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 01:21

Probleem is vaak dat de aansprakelijkheid wel degelijk via een procedure vastgesteld moet worden wil je een aanspraak kunnen maken op een verzekering.
Die wil namelijk weten of het geld dat ze moeten betalen ergens teruggehaald kan worden. Als er sprake is van langdurige werkloosheid of een afgebroken opleiding dan is er sprake van hoge kosten.
De manege is verzekerd voor dit soort zaken ( als ze verstandig zijn!) dus de kosten komen uiteindelijk weer bij de lesklant terecht.