nageefelijk,aan de teugel lopen, aanleuning, rond rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

nageefelijk,aan de teugel lopen, aanleuning, rond rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-02 14:39

Ik ben een analfabeet op technisch gebied van de paardensport, en rij op een paard dat niet echt geweldig aan het been is en bovendien stug in de mond. Ik ben dan ook helemaal niet bezig met hem in de krul te laten lopen, eerst maar eens op zijn eigen benen, en dat is moeilijk genoeg. Nou gaat het al een heel stuk beter en wordt hij zelfs soepel in zijn lijf en leert te ontspannen. Ik merk dat hij beter luistert en dat ik minder tegenwerking krijg. ( heerlijk gevoel ) Het ging gisteren zo goed dat de instr. versteld stond en voor mij de les veel te snel ging zo lekker ging het.
Ik heb wel enig idee maar wie kan mij bovenstaande termen duidelijk uitleggen. ( evt met foto's )

Bedankt en een hoefje van Gamble


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:43

Hoi,
nageeflijk betekent dat hij zijn hoofd naar beneden doet en ontspant in nek en kaak gewricht, dus dat hij rond loopt in zijn hals.
Aan de teugel betekent dat je het paard naar de hand toe hebt, dat je een gelijke aanleuning ( druk op het bit aangenomen door het paard en niet !!! door de ruiter) op twee teugels.

Nou de aanleuning hadden we het net al over, dus druk op twee teugels aangenomen door het paard, en niet door de ruiter.
En rond rijden is in de volksmond hetzelfde als nageven.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 20:03

Nageeflijk is zelfs nog meer, het zit niet alleen in kaak, nek en hals. Een nageeflijk paard is ook geheel aan de hulpen (been, zit en teugel hulpen)!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:10

Nou, ik wil hier eigenlijk nog wel een toevoeging aan geven, een paard gaat "aan de teugel lopen" als hij ontspannen is. Bij een correct gereden paard gaat de ruglijn eigenlijk de totale bovenlijn, als het ware als een boog staan (zit ook veel beter). Gebeurt dit niet en loopt het paard voor het oog wel aan de teugel dan drukt hij de rug weg, waaruit weer veel blessures kunnen ontstaan. Het is goed dat je hem eerst op zijn eigen benen laat lopen, geef hem de ruimte, eerst de basis goed onder de knie krijgen dan komt de rest wel. Als hij op den duur, lekker ontspannen, los, aan de hulpen is enz. dan zal hij van zelf naar beneden komen en vragen. Jou taak is dan om dit goed op te vangen en het constant te laten worden. Als de basis je goed lukt dan heb je er voor de rest van je leven plezier aan. Is de basis niet goed dan zal je ooit zeker terug vallen. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt. Fijn, dat het zo goed vooruit gaat, succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 18:01

De definitie van nageeflijk is ontspannnen in nek en kaakgewricht.

Wat jij zegt hieronder is toch echt aan de teugel lopen. In volksmond worden deze dingen allemaal doorelkaar gehaald. Maar in de definitie is het toch echt het bovenstaande.
Kirsti schreef:
Nageeflijk is zelfs nog meer, het zit niet alleen in kaak, nek en hals. Een nageeflijk paard is ook geheel aan de hulpen (been, zit en teugel hulpen)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 00:01

Een nageeflijk paard hoeft niet perse afgebogen te lopen. In een andere houding kan een paard ook heel goed nageeflijk zijn. Denk maar eens aan westerngereden paarden, walkers, renpaarden, etc.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:42

Nou Pipo, volgens mij is het precies andersom. Aan de teugel zegt alleen iets over nek en kaak, nageeflijk zegt iest over het HELE paard. Maar ik weet het niet zeker, dus ik zal het eens in een boek opzoeken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:13

ik probeer het zo goed mogelijk in mijn optiek te verwoorden, dus voel je vrij om me aan te vullen;

-nageeflijk (nageven=erkennen van, van Dale); accepteren van teugeldruk.

-aan de teugel lopen; na nageeflijkheid en er is sprake van communicatie tussen ruiter en paard dmv de teugel.

-aanleuning; door het paard gegeven voorwaartse druk op de teugel om zo de communicatie over de teugel te laten verlopen. dit in combinatie met impuls (voorwaartse drang) en door het paard opgezochte aanleuning door de nageeflijke nek en ontspannen kaak heet eerlijke aanleuning.

-rond rijden; in bepaalde mate het hoofd naar de borst toebrengen, waarbij de hals vh paard rond wordt.

-verzameling; na eerlijke aanleuning en paard laat alle hulpen doorkomen op de grootste ongedwongenheid en regelmaat.
Manuel.

Amor Vincit Omnia

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:47

Interessant. Maar definities hebben pas waarde als je de BRON erbij vermeldt !!!
Ik kan me niet voorstellen dat er in de Van Dale bij het woord "nageven" iets staat vermeld over teugels of paarden. Ik denk dat je eerder in een paarden encyclopedie moet kijken.
Ik heb het zelf nog niet opgezocht, maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit. Paardrijden doe je toch met je gevoel en of je nu de ene of de andere definitie gebruikt, is niet zo belangrijk. Behalve natuurlijk als je iets aan iemand anders wil uitleggen.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:53

ontspannen en nageven gaan vaak samen. Een gespannen paard KAN NIET nageven.
Verder is de bouw van het paard ook belangrijk: een zware hoofdhals-verbinding bemoeilijkt het ontspannen van de kaak.
Het kan wel, maar wordt moeilijker.
Verder komt het aan de teugel lopen vanzelf als het paard verder ontspannen en nageeflijk is. Nageven is noodzakelijk om aan de teugel te gaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:08

Kirsti"]
Interessant. Maar definities hebben pas waarde als je de BRON erbij vermeldt !!!
[/quote]

Ik persoonlijk ben de bron. Er stond ook bij dat ik het probeerde te verwoorden mijn inziens. Dat wil niet zeggen dat mijn definitie absoluut is, dat is het ook niet als het in een paarden encyclopedie staat!

[quote="Kirsti schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er in de Van Dale bij het woord "nageven" iets staat vermeld over teugels of paarden. Ik denk dat je eerder in een paarden encyclopedie moet kijken.


Het is en blijft een Nederlands woord. En van daaruit kan je zeker wel een bepaalde betekenis ontlenen.
Manuel.

Amor Vincit Omnia

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:14

Er is maar een tip: NEEM GOED LES.

Ik vind het zoooo moeilijk om vanaf mijn plek daar antwoord op te geven omdat wij je paard niet kennen en niet weten waar het probleem zit. Ga niet lopen rommelen maar neem een instrcuteur die weet waar ze op moet letten. Wij kunnen vanaf hier alleen definities geven en meer eigenlijk niet Verward .

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:01

Als je zelf de bron bent, dan is dat dus geen bewijs dat je het bij het juiste eind hebt. Je hebt jouw kennis toch zeker wel van iemand geleerd? Of ben je er mee geboren? Haha! Is niet banketstaaf (haha geinig woord is dat) bedoeld hoor.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:06

Kirsti schreef:
Als je zelf de bron bent, dan is dat dus geen bewijs dat je het bij het juiste eind hebt. Je hebt jouw kennis toch zeker wel van iemand geleerd? Of ben je er mee geboren? Haha! Is niet banketstaaf (haha geinig woord is dat) bedoeld hoor.


Ik zeg ook niet dat ik meen dat het onweerlegbaar is. Het is uit mijn kennis en ervaring gegrepen. Misschien kunnen jullie beter ipv die kritiek jullie definities geven, zodat we misschien wel tot een goeie definitie kunnen komen met z'n allen.
Manuel.

Amor Vincit Omnia

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:12

Het was ook niet bedoeld als kritiek hoor en ik zei toch ook dat ik het zelf ook niet weet. Maar het lijkt mij wel interessant om een paar definities te horen van bekende dressuur kenners (zoals bijv. dr. Reiner Klimke of anderen). Vanavond zal ik in mijn favoriete boek van Kyra Kyrklund kijken of daar iets in staat over deze termen.
Ondanks mijn eigenwijsheid, sta ik wel open om nieuwe dingen te leren, maar ik wil dan wel graag dat het goed onderbouwd is (tja, dat komt weer door mijn eigenwijzigheid) Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:20

De bron die waar ik het uit heb is de opleiding Deurne!!!!
Kirsti schreef:
Het was ook niet bedoeld als kritiek hoor en ik zei toch ook dat ik het zelf ook niet weet. Maar het lijkt mij wel interessant om een paar definities te horen van bekende dressuur kenners (zoals bijv. dr. Reiner Klimke of anderen). Vanavond zal ik in mijn favoriete boek van Kyra Kyrklund kijken of daar iets in staat over deze termen.
Ondanks mijn eigenwijsheid, sta ik wel open om nieuwe dingen te leren, maar ik wil dan wel graag dat het goed onderbouwd is (tja, dat komt weer door mijn eigenwijzigheid) Tong uitsteken

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:22

Kirsti schreef:
Het was ook niet bedoeld als kritiek hoor en ik zei toch ook dat ik het zelf ook niet weet. Maar het lijkt mij wel interessant om een paar definities te horen van bekende dressuur kenners (zoals bijv. dr. Reiner Klimke of anderen). Vanavond zal ik in mijn favoriete boek van Kyra Kyrklund kijken of daar iets in staat over deze termen.
Ondanks mijn eigenwijsheid, sta ik wel open om nieuwe dingen te leren, maar ik wil dan wel graag dat het goed onderbouwd is (tja, dat komt weer door mijn eigenwijzigheid) Tong uitsteken


Ik voel me ook niet aangevallen, maar ik wil graag een constructieve discussie ipv "ja wat jij zegt klopt volgens mij nog net niet helemaal" terwijl goeie argumenten achterwege blijven.

Omdat er wat onduidelijkheid was over de termen, heb ik zo kort, simpel en duidelijk mogelijk de termen geprobeerd uit te leggen. Er zal hier en daar best wel wat aan geknutselt kunnen worden.
Manuel.

Amor Vincit Omnia

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 12:32

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze vraag niet zozeer gesteld om het te doen, maar ik hoor er zoveel over en ik wist niet wat precies wat is. Gamble zit aan een kant behoorlijk vast, loopt graag op de voorhand en hangt aan de teugels, is niet echt scherp aan het been en stug in de mond . Daar ben ik mee bezig, ontspannen, ontspannen en nog eens ontspannen, op eigen benen lopen en voorwaarts houden. Ookal is hij 14 we zijn met de basis bezig. Het gaat beter, dat hoor ik van mensen om me heen die Gamble goed kennen want ik rij hem pas een half jaar. En of we hem ooit nageefelijk en aan de teugel krijgen weet ik niet maar dat vind ik ook niet zo belangrijk, als het komt rijden we er wel naar toe maar ik heb het niet als doel gesteld.

Groetjes en een hoefje van Gamble

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:00

Dit is zo leuk.
Dinsdagavond had ik cursus van het NHI.
Daar werden ook allerlei begrippen aan de orde gesteld. De cursus leider gaf een begrip en wij moesten zeggen wat het inhield. Maar dan is het toch nog heel moeilijk om het goed te omschrijven dat het voor een leek te begrijpen is. Veel begrippen lijken met elkaar verstrengeld te zijn.
Je kunt er over blijven praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 13:46

Aanleuning:
aanleuning is het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, met volledige ontspanning dus. Een paard dat niet nageeflijk is, kan nooit in een goede aanleuning gereden zijn. Aanleuning is het antwoord van het paard op het contact met de ruiterhand en heet dus ook 'aan de teugel gaan', 'aan het bit gaan'.

Contact:
Onder contact versta je de verbinding van het hand van de ruiter met de mond van het paard, tot stand gebracht door de ruiter.

Verzameling:
Ontwikkelen van de capaciteit van het paard om zijn achterhand te laten dalen en zijn achterbenen meer onder de massa te brengen en daardoor meer gewicht te dragen.
(zoals Superpepeijn het onder woorden bracht is meer wat je noemt durchlassigkeit).


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 13:55

Lovely schreef:
Aanleuning:
aanleuning is het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, met volledige ontspanning dus. Een paard dat niet nageeflijk is, kan nooit in een goede aanleuning gereden zijn. Aanleuning is het antwoord van het paard op het contact met de ruiterhand en heet dus ook 'aan de teugel gaan', 'aan het bit gaan'.

Verzameling:
Ontwikkelen van de capaciteit van het paard om zijn achterhand te laten dalen en zijn achterbenen meer onder de massa te brengen en daardoor meer gewicht te dragen.
(zoals Superpepeijn het onder woorden bracht is meer wat je noemt durchlassigkeit).


kijk hier hebben we wat aan.

ik mis alleen in jouw verhaal over aanleuning de woorden contact en impuls, dat lijkt me toch een belangrijk onderdeel van aanleuning?

je hebt trouwens helemaal gelijk over verzameling.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 14:31

SuperPepeijn"]
[quote="Lovely schreef:
Aanleuning:
aanleuning is het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, met volledige ontspanning dus. Een paard dat niet nageeflijk is, kan nooit in een goede aanleuning gereden zijn. Aanleuning is het antwoord van het paard op het contact met de ruiterhand en heet dus ook 'aan de teugel gaan', 'aan het bit gaan'.



kijk hier hebben we wat aan.

ik mis alleen in jouw verhaal over aanleuning de woorden contact en impuls, dat lijkt me toch een belangrijk onderdeel van aanleuning?

je hebt trouwens helemaal gelijk over verzameling.
[/quote]

Contact is slechts de verbinding die de ruiter tot stand brengt, meer niet.

Tussen aanleuningen en durchlässigkeit ligt ook een vage scheidslijn trouwens. Je paard leunt imo niet alleen aan op het contact via het bit, maar ook op de andere hulpen. Zodra je het gevoel krijgt dat je paard 'naar je hulpen toe komt', is de aanleuning goed en ben je al begonnen met een verbetering van de durchlässigkeit. Het is dus ook niet voor niets dat alle begrippen met elkaar verbonden zijn elkaar niet dikwijls overlappen.

Impuls:
De door de ruiter beheerste voorwaarste drang van het paard.
De achterhand wordt actiever zodra de ruiter dat vraagt en daarmee wordt ook de beweging levendiger en actiever.

Met de vraag naar impuls, vraag je eigenlijk ook naar de betekenis van takt en regelmaat.... zo zie je maar dat niets op zich staat.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:44

Ik heb het gisteravond aan mijn instructeur gevraagd, hij zei het volgende:

aan de teugel = dat het paard de verbinding met de hand accepteert (als het goed is, zal hij dan de hand volgen als je de hand naar voren doet)

nageeflijk = dat het paard van het puntje van zijn neus tot het puntje van zijn staart ontspannen is en met aanspanning loopt

En in de scholing van een jong paard, is "aan de teugel" een eerdere stap en volgt "nageeflijkheid" later als het jonge paard verder gevorderd is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:48

Lovely schreef:
Met de vraag naar impuls, vraag je eigenlijk ook naar de betekenis van takt en regelmaat.... zo zie je maar dat niets op zich staat.


En de samenhang is nou net het verradelijke van die termen! bedankt voor je respons!
Manuel.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers