katrollen dubbellonge

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

katrollen dubbellonge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 11:00

Ik ben in het bezit van een luxe dubbellonge met van die katrolletjes eraan. Nu heb ik wel vaker met de dubbel longe maar nog nooit met katrolletjes. Hoe werkt dit precies?
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 16-05-02 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:18

wow wat een luxe, waar heb je die vandaan getoverd??? Ik heb thuis het boek over dubbellonge werk van Gehrmann (titel: Doppellonge-eine klassische ausbildungsmethode), daarin wordt ook gewerkt met een dubbellonge met katrollen, maar hier in Nederland heb ik nog nooit een dergelijke longe gezien. Ik kan je dus alleen helpen aan de titel van een goed boek wat dat betreft!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:25

luxe!!! ik gebruik altijd 2 losse longes.
waar zitten die katrollen dan???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 11:33

abby schreef:
wow wat een luxe, waar heb je die vandaan getoverd???


Van Jumping Amsterdam vorig jaar, een duitse stand inderdaad.
Maar eh, weet iemand zeker hoe je ermee werkt? Volgens mij maak je ze vast aan het bit en lopen de lijnen dan vanaf je hand, via de bovenkant vna de longeersingel, via de katrollen naar de onderkant van de longeersingel (of naar ring tussen de benen) maar als ik eerlijk ben weet ik het niet zeker.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:53

Die katrollen kunnen aan het bit vast, hangt ervan af hoeveel erbij zitten. Je kunt ze namelijk ook aan de longeersingel (2 aan iedere zijde, onderste ring en bovenste ring) vastmaken. Zodat je met minder kracht méér doorkomt.
Vraag me af of je dat moet willen, als je de werking van een katrol kent Knipoog

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:54

hoi, ik kan kijken of ik wat foto's voor je kan inscannen en die mail ik je dan wel even. Wordt alleen wel na het weekend, want morgen ben ik vrij en heb thuis geen scanner!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 11:55

Als je ze aan de singel kunt maken, dan weet ik wat je bedoelt. Dan krijg je een zogenaamde hefboomwerking: krachtXarm=impuls en dat zou betekenen dat je met weinig kracht bij jezelf, VELE kilo's in de mond van het paard legt.
Maar verder snap ik nog niet veel van een longe met katrollen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 12:06

Oh wat eng, dat klinkt helemaal niet als iets wat ik wil. Ik heb me daar laten vertellen dat de katrollen (2 stuks) ervoor zorgen dat de longe beter doorglijdt en dus juist minder straf werkt... Misschien maar gewoon weglaten. ben erg benieuwd naar de plaatjes abby.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:29

dimmelim schreef:
Oh wat eng, dat klinkt helemaal niet als iets wat ik wil. Ik heb me daar laten vertellen dat de katrollen (2 stuks) ervoor zorgen dat de longe beter doorglijdt en dus juist minder straf werkt... Misschien maar gewoon weglaten. ben erg benieuwd naar de plaatjes abby.


Ik zou ze er gewoon afhalen Haha!
Ben trouwens ook erg benieuwd naar die plaatjes.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:10

ik ga mijn best voor jullie doen... even geduld nog dus!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:12

zijn dit ze??

Afbeelding

Dit staat er als tekst bij:
Bedienungsanleitung: Sicherheits-Federring auf der Umlenk-rolle lösen, Achse herausnehmen, Doppellonge einlegen, Achse einlegen und mit Sicherheits-
Federring wieder befestigen

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 13:25

germie schreef:
zijn dit ze??

Afbeelding

Dit staat er als tekst bij:
Bedienungsanleitung: Sicherheits-Federring auf der Umlenk-rolle lösen, Achse herausnehmen, Doppellonge einlegen, Achse einlegen und mit Sicherheits-
Federring wieder befestigen


Ja maar ik heb er maar twee in totaal. En kan iemand die tekst vertalen, vooral de woorden Sicherhietsfederring en Achse. Bedankt voor het plaatje!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:42

Bedienungsanleitung: Sicherheits-Federring auf der Umlenk-rolle lösen, Achse herausnehmen, Doppellonge einlegen, Achse einlegen und mit Sicherheits-
Federring wieder befestigen

Werkwijze: veiligheidsvering (=klem)op de katrol weghalen, soort rubbertje (weet ook niet precies wat) eruit halen, de longe erin leggen, rubbertje er weer in en dan de veiligheidsvering er weer op doen.

Dit heeft niets met inwerking te maken, maar meer met hoe je de longe en de katrollen gebruikt. Kun jij dit ook zo doen???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:43

sicherheitsfederring: veiligheidssluiting (lichte improvisatie, het Duits wemelt van de samentrekkingen)
achse: as

alleen nu nog plaatjes van hoe te bevestigen aan singel of hoofdstel.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:49

dimmelim schreef:

Bedienungsanleitung: Sicherheits-Federring auf der Umlenk-rolle lösen, Achse herausnehmen, Doppellonge einlegen, Achse einlegen und mit Sicherheits-
Federring wieder befestigen

!
[/quote]

Ik zal mijn best doen:
*Sicherheits-Federring = een veertje (soort ringetje) om het asje van die katrol, zit aan de buitenkant van het huis van het rolletje.
*Achse = As
*Umlenkrolle = Wieltje binnenin katrol, maar kan net zo goed de katrol zelf zijn!

Dus veertje erafhalen, asje eruit halen, longe erinleggen, asje erin en met ringveertje weer bevestigen.
Dit is dus puur uitgelegd hoe je die longe door die katrol moet krijgen. Ik begrijp niet waarom dit zo uitgelegd word aangezien je het nylon koord veel makkelijker er gewoon doorheen kan rijgen? Maar dat zal wel weer niet kunnen omdat er een karabijn aan de andere kant zit... ofzo..

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 13:55

Bovendien zitten ze er al doorheen, maar goed mocht ik ze eraf willen halen dan kan het zo in omgekeerde volgorde.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:58

Ik zal nog eens verder zoeken, misschien dat ik nog wat meer tegenkom, en vooral een betere uitleg

Misschien dit??
Afbeelding

Die Doppellonge kann mit den zwei Rollen außen so umgelenkt werden, dass die äußere Longe tief um das Hinterbein geführt wird. So kann das Pferd etwas höher gearbeitet werden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:12


Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:27

Is dit em??

Afbeelding

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 14:33

Wauw bedankt germie. Ik zal hem straks even beter bekijken. Ben nu nl op mijn werk (shhhhh Knipoog )Het ding ligt al maanden werkeloos te zijn. Wel een interessant topic trouwens. Ik had het zelf dus helemaal verkeerd ingeschat. Goed dat ik jullie heb voordat ik het op mijn paard ga testen!

Van een van de sites van Germie:

Die Rollen aus hochstabilem Edelstahl halten jeder Situation stand und sorgen für freies Gleiten der Doppellonge vor allen Dingen beim Nachgeben.


Dit was dus ook het verkooppraatje van de meneer bij Jumping. Dat het juist makkelijk doorglijdt en dus consequenter nageeft.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:41

Je gebruikt het dus 4 katrollen als je beide kanten hebt, anders moet je wisselen, als ik het zo bekijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:30

en al geprobeerd dimmelin????

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:10

die zijn fijn!
ik heb ze ook!
ik haal de eerste musketon door het bit heen en maak die aan een hoge ring vast, de katrol maak ik dan vast aan een lage ring.

Maar je kan er net zo mee variëren als je zelf wilt.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:17

Dimmelin, al geprobeerd??

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 11:35

Nee nog niet maar het zit ook pas in de planning voor over een paar weken. Ik ben nog maar kort geleden weer begonnen met Sef na de rustperiode van de botbreuk en dubbellongeren lijkt me nog iets te zwaar, Zodra ik het heb uitgeprobeerd doe ik zeker verslag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anike, Fientj, Hannanasjuh, laran, RoRo44, Schrompeltje, sterregoud en 28 bezoekers