Min pony is bevangen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Min pony is bevangen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 21:27

Maandag was ik bij mijn pony en ik vond hem wat moeilijk lopen, nou ja aangezien de voorhoeven wel erg lang waren heb ik dus maar de hoefsmid gebeld.
Afspraak gemaakt voor volgende week.
Dinsdag ben ik maar heel kort geweest aangezien het ineens heel erg begon te onweren en mijn ouders wilden dat ik naar huis kwam.
Maar verder niet vreemds gezien.
toen ik gisteren even ging kijken liep hij nog steeds erg stijfjes.
Begon zo langzamerhand toch wel aan hoefbevangenheid te denken.
Heb hem gelijk van het grote weiland afgehaald en op een klein stukje gezet en besloot om het maar even aan te kijken.

Nou vandaag kwam ik en ik schrok ervan zo erg was het ineens.
DA erbij gehaald en ja hoor. Moet nu dagelijks de benen afspuiten kwartier per been (heeft het alleen voor).
Hij heeft gelijk een pijnstiller gekregen en staat nu op een heel ministukje land.

Ben wel geschrokken. Heb nooit eerder een paard gezien met dit maar toch wist ik wat het was toen ik hem zag lopen.

Heb lang niet zoveel aan de DA gevraagd als ik achteraf had willen weten maar ja dat is meestal.
Wie heeft er ervaringen mee?
Ik ga nu braaf elke dag een kwartier lang elk been afspuiten maar kan ik verder nog iets doen?
Ook komt woensdag de hoefsmid, kan dit kwaad of moet ik daar nu juist wachten??

alle info is welkom!


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:08


Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 22:41

Thanks, heb het even vluchtig doorgekeken.
Ga het straks wat uitgebreider doorlezen.


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:48

Sterke.... Erg vervelend is zoiets...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:54

sterkte bah vreselijk naar hopelijk ben je er optijd bij.
1 van onze paarden is al eens eerder bevangen geweest maar begon 2 maand terug weer te kwakkelen.
Ze was niet dik etc kreeg weinig voer maar toch weer bevangen.
helaas wordt ze 1 dezer dagen afgemaakt het hoefbeen is helemaal gekanteld en drukt ind e zool ze kan amper lopen en de hoefsmid ziet er niets meer in ook met speciaal beslag is ze niet meer te redden.
Hopelijk heb je meer geluk dan wij hebben.
maar houd er rekening mee dat ze er nu extra gevoelig voor blijven

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:03

nee zoals nimber al zegt. en dat paard reed ik. zie ook ergens topic hier op pp

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 23:05

Volgens de dierenarts had hij het al eerder gehad omdat hij ribbels in zijn hoef had.
ik heb hem al vanaf dat hij 3 mnd is maar nog nooit wat gemerkt.
Hij stond nu ook wel in een erg rijke wei.
Normaal liepen in ieder geval de schapen er eerst een keer overheen.
Maar aangezien deze weg zijn was dat nu niet mogelijk.

Van de dierenarts moet ik nu elke dag elk been een kwartier afspuiten.
Verder eigenlijk niets. Natuurlijk heb ik hem gelijk van het gras af gehaald.
hij heeft nu wel een heel klein stukje maar dit is erg schraal want hij loopt er de hele winter al op.

Ik begin me nu af te vragen of ik niet meer moet doen?
De dierenarts was verder niet negatief of zo, hij gaf hem een pijnstiller en ik moest dus de benen afspuiten.
Kan ik hieruit opmaken dat het wel meevalt?
Ik weet het even niet meer hoor. Woensdag komt zowieso de hoefsmid dus dan zal ik hem gelijk vragen of hij speciaal beslag nodig vind.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:16

Een paard wat hoefbevangen is KAN een kanteling van het hoefbeen krijgen. Daarna zijn ze absoluut niet meer te berijden. Nu is het bij jouw pony nog niet zo, maar hou het goed in de gaten ook als ze er vanaf is! Ik wens je heel erg veel sterkte!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:29

Waarschijnlijk ben je er op tijd bij, dan komt meestal alles weer goed. Maar ja, je pony mag niet meer dik worden.
Verder: ribbels in hoeven zegt NIET altijd dat een paard bevangen is geweest. Het kan ook een periode van teveel/te weinig voedingsstoffen zijn.
Verder, als je er nu direct wat aan doet, kan het zijn dat het snel weer over is en dat je weer kunt rijden. het hoefbeen is dan nog niet gekanteld.
Doe je er niets aan, en ik ken mensen die erg gemakkelijk waren, en die pony is maanden bevangen geweest, ze hadden gewoon niet door wat er aan de hand was. Ik reed toen nog op hun stermerrie, en een ander meisje verzorgde die hoefbevangen pony. De hoefsmid kwam ook haast niet, te duur, ik heb zelf geregeld die hoeven moeten doen, ook van de stermerrie omdat het vreselijk was. Hoefbevangen hoeven groeien plat en omhoog/naar voren, maar niet meer recht naar beneden. Je moet dus zeker met jouw pony EEN GOEDE SMID erbij nemen, dat is het beste, kun je waarschijnlijk zelfs blijven springen.
Maar goed, met die pony ging het in de zomermaanden erg goed: het verzorgmeisje had de pony thuis staan, en ik had gezegd dat ze er rustig een 'gratenpakhuis' van mocht laten worden, oftewel afvallen.
Dan was er prima op te rijden, maar in de winter moest de pony met de overige pony's mee-eten en in een stand staan, en dat ging echt niet.
Na een jaar of wat doorsukkelen (en ik had al vakerr gezegd dat het beter was om de pony af te laten maken) gingen steeds meer mensen zich ermee bemoeien en is ze dus afgemaakt.
Deze pony is dus een paar jaar lang wel 6 maanden achter elkaar bevangen geweest, toch heeft het een hele tijd geduurd voordat het hoefbeen echt gekanteld is. Volgens de smid had deze pony niet afgemaakt hoeven worden, zand als ondergrond en goed beslag hadden haar nog heel wat jaartjes als recreatiepony kunnen laten lopen.
Maar de mensen hadden dat er niet voor over, en ik denk dat het nu voor iedereen, ook voor de pony beter is. Ik kom daar ook niet meer, er kwam opeens een ander verzorgmeisje en die mocht ook op de stermerrie rijden (eerst niet, maar ze bleef zeuren), en wij (het eerste verzorgmeisje, die dus ook wel op de stermerrie mocht rijden en ik) werden een beetje genegeerd. Bovendien was ik zat dat de pony's het of veel te goed hadden (te veel voer in de zomer en op stal) of gewoon zielig waren (als ik er niet kwam, dan stond de jaarling 6 maanden achter elkaar op stal, niemand die er wat om gaf)

Maar goed Kaj, zoals je uit dit verhaal kunt opmaken, bij jou gaat het waarschijnlijk goed, blijft natuurlijk gevoelig, maar negatief hoef je het nog niet in te zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 10:27

Gelukkig komt woensdag de smid al dus dan zal ik gelijk even vragen of hij vind dat er speciaal beslag nodig is of dat alleen corrigerend bekappen genoeg is.
Hij heeft namelijk nog nooit op ijzers gestaan.

Ik heb hem echt van het gras afgehaald, de eigenaar vond dat hij nog wel op het kleine weitje kon (hier heeft hij de hele winter gestaan, en het is dus behoorlijk schraal) maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en alleen maar een klein uitloopje voor de stal gemaakt.
Hij heeft gisteren van de DA een spuit met een pijnstiller gehad en nu heb ik zo'n pasta wat pijnstillend werkt en dat mag hij nog een paar dagen hebben.
Verder spuit ik zijn benen af en ik hoop dat alles goed komt.

Aan de hoeven zie ik verder niets bijzonder, ze zijn wel wat te lang maar daarvoor had ik al een afspraak met de hoefsmid gemaakt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:43

Nu nog even mijn verhaal...onze oude shet (30) is al eerder bevangen geweest maar afgelopen winter !was het helemaal mis ,ze had zitten snoepen van het kuilvoer ,en had erg veel pijn.
Advies van de DA pijnstillers ,bloedverdunners,en nat houden,dit laatste was niet moeilijk in die natte winter..
Helaas kreeg ze een terugslag en is ze zwaar onder de pijnsttillers op de foto gezet om te kijken in hoeverre het hoefbeen gekanteld was,dit was inderdaad gekanteld maar er was nog voldoende ruimte tov de zool.Dus weer verder met de behandeling.Omdat ze al helemaal geen brokjes meer kreeg ,alleen wat schraal hooi,heeft de DA me Maxh aanbevolen om de vitamine en mineralen huishouding op peil te houden(www.maxh.nl)Het is heel langzaam beter gegaan,maar ik heb nog andere hulp gehad in de vorm van Reiki.
Na weer een kleine terugslag (warme voeten )wilde ik niet weer aan de zeer belastende medicijnen en heb de hulp ingeroepen van een andere DA die ook met homeopathie werkt.Zij heeft diverse complexe middelen voorgeschreven bij de ondersteuning van de bevangenheid.En ze sloegen aan.!Nu pas waren de voetjes echt koel .En ze werd ook weer wat beweeglijker uit zichzelf.
Nu zijn we 2mnd verder en de hoeven zien er schitterend uit haar vacht ook en ze is opgewekt en hobbeld vrolijk mee met de andere paarden in de bak.
Ik heb nog in mijn gedachten om een mondmasker aan te schaffen(www.paardendrogist.nl) zodat ze samen met de andere paarden kan weiden.Nu mag ze een paar uur per dag op een kaal stukje wei staan.

Voor wat jou situatie betreft hoop ik dat je een goed smid hebt ,die hebben er een ander kijk op .Geen pijnbestrijding maar zet em op rantsoen,en houd de voeten vochtig,vergelijk het met een splinter die je onder je nagel hebt als je nagel vochtig is is de druk minder op de ontsteking.
Zet je pony zoveel mogelijk op een vochtige ondergrond,en laat hem bewegen zodat de afvalstoffen sneller afgevoerd worden.

Heb geduld en hou vol!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:12

Wij hebben ook geregeld last van hoefbevangenheid. Inderdaad de koude waterspuit erop is een goede methode de bloedsomloop komt dan beter op gang.Tevens gebruiken wij het middel Flor de Piedra en hebben hier goede resultaten mee.Wij hebben trouwens een merrie die bij iedere hengstigheid bevangen word.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:09

Mijn paard is vorig jaar bevangen geweest en heeft een lichte kanteling waardoor ze alleen rustig te rijden is. Ze krijgt een aparte kruidenmix voor paarden die gevoelig zijn hiervoor het heet Hilton Comfort en te verkrijgen bij Jordens hippo bv. Ik geef haar bij verandering van het voer dus als ze in het gras komt Probiotica. Verder Nux vomica en Ledum dit
na behandeling van Homeophaate.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:23

Hoefbevangenheid is gewoon heel vervelend, omdat een paard erna heel bevattelijk ervoor is. Je zult nu voortaan altijd op moeten passen voor eiwitrijk voedsel. En je zult hem in de toekomst veel beweging moeten geven denk ik. En liever iets te schraal houden dan te dik. Maar ik denk ook dat het weer goed komt hoor.

De hond is de betere mens

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-02 13:23

Bedankt allemaal!

Min pony heeft wel vaker in hetzelfde weiland gestaan terwijl het gras dan ook behoorlijk hoog stond, alleen met het verschil dat het dan al een keer afgegraasd was door de schapen.

Nu staan er geen schapen meer dus is de pony er als eerste in gekomen.
Ik had hem eerst maar een klein stuk gegeven en toen dat aardig kaal was pas de rest. Maar het was toch teveel blijkbaar.

Nu wordt het gras in ieder geval een keer gemaaid en eventueel als dat mogelijk is gehooid.

Een ding is wel fijn: hij gedraagt zich nu prima bij het afspuiten van de benen en is er intussen achter dat dat best lekker is!
Hiervoor had hij er altijd een hekel aan als ik zijn benen wou afspuiten. Nu het zo lang moest kwam hij erachter dat zo'n slang best wel lekker is. Hij begon zelfs uit de slang te drinken.

Volgens de DA waren we er op tijd bij, en komt het allemaal wel weer goed.
Waar ik alleen een beetje mee zit is dat hij nu schraal moet blijven. Aangezien hij dag en nacht buiten staat is dat erg moeilijk.
Nou ja we verzinnen wel een oplossing want zijn gezondheid is belangrijker!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, c_alsemgeest, cariena1, Em_, Poezebeest, StalNollie, sterregoud, SusanH, Umeo, Vagabondo, Vitas, xRooss en 99 bezoekers