Met hittegolf werken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:24

Normalitair werk ik bij een viswinkel, zonder airco en vaak boven de frituur. Er is wel een koelcel maar als je daar dan uitkomt voelt het alleen maar nog warmer. Verder loop ik stage in een trimsalon ook zonder airco met hijgende honden om je heen en geen ramen die open kunnen alleen 1 deur...ik heb echter nu lekker vakantie, ga morgen naar limburg waar de voorspelling 36 graden is :wow:

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling



Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:34

Het zou een mooie boel worden als we steeds stoppen met werken als het boven de 30 of onder de 0 komt zeg. Hartstikke fijn als je je rooster aan de temperatuur aan kunt passen, maar als het niet kan, kan het gewoon niet.

Overal waar ik ben, ben jij niet....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 07:35

TS werkt in een winkel............. gaat nu kijken wat haar rechten zijn mbt hitte.......... en wil straks in de paarden gaan werken...........

iets in deze combinatie klopt niet :D :D :D

cindy83

Berichten: 533
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Erp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:00

kiwiko: kan ze nu nog proberen..... :D

Mijn boktnaam eindelijk veranderd... cindytjuh kon echt niet meer;-)

Hoppje

Berichten: 751
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:00

PattyOosten schreef:
Het zou een mooie boel worden als we steeds stoppen met werken als het boven de 30 of onder de 0 komt zeg. Hartstikke fijn als je je rooster aan de temperatuur aan kunt passen, maar als het niet kan, kan het gewoon niet.


Helemaal met je eens! Het is hier ook een keertje warm en "iedereen" begint meteen te klagen :Y)
Dat zou dus inhouden dat de mensen in de landen waar het continu boven de 25 gr. is (en het woord airco vaak nog niet eens kennen) nooit hoeven te werken :=

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:04

Cayenne schreef:
cheyentic schreef:
er zijn wel bedrijven welke een tropenrooster draaien, en dan heb ik het mn over het werk in de kassen. Heb jaren als vakantiebaan in de rozen gewerkt en dan werkte we van 6-12 en dan van 19-21uur.. vond het wel prettig.


Wat grappig, bij ons wat het weer heel anders.
Wij werkten van 6 tot 5, en als het echt heel warm was geweest moesten we s'avonds nog van 7 tot 9 nasnijden. Dan bleven we wel eten bij m'n baas trouwens.

datzijn wel heel lange dagen dan zeg :oo

Life is about kicking ass, not kissing it
        Cheyen Z2.. Elijah ehm tja hoe zal ik het noemen, we zijn er druk mee bezig haha.

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:07

Hoppje schreef:
PattyOosten schreef:
Het zou een mooie boel worden als we steeds stoppen met werken als het boven de 30 of onder de 0 komt zeg. Hartstikke fijn als je je rooster aan de temperatuur aan kunt passen, maar als het niet kan, kan het gewoon niet.


Helemaal met je eens! Het is hier ook een keertje warm en "iedereen" begint meteen te klagen :Y)
Dat zou dus inhouden dat de mensen in de landen waar het continu boven de 25 gr. is (en het woord airco vaak nog niet eens kennen) nooit hoeven te werken :=

in de meeste warme landen word de dag ook geplitst in 2en met niet werken op het heetst van de dag. Ze maken daar gewoon de avonden heel lang..
Maar het is hier ook niet echt nodig vind ik.

Btw toen ik nog als stalruiter werkte begonnen we wel op warme dagen al om 4 of 5 uur, maar meer voor de paarden dan voor onszelf. Kan best, als je maar zorgt dat al het werk gedaan word op de dag, welke tijden kun je dan ook zelf wel een beetje indelen

Life is about kicking ass, not kissing it
        Cheyen Z2.. Elijah ehm tja hoe zal ik het noemen, we zijn er druk mee bezig haha.

daantje5979

Berichten: 423
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:08

Ik werk op een basisschool waar de temperatuur op dit moment 29 graden binnen is (aan het begin van de dag). De temperaturen lopen hier regelmatig op naar boven de 30 graden en onze directeur zegt dat dit gewoon mag :S Raar, maar waar.
Mijn klas is bijna niet meer te motiveren om te werken, snap ik met deze temperaturen. Komt er ook nog eens bij dat er in het gebouw op dit moment hard gewerkt wordt aan het binnenklimaat, waardoor het hele ventilatiesysteem plat ligt -> lees, geen aanvoer/afvoer van "lucht"... Zwaar balen dus.

Don't worry about the people in the past.... there is a reason they didn't make it to your future...

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:10

Ja hoor, ik mag gewoon lekker op de ijskar en in de ijssalon werken. ;)

Forcalquier

Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:14

Mijn moeder werkt in een tuincentrum (kassen dus) en daar is het niet uit te houden, temperaturen lopen nu al op tot 40 graden. Toch word er niets aan gedaan en staat er niets over in het CAO.

Denk ook dat siësta's hier niet gaan werken voor die paar dagen dat het hier tropisch kan zijn, lijkt me stug dat een bedrijf alle regels/openingstijden om gaat gooien voor 3 warme dagen. Kost denk ik meer als dat het op gaat leveren.

Daar heb je een punt -> .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:20

cheyentic schreef:
Cayenne schreef:
cheyentic schreef:
er zijn wel bedrijven welke een tropenrooster draaien, en dan heb ik het mn over het werk in de kassen. Heb jaren als vakantiebaan in de rozen gewerkt en dan werkte we van 6-12 en dan van 19-21uur.. vond het wel prettig.


Wat grappig, bij ons wat het weer heel anders.
Wij werkten van 6 tot 5, en als het echt heel warm was geweest moesten we s'avonds nog van 7 tot 9 nasnijden. Dan bleven we wel eten bij m'n baas trouwens.

datzijn wel heel lange dagen dan zeg :oo



Waar ik werkte was het wel een middelgrote kas. Dan waren we op bloedhete dagen pas rond een uur of 2 klaar met snijden, en dan moesten ze allemaal nog gebost worden :P
en ondertussen groeien ze natuurlijk flink door, dus goed rauw snijden en evt s'avonds nog nasnijden.
Waren idd erg drukke dagen. Achteraf vraag ik me nog af hoe ik het heb volgehouden, want vrije dagen waren er gewoon niet bij :+
Maar het was wel erg gezellie en dat doet ook een hele hoop goed. Dan ga je imo ook beter met de werkomstandigheden om.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Suuskipje

Berichten: 6616
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:22

Ik moet gewoon werken hoor :Y)
Zou wat zijn als we niet hoefden te werken, bij 1 van de grootste zorgverzekeraars van NL :+

Panache <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:24

Citaat:
Bij temperaturen van dik boven de 30 graden moet je allerlei maatregelen nemen om het werk nog een beetje gezond te houden.

Minder werken, vooral minder lang achter elkaar werken, vaker pauzeren in koele ruimtes, genoeg drinken (bij lichamelijke inspanning is sportdrank aan te bevelen), en indien mogelijk aangepaste kleding. Welke maatregelen precies gewenst zijn moet per geval worden bekeken door deskundigen, bijvoorbeeld door een arbeidshygienist van de arbo-dienst, die bij de beoordeling van de situatie gebruik kan maken van diverse meetmethoden.

's Zomers zijn er vaak problemen met werken in de warmte. Ook kantoorpersoneel heeft ermee te maken. Altijd is weer de vraag: bij welke temperatuur moet je maatregelen nemen? Bij welke temperatuur mag of moet je ophouden met werken?

Met de invoering van het arbobesluit in 1997 werd de zogenoemde PMV-index gelanceerd. Deze index is de uitkomst van een uiterst ingewikkelde berekening die allerlei zaken meeneemt: temperatuur, luchtvochtigheid, luchtsnelheid, kleding en te verrichten werkzaamheden.
De stelling is vervolgens dat het binnenklimaat behaaglijk is als de PMV-index tussen de 0,5 en -0,5 ligt of als minder dan 10% van de werkzame personen klachten over het klimaat meer zal hebben.
Een overschrijding van deze normen gedurende 10% van de werktijd wordt overigens acceptabel gevonden.
Het probleem is dat deze officiële norm heel ingewikkeld in elkaar zit: het vraagt een hoop meet- en rekenwerk.

Op basis van deze norm en van ervaringen met praktijksituaties hanteert FNV Bondgenoten de volgende, praktische vuistregel :

* Boven de 26 graden is er sprake van extra belasting; dan moet overleg plaatsvinden over mogelijke maatregelen zoals koele ruimtes om te pauzeren, extra ventilatie, e.d.
* Voor (zittend) kantoorwerk geldt een maximum temperatuur van 30 graden.
* Voor licht werk geldt een maximum temperatuur van 28 graden.
* Voor intensief werk geldt een maximum temperatuur van 26 graden, mits er een voelbare luchtstroom is - anders maximaal 25 graden.
* Voor zeer intensief werk is de maximum temperatuur 25 graden met een voelbare luchtstroom, 23 graden zonder luchtbeweging.
* Als de temperatuur boven het maximum uitkomt moet alles gedaan worden om de belasting zo laag mogelijk te houden: korter werken, zo kort mogelijk aaneengesloten werken, pauzeren in koele ruimtes, aangepaste kleding, extra ventilatie, veel (sportdrank) drinken, luchtkoelingstechniek installeren voor een meer structurele aanpak.


http://www.arbobondgenoten.nl
Kijk, dat is vrij duidelijk :)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:25

Bij ons in de winkel is het met momenten ook 28 graden binnen.
Maandag zijn ze gelukkig de airco komen maken en nu zakt het naar een 22 à 24 graden dus dit is goed te doen.
Dus inderdaad, met zulke temperaturen werk ik ook :)

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:27

Cayenne schreef:
Waar ik werkte was het wel een middelgrote kas. Dan waren we op bloedhete dagen pas rond een uur of 2 klaar met snijden, en dan moesten ze allemaal nog gebost worden :P
en ondertussen groeien ze natuurlijk flink door, dus goed rauw snijden en evt s'avonds nog nasnijden.
Waren idd erg drukke dagen. Achteraf vraag ik me nog af hoe ik het heb volgehouden, want vrije dagen waren er gewoon niet bij :+
Maar het was wel erg gezellie en dat doet ook een hele hoop goed. Dan ga je imo ook beter met de werkomstandigheden om.

Bij ons was het ook erg gezellig :)) Wij hadden 2 ploegen begonnen allemaal met snijden en na een uur ging de bosploeg inhangen en sneden wij verder. Dan in de avond idd nasnijden ja :j

Life is about kicking ass, not kissing it
        Cheyen Z2.. Elijah ehm tja hoe zal ik het noemen, we zijn er druk mee bezig haha.

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:37

Ik werk ook in een winkel met platdak, grote ramen en geen airco. Wel hebben we 2 ventilatoren bij de kassa.
Zodra we uit het magazijn komen ( waar we moeten sjouwen met zware bouwpakketten ( meubels)) lopen we direct door naar de kassa en staan voor de ventilatoren. Ook tanken we dan veel water naar binnen. Tja warm is het wel maar je kan het werk er op aanpassen toch? Niet te veel doen en rustig blijven niet waar!
Ik zal morgen een temperatuurmeter mee nemen omdat we allemaal nieuwschierig zijn naar de temperatuur. Maar of we er wat aan gaan doen denk het niet

niks, noppes, nada

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:08

Ik loop fulltime stage op een kantoor dat zo gebouwd is dat er geen ramen open kunnen.. We hebben wel airco maar die doet het niet zo best. Toen we maandag om 8:30 binnen kwamen was het al 38 graden! Maar wij moeten idd ook gewoon doorwerken. Ik wil niet weten hoe heet het morgen binnen is, en dan moet ik daarna ook nog enkele uren reizen in de spits met het openbaar vervoer (bus en treinen)! Dat wordt gezellig. :P

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:39

LuckySil schreef:
Ik werk in de horeca, en bij ons is het eigenlijk altijd wel warm.
Maar met dit weer is het echt nauwelijks uit te houden..
We hebben wel een airco, maar die trekt het niet om de hele zaak te koelen, dus was het alsnog ruim 30 graden binnen! (en dat was nog niet eens in de keuken of boven de frituur) dus hoop dat ze eigenlijk wel maatregelen gaan nemen :P



Hier ook iemand uit de horeca maar dan zonder airco vorig jaar temperaturen van 44 graden behaalt in het pand..

Geloof dat officieel als de werkplek boven de 42 graden is dat het verplicht moet sluiten.

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-10 16:09

@ KiWiKo, als je wat te zeiken heb, dan ga je hier toch lekker niet praten, jij hoeft met je oude lijf misschien niet zo hard te werken, en jij weet toch niet wat mijn werksituatie is? of wel soms? nee dus. bemoei je er dan niet mee

Work until your idols become your rivals

Dressagegirl

Berichten: 1187
Geregistreerd: 10-03-08

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:11

jaaaaaaa ik moet gewoon werken in de winkel van 9 t/m 6 uur met bedrijfskleren aan.... hoe leuk vind je die. Ben op stage geen werk ofzo maar moet gewoon de dagen vol maken met een airco die het niet eens goed doet ;)!

I still love you. :+:

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Met hittegolf werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:14

op mijn werk is het altijd 30 graden. Tropisch zwembad!
Veel drinken, dan is het goed uit te houden, wij hebben wel elke 2 uur drinkpauze, en drinken ook onder het werk!

_Dressage

Berichten: 721
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-10 16:15

En inderdaad dan ook nog die bedrijfskleding :P ik ken het, bij ons is ook heel de voorgevel (15/20 mtr) van glas, dus de zon staat er heerlijk op te branden :P en dan zit de kassa bij het raam :P leuk he

Work until your idols become your rivals

Dressagegirl

Berichten: 1187
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:16

@ manon ja dat mag bij ons dus niet! :), Wij hebben 10 uur pauze tussen de middag een half uur en om 3 uur. Meer niet ;)! en dan ook nog om en om omdat het in een winkel is. Dus gezamelijk drinken in de winkel om 10 en om 15.00 uur! ;)

I still love you. :+:

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:56

_Dressage schreef:
@ KiWiKo, als je wat te zeiken heb, dan ga je hier toch lekker niet praten, jij hoeft met je oude lijf misschien niet zo hard te werken, en jij weet toch niet wat mijn werksituatie is? of wel soms? nee dus. bemoei je er dan niet mee

geweldige attitude, zeker als je het wil maken in de paarden meis......... ik zou zeggen laat die droom varen, en ga lekker voor een airco kantoorbaantje :D :D

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:57

verschrikkelijk ja dat mooie weer... :z Ach, liever dit toch dan de hele dag regen. Nederlanders zijn klagers he :)

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot en 11 bezoekers