Dan zelf ook maar bekappen, wie doet die wel eens??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Dan zelf ook maar bekappen, wie doet die wel eens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 08:16

Wie bekapt er wel eens zelf hoeven??? Ik dus wel, niet erg vaak, maar soms wordt je ertoe gedwongen.
Gisteren is de hoefsmid geweest, had hij maar tijd voor 1 paard, dus alleen het wedstrijdpaard gedaan. De andere waar ik ook op rijd had echt scheuren, dus die heb ik nu zelf maar gedaan, en het resultaat mag er wezen. Haha! Haha!
Helaas kost het mij een uur ofzo, terwijl de smid het in 10 minuten kan. Ik de hoef optillen, mijn vriend op aanwijzingen van mij de tang erin, en dan ik weer vijlen (ik heb gewoon niet genoeg kracht om het alleen te doen) Vijlen en met het kapmes aan het werk kan ik alleen, maar het toongedeelte afknippen is erg zwaar.
Ik heb gewoon de hoeven weer rondgemaakt, scheuren eruit, maar niet echt kort gemaakt, want over een week of 2/3 komt de smid alsnog voor dit paard.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:27

Ik doe het thuis ook wel eens. Mn vader heeft er vroeger een cursus voor gevolgd, en heeft het me geleerd. Ik heb het een tijd moeten doen omdat mn vader een liesbreuk had. *(&^T&*( wat is dát zwaar.... Bij mijn pony was het al zwaar, een draver wordt er niet beter op.. Ik doe het nu af en toe nog, als het niet te warm is en het nat is geweest (anders zijn die hoeven keihard..). Het is voor ons dé oplossing, wij hoeven er nooit een hoefsmid bij te halen!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:28

Nou, jij liever dan ik Lips are sealed

Ook al heb je zoveel moeite om een smid te vinden, ik zou het nooit doen. Zou m'n paard in de trailer laden en desnoods naar de andere kant van het land rijden om het door de smid te laten doen. Of naar een grote stal in de buurt, daar wil een smid vaak wel een paard meer doen, alleen heeft hij geen zin om er speciaal naar toe te komen.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 08:30

nou nooit een echte smid erbij zal ik niet doen, ik heb het bekappen van iemand geleerd die het zelf ook altijd gedaan heeft, en dan nog komt er 1 keer per jaar ofzo een echte smid.
Maar daar waar ik het gisteren heb gedaan, dat was gewoon echt nodig. Ik moet volgende week dat paard mee hebben naar de cursus beoordelen, en dan moet ze er even goed op. Hoofdinspecteur van het kwpn, dhr Boersma (als ik de naam goed schrijf) komt, dus nu heeft ze weer mooie hoefjes. In principe zou de smid het doen, maar hij had geen tijd, dus dan gaat m'n westrijdverzorgknollie natuurlijk voor

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:31

Mijn vriend kan bekappen en hij is het mij aan het leren, dus binnenkort doe ik het ook zelf!

als ik er geen deskundige bij had of geen cursus voor gevolgd zou hebben zou ik het NOOIT zelf proberen, je maakt meer kapot dan je lief is.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:35

Persoonlijk zou ik dat risico echt niet durven nemen hoor... Ik laat het mooi aan de smid over, desnoods rijdt ik daarvoor met het paard naar de andere kant van het land....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 08:37

Gelukkig heb ik het van iemand geleerd die vroeger ook altijd de belgische paarden zelf deed Haha! Haha!
Er zijn toch ook cursussen voor te volgen????

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:41

En hoe zit dat dan met het corrigeren van de stand? Doe je dat ook zelf?

Gipsy heeft op zich een redelijk goede stand, maar achter mag ze iets steiler staan. Ook omdat ze niet zo sterk is in haar achterbenen (veel blessures gehad) en als ze dan iets steiler staat, rolt ze makkelijker over de toon heen en loopt ze gewoon beter en makkelijker.
De smid is geloof is al iets van 2 jaar bezig om dat te verbeteren, echt millimeterwerk, absoluut niet teveel ineens, maar vergeleken met foto's van een paar jaar geleden zie je het verschil wel en je merkt het ook aan haar gangen. Dat kun je toch niet zelf? 1x per jaar naar de smid en de rest zelf bijhouden is imo veel te weinig, bijna geen een paard staat ideaal en een goede smid zal er alles (maar niet teveel!) aan doen om dat te verbeteren.

Nulla tenaci invia est via

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:44

Onze paarden lopen in het weiland thuis, doen verder nix. Dan is het een beetje onzin om daar een smid voor te laten komen als je het zelf ook bij kan houden. Alleen kort houden en bijvijlen wanneer nodig. Mijn vader doet de rest.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 08:45

Ik kan ook niet corrigeren, dat heb ik ook niet beweerd, ik doe het alleen in geval van nood zelf, maar die man van wie ik het geleerd heb, die kan het dus wel. Alleen heeft hij nu erge last van z'n rug, dus hij doet z'n pony's ook niet zo vaak meer, maar normaal gesproken doet hij het prima.
Een jeugdkampioen, een veulenkampioen en verschillende 1e premie pony's fokken betekent toch echt dat hij op de goede weg is. Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:57

Nee ik blijf er ook vanaf, naar mijn idee kun je meer kapot maken dan goed. Als ik zie hoe nauwkeurig een smid op de stand en zo let, dit doe ik hem niet na. ook niet na een lesje hoefbekappen.

Kawa loopt sowieso op ijzers dus dat word dan al helemaal moeilijk Haha!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:58

Ik vijl de hoeven zelf, maar het grote kapwerk en bijwerken van de verzenen laat ik aan de smid over. Daar heb ik ook geen kracht voor en ik vind dat mes levensgevaarlijk. Slijten doen de hoeven op de teerweg vanzelf. Op deze manier hoeft hij maar eens in de 3/4 maanden langs te komen.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 09:00

In het weiland heb je soms helemaal geen smid nodig. Ik ken iemand met een paard dat pas op z'n 6e bekapt is, en daarvoor altijd in het land gelopen heeft. De eigenaar hield er wel een oogje op, maar op een vage manier bleven die hoeven goed. Nooit scheuren of problemen.
Ik denk dat je zeker als je paard gewoon af en toe gereden wordt en verder in het land staat dat je prima de hoeven zelf kunt bijhouden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:01

germie schreef:
Een jeugdkampioen, een veulenkampioen en verschillende 1e premie pony's fokken betekent toch echt dat hij op de goede weg is. Haha!


Wat heeft dat fokken te maken met bekappen?

Ik kan zelf losse ijzers er onderuit halen en de hoeven vijlen, voor de rest komt hier toch de smid.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:03

Ik heb net een cursus hoefbekappen gedaan en nu doe ik hetook wel eens zelf. Maar dat is ook meer voor nood, als er ineens op zaterdag een stukjes van de draagrand afbreekt, dan veil en eventueel kap ik dat weer recht, dat het niet verder in kan gaan scheuren en dan kan de smid het alsie er dinsdag weer is weer echt in orde maken. Best makkelijk, een smid die er elke dinsdag en donderdag gewoon is Haha! .

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 09:05

wat kost die cursus??? en waar geven ze die???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:05

Ik heb mijn paard nog nooit zelf bekapt. Volgens mij zou ik het ook niet durven, maar dat komt omdat ik niet precies weet hoe het moet. Als je smid geen tijd heeft, je paard heeft scheuren in zijn hoeven en je weet hoe je moet bekappen, waarom zou je het dan niet doen. Ook de smid heeft het ooit moeten leren.

groetjes

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:08

germie schreef:
wat kost die cursus??? en waar geven ze die???


Ik kon hem doen bij ons op de faculteit via de studentenrijvereniging. Maar ik dacht dat Deurne ook zoiets in het pakket had, alleen dan moet je wel weer daar naartoe. Misschien wil je hoefsmid je zelf wel leren heo en wat je met een rasp al kan doen, dan kun je in ieder geval een beetje eerste hulp bieden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 09:09

De basis weet ik al hoor, maar gewoon wat meer puntjes op de i. Daar zou zo'n cursus vast handig voor zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:46

ik zou het noooit doen, zou mezelf nooit vergeven als ik hem iets aan doe, omdat ik niet kan wachten op de smid! (of geen duurdere wil betalen of what ever!)

Maar ieder zijn keus!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:05

Een hoefsmid is een vakman die niet voor niets een opleiding gevolgd heeft.
Zelf bekappen, ook al heb je het geleerd van iemand die 'het ook doet', vind ik dom. Je hoeven zijn zo belangrijk en als je die verpest...?!

Ook zie ik niet in waarom ik het zelf zou doen, zoveel kost het toch niet om de smid even te laten komen Verward ?

Ik laat ook mijn veulens en jonge paardjes gewoon door de smid bekappen/bij-vijlen, daar betaal ik liever een beetje voor dan dat ik zelf zou gaan 'prutsen'.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:11

Waar ik mijn verzorgpaard rijd, staat nog een merrie en een shetlander. De shetlander wordt niet bekapt, als de smid komt. Nu zijn die hoefjes echt te lang, ze staan al helemaal naar voren.
Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen? Anders wordt er toch niets aan gedaan. Het beestje staat als gezelschap in de wei bij de merrie.....
Advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:37

Branca schreef:
Waar ik mijn verzorgpaard rijd, staat nog een merrie en een shetlander. De shetlander wordt niet bekapt, als de smid komt. Nu zijn die hoefjes echt te lang, ze staan al helemaal naar voren.
Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen? Anders wordt er toch niets aan gedaan. Het beestje staat als gezelschap in de wei bij de merrie.....
Advies?

de eigenaar er op aan spreken
Ook al is het een gezelschapsdier dan hoort er nog goed voor gezorgd te worden

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 12:42

Gewoon aan de smid vragen of hij het toch wil doen als hij komt. Een smid met een beetje gevoel voor z'n vak en dierenliefde zal zo'n beestje er echt niet zo bij laten staan en zoveel werk is bekappen nou ook weer niet.

Nulla tenaci invia est via

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 13:22

wat Margreet zegt vind ik ook, en je zei net zelf dat hij er maar 10 minuten over doet dus dat had hij dan best wel gedaan als het echt zo erg was als jij zegt. Tenminste dat lijkt mij hoor, ik ken hem niet maar ik vind dat niet meer dan logisch..

Ik zou het persoonlijk nooit zelf doen, straks doe je het helemaal verkeerd en krijgt je paard grote problemen..

Nee hoor ik geef liever die 20 eurootjes per 2 maanden uit aan bekappen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, bonnielau, IASCrawler en 31 bezoekers