The seven games?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

The seven games?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 21:15

Hoi,

kent iemand "The seven Games".
Vriendin vertelde erover, had via de NVVR een clinic gevolgd met haar paard. (Ze dacht dat het een uitvinding van Pat Parelli was). Ze kon door middel van aanrakingen haar paard volledig ontspannen krijgen, en haar paardje is normaal een enorme druktemaker.
(Ze kon zelfs haar paard midden in de bak laten staan, met andere paarden en mensen er omheen en zelf naar de WC gaan, paard stond er nog steeds toen ze terug kwam.)

Zegt dit iemand iets? Is het in boek of videovorm verkrijgbaar? Andere tips voor ontspannende oefeningen voor een 2-jarige druktemaker die nog wat extra vertrouwen in haar baasje moet krijgen?


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:35

Hoi, mocht je interesse hebben dan maak ik met plezier kopieen van de seven games in lesboekje formaat en stuur ik het naar je op. Het zijn kleine boekjes in zakformaat met foto's, valkuilen etc etc. Alle 7 games worden dan behandeld met echt een ontzettend duidelijke uitleg. Het is wel in het engels. Ik hoor het wel.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:41

Jaa! Dat wil ik ook, kan ik mijn paardje misschien laten slapen op een wedstrijd, heeft hij niet zoveel aandacht voor zijn omgeving Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 23:20

Ja er is genoeg, maar of het mag is natuurlijk een tweede... Knipoog
Bedoel je nou wel of niet Pat Parelli? Ik heb het boek hier thuis liggen, en ik ben nog nooit verder gekomen dan het voorwoord, omdat ik het niet snap. Mijn engels is niet zo heel beroerd, maar ik vind het boek wel lastig. Gelukkig staan er veel plaatjes in. Weten jullie of het boek ook in het nederlands is? Ik heb de engelse versie ooit gekocht bij de Hypo.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 23:37

Op Zaterdag 18 Mei is er om 19.00h in de Manege "de Verende wagen" in Houten een snuffelavond Parelli Horsemanship. Daar komen de 7 Games zeker ook aan bod. Voor de rest is er via Parelli Natural Horsemanship een video te koop die je op die avond waarschijnlijk zult kunnen kopen of die je daar kunt bestellen. De video is helaas alleen Engelstalig, en zeer beslist niet goedkoop. De video zal nooit de cursus kunnen vervangen.

Website voor Parelli Natural Horsemanship: www.parelli.com, Nederlandse website: www.parelli.nl. De video heet ook de "7 games".

Als je kunt zou ik je willen aanraden om naar de snuffelavond toe te gaan. Toegang is gratis...

Je suis Charlie.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:45

Ik heb in een docfile de door mij gemaakte vertaling van de seven games, als het op prijs gesteld word wil ik het hier wel posten. Het is natuurlijk nogal een uitgebreid document, helaas zonder foto's.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

hoelang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:54

Hallo,
Ik wil ook wel komen kijken naar die demo.
ALs ik het goed gelzen hebt begint deze om 19.00
Weet iemand van jullie hoe lang deze ongeveer duurt?
Gewoon ter info voor de planning van de rest van de avond

groetjes Marga en misschien tot daar!

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:55

Hoi Laika,

Ik heb zeer zeker belangstelling voor jouw docfile! *LOL* Heb het boek doorgeworsteld en de video bekeken, maar ik kan nog wel wat tips ed. gebruiken. Dus, van mij mag je het posten hoor. Graag zelfs! Lachen

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:24

De video heet seven games that horses play, heb ik net geleend van mijn buurvrouw. Als er iemand info materiaal voor mij heeft, houd ik me aanbevolen. Ook als er iemand misschien zijn engelstalige boeken wil verkopen, houd ik me aanbevolen. Ik ben van plan om zaterdag naar houten te gaan. Kunnen we daar misschien afspreken.

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse


Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:46

Nou hier is hij dan. De engelstalige versie staat op http://www.nativetrailsarabians.com/sevengames.htm

De zeven oefeningen.

Op deze pagina wil ik jullie de 7 oefeningen uitleggen die Pat Parelli gebruikt in zijn methode van Natural Horsemanship.

Natural Horsemanship:
Wanneer je met Natural Horsemanship (NH) bezig bent werk je dus eigenlijk met de natuurlijke instincten van het paard. We moeten niet vergeten dat een mens voor een paard een roofdier is en het paard de prooi voor de mens. Hun natuurlijke instinct is te vluchten voor gevaar of wat gevaarlijk op hen overkomt, en wij mensen gedragen ons als eng en alarmerend naar het paard toe. Als eerste moet het natuurlijke instinct van je paard begrijpen, inclusief de basis begrippen van het paard om zichzelf te beschermen. Als je dat begrijpt en toepast zul je zien dat er een relatie op respect en niet op angst zal ontstaan. Je zal communiceren met je paard op een manier dat hij kan begrijpen, zonder hem iets af te dwingen. Dit gebeurt natuurlijk niet in één dag of een maand. We moeten het paard het vertrouwen in ons laten ontwikkelen en dat heeft tijd en veel geduld nodig samen met een groot doorzettingsvermogen.

Met NH is het de bedoeling dat je de leider van de “kudde” zal worden. Om dit te bereiken moet je dus wel de paardentaal begrijpen. Als je ooit gekeken hebt naar een kudde paarden zal je gezien hebben dat wanneer ze zich verplaatsen dat dat door één paard word aangegeven, en de rest volgt gehoorzaam. Als aanwijzing om te verplaatsen is een bepaalde manier van kijken door de leider van de kudde al genoeg.

Wat we willen bereiken is om een paard te hebben met een groot denkvermogen. Ze kunnen kalm en rustig blijven in plaats van gelijk te vluchten en dan pas na te denken wat er eigenlijk is gebeurd. We moeten het respect en vertrouwen van het paard verdienen alvorens we een goed gedrag kunnen krijgen.

NH is niet alleen voor één type ruiter, maar kan ik alle disciplines toegepast worden zoals Engels, Western, gevorderd of beginnend. Hier komen wat tips die handig kunnen zijn als je met deze techniek aan het werk wil gaan.

Wees geduldig, en geef niet op. Als je paard of jijzelf geiriteerd raken, stop dan en neem even een pauze tot er weer kalmte heerst. Zodra de kalmte er weer is ga je door met waar je mee bezig was. Altijd stoppen voordat je je frustraties overbrengt op je paard. Onthou goed dat je beiden in een goede leerzame bui moet zijn om ook maar iets te bereiken.

Je moet altijd eerst het denken van het paard begrijpen en dan proberen om jouw denken over te brengen op het paard. Dit betekend dat je het goede gedrag simpel moet maken en het verkeerde moeilijk. Bijvoorbeeld: je paard stapt bij je vandaan als je hem aan het poetsen bent. In plaats van hem weg te laten stappen (wat hij wil) maak je het onaantrekkelijk voor hem door hem weg te laten draven. Hij wou stappen, en niet draven. Uiteraard wil je paard dan de keuzes uittesten.

Je moet leren snel te reageren. Het paard leert door toe te geven aan de vraag die je bij hem legt, dit gebeurt door middel van een bepaalde druk. Zodra het paard in de juiste richting reageert haal je de druk weg. Zelfs de kleinste beweging moet dan beloond worden. Verwacht geen perfectie in het begin. Wees traag in het vragen en snel in het niet meer vragen.

Je wilt hiermee bereiken dat je paard eerst denkt en dan pas reageert in plaats van instinctief te reageren. Zij leren door voorbeelden en dat is wat jij moet overbrengen.

Stop nooit op een fout moment. Je moet altijd stoppen wanneer je je beiden nog prettig voelt. Onthou dat als je stopt wanneer je gespannen bent, dat je dan de volgende keer start wanneer je gespannen bent. Het paard zal beginnen in de bui waarin je hem de vorige keer hebt laten stoppen.

Probeer een verantwoordelijke kuddeleider te zijn, verwacht terugval. Beleef er plezier aan, voor zowel jezelf als voor je paard. Het moet altijd leuk zijn, dat is het meest belangrijke.


De zeven oefeningen:

Even dit:
Herhaling is een belangrijk gegeven om te gebruiken in alle oefeningen met uitzondering van de prikkel oefening. Onthou dat afwisseling erg ontspannend werkt op paarden. Welk tempo je gebruikt hangt natuurlijk van het paard af. De eerste drie oefeningen zijn de basis oefeningen en de laatste vier zijn functionele oefeningen.

1 De vriendelijke oefening
In deze oefening leer je je paard dat je hem dus echt niet wil opeten. Hij moet wennen aan allerlei dingen die op en om hem gebeuren. Betast hem over heel zijn lijf met je handen, voorwerpen in verschillende aktiviteiten. Dit moet altijd VRIENDELIJK gedaan worden zodat we het paard geen enge ervaringen laten opdoen. Negatieve ervaringen zal hem juist duidelijk maken dat iets eng is. Vergeet niet de oefeningen steeds te herhalen.


2 De prikkel oefening.
Met deze oefening leren wij het paard te reageren op een bepaalde prikkel van buitenaf.
De prikkel die we hierbij gebruiken is druk. Met een bepaalde druk laten we het paard in alle zes verschillende richtingen bewegen (achterwaarts, voorwaarts, omlaag, omhoog, links en rechts). Je moet je paard de kans geven op de minste druk te reageren alvorens je de druk geleidelijk opvoert. Vergeet niet hem bij de minste geringste beweging in de door jou gevraagde richting te belonen door de druk op te heffen en hem te belonen door hem even op de hals of het hoofd te vrijven. Geef tussentijds je paard de tijd om te overdenken wat er is gebeurt. Deze oefening die gebaseerd is op prikkeling moet met constante druk gebeuren. Verhoog in fases als je denkt dat dat noodzakelijk is, maar ga zeker niet duwen en trekken.



3 De aandrijf oefening.
Met deze oefening leer je je paard zich over te geven aan jou manier van aandrijven en het ritme waarin je dat doet door het touw te laten bewegen of de stok die je vasthoud. Het paard zal leren zich over te geven aan jouw stilzwijgend toegepaste druk met de schouders, achterhand, rechte rug, links en rechts. Deze oefening is een belangrijk bestanddeel van de volgende oefeningen . Als je de genoemde oefeningen goed kan uitvoeren zijn de volgende oefeningen 4 t/m 7 een stuk makkelijker.


4 De Jo Jo oefening
In deze oefening ga je je paard leren om achteruit en vooruit te gaan aan een rechte lijn.
Probeer er een balans in te krijgen zodat je paard net zo makkelijk achterwaarts gaat als voorwaarts.

5 De Cirkel oefening.
Met deze oefening leer je je paard niet van richting of pas te veranderen tenzij hem dat gevraagd word. Dit is zijn verantwoording, het moet niet nodig zijn om hem iedere ¼ cirkel opnieuw aan te drijven. Als je paard van richting of pas verandert, maak een snelle correctie en ga weer terug naar het niets aangeven. Hierbij laat je het touw achter je rug overgaan in je andere hand, zodat je stil blijft staan, en niet met het paard meedraait. Doe dit minimaal 2 keer, maar niet vaker dan vier keer, want dan vind het paard het frustrerend en vervelend.


6 De zijwaartse oefening.
In deze oefening leer je je paard zijwaarts te bewegen. Onthou dat hoe beter je paard voorwaarts en achterwaarts gaat, des te beter doet hij die andere oefeningen. Ook moet je onthouden dat hoe slecht je paard zijwaarts gaat hoe slechter hij iets anders doet.


7 De “in het nauw” oefening.
Wist je trouwens dat paarden van nature claustrofobisch zijn? Dus bang in kleine ruimten?
In deze oefening leer je het paard op zijn gemak te zijn tussen 2 objecten, of tussen jou en een muur, of de rand van de bak. Als je het niet voor elkaar krijgt om het paard kalm te laten zijn als hij klem zit tussen de bakrand en jou, hoe denk je dan hoe hij zich moet voelen als er aan iedere kant van hem een been zit?

Onthou altijd: dat een paard in 6 verschillende richtingen kan gaan.
Vergeet er géén in je oefeningen. Je kan hem ook zo ver krijgen om over en onder bepaalde objecten te gaan. Zoals takken, dekens, palen, hindernissen, plastic zeilen etc. Al deze dingen helpen je paard deze attributen te trotseren.
Moeite met trailerladen? De “in het nauw” oefening zorgt ervoor dat het gemakkelijk gaat.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:51

Dank je wel! Haha! Haha!

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 11:35

ik heb hem ook direct maar gekopieerd, bedankt!
Cool

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:21

Weetje dat ze helemaal in het nederlands uitgelegd staan in het boek Uw paard als Partner? Erg goed boek overigens...

Grtz Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:27


Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:43

Hoi,

Laika : leuk verhaal !!!!

Alleen, als ik dit soort dingen lees, of bijv. Monty of Klaus F. Hempling aan het werk zie, denk ik gelijk : het is écht zo logisch !! Cool en het werkt !

Wel denk ik dat er ook mensen zijn die dit, na -tig boeken & cursussen nooit zullen leren...
Het is vooral een stuk lichaamstaal, wat je voor een groot gedeelte best kunt "leren" maar soms zie je ook mensen ermee bezig en dan zie je dat het toch op de één of andere manier niét overkomt... en die heeft het dan later (denk ik) ook niet.... *LOL*

Persoonlijk vindt ik NH meer iets voor "erbij" (Monty methode)....
ik gebruik het vaak in de omgang, leiden aan het halster of eventuele problemen...
maar ik rij dus niet élke dag met alleen een "touwtje" Haha!

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:07

O, maar je hoeft volgens parelli ook niet elke dag met alleen een 'touwtje' te rijden. Hij heeft een systeem bedacht wat uit 10 levels bestaat. Elk level heeft 4 onderdelen: at liberty (zonder halster oid en jij op de grond), on line (met halster jij ernaast) freestyle (met halster en zadel) en finesse (met bit en zadel). Voor elk level moet je in deze 4 onderdelen oefeningen laten zien. Dit kan je trouwens gewoon opnemen op video en dan opsturen. Tijdens level-1 rijd je idd alleen met halster maar al in level 2 wordt het bit geintroduceerd en moet je behalve laterale buiging ook al wat verticale buiging laten zien en een aantal eenvoudige galopwisselingen. Dit bouwt zich dan via level-3 etc nog verder uit. Bij level -1 rijd je zelfs in het begin met 1 teugel, dit om te voorkomen dat je aan 2 teugels gaan hangen. Heel logisch eigenlijk. Ook leer je tijdens level-1 de one rein stop zodat je ten alle tijde een noodrem hebt. Bovendien leer je je paard om te leren geven voor druk, zowel op de direkte als de indirekte teugel en je been. Zijwaarts en achterwaarts is dus ook een onderdeel. groeten cornelie

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:11

Hee, lekker duidelijk Parelli materiaal! Cornelie: doe jij nog boekjes in lesboekjeformaat? Ben wel geinteresseerd!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:56

Uhm, ja hoor dat doe ik nog wel Haha! . Het zal ongetwijfeld wel illegaal zijn allemaal maar ja, het is voor het goede doel. Ik heb het level -1 pakket. (10 lesboekjes, video en cassette) In boekje 1 t/m 4 staan de 7 games. Vanaf boekje 5 komt het opzadelen, rijden etc aan de beurt. Boekje 10 is geheel gewijd aan trailer laden. Boekje 1 t/m 4 wil ik wel voor je kopieren. (je bent pas nummer 5 Knipoog ) Geef dan even je adres door en in de loop van volgende week heb je het in huis. O ja, je hoeft ook echt niet de officiele parelli artikelen te gebruiken. Een touwhalster heb ik zelf geknoopt (materiaal was 3 euro) maar een 'gewoon' halster voldoet in het begin ook wel. Een lange springzweep met een touwtje er aan voldoen prima als 'carrot stick' en 'savvy string' (normaal zo'n 110 piek bij elkaar Haha! ), en als touw kan je of een lang halstertouw nemen of ook weer even naar de zeilwinkel voor een stuk touw. Als je het vriendelijk vraagt zetten ze er ook nog een musketonhaak voor je aan.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:08

ik wil ook wel die boekjes hebben!! kan dat nog?
groetjes, zita

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:14

Voor diegene die de boekjes willen hebben, kan ik echt aanraden om ook een keer naar de bijbehorende video te kijken. Dat werkt zéér verduidelijkend. Cool

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:16

Paintje schreef:
Voor diegene die de boekjes willen hebben, kan ik echt aanraden om ook een keer naar de bijbehorende video te kijken. Dat werkt zéér verduidelijkend. Cool


En laat me raden...die videobanden verkoop JIJ zeker Knipoog Schijnheilig

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:18

Buddy schreef:
En laat me raden...die videobanden verkoop JIJ zeker Knipoog Schijnheilig


Nee hoor, ik verkoop niets Frusty .

Ik weet alleen uit eigen ervaring dat het heel nuttig is om eerst de videoband te bekijken, vóórdat je met de boekjes aan de gang gaat.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:20

Paintje"]
[quote="Buddy schreef:
En laat me raden...die videobanden verkoop JIJ zeker Knipoog Schijnheilig


Nee hoor, ik verkoop niets Frusty .

Ik weet alleen uit eigen ervaring dat het heel nuttig is om eerst de videoband te bekijken, vóórdat je met de boekjes aan de gang gaat.
[/quote]
Klopt, ik heb het boek van Hempfling (wat ik overigens zeer zweverig vind), en de videobanden van Voest (ja...twee verschillende 'goeroes' maar goed...). De videobanden vind ik veel duidelijk dan het boek van Hempfling. Ik kan niet door het boek heenkomen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:27

Buddy schreef:
Klopt, ik heb het boek van Hempfling (wat ik overigens zeer zweverig vind), en de videobanden van Voest (ja...twee verschillende 'goeroes' maar goed...). De videobanden vind ik veel duidelijk dan het boek van Hempfling. Ik kan niet door het boek heenkomen.

Veel methodes/werk van de verschillende goeroe's komt overeen, alleen een ieder geeft er zijn eigen draai aan.

Het 'zien doen' vind ik altijd het beste voorbeeld. De theorie erachter legt dan weer wat beter uit hoe precies en waarom.

Maar de boekjes waar het hier om gaat zijn handleidingen/lessen en wat er in staat is gewoon beter uit te voeren als je het een keer gezien hebt.
My humble opinion Schijnheilig

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:57

Paintje"]
[quote="Buddy schreef:
Klopt, ik heb het boek van Hempfling (wat ik overigens zeer zweverig vind), en de videobanden van Voest (ja...twee verschillende 'goeroes' maar goed...). De videobanden vind ik veel duidelijk dan het boek van Hempfling. Ik kan niet door het boek heenkomen.

Veel methodes/werk van de verschillende goeroe's komt overeen, alleen een ieder geeft er zijn eigen draai aan.

Het 'zien doen' vind ik altijd het beste voorbeeld. De theorie erachter legt dan weer wat beter uit hoe precies en waarom.

Maar de boekjes waar het hier om gaat zijn handleidingen/lessen en wat er in staat is gewoon beter uit te voeren als je het een keer gezien hebt.
My humble opinion Schijnheilig
[/quote]

Helemaal mee eens, ik denk dat het vooral belangrijk is je eigen draai eraan te geven. Opvoeden gaat niet alleen uit boeken en video's, ook demonstraties bekijken is belangrijk. Tevens is natuurlijk het ene paard het andere nog niet. De basis is wel gelijk, maar elk paard heeft ook nog eens zijn eigen karakter, daarom is het ook belangrijk met alle informatie een "eigen" opvoedmethode te ontwikkelen. Maar dit gaat uiteraard alleen als je je terdege hebt verdiept in verschillende methoden.

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers