Bevallende merrie belt baas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Bevallende merrie belt baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 16:16

http://www.gelderlander.nl/CDA/regioportal/0,2078,1448__1068712_,00.html
Gelderlander

BENTELO/BORCULO - 13 MEI 2002 - Een merrie met weeën kan voortaan de baas bellen dat er een veulentje op komst is. Roger Borre van Robor Electronics uit Bentelo is de bedenker van de geboortemelder met gsm-toestel. Het telefoontje zit in een roestvrijstalen houdertje aan een band om het paardenlijf. Het systeem treedt in werking zodra het paard de geboortehouding aanneemt.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 16:22

De lederen band gaat ‘s avonds en ‘s nachts om. Merries willen graag rustig bevallen en doen dat bij voorkeur op stille tijden. De meeste bevallingen verlopen volgens dierenarts Keg van de Paardenkliniek Borculo probleemloos.
Maar soms doen zich moeilijkheden voor, waarbij snelle hulp is geboden. Bijvoorbeeld omdat het veulen in het vlies wordt geboren. Dan dreigt verstikkingsgevaar en moet snel worden ingegrepen. Ook kan bijvoorbeeld de navelstreng op de verkeerde plaats afscheuren. Hierdoor verliest het paardje veel bloed ‘en zo veel zit er nog niet in een veulen‘, zegt Keg. Verder ‘kan er van alles en nog wat gebeuren waarbij directe actie is gewenst‘.

‘Merries bevallen snel‘, zegt Keg. ‘Dat heeft te maken met de aard van paarden. Het zijn van nature vluchtdieren en dus moet een bevalling snel en probleemloos verlopen. Kijk bijvoorbeeld naar de zebra: die poept een zebraatje uit en dat moet vervolgens direct meelopen, want anders valt het ten prooi aan een leeuw.‘

CAMERABEWAKING
Direct actie ondernemen bij moeilijkheden kan alleen als de eigenaar tijdig bij de bevallende merrie is. Hiertoe zijn reeds verschillende bewakingssystemen in de handel. Onder meer kan camerabewaking uitkomst bieden. Ook zijn er diverse soorten geboortemelders verkrijgbaar, waarvan het Birth Alarm tot op heden de bekendste is. Dit systeem bestaat uit een band die het paard om krijgt en werkt vervolgens met een zender en ontvanger.

De vinding van Roger Borre van Robor Electronics werkt in grote lijnen hetzelfde. Maar door het draadloos te maken met behulp van een gsm-toestel is het bereik van merrie tot baas fors toegenomen. Het gewone Birth Alarm heeft een bereik van 150 meter, de gsm is in principe in heel Nederland af te luisteren.

De band van Borre is gebaseerd op een veranderende lighouding van het paard. Zodra dat in geboortestand gaat, dat wil zeggen: als de merrie gestrekt gaat liggen, treedt het systeem in werking. Elektronica in de band registreert deze anders-dan-anders houding en geeft een signaal naar de gsm. Deze belt vervolgens de eigenaar van de pony of het paard op volgens een van tevoren geprogrammeerd schema.

Er kunnen maximaal vier te bellen nummers in het toestel worden opgenomen. Worden de telefoontjes niet beantwoord, dan wordt een sms-je verstuurd. De eigenaar kan het systeem alleen uitschakelen door zelf terug te bellen. Er wordt gebruik gemaakt van een ‘prepaid‘-toestel dat voor het doel geschikt is gemaakt. Het apparaat is ook schokbestendig en waterdicht. De gsm hoeft niet in de standby-stand te staan en kan het dus lang volhouden zonder bij te laden.

Veel eigenaren vinden de geboortebewaking een veilig idee. Vooral fokkers willen de vinger aan de pols houden. Niet alleen uit oogpunt van dierenwelzijn, maar ook omdat een veulen nogal eens een aanzienlijke waarde vertegenwoordigt. Geboortemelders zijn er in allerlei soorten en maten. En in diverse prijsklassen, ook niet te vergeten. ‘Het blijven evenwel allemaal hulpmiddelen‘, zegt dierenarts Keg. ‘Als je echt zekerheid wilt hebben moet je er dag en nacht bij waken. Maar ik geef je op een briefje dat de bevalling inzet zodra je even naar binnen gaat voor een kop koffie. De natuur laat zich niet dwingen, maar hoe alerter je bent, hoe beter het is.‘
Robor Electronics is te bereiken op telefoonnummer 0547 292090 en per email info@robor.nl

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 21:44

das wel beter, hoef je niet heel de dag en nacht erbij te blijven omdat je denkt dat t veulen eraan komt. Maar tog lijkt dat me ook wel leuk, maar dit is handiger.

xx

aksie
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:39

ja dat is echt handig, hoef je niet de hele nacht 2 weken achter elkaar naast je paard te zitten!!!
Haha!
zit het niet in de weg voor de merrie, kan me voorstellen dat als je hoogdarchtig bent zo'n band de boel aardig kan afklemmen, hoe los je hem ook doet, als ze anders gaat liggen ofzo...

wie o wie heeft er een paard voor mij????

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:17

Nou ja handig......de laatste nachten van de dracht bij mijn paard ging ze zo'n 4 tot 6 keer per nacht in de geboortehouding liggen. Wordt dan wel iedere keer uit bed gebeld. Dan slaap ik er toch echt liever bij, hoef ik niet iedere keer in de auto te stappen om naar stal te rijden.

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 19:36

Nou,je heb helemaal gelijk en zeker als je niet zo dicht bij je paard woont ! Zoals ik !

If you are nice to your horse,he will be nice to you !!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:05

hihi wel handig krijg je een telefoontje van je paard hihi

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Domiinooo_, Eline_S_S, Googlebot, GrapeshotBot, Kirsha, LiannePuthzy, Mediatoolkitbot, Muronia, Oliefanter, redbutton, Rex_Rolfo, Schrompeltje, sterregoud, VenoSnorlax, vilana en 88 bezoekers