darmen uitpoepen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

darmen uitpoepen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 21:49

Jah, ik weet het, een hele vage titel, ik stond ook met mijn oren te klapperen toen ik het hoorde.
Een pony moest (onder het zadel) mesten, maar moest tegelijk hoesten.
Hierdoor verscheen er een soort blaas onder haar staart, net als een vruchtblaas als een merrie bevalt zeg maar. Het kwam alleen uit het verkeerde gat Haha!.
DA met spoed laten komen, het hele zaakje weer op zijn plek gezet (terug gestopt dus)
Volgens de DA had ie dus, door de hoest, zijn darmen uitgepoept (een stukje)
Hebben jullie hier wel vaker van gehoord?
Komt het regelmatig voor, of is het een uitzondering?
Is het te voorkomen?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:26

Is een uitzondering, maar als het één keer is gebeurd kan het vaker gebeuren.

Schijnt bij mensen ook voor te komen als je hard perst (bijv. bij een bevalling).

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:34

Ik weet het van bevallingen(schapen, geiten en dan ook wel paarden) dat het daarbij wel gebeurd.
Maar met het hoesten heb ik nog nooit gehoord.
2 jaar geleden heb ik een schaap gezien die alles eruit perste na de bevalling, er is nog een poging gedaan om alles terug te stoppen maar de boer heeft hem de volgende dag in laten slapen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 19:36

Wij hebben het een keer na een dekking gehad. Onze volbloedmerrie Queen Ann perste na het dekken de darmen eruit en overleed enkele uren daarna.Dit zijn echt dingen die je nooit weer vergeet. Bij koeien gebeurt het na een bevalling ook wel eens.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:01

Wij hadden een paar jaar terug een pony op stal die dat ook deels deed
Hij perste ook altijd te ver door. Nu deed ie dat nooit zo ver hoor, nooit een DA voor hoeven laten komen maar je zag dan altijd een aantal rood/rozige kringetjes naar buiten komen. (5-10 cm) en t schoof er vanzelf weer in.
Dus t kan wel.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

darmen uitpoepbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 22:48

Dit is idd een actie die zeer goed kan. Wordt met een duur woord ook wel prolaps genoemd (dit dan ongeacht wat er naar buiten komt). Zeker de combinatie van mesten, waarbij de sluitspier ontspannen is en de darmcontracties richting anus werken en het hoesten waarbij vaak toch buikspieren gebruikt worden (zeker bij krachtige hoest) had de pony net pech en perste hij/zij een stukje rectum (zo te lezen niet veel meer) naar buiten.
In principe kunnen allerlei ingewanden naar buiten geperst worden, idd vaak bij een bevalling, ook dan is er heftige buikpers.