Postduif die de weg kwijt is..

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Postduif die de weg kwijt is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-10 18:19

Tja, nee, dit topic gaat niet over een gevonden postduif. Of ja, misschien ook wel. Het gaat om het volgende.

Wij hebben hier een handje vol duiven. Vorig jaar heb ik Poi en Ilik zelf grootgebracht, die hebben dit jaar een kind gekregen. In februari kwam er hier een postduif aanvliegen, en die is gebleven. Toen nam ik van mijn pony's nog een sierduifje mee die met de hand moest grootgebracht, en tja, toen kwam er ook nog een stadsduif bij die niet kon vliegen. Affijn, al met al hebben wij dus 6 duiven van onszelf.
Eergisteren zaten we in de tuin naar onze duifjes te kijken. Er kwam een postduif laag overvliegen, en mijn moeder zei, let maar op, die komt hier ook wonen. Affijn, 5 minuten later, jawel hoor, postduif komt op de schutting zitten, eet zijn floebes vol, en is blijven plakken tot nu toe. Dit gebeurt hier met grote regelmaat. Postduiven die bijvoorbeeld een half jaar blijven plakken, en dan weer wegvliegen. Of die voor altijd blijven. Of die maar 2 dagen blijven. Of die meteen weer wegvliegen. Of postduiven die we opvangen omdat ze uitgehongerd zijn, op laten knappen, loslaten, en die verdwijnen dan meteen weer. Of ze blijven eerst hier plakken, om hem vervolgens weer te smeren.

Dit alles bracht mij op de volgende vragen. Hoe kan dit? Wordt een postduif losgelaten uit een vrachtwagen met het idee: ik moet daar en daar naartoe om thuis te komen. Halverwege de vlucht krijgt hij honger, en landt ergens om te eten. Wist dat eten dan zijn geheugen ofzo? Moet hij dan niet denken: verrek, ik moet nog ergens anders heen? Of denkt hij: hier is eten, ik blijf hier.
En hoe zit het dan met duiven die ik opvang, en hier blijven eten voor een tijdje? Die dan zodra ze los zijn besluiten hem te peren? En nog mooier, duiven die aan komen vliegen of die ik opvang, die een maand of 6 hier blijven (soms korter, soms langer), en dan opeens wegvliegen? Gaat daar ineens een lichtje branden met het idee van: waaa, ik woonde ergens anders?

Kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen? *waar je je al niet mee bezig houdt als je duifjes zit te kijken :') *


plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:27

mis dat de vereniging van postduiven je meer kan helpen?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Postduif die de weg kwijt is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:59

weet niet precies hoe die vluchten gaan. maar het is idd wel de bedoeling dat ze terug vliegen.
De duivenmelkers zijn ook zeker blij als ze hun duif terug krijgen! gaat namelijk echt veel geld in om. Een goede duif kost al snel 20.000. En je kunt prijzen winnen van 30.000
dus tja...
Een duif die halverwege land en niet verder vliegt is niet goed natuurlijk. Maar terug hebben zal hij vast wel willen.

Even kijken of je de eigenaars kan vinden van de duivenvereniging :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Postduif die de weg kwijt is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-10 20:00

Erm... dat hebben we een tijdje gedaan ja. Maar toen we na een duif of 5 hoorden: gooi ze maar in de soep! of: breng hem maar hier, dan kan ik hem de nek omdraaien! hebben wij dat niet meer gedaan :n

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:03

Je verhaal klinkt idd alsof jullie even duivenherberg runnen ;)
Is wel een mooi idee dat die 'duiven op een missie' bij jullie een (tijdelijk) rustpuntje vinden :j

♥♥♥♥♥ guccio @ [IM] Dag mijn allerliefste Guuc ♥♥♥♥♥
The best move is to follow your heart

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:03

ja dat vermoeden had ik al... zoals ik al zei, een duif die halverwege stopt is geen goede duif.
Als je ze houd (dat kan, op de kliniek hebben we ook een eigen duif, was ook niet goed genoeg meer, maar echt een schat van een duif), is het inderdaad wel mogelijk als je ze loslaat dat ze echt weggaan. Onze kliniekduif peert hem ook als ze de kans krijgt :+

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Postduif die de weg kwijt is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-10 20:04

Nou, we houden ze niet vast, ze mogen gaan en staan waar ze willen, maar ik ga niet voor ze bellen :)
Ik houd ze een paar dagen vast als ze echt te zwak zijn, tot ze weer kunnen vliegen. En vanaf dan mogen ze gaan en staan waar ze willen. De duif die eergisteren is aangevlogen, woont ook gewoon op het huis :')

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Postduif die de weg kwijt is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:07

ze kunnen zichzelf vast ook prima redden hoor :D

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022


Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:12

Ik ben met een duivenmelker getrouwd geweest. :=
En ja,een duif die gaat picknicken onderweg hoeven ze niet meer terug,want das geen goede :')
Meestal als je ze opvangt,en je zet ze even een dag of 3 in een hokje met voer en water,en je laat ze dan weer los,vliegen ze wel naar huis hoor.Maar als je ze los laat vliegen om je huis,en ze krijgen bij jou goed te eten dan 'wen je ze over'naar jouw hok.
Soms heb je 'rampvluchten',dan zijn ze gelost in slecht weer ofzo en raken ze soms veel duiven kwijt(soms ook goeie)en dan willen ze wel graag dat je ze belt hoor!
Als ze ze niet terugwillen,zijn het vaak jonge duiven die toch al niks er van bakken,en ja daar heb je vaak al een hok vol van :+

Het feit dat ze verdwalen het meestal met slecht weer (of slechte weersomstandigheden)te maken,waardoor ze hun huis niet terug kunnen vinden.

Best Siellug he? :(:)

Cil_
Berichten: 807
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:14

Net als Pluttersput knap ik ook nog wel eens een gestrande post/sierduif op. Deze duiven zijn niet zomaar hongerig, ze zijn meestal uitgeput en kunnen echt niet meer verder, ze kunnen in slecht weer terecht zijn gekomen. Ze zijn niet altijd waardeloos voor de eigenaars. Ik heb eens een wat oudere duif gevonden, het jaartal kun je op de ring vinden. De eigenaar is hem na een paar maanden komen halen, toch zo'n 80 km rijden. Die hebben ze vast niet de nek omgedraaid. Bij de jongere duiven twijfel ik wel eens of ze wel in leven blijven maar dat weerhoudt mij er niet van ze op te vangen. Ik zou zeggen gewoon blijven verzorgen die duiven!

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:52

Pluttersput schreef:
Erm... dat hebben we een tijdje gedaan ja. Maar toen we na een duif of 5 hoorden: gooi ze maar in de soep! of: breng hem maar hier, dan kan ik hem de nek omdraaien! hebben wij dat niet meer gedaan :n



Als je een keer een duif uit Veenendaal hebt, toch even bellen. Is misschien van mijn broer, en die heeft ze graag terug! :P

Maarre normaal neemt een duif geen pauze. Die vliegt in 1 stuk door naar huis.

Dus het kan zijn dat het duiven van een melker bij jou uit de buurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:05

Pluttersput schreef:
Erm... dat hebben we een tijdje gedaan ja. Maar toen we na een duif of 5 hoorden: gooi ze maar in de soep! of: breng hem maar hier, dan kan ik hem de nek omdraaien! hebben wij dat niet meer gedaan :n

Tja dat zal je vaak hebben als het mensen zijn die het echt doen voor de sport... zo'n duif die halverwege wat anders gaat doen hebben ze weinig aan en zal in de soep belanden. Maar dat gebeurd echt niet bij elke duif! Mijn buurjongetje heeft er sinds kort 4 (virus van opa overgenomen haha) en die moeten nu ook leren vliegen, telkens ietsje verder weg.. en dan kan het gebeuren dat er 1 ergens blijft steken of met verkeerde duifjes mee gaat vliegen en dan daar in het hok belandt. Die zou het dus erg fijn vinden als iemand belt dat zijn duif daar is. Afhankelijk van waar dat daar dan is zal die wel komen halen (andere kant van het land is jammer, beetje ver voor duifje die je zo weer nieuw kan krijgen). En dan heb je inderdaad nog slechte weersomstandigheden waardoor zelfs de goede duiven kunnen stranden..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 35 bezoekers