afspuiten en solarium

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

afspuiten en solarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 21:31

Ik ben nu gezegend met een poets/spuitplaats Haha! Jihoe!
De spuitplaats is binnen.
het zal wel een ongelooflijk onnozele vraag zijn, maar ik heb nooit de "luxe" van zoiets gehad, dus vandaar.
Na het rijden kan ik nu dus lekker de beentjes enzo afspuiten, de straal kan op een harde rechte straal, en op een douche zeg maar. Welke kan ik voor de beentjes het beste pakken?
Als het warm is, en ik heb gereden en hals + onder het zadel zijn nat, kan ik dat dan gewoon elke x veilig afspuiten? (daarna zweetmes erover, even rollen in de bak, eventueel bij een frisse wind zweetdekentje op)
Welke plaatsen van het paard geven het meeste verkoeling (als je ze afspuit dus).

Ook heb ik nu een solarium tot mijn beschikking. Wat kan ik hiermee? Wanneer gebruik ik het? En wanneer juist niet? Hoe gebruik ik het? (hoe lang dus)


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:12

Nou ik heb ook een tijdje die luxe gehad (bij een vriendin, warm en koud water op de afspuitplaats , solarium hmmm) nou sta ik der ni meer

Ik spoot mijn pony der benen na het rijden altijd af met de sterke straal.Als ze heel bezweet was en het was best wel warm dan spoot ik ze helemaal af met lauw/koud water en stapte der dan nog wat met rond (als het waaide legde ik er een zweetdekentje over en hield ik ze binnen) of ik liet ze gewoon drogen in de zon. (dat deed ik met de 'douchestraal")

de plaatsen waar je voor moet oppassen zijn de nieren.(liggen juist voor de achterhand, bovenop de rug waar de kont begint zeg maar)
die moet je niet te nat maken zeker niet als het koud is.In de zomer bij 30° maakt dat niet zoveel uit (ze is er toch nooit ziek van geweest)

Na het afspuiten hoef je ze trouwens niet te laten rollen hoor, (dan worden ze weer heel vies) zorg dat ze droog zijn voor je ze op stal zet en haal vantevoren het zweetmes der ff over.

Een solarium gebruik je na het rijden of na het afspuiten.
Op die manier koelt het paard niet af (spieren) en het is lekker ontspannend voor je paardje.
Wat betreft hoe lang je je paard eronder zet daar kan ik gee ntijd op plakken.M'n vriendin vlechtte der paardje altijd na het rijden en wassen in, daarbij zette ze hem dus onder het solarium en haalde hem der ongeveer uit als het klaar was (soms eerder)
als je paardje droog is kan ie der onderuit maar meer weet ik er ook niet van eigenlijk..
Een solarium is warm (duh Cool ) en het spreekt voor zich dat hoe dichter je het solarium bij het paard hangt hoe warmer het is (tenminste bij ons kon dat, het solarium laten zakken)
Echte tijd is er niet voor volgens mij, je paard zal wel laten zien als ie het beu is, neem een kwartier half uurtje ofzo,
Als ik fout ben verbeter me dan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 22:17

dat ze vies worden van rollen weet ik Haha! Maar ze vinden het gewoon lekker, en een borstel erover en ze zijn weer schoon.
Bedankt voor de rest

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:31

Zoooo Stef!
Even offtopic hoor! Da's een luxe! Een overgang van niks naar alles geloof ik Haha! ! Doe maar duur Knipoog Grapje..

:evaw:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:35

NOOIT na et rijden de kont met koud water afspuiten, als je je paard in de training een beetje aan et werk hebt gezet dan heb je de achterhand behoorlijk aan et werk gezet, en is et daar dus helemaal doorbloed, als je em dan op de kont afspuit krijgen de spieren ed zo'n klap dat ze behoorlijke spierpijn krijgen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 00:15

Nee de kont niet zomaar afspuiten na 't rijden.
Ik spoel ze alleen af als ze echt bezweet zijn.
Lekker de hals, en de rug (plek v/h zadel).
Daarna met het zweetmes nog ff.

Dat solarium is vooral lekker in de winter, ze drogen dan lekker warm op, kun je daarna meteen de deken opdoen.
In de zomer zou ik 't niet echt doen, kun je beter uitstappen, met zelfs eventueel nog een badstof zweetdekentje.

Solarium is handig als ze snel op moeten drogen eigenlijk.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:56

als pendro nat is van het rijden spoel ik hem lekker warm af.
Daarna zweetmes er over heen en dan onder het solarium.
In de winter zet ik hem ook onder het solarium als hij een beetje nat is.
pendro vind het heeerlijk
Geniet lekker van de luxe Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:06

Wat ik heel interessant vind, is dat bij paarden het ongebruikelijk is om ze na zwaar werk met koud water af te spuiten. Of omdat ze er spierpijn van zouden krijgen of dat ze er ziek van worden. In de (top)sportwereld is het heel gebruikelijk inmiddels dat sporters na een zware prestatie in een ijsbad gaan. Op deze manier trekken alle bloedvaten samen en wordt overtollig melkzuur sneller afgedreven waardoor veel minder spierpijn ontstaat. Tegenwoordig doe ik mijn paarden na zwaar werk ook koud afspuiten, eerst een hele goede cooling down natuurlijk en dan even onder de koude slang. Daarna onder een lekere deken of het solarium totdat ze droog zijn. Het is moeilijk om te zeggen of ze er echt minder spierpijn door krijgen maar ik heb niet het gevoel dat ze er slechte van worden.
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:19

De beste plaatsen om te koelen zijn de hals en bij echte oververhitting een natte handoek bovenaan de hals direct achter de oren. Bij hengsten kun je ook de ballen koelen met een zachte straal. Werkt super Haha! !

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:24

Elke keer na het rijden spoel ik het hele paard af met lauw water. Het hoofd even schoonmaken met een natte spons.
Daarna het zweetmes erover en een deken op en op stal.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:55

Katja schreef:
Wat ik heel interessant vind, is dat bij paarden het ongebruikelijk is om ze na zwaar werk met koud water af te spuiten. Of omdat ze er spierpijn van zouden krijgen of dat ze er ziek van worden. In de (top)sportwereld is het heel gebruikelijk inmiddels dat sporters na een zware prestatie in een ijsbad gaan. Op deze manier trekken alle bloedvaten samen en wordt overtollig melkzuur sneller afgedreven waardoor veel minder spierpijn ontstaat. Tegenwoordig doe ik mijn paarden na zwaar werk ook koud afspuiten, eerst een hele goede cooling down natuurlijk en dan even onder de koude slang. Daarna onder een lekere deken of het solarium totdat ze droog zijn. Het is moeilijk om te zeggen of ze er echt minder spierpijn door krijgen maar ik heb niet het gevoel dat ze er slechte van worden.
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is.


Ik sluitme bij je aan katja.

Vroeger had ik niet de luxe van warm water dus mijn pony´s ging met wind en weer onder de koude douche. Het grappige is dat ik nooit problemen heb gehad met verkoudheid enz..
Nu nog gaat leys veel onder de koude douche na het rijden stap ik goed uit en wacht totdat hij op temp. is. Vooral in het uitstappen zit vaak het probleem de meeste mensen stappen veels te kort uit en niet op het harde. Dan zet ik hem onder de koude douche en als het lekker is spuit ik hem helemaal af. Hij staat dat echt te genieten (zoals afgelopenweek). Mijn paard heeft mooie droge benen en nooit ongebruikelijk problemen met de spieren.
Ik heb idd altijd geleerd dat het beter is koud af te spuiten dan warm voor omdat koud ontstekingen afremt en warm niet.

Trouwens als ik zelf flink gesport heb vind ik een koude douche ook wel lekker. Maar ja ik ga ookgraag naar de sauna Kwijl van warm naar koud heeeeerlijk.

Stef het solarium gebruik ik alleen in de winter na hard trainen als ik geen tijd heb om af te spuiten of ik heb een zware springles gehad heb. Leys vind het heerlijk die staat echt te genieten. Ik zie het meer als verwennerij dan als nodig. Alhoewel mijn fysio paarden met flinke blessures aan de rug graag onder het solarium heeft.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:04

Het solarium is voor sommige paarden echt super met blessures, je hebt echt paarden die eronder staan te slapen en zich volledig ontspannen. Het loslaten van de spieren maakt het werk van de fysio ook weer een stuk makkelijker.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:07

hahah mijn paard staat bij de fysio soms al te slapen zoooo kjoet Lovers Lovers .

Ik wil hem idd nog wel eens na een heftige springles gebruiken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:21

Katja schreef:
Het solarium is voor sommige paarden echt super met blessures, je hebt echt paarden die eronder staan te slapen en zich volledig ontspannen. Het loslaten van de spieren maakt het werk van de fysio ook weer een stuk makkelijker.


Ik heb niet zo`n suffe, Flair vind het niet zo leuk onder het solarium ze word altijd heel ongeduldig en ze staat de hele tijd te schrapen.

Maar nu even ontopic, onder het solarium gaat ze altijd een kwartier.

Afspuiten met koud water moet je nooit doen als de spieren warm zijn, zo verkrampen de spieren door het koude water en daardoor krijgen ze spierpijn.

Met lauw tot warm water kun je wel afspuiten na het rijden maar dan moet je wel zorgen dat je je paard meteen daarna in beweging houd, dus droog stappen.

De benen kun je altijd afspuiten met koud water, behalve als het vriest natuurlijk.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:26

Wat heeft dat nou weer met suf te maken? Als een paard geniet onder het solarium is hij gelijk sloom? Ik doe de paarden die een hekel aan het solarium er eigenlijk nooit onder, dan gewoon lekker op stal met een deken op.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:27

flair schreef:
Afspuiten met koud water moet je nooit doen als de spieren warm zijn, zo verkrampen de spieren door het koude water en daardoor krijgen ze spierpijn.

Met lauw tot warm water kun je wel afspuiten na het rijden maar dan moet je wel zorgen dat je je paard meteen daarna in beweging houd, dus droog stappen.

De benen kun je altijd afspuiten met koud water, behalve als het vriest natuurlijk.


Afspuiten met koud water kan ALTIJD of het nu koud of warm weer is. Maar het grootste probleem zit hem vaak dat de spieren nog te warm zijn en dat kan gevarlijk zijn. Ik doe dit nu zo al jaren en ik heb nog NOOIT een ziek paard gehad. Zorg ervoor dat hij na het afspuiten niet op de tocht komt en leg hem een lekkere warme deken op. Vaak smeer ik hem nog in met Coles Liniment super voor de spieren.

Ene dat afspuiten van de benen in de winter als het vriest moet ook gewoon kunnen zorg alleen dat je niet op open terrein staat. Als je paard een peesblessure heeft zal hij toch koud afgespoten moet worden ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:32

Katja schreef:
Wat heeft dat nou weer met suf te maken? Als een paard geniet onder het solarium is hij gelijk sloom? Ik doe de paarden die een hekel aan het solarium er eigenlijk nooit onder, dan gewoon lekker op stal met een deken op.


Heb ik gezegd dat een paard die rustig onder een solarium staan sloom is?

En suf ja, de meeste paarden die ik ken staan suf onder het solarium, half slapend omdat ze het lekker vinden, en daar heeft sloom niks mee te maken.

En ik zet Flair als ze bezweet is onder het solarium omdat ze dan vaak daarna het land weer in gaat, en ik wil haar niet met een zweetdeken op het land hebben. Dus of ze het nou leuk vind of niet jammer voor haar, met poetsen is ze ook ongeduldig, dan zal ik dat ook maar niet meer doen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:47

he hallo
elke keer na het rijden spuit of spons ik mijn paard af en daarna gaat hij onder het solarium
als hij niet al te nat is van het werken spons ik hem af met dit weer met koud water, en als hij erg nat is spuit ik hem af met warm water ook als het warm is, ja niet als de mussen dood van het dak vallen hoor
ko vind het solarium lekker, en het is nog goed voor zijn spiertjes ook
groetjes

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, rocky_1995 en 72 bezoekers