Voer zonder eiwitten/vet/energie, wel extra voedingstoffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Voer zonder eiwitten/vet/energie, wel extra voedingstoffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 21:59

Isolda wordt op het moment flink mishandeld. Nou jaaa.... Dat vind Zij!
*LOL* Ze staat op streng dieet.
Ze staat aan "tuur" (weetje wel, met zo'n pin in de grond) en schuift dagelijks een paardlengte op.
Het gras is mooi vol en afwisseld, dus niet alleen "gras". Daar zit op zich voldoende in, het is voedzaam gras.
Maar nu zit ik eigelijk te twijfelen of ze daar niet bepaalde voedingstoffen te kort zou krijgen?
Normaal gesproken eet ze ook alleen gras hoor, maar dan in een iets meerdere mate *LOL*

Ze werkt niet extreem hard, gewoon gemiddeld voor een gemiddeld paardje. Zo'n 4 keer in de week, dat kan ze zat aan, ze valt ook niet heel erg snel af.

Zou ze extra voedingstoffen bij moeten hebben denken jullie en zo ja, wat is iets waar ze absoluut niet van aankomen of extra energie van krijgen, maar wat wel aanvult Verward
Of bestaat zoiets niet *LOL* Ik heb een extreem vetje, ze mag echt niet aankomen, iedere gram is een week extra rijden om het er weer af te krijgen, Haha!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:01

Reform kruiden muslie van Havens... Veel vitamientjes en mineraaltjes, erg smakelijk en ze komen er geen grammetje van aan. Er zit wel behoorlijk wat energie in...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:02

IJsco heb ik op 'dieet' gezet toen ze in het land stond bij ons, een vrij schraal stuk weiland, maar toen ben ik wel muesli zonder haver gaan bijvoeren. Gewoon voor het idee, voor de pitamientjes en mineraaltjes en ik had zelfs het idee dat ze door de muesli harder afviel dan toen ze alleen op gras stond. Klinkt raar, maar ze had energie door de muesli misschien om het vet te verbranden?? Ja ik roep ook maar wat. Het werkte in ieder geval.
Is er een bokt-deskundige in de zaal die mijn theorie wetenschappelijk kan onderbouwen?

Ik gaf haar trouwens 2x daags iets minder dan een halve schep muesli, dus ongeveer 0,7 kilo pd ongeveer.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:12

Cody schreef:
IJsco heb ik op 'dieet' gezet toen ze in het land stond bij ons, een vrij schraal stuk weiland, maar toen ben ik wel muesli zonder haver gaan bijvoeren. Gewoon voor het idee, voor de pitamientjes en mineraaltjes en ik had zelfs het idee dat ze door de muesli harder afviel dan toen ze alleen op gras stond. Klinkt raar, maar ze had energie door de muesli misschien om het vet te verbranden?? Ja ik roep ook maar wat. Het werkte in ieder geval.
Is er een bokt-deskundige in de zaal die mijn theorie wetenschappelijk kan onderbouwen?



Ik ben wel geen deskundige op dat gebied, maar je theorie dat ze energie kreeg om vet te verbranden klopt niet... Het vet kun je juist zien als opgeslagen 'reserve-energie'.

Trouwens, in de reform-kruiden-muslie van Havens zit minder vet / eiwitten als in de muslie-zonder-haver. Het verschil is alleen dat een paard van musli nr. 1 wel energie krijgt, en van nr. 2 minder.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:12

carola schreef:
Er zit wel behoorlijk wat energie in...

Precies, daarom zijn wij overgestapt op zonder haver, zowel Pliva als IJsco waren van de kruidenmuelsi binnen no-time een kanon en onbetrouwbaar langs de weg.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 22:18

Aha, kijk dat is al vast een goede tip. Zonder haver dus, want ook al krijgt ze amper iets te vreten, ze springt op het moment de wereld uit Haha!

Als ik daar haver in ga stoppen, dan kan ik me net zo goed voor de bus gooien *LOL*
Hoe zit het met Subli, heeft die ook zoiets dergelijks? Ik ben namelijk afhankelijk van de Welkoop. (ehm dat zijn toch die zakken met een gekleurd paardje erop Verward )

Maar ik vraag me toch af, watvoor voedingstoffen heeft een paard eigelijk nodig Verward
Ja, wat er in brok zit, zover kom ik ook *LOL* Maar WAT hebben ze nodig en WAT krijgen ze eigelijk als ze echt iets vreselijk te kort komen. (of ga ik dan weer te diep op de dingen in Haha! )
Deze vragen zijn trouwens puur voor algemene ontwikkeling *LOL* Ik ben niet bang dat Isolda wat krijgt hoor, maar soms ik de onverklaarbare drang om dingen te weten *LOL*
Laatst bijgewerkt door jantina op 14-05-02 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:28

Het grootste nadeel van muslie zonder haver vind ik dat de Calcium/Fosfor verhouding totaaaaal verkeerd is. Vooral als die muslie het enige krachtvoer is, is het echt niet goed. Die verhouding moet 1:1,5 of 1:2 zijn. En bij muslie zonder haver is het 1:4 ofzo. Echt niet goed...
Ik snap ook niet waarom een gerenomeerd merk als Havens dat pokkespul in het assortiment heeft.

Zelf ben ik totaal geen Pavo-fan. Ook allemaal troep vind ik dat, met verhoudingen die nergens naar lijken.

Voeren moet je gewoon uit proberen. Mijn arabier krijgt per dag 1,5 kg Havens reform kruiden musli, 3 kg Havens draversbrok (een pittige sportbrok) en 1 kg geweekt gerst (nog meer energie als haver!). Hiervan is hij nog helemaal niet gek... En dat als arabier!

Hiermee wil ik zeggen dat het gewoon per paard verschilt, en dat je echt moet gaan uitproberen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Belker

Berichten: 15249
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 06:49

Happy Hoof van Spillers, zeer laan aan eiwitten en energie, goed i nde vitaminen en mineralen. Speciaal ontwikkeld. voor Haflingers, fjorden, ijslanders, shetlanders etc. Komt van de firma Reuvekamp. Adres van hun heb ik niet. Daarnaast kun je natuurlijk ook wat vitamine brokjes geven. Kijk eens bij de Paardendrogist.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:12

Sorry, maar die haver-klets kan er bij mij niet in.... In normale brok zit ook haver of vergelijkbare voedingsstoffen, dus tegenwoordig maakt het niets meer uit of je voer met of zonder haver voert. Kijk maar eens op de site van Havens, en vergelijk de voedings- en energiewaarden maar eens...

Toos paardloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:24

carola schreef:
Het grootste nadeel van muslie zonder haver vind ik dat de Calcium/Fosfor verhouding totaaaaal verkeerd is. Vooral als die muslie het enige krachtvoer is, is het echt niet goed. Die verhouding moet 1:1,5 of 1:2 zijn. En bij muslie zonder haver is het 1:4 ofzo. Echt niet goed...
Ik snap ook niet waarom een gerenomeerd merk als Havens dat pokkespul in het assortiment heeft.

Maar er staat op de zak dat deze muesli juist geschikt is voor sobere paarden (of in ieder geval paarden die sober gevoerd moeten worden). En dat het als compleet voer gegeven kan worden dus dat je niet hoeft aan te vullen met iets anders. Ja ruwvoer natuurlijk.
Want als een paard eerst alleen ruwvoer krijgt en dan ook een beetje muesli zonder haver erbij, is dat dan door die Calcium/Fosfor verhouding slechter dan alleen ruwvoer? Alles wat er wel in zit is dan toch mooi meegenomen?
Zou je dat nog uit kunnen leggen? Ik weet er namelijk weinig van, weet alleen dat ze het er heel goed op deden dus ben nu wel benieuwd naar wat er werkelijk in zit en wat er goed of slecht aan is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:27

imker schreef:
Sorry, maar die haver-klets kan er bij mij niet in.... In normale brok zit ook haver of vergelijkbare voedingsstoffen, dus tegenwoordig maakt het niets meer uit of je voer met of zonder haver voert. Kijk maar eens op de site van Havens, en vergelijk de voedings- en energiewaarden maar eens...


Ja maar het gaat hier om een paard wat dus nooit bijgevoerd is afgezien van ruwvoer. Dus die reageerde er heel heftig op, evenals de snel zenuwachtige en felle Lipi van mijn zus.
Mijn zus heeft het laatst nog een keer geprobeerd met haver en er is direct geen land meer mee te bezeilen dus het maakt wel degelijk uit.
Kom anders eens kijken bij haar als ze op haver staat en wanneer ze zonder haver staat Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:42

Als je een paard hebt wat nog nooit bijgevoerd is, zou ik gewone onderhoudsbrok bijvoeren. en als dat niet werkt, slobber. In slobber zit het minste energie, maar het vult wel.
voer op zicht, niet op kilo's. Als je paard fel wordt van 1 kilo, geef dan een halve kilo, en als dat niet werkt, gewoon geen brok, maar hooi 's avonds op stal en evt. wat slobber.

Toos paardloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:47

Waarom zou je eerder onderhoudsbrok geven (of slobber) aan een paard dat nooit eerder bijgevoerd is dan muesli?
Vinden jullie muesli dan zo slecht?

We voerden inderdaad op het oog en keken naar het gedrag.
Ook ging het mij erom dat je je pony ook wat kunt geven als de rest allemaal gevoerd wordt. En toen is de keuze dus op Havens gevallen.
Ze glanste mooi, was vrolijk maar niet zenuwachtig en viel ondanks het bijvoeren gewoon netjes af.
Daarom ben ik zo benieuwd waarom jullie anti-muesli zijn. Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:56

Het is niet zo zeer dat ik anti-muesli ben, maar muesli is gewoon commercie. In muesli zit precies hetzelfde als ik brok, maar alleen is brok door de blender en persmachine heen gegaan, en muesli niet. Het is gewoon voor het oog van de consument, dat het er aantrekkelijker uitziet.
Dit heb ik direct gehoord van een Havens-vertegenwoordiger. Vandaar dat ik dus geen muesli meer voer als "hoofdvoer" maar het alleen af en toe gebruik omdat het er wat aangenamer uitziet.
Ik vind Muesli zonder haver er aantrekkelijker uitzien dan reform-kruidenmuesli, trouwens.
Muesli zonder Haver is qua voedingsstoffen te vergelijken met onderhoudsbrok van havens, en Kruiden-reform ongeveer met Draversbrok en Derby-compactbrok.

Toos paardloos

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 07:59

Zie ook www.pavo.nl je kan daar de voedingslijn bellen die hebben mij goed geholpen.

Ik moest iets hebben als beloning en niet als voer dus laag energie gehalte. Ik kwam toen uit op stimix en dat bevalt goed. Hij krijgt verder na hard werk een lekkere bak met Slobber nou zodra hij die ziet is het hek van de dam zo lekker vind hij het Vingers aflikken .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 08:40

Ik bene rg te spreken over de Kruidenmelnage van pavo, maar Subli heeft wel iets soortgelijks ( en ik zag van de week bij de buren zelfs iets nieuws volgens mij, ' structuurmuesli' van Subli, met een soort Lucerne erdoorheen. Behalve dat het er lekker uitzag heb ik het verder niet besturdeerd, zal vanmiddag de zak wel even bekijken...

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 08:48

Cody: het is écht erg als de Ca/P verhouding niet goed is. Dat is de meest belangrijke verhouding van het hele voeren. Als dat niet goed is, kan je je heel wat problemen op de hals halen. (Als je precies wilt weten wat, moet je het maar even zeggen, dan zoek ik het even op in m'n boeken. Ik weet het namelijk niet precies uit m'n hoofd). Het voeren van ruwvoer is daarbij niet van belang. Dat veranderd niets aan de Ca/P verhouding.

Ook ga ik met Imker mee over het haver-verhaal. Volgens mij zit het meer tussen de oren van de ruiter. En in die musli zonder haver, zit daar gerst in? Weet iemand dat? Ik weet het niet zeker, maar vast wel. En gerst heeft nog veel en veel meer energie als haver. (en gerst is ook nog eens een echte dikmaker).

Ik heb ook musli om het eten wat 'smakelijker' te maken, en voor de extra vitaminekorrel die erin zit verwerkt. M'n paarden doen het er erg goed op, maar musli is zeker niet m'n hoofdvoer. (ik heb dus Havens Reform kruiden musli).

Pas trouwens ook op dat je niet teveel vitaminen gaat voeren. Een overdosis aan vitaminen is nog schadelijker als een tekort aan vitaminen. Dat is voor mij ook de reden waarom ik vitaminespuiten enzo echt onzin vind. Voor een normaal, gezond paard is dat helemaal niet nodig.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:22

Even twee dingen over deze discussie:
Waarom wil je bijvoeren als je paard fit is en niet mag aankomen? Al het voer wat je geeft zit energie in en dat wordt gebruikt op het moment dat je gaat werken en anders wordt het omgezet in vet. Ook een voer met weinig vet en eiwit, koolhydraten worden ook omgezet in vet. Het tweede punt wat ik had is over de Ca:P verhouding. Het gaat erom wat je in het totaal voert, dus als je veel hooi of ander ruwvoer geeft, dan kom je toch weer op een acceptabele verhouding. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken is teveel Ca net zo slecht voor een paard als de vwerkeerde verhouding voeren. Kun je ook in de boeken opzoeken.

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Voer zonder eiwitten/vet/energie, wel extra voedingstoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:47

jantina schreef:
Het gras is mooi vol en afwisseld, dus niet alleen "gras". Daar zit op zich voldoende in, het is voedzaam gras.
Maar nu zit ik eigelijk te twijfelen of ze daar niet bepaalde voedingstoffen te kort zou krijgen?
Normaal gesproken eet ze ook alleen gras hoor, maar dan in een iets meerdere mate *LOL*

Ze werkt niet extreem hard, gewoon gemiddeld voor een gemiddeld paardje. Zo'n 4 keer in de week, dat kan ze zat aan, ze valt ook niet heel erg snel af.

Zou ze extra voedingstoffen bij moeten hebben denken jullie en zo ja, wat is iets waar ze absoluut niet van aankomen of extra energie van krijgen, maar wat wel aanvult Verward
Of bestaat zoiets niet *LOL* Ik heb een extreem vetje, ze mag echt niet aankomen, iedere gram is een week extra rijden om het er weer af te krijgen, Haha!


Je paard heeft genoeg aan dat gras, als ik het zo lees.
Paarden die tekort komen vallen af door arbeid en zijn daarbij ook duidelijk minder 'heet' dan een paard dat ruimschoots in de energie zit.
Zodra je paard gaat terugvallen in 'spirit' moet je gaan bijvoeren, begin heel sober, met bijvoorbeeld een halve kg onderhoudsbrok per dag. Probeer dat uit, en dan kom je vanzelf tot een balas waaribj je paard het werk wel aankan, maar toch niet te veel energie krijgt (want dat wordt vet)

Voer zonder eiwitten/vet/enerige voor paarden bestaat niet, watn dat zijn juist de elementen waar ze op leven.

Wat betreft Haver/meusli contra brok....allemaal onzin. Imker stelde het al eerder, brok is niets anders kwa samenstelling dan meusli, het ziet er gewoon anders uit. Meusli is wat dat aangaat onnodig duur, het voegt helemaal niets toe wat brok niet zou kunnen....
En van haver is helemaal niet bewezen dat dat de paarden exclusief heet zou maken, onzin, boerenpaarden van vroeger waren bepaald niet heetbloedig en die vraten naast hooi toch alleen maar hooi....Ik denk dat een topsportbrok in een kinderpony veel linker is!
De voerfabrikant speelt gewoon handig commercieel in op de 'angst' van de paardenhouder voor haver en maakt dus een extra dure meusli zonder haver...handig....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:59

Inderdaad, dat gezeur over haver is alleen maar bijgeloof. Ik lees op dit moment een heel oud paardenboek uit 1935 daar staat in dat paarden van brok heel erg heet worden en dat je beter haver kunt voeren om ze rustig te houden. Dat zou in theorie ook kunnen kloppen omdat de samenstelling van brok veel completer is en dus voor snellere energie zorgt en een betere gezondheid, gevolg een frisser paard.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:04

Wat ik hoorde betreft het verhaal haver is het volgende:

Haver maakt de alles waar bloed doorheen loopt schoon dus gaat paard zich lekkerder voelen in zijn vel dus vaak worden ze wat actiever dus niet wild? Logisch gevolg opzich.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:19

Allemaal leuk en aardig dat jullie het haver-verhaal onzin vinden maar dat is MIJN ervaring. Ieder paard is toch verschillend?
Onze paarden werden er zenuwachtig van, schrikkerig en ontzettend druk. Stapten we over op zonder haver - klaar!
Toen heeft mijn zus zoals eerder gezegd na een tijd (omdat de zonder haver op was) weer een zak met haver gevoerd en precies hetzelfde probleem. Dus ik snap niet dat jullie kunnen beweren dat het tussen de oren van de ruiter zit? Verward

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:22

Cody, wij delen Onze ervaringen weer met jou, en zijn een andere mening toebedeeld. Havens zegt het zelf ook. Ieder paard en ieder mens is anders. Jouw paard doet het er goed op, oké, dan is het toch goed? Ik probeer alleen te zeggen dat het ene precies het zelfde is als het andere voer, maar muesli is veel duurder...
Meningen kunnen nou eenmaal verschillen.

Toos paardloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:26

Precies meningen kunnen verschillen, en ervaringen ook.
Daarom vind ik het nogal apart om een ervaring van iemand anders te betitelen met de woorden 'zit tussen de oren van de ruiter' Lips are sealed
Alsof ik zelf niet weet wat ik gezien en gemerkt heb??
Hier wordt gewoon beweerd dat het niet kan wat ik zeg.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:37

De samenstelling van muslie zonder haver is anders dan die van reformmuslie. Waarom moet het nou aan de haver liggen, het kan toch ook iets anders zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, NinaZ, Paardengek81 en 9 bezoekers