Vetbult op de nek (fjord)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-10 16:42

hallo iedereen,

mijn verzorgpony (fjord) heeft door te lang dik te zijn geweeest allemaal vet op de nek gekregen(toen verzorgde ik er nog niet), maar nu heb ik hier heel erg last van met rijden, omdat die helemaal geen stelling aan kan nemen, hij heeft het vooral op de rechterhand, dat komt vooral omdat aan die kant de bult groter is. Op de linkerhand gaat die steeds beter lopen,maar aan die kant is de bult ook niet zo groot!

Mijn lesgever zei dat ik het mischien een beetje kon masseren en dat het dan minder zou kunnen worden, alleen ik vraag me af of jullie dit ook wel eens hebben meegemaakt en/of tips hebben om er vanaf te komen?

Ik zal zo snel mogelijk een duidelijkere foto.

hier kun je het een beetje zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:44

Is ze ooit bevangen geweest?
Bevangen paarden houden namelijk een soort van vet kwab op hun nek.

xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-10 16:48

norski schreef:
Is ze ooit bevangen geweest?
Bevangen paarden houden namelijk een soort van vet kwab op hun nek.


nee nog nooit,
ze heeft dit volgens de eigenaar al haar hele leven(wat ik me trouwens niet kan vooorstellen), maar ze is echt nog nooit bevangen geweest

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:49

Dit kan ook door insuline resistentie of door de ziekte van Cushing komen. Kijk even op de site van paardnatuurlijk.nl, daar staat een uitgebreid stuk over insuline resistentie.
Hoe oud is deze fjord en hoe zit ie in zijn vacht en is verder zijn gezondheid?

xSiep

Berichten: 3687
Geregistreerd: 25-12-06
Woonplaats: Vilnius, Litouwen

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:51

Onze fjord heeft dit ook, alleen niet zo dik. Het komt bij hem door het schuren door zijn zomerexceem :j In de zomer is het dan ook erger als in de winter.
Schuurt ze er ook aan?

xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-10 18:50

cynthiar schreef:
Dit kan ook door insuline resistentie of door de ziekte van Cushing komen. Kijk even op de site van paardnatuurlijk.nl, daar staat een uitgebreid stuk over insuline resistentie.
Hoe oud is deze fjord en hoe zit ie in zijn vacht en is verder zijn gezondheid?


hij zit goed in z'n vacht en is 14 jaar, verder is zijn gezondheid goed ;)


@ xsiep
nee hij schuurt er niet aan

roulette1
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:01

Hai. Ik denk dat je het beste met de eigenaar kunt bespreken of een dierenarts mag bepalen wat er aan de hand is. Zoals andere mensen al hebben gezegd, er is een grote kans dat dit een medisch probleem is. Maar de eigenaar is daar zich misschien niet van bewust. Massage zal geen resultaat hebben op dit probleem. Maar het feit dat het fjordje meer problemen met het rijden heeft naar die kant toe, geeft volgens mij aan dat het hem misschien pijn doet. En er last van heeft. Ik hoop dat de eigenaar dat ook inziet. Het kan ook een oude verwonding zijn waarvan dit overgebleven is en altijd zo zal blijven. Of parasieten etc. makkelijker voor een dierenarts om te bepalen. Hoop dat je em kunt helpen.

xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-10 19:06

roulette1 schreef:
Hai. Ik denk dat je het beste met de eigenaar kunt bespreken of een dierenarts mag bepalen wat er aan de hand is. Zoals andere mensen al hebben gezegd, er is een grote kans dat dit een medisch probleem is. Maar de eigenaar is daar zich misschien niet van bewust. Massage zal geen resultaat hebben op dit probleem. Maar het feit dat het fjordje meer problemen met het rijden heeft naar die kant toe, geeft volgens mij aan dat het hem misschien pijn doet. En er last van heeft. Ik hoop dat de eigenaar dat ook inziet. Het kan ook een oude verwonding zijn waarvan dit overgebleven is en altijd zo zal blijven. Of parasieten etc. makkelijker voor een dierenarts om te bepalen. Hoop dat je em kunt helpen.


ja de dierenarts komt binnekort terug voor Ruly, toen die er de vorige x was voor het enten toen heeft die er volgens de eigenaar niks over gezegd, maar ik was er zelf niet bij dus ik zorg ervoor dat ik er de volgende x wel bij ben en het kan vragen!

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:29

Ik verplaats dit topic van FJ naar MD aangezien dit eerder een medische vraag is dan een fjordspecifieke.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:23


xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-10 09:33

EstherHegt schreef:
Volgens mij zijn dit hele mooie foto's over vetophopingen voor de wiki bij het artikel EMS http://www.bokt.nl/wiki/Equine_metabolic_syndrome
Niet goed hoor al dat vet maar vooral die manenkam die slingert lijkt me een duidelijke foto.


oke dus jij weet wat dit is, weet je ook wat je eraan kan doen?


EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:46

Ik kan geen diagnose stellen hoor, zo simpel is het niet, de verschijnselen passen bij EMD, ik raad aan om een IR test te laten doen door de dierenarts. Afvallen moet de Fjord wel. Dikke paarden slaan vaak vet op in de manenkam, ook vaak achter de schouders bij de staartaanzet en koker. In de wiki staat het in het kort uitgelegd. Fjorden zijn trouwens wel gevoelig voor EMS ( insulineresistent) maar te dikke paarden zijn zowiezo gevoeliger voor hoefbevangenheid.
Je kunt ook eens in dit topic kijken [MD] Centraal: Insulineresistentie

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:55

Mijn paardje heeft het ook. Het is dan wel geen fjord, maar hij krijgt het door teveel eiwit in het gras. Hij staat nu op een schaal stukje land en krijgt s avonds nog maar een kwartje muesli.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 13:11

Mijn fjordenmerrie heeft dit altijd zodra ze dik wordt. Probeer de fjord nog wat meer te laten afvallen, dikke kans dat dat scheelt. Als dat niet helpt is er meer aan de hand.

xNicky_

Berichten: 118
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Weurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-10 15:39

femke27 schreef:
Mijn fjordenmerrie heeft dit altijd zodra ze dik wordt. Probeer de fjord nog wat meer te laten afvallen, dikke kans dat dat scheelt. Als dat niet helpt is er meer aan de hand.


ja ze is al heel wat afgevallen, maar nu krijgt ze echt niet veel meer, ik heb in de wei al een stukje afgezet zodat ze niet meer zoveel heeft en het gras is daar een stuk korter.

@EstherHegt
ik zou wel een onderzoek willen laten doen, alleen het probleem is, het is niet mijn paard en de eigenaar moet daar ook zijn geld aan uit willen geven. Hij is goed voor de paarden hoor, alleen hij is zo iemand die niet zo snel de dierenarts op wilt bellen, maar het nog aan wil kijken zegmaar.

Klaver2010
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-05-10

Re: Vetbult op de nek (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:24

Aan te raden is toch om er even een dierenarts naar te laten kijken. Vanachter de computer kun je alleen maar raden wat het is, kans is groot dat het vet is, maar het kan even goed iets heel anders zijn, zeker als je fjord daar pijn heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982 en 14 bezoekers